Gå til innhold

Oktoberfest 2017 Star Fox M.Zuiko 12mm F2.0 (MFT)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten kommentar til det som ble skrevet av XmasB om å bruke  jpeg som utgangspunkt: hvis du med jpeg er utgangspunktet og mener at dette er det 'rette' resultatet, så er jeg ikke enig, det er et bilde som produsenten har skarpet opp og gjort en god del endringer på for å få det til å se bedre ut, men det er ikke nødvendigvis det beste. Det er vel hovedgrunnen til bruke raw, der du selv bestemmer at det skal bli. De forskjellige produsentenes jpg ser ofte ganske ulike ut rett fra kamera. Jeg var ute og fotograferte sammen med en venn sist uke, han med en ny iPad, jeg med min Olympus. Det vi så på skjermen var svært ulike utgaver av samme motiv hva fargebehandling angår, hans var mye kraftige i fargene, i mine øyne ganske langt fra det jeg så, mens de ble litt blasse i forhold til originalen sett på kameraskjermen hos meg, men på pc-skjermen langt nærmere originalen. Men ellers er jeg enig i det de foregående har skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i det du skriver, JorunT. Det jeg mente med utgangspunkt var hvordan bildet så ut før man begynte å endre på det, altså råversjonen. Det er fort gjort å gjøre store endringer og dra litt for hardt i spakene. Da synes jeg den litt blasse raw-utgaven er fin å bruke som en påminner om hvordan bildet egentlig var. Selv om det er litt blast og livløst, så er det ofte nærmere sannheten enn mange jpg rett ut av kamera, spesielt mobil og nettbrett.

 

Trekker frem en gammel bloggpost fra den gangen jeg blogget om samme tema: http://xmasb.com/2011/06/15/raw-vs-jpeg/

Med forbehold om at teksten er skrevet for noen år siden...

 

Kortversjon: jpeg er grandiosa. Du kan legge på litt skinke og litt ekstra snacks, men det er fortsatt en grandiosa i bunn. Raw er et kjøkken med alle ingredienser. Men det krever litt mer av kokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som et flott turterreng i høstjakta, med to gangveier som slanger seg innover.

 

Høstmarkedet var innbydende, tyskerne kan dette med mat selv om det noen ganger kan bli ganske mektig. Må være varmt på kjøkkenet der, siden personalet går i korte ermer.

 

Umåtelig flott vær ved Landtag, den gylne bygningen gjør seg i sola faktisk. Ikke feil med det bayerske flagget mot himmelen heller da.

 

Det så unektelig landlig ut til å være midt i en by. Gasthaus'et der er sikkert verdt en tur innom for forfriskninger. Glühwein mit schuss blir vel bare mer og mer aktuelt utover høsten.

 

Lurer på hvor i granskauen du har plukket den soppen, kan ikke huske å ha sett noe sånt i marka i hvert fall. :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...