Gå til innhold

SNIKTITT: SNES Classic 25 år senere: Se vårt første møte med SNES Classic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er naturligvis ikke plass til alle klassikere på den lille spillkonsollen (vi savner blant annet Chrono Trigger og Turtles in Time), bør det være nok moro for de fleste her."

 

Jo, det hadde det lett vært plass til, et SNES-spill tar rundt 1 MB, det var ca 1000 stykk av de. Dvs 1 gigabyte.

 

Ellers kunne det vært mer detaljer om emuleringen, hvordan er det kontra en vanlig emulator?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er de så dyre her til lands? Trodde de skulle ligge på rundt 800kr?

 

Fordi folk kjøper de til tross for prisen, nIntendo holder tilbake for å ha begrensede mengder, folk biter på.

 

AtW

Ja folk kjøper vel... Selv tror jeg det holder med en rpi når de skal ha så mye for noe offisielt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Ja folk kjøper vel... Selv tror jeg det holder med en rpi når de skal ha så mye for noe offisielt.

 

Anbefalt lesning for mange her inne: http://thehardtimes.net/harddrive/spend-80-snes-classic-can-install-emulators-raspberry-pi-never-shut-fuck/
Det er betydelig enklere å sette opp retropi enn beskrevet. Og håndkontrollerne fra 8bitdo er faktisk av god kvalitet. Installerer man først retropi (=kopier innhold til et minnekort og ferdig) får man faktisk alle emulatorer en kan ønske seg ut av boksen med et bra brukergrensesnitt.

 

Problemet er vel heller det juridiske samt å kjøpe konsollen fra Nintendo er en av de få måtene å støtte utviklerne på.

 

Noen må gjerne rette meg om jeg tar feil, men i Norge virker det som om det er lovlig å laste ned ROM så lenge man har originalspillet, men det er det kanskje ikke alle som har... For nyere generasjoner kan MiniSnes være enklere og billigere enn å snuse opp 20 gamle spill på eBay for å ha det juridiske på det tørre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Hvorfor er de så dyre her til lands? Trodde de skulle ligge på rundt 800kr?

 

Skyld på Bergsala, de går ikke ut med veiledende priser i Norge.

 

Nettbutikkene la ut SNES Classic Mini til 1495,- i påvente av prising fra Bergsala, men ettersom alle forhåndsbestillingene forsvant var det overhode ingen grunn for nettbutikkene å sette ned prisene.

 

I USA er det enn 33% økning fra NES Classic til SNES Classic, i Norge er den 100%. Enten tar Bergsala seg drøyt betalt, eller så tjener norske nettbutikker kvalmt mye på dette.

 

Og spoiler alert: den er ikke verdt 1495,-.

Lenke til kommentar

 

Hadde vært morsommere om det var mer treffende, emulering av slike systemer er ikke så veldig vanskelig at det gjør noe.

 

AtW

Nok engang går du langt i å illustrere poenget til de du er uenige med.

 

 

Jada, selvfølgelig, er man enig illustrerer man poenget, for da har de rett, er man uenig illustrerer man poenget fordi man har sikret seg med å gjøre narr av at folk kaller det enkelt. Jeg kjøper ikke så lett denslags dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Det er naturligvis ikke plass til alle klassikere på den lille spillkonsollen (vi savner blant annet Chrono Trigger og Turtles in Time), bør det være nok moro for de fleste her."

 

Jo, det hadde det lett vært plass til, et SNES-spill tar rundt 1 MB, det var ca 1000 stykk av de. Dvs 1 gigabyte.

 

Ellers kunne det vært mer detaljer om emuleringen, hvordan er det kontra en vanlig emulator?

 

AtW

 

SNES Classic kommer med 512MB lagring (OSet/emulatoren tar nok også litt plass), så det hadde ikke vært plass til absolutt alle SNES spill på den. Men flere spill er det helt klart plass til. SNES Classic bruker også samme hardware som NES Classic, så den blir nok hacket ganske snart slik at man kan legge inn flere spill selv.

 

Euroegamer har en artikkel om litt mer info rundt hardwaren: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-snes-mini-teardown-confirmed-recycled-nes-mini-tech | Høres også ut som at emulatoren de bruker er veldig bra :)

 

 

Hvorfor er de så dyre her til lands? Trodde de skulle ligge på rundt 800kr?

 

Kostet ikke NES Classic rundt 800kr? Den kostet $60 i USA, mens SNES Classic koster $80. Trodde selv at den skulle koste rundt 1000kr i Norge, ble overasket da den kostet nesten 1500kr. Men folk betalte oppimot 2000kr for NES Classic, så kanskje det har litt med det å gjøre.

Endret av Jada1
Lenke til kommentar

 

 Ja folk kjøper vel... Selv tror jeg det holder med en rpi når de skal ha så mye for noe offisielt.

 

Anbefalt lesning for mange her inne: http://thehardtimes.net/harddrive/spend-80-snes-classic-can-install-emulators-raspberry-pi-never-shut-fuck/

Morsom sak, og treffende i noen sammenhenger. Nå var ikke mitt svar på noen måte ment å være noe annet enn akkurat det jeg skrev. Etter at jeg gikk tilbake til skolebenken tilsier ikke min økonomi at jeg skal betale 1500kr for noe som da, for meg, er verdt rundt 800kr.

 

 

Og for de andre svarene her rundt prisen så ser jeg sammenhengen. Jeg forventet at den skulle droppe ned når den ble sluppet men det er forståelig at butikkene holder den oppe når den selger. Kan jo kanskje håpe at det blir overflod i markedet og at de dumper prisene etter jul men etter "fiaskoen" med tilgangen på NES Classic så holder jeg vel ikke akkurat pusten..

Lenke til kommentar

Prisen er på ingen måte for høy(med mindre man er totalt antikapitalist). For det første er det åpenbart at markedet tilsier at den kunne vært enda høyere. Men kontrollene alene er verdt halve prisen minst. Det er ikke mulig å få tak i bedre kontroller hvis man skal emulere til pc. Emulatoren er også mye bedre enn det som finnes til pc. Så skal du bygge en slik boks selv vil prisen faktisk være noe av det samme(uten noe som helst profitt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Prisen er på ingen måte for høy(med mindre man er totalt antikapitalist). For det første er det åpenbart at markedet tilsier at den kunne vært enda høyere. Men kontrollene alene er verdt halve prisen minst. Det er ikke mulig å få tak i bedre kontroller hvis man skal emulere til pc. Emulatoren er også mye bedre enn det som finnes til pc. Så skal du bygge en slik boks selv vil prisen faktisk være noe av det samme(uten noe som helst profitt).

Hva er det som er mye bedre med emulatoren i Classic SNES mot emulatorene du kan få på PC-plattformen?

Lenke til kommentar

 

"Det er naturligvis ikke plass til alle klassikere på den lille spillkonsollen (vi savner blant annet Chrono Trigger og Turtles in Time), bør det være nok moro for de fleste her."

 

Jo, det hadde det lett vært plass til, et SNES-spill tar rundt 1 MB, det var ca 1000 stykk av de. Dvs 1 gigabyte.

 

Ellers kunne det vært mer detaljer om emuleringen, hvordan er det kontra en vanlig emulator?

 

AtW

 

SNES Classic kommer med 512MB lagring (OSet/emulatoren tar nok også litt plass), så det hadde ikke vært plass til absolutt alle SNES spill på den. Men flere spill er det helt klart plass til. SNES Classic bruker også samme hardware som NES Classic, så den blir nok hacket ganske snart slik at man kan legge inn flere spill selv.

 

Euroegamer har en artikkel om litt mer info rundt hardwaren: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-snes-mini-teardown-confirmed-recycled-nes-mini-tech | Høres også ut som at emulatoren de bruker er veldig bra :)

 

 

Hvorfor er de så dyre her til lands? Trodde de skulle ligge på rundt 800kr?

 

Kostet ikke NES Classic rundt 800kr? Den kostet $60 i USA, mens SNES Classic koster $80. Trodde selv at den skulle koste rundt 1000kr i Norge, ble overasket da den kostet nesten 1500kr. Men folk betalte oppimot 2000kr for NES Classic, så kanskje det har litt med det å gjøre.

 

 

Skulle ønske de hadde litt mer info, at det støtter spill med innebygd chip er ikke så veldig imponerende i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

"Det er naturligvis ikke plass til alle klassikere på den lille spillkonsollen (vi savner blant annet Chrono Trigger og Turtles in Time), bør det være nok moro for de fleste her."

 

Jo, det hadde det lett vært plass til, et SNES-spill tar rundt 1 MB, det var ca 1000 stykk av de. Dvs 1 gigabyte.

 

Ellers kunne det vært mer detaljer om emuleringen, hvordan er det kontra en vanlig emulator?

 

AtW

 

SNES Classic kommer med 512MB lagring (OSet/emulatoren tar nok også litt plass), så det hadde ikke vært plass til absolutt alle SNES spill på den. Men flere spill er det helt klart plass til. SNES Classic bruker også samme hardware som NES Classic, så den blir nok hacket ganske snart slik at man kan legge inn flere spill selv.

 

Men dei kunne vel fint fått plass til meir lagring i boksen? 

Lenke til kommentar

Skulle ønske de hadde litt mer info, at det støtter spill med innebygd chip er ikke så veldig imponerende i seg selv.

 

 

AtW

 

Den er god. Jeg tror ikke det er noen kjempestore forskjeller (hvis noen merkbare forskjeller i det hele tatt) sammenlignet med andre "top of the line" SNES emulatorer. De gjør nok alle jobben veldig bra :) Men det kommer nok mer sammenligninger osv. i løpet av de neste dagene på diverse Youtube-kanaler.

 

 

 

 

Men dei kunne vel fint fått plass til meir lagring i boksen?

 

Joda, det kunne de. De kunne også ha designet den med en ekstra USB-kontant for mulighet for kobling til med minnepenn eller harddisk, samt designet den med WiFi og hatt en butikk som gjorde at man kunne kjøpe/laste ned ekstra spill. Jeg tok bare utgangspunkt i hvordan dagens design er :) Den er ikke desginet for at flere spill skal legges til, så det er litt overaskende at de faktisk går for såpass "mye" plass som 512MB. Kanskje de kunne ha klart seg med 256MB istedenfor, men kanskje 512MB NAND brikker var det minste og billigste de kunne få tak i.

Endret av Jada1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...