Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

8 år gamle dekk - med mye mønsterdybde. Er dem brukbare?


bjorni99

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bestilt 4 nye vinterdekk til bilen min som jeg kjøpte i Mars. Dette fordi den forrige eieren sa at dekkene som fulgte med trengte å byttes. 

 

Etter jeg bestilte, bestemte jeg meg, noe sent, for å gå å måle mønsterdybden på de gamle. Det jeg fant ut var at 2 av dekkene var helt slitt, ca 2,5 mm dybde. De to andre derimot, hadde ca 7 mm mønsterdybde igjen... Alle dekkene er produsert i uke 41 2009.

 

Så da er spørsmålet mitt - vil jeg kunne bruke disse to vinterdekkene som har 7mm igjen? Eller er 8 år for gammelt, og jeg bør bytte dem uansett?

 

 

Endret av bjorni99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bør eller ikke må vel være opp til deg. - De vil ha dårligere egenskaper enn nye dekk, men om det har stor betydning for deg kommer vel an på føret der du vanligvis kjører og hvor godt du kjenner bilen osv. - Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke de, men som sagt så vil de jo ha dårligere egenskaper enn nye dekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 10 år er jo dekkene ofte nærmest uslitelig Svein M, de er ofte harde som en hockeypuck.

 

Selv kjører jeg samme sett to sesonger, så bytter jeg igjen. Det har hendt en gang eller to at jeg har kjørt tre sesonger, men mer enn dette kjører jeg ikke på samme dekk. De blir dårlige selv om mønsterdybden er bra.

Lenke til kommentar

10 år gamle dekk kan være helt perfekte, men sannsynligheten for at de har vært lagret på en måte så gummien ikke har blitt degradert er vel heller dårlig vil jeg tro. Nye dekk koster så lite at det er idiotisk å ta sjansen på at dekkene er gode nok til at det ikke går til helvete hvis det skjer noe.

Lenke til kommentar

10 år gamle dekk kan være helt perfekte, men sannsynligheten for at de har vært lagret på en måte så gummien ikke har blitt degradert er vel heller dårlig vil jeg tro. Nye dekk koster så lite at det er idiotisk å ta sjansen på at dekkene er gode nok til at det ikke går til helvete hvis det skjer noe.

 

Om dei har vore i bruk så har dei uansett ikkje vore lagra optimalt heile levetida. Vil for øvrig gummien vere ok om du lagrar dekk optimalt i 10 år? Korleis vil det i så fall gå til? Kva metode vil hindre gummien i å tørke ut?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som sagt, med gamle dekk må du være ekstra forsiktig. Det innebærer også å påregne ekstra bremselengde. Kjøre litt saktere og se seg ekstra godt for. Det gjelder forsåvidt også piggdekk på tørr asfalt. Det gir minst like dårlig veigrep som utgåtte piggfri.

 

Frem til du er på isen selvfølgelig, da har piggene en funksjon.

Lenke til kommentar

Som sagt, med gamle dekk må du være ekstra forsiktig. Det innebærer også å påregne ekstra bremselengde. Kjøre litt saktere og se seg ekstra godt for. Det gjelder forsåvidt også piggdekk på tørr asfalt. Det gir minst like dårlig veigrep som utgåtte piggfri.

 

Frem til du er på isen selvfølgelig, da har piggene en funksjon.

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/

 

https://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21714759.ab

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Pappa kjørte med samme vinterdekk (av-piggede piggdekk) fra 2003 frem til sist vinter. Disse hadde bedre grep enn taxien han kjører som hadde helt nye dekk. Det skal merkes at disse dekkene alltid har vært lagret innendørs, og var fremdeles myke i gummien og hadde nesten en centimeter igjen på mønsteret da de ble kastet i vår. Alle som sier at dekk som er eldre enn fem år eller som har blitt av-pigget er livsfarlige, kan ta seg en bolle.

 

Jeg har også en bil der vinterdekkene bak er fra 2001, men fremdeles har minst 5 mm mønster igjen. Aldri opplevd noe ubehagelig med det. Skal nevnes at vinterdekkene foran er fra 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...