Gå til innhold

Microsoft forbereder ny, abonne­ments­fri Office


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS. Abonnement er ikke gratis!

 

Ellers så synes jeg de burde være litt mer aggressiv mot konkurransen fra LibreOffice. For eksempel kunne de lansert offisiell støtte for MSOffice på Linux, eller lansert en litt strippet gratis-utgave av MSOffice, eller begge deler.

 

Nå sier jeg ikke at det er den beste løsningen for alle, men office 365 har en ganske solid in-browser løsning. Og den funker naturlig nok på linux :)

Lenke til kommentar

 

Libreoffice er ikke konkurrenten til Office, Google Docs er.

Google Docs er konkurrent til Office365. Libreoffice er konkurrent til Office 2XXX.

 

Nope. Valget bedrifter tar er "Skal vi kjøre MS, eller skal vi kjøre Google". Libreoffice er ikke en reell konkurrent til noe som helst. Mangler både det avanserte fra MS Office og den fantastiske delingen til Google.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

Libreoffice er ikke konkurrenten til Office, Google Docs er.

Google Docs er konkurrent til Office365. Libreoffice er konkurrent til Office 2XXX.

 

Nope. Valget bedrifter tar er "Skal vi kjøre MS, eller skal vi kjøre Google".

 

 

Også om de skal velge en ikke abonnementsbasert tjeneste?

 

AtW

Valget om abonnementsbasert/lokalt installert produkt er for alle unntatt nystifta firmaer tatt for lenge siden. Eit eventelt bytte vil stort sett vera eit spørsmål om enten å beholda det ein har, eller gå over til Google/MS skybaserte tjenester.

 

For nystifta firmaer er stort sett skybaserte løysningar no ein "nobrainer", om ein ikkje har spesielle sikkerhetsbehov.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Libreoffice er ikke konkurrenten til Office, Google Docs er.

Google Docs er konkurrent til Office365. Libreoffice er konkurrent til Office 2XXX.

 

Nope. Valget bedrifter tar er "Skal vi kjøre MS, eller skal vi kjøre Google".

 

 

Også om de skal velge en ikke abonnementsbasert tjeneste?

 

AtW

Valget om abonnementsbasert/lokalt installert produkt er for alle unntatt nystifta firmaer tatt for lenge siden. Eit eventelt bytte vil stort sett vera eit spørsmål om enten å beholda det ein har, eller gå over til Google/MS skybaserte tjenester.

 

For nystifta firmaer er stort sett skybaserte løysningar no ein "nobrainer", om ein ikkje har spesielle sikkerhetsbehov.

 

 

Jeg skjønner ikke hva dette har med poenget til ism å gjøre, som er at om man vil ha et lokal produkt, så er det andre lokale produkter som er konkurrenten til dette lokale produktet fra MS, ikke skyprodukt.

 

AtW

Lenke til kommentar

De samme bedriftene overvurderer ofte sin egen evne til å holde på nevnte hemmeligheter. Det er ikke opplagt at risken for tyveri av data er større når man har dem i Google Disk enn på en eller annen server man driver selv med all risikoen det medfører.

 

For ikke å snakke om risken for å miste data, en risk man også stort sett fjerner ved å benytte en profesjonell partner.

 

Når det gjelder abonnement er det veldig få bedrifter som ikke foretrekker abonnementstjenester foran engangsbetaling, iallfall er det min erfaring. Forutsigbare månedlige utgifter er gull.

 

Etter lang erfaring med både MS Office / 365 og Google Docs er iallfall ikke jeg i tvil, ville valgt Google i 99 av 100 tilfeller, eneste unntaket er når behovet for ekstrem-Excel er stort.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

2017 er året for Linux på desktopen sa lederen for The Linux Fundation, når han kjørte presentasjonen fra sin Mac med OSX :p

. . .

 

Enkelte medier og youtubere sier så, men samtlige med et forunderlig svakt grunnlag. Alt leder nemlig til den samme kilden, en tweet av Matthew Garret. Garret er en kjent figur, men også han kan selvsagt ta feil. Det finnes ingen bilder som bekrefter påstanden og heller ingen medier som har innhentet kommentar i fra Jim Zemlin.

Dersom Zemlin faktisk brukte macOS på scenen — kontra eks. Linux på Mac som også er en mulighet — så synes jeg det fortjener en forklaring for ingen deler av presentasjonen hans tyder på at den ikke kunne gjøres minst like effektivt under Linux, det ville også vært ekstra pinlig for han med tanke på både hans rolle og temaet for hans presentasjon.

For oss som bruker Linux i det daglige så har slike eventualiteter rimelig lite å si da vi vet at Linux er mer enn kapabel til det aller meste, ikke minst så bør innholdet i presentasjonen uansett være det mest interessante. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Libreoffice er ikke konkurrenten til Office, Google Docs er.

Google Docs er konkurrent til Office365. Libreoffice er konkurrent til Office 2XXX.

 

 

Ja ja, jeg bruker da Libreoffice på Windows 10 en sjelden gang, og det holder for min bruk  :tease:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

2017 er året for Linux på desktopen sa lederen for The Linux Fundation, når han kjørte presentasjonen fra sin Mac med OSX :p

. . .

 

Enkelte medier og youtubere sier så, men samtlige med et forunderlig svakt grunnlag. Alt leder nemlig til den samme kilden, en tweet av Matthew Garret. Garret er en kjent figur, men også han kan selvsagt ta feil. Det finnes ingen bilder som bekrefter påstanden og heller ingen medier som har innhentet kommentar i fra Jim Zemlin.

Dersom Zemlin faktisk brukte macOS på scenen — kontra eks. Linux på Mac som også er en mulighet — så synes jeg det fortjener en forklaring for ingen deler av presentasjonen hans tyder på at den ikke kunne gjøres minst like effektivt under Linux, det ville også vært ekstra pinlig for han med tanke på både hans rolle og temaet for hans presentasjon.

For oss som bruker Linux i det daglige så har slike eventualiteter rimelig lite å si da vi vet at Linux er mer enn kapabel til det aller meste, ikke minst så bør innholdet i presentasjonen uansett være det mest interessante. :)

 

 

Det kan like gjerne være at han foretrakk en lettvekts laptop, som tilfeldigvis kom med preinstallert OSX (over valget av samme vekt på Laptop og preinstallert Win10), som jo er milevis bedre enn Windows i den Linux-kulturen der. ER jo tross alt en Unix-aktig sak Mac OSX, og på det grunnlag betydelig nærmere Linux.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå finnes det vitterlig LibreOffice skytjenester også dersom man har behov for det.

 

https://www.collaboraoffice.com/

 

Jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten på tjenesten eller om det er flere integrerte tjenester tilgjengelig fra andre leverandører, og jeg kan heller ikke uttale meg om hvor konkurransedyktige de er i forhold til pris eller informasjonssikkerhet (og evt kostnaden for denne).

 

I teorien er tjenester som Google Docs og Office 365 mm svært gode konsepter, men i praksis er det store utfordringer i forhold til sikkerhet, og det er nokså naivt å ikke ta hensyn til dette.

 

De fleste bedrifter og personer har i varierende grad informasjon som bør beskyttes, og disse tjenestene gjør sitt beste for å beskytte mot eksterne sikkerhetstrusler. Men de beskytter ikke brukerne mot tjenesteleverandøren selv.

 

Når man installerer Windows 10/pro er det en hel del som må gjøres for å redusere lekkasjepresset, men det er knapt mulig å fjerne Microsofts innsyn helt. Når man tar i bruk Office 365 øker dette presset, og det er ikke mulig å beskytte seg helt.

 

Det samme gjelder for Google og Apple m.fl, så det er ingen grunn til å slå seg på brystkassa for noen, og de fleste har informasjon som flyter via smartplattformer eller nettlesere som gir plattformen/leverandørene eller de som måtte ha verktøy og makt, mulighet til å hente sensitiv informasjon fra disse leverandørene.

 

Både Google, Apple, Microsoft og en rekke andre innen kommunikasjon, lagring, nettverk og maskinvare er fullstendig klar over at eksternt press er en trussel mot forretningsmodellene deres. Fordi det er en trussel mot kundene deres.

 

Norge satser på teknologi som fremtidens levebrød, (så påstås det ihvertfall). Dette innebærer at det vil bli stadig flere bedrifter og personer som vil være interessante for konkurrerende bedrifter og geopolitiske aktører. Mange av disse har både verktøy og maktmidler til å skaffe seg tilgang til informasjon som ligger i nettskyen.

 

Å sikre sin informasjon BØR være en prioritet for alle bedrifter og personer både når det er på grunn av at de vet at de har sensitiv informasjon, og rent prinsipielt fordi svært mange også håndterer informasjon som involverer 3.part. Behandles dette prinsipielt vil det bidra til å redusere innsyn også når informasjonen flyter til/fra 3.part.

 

Skal bedrifter og privatpersoner sikre seg helt, så kreves det en nokså omfattende omlegging, og det er en krevende oppgave som nok er forbeholdt de få. Foreløpig.

 

Det eksisterer (antatt) sikre løsninger for mange av utfordringene, men jeg har til gode å se at dette er satt sammen i gode fullintegrerte tjenester. Skal man få det til kreves det også en endring i forhold til hvilke løsninger man velger mht maskinvare, nettlesere og smarte plattformer.

 

Office 365 er en utfordring i forhold til dette på linje med Google Docs. Uten å ha noen illusjoner i forhold til MSO 2019, så er det i det minste grunn til å anta at lisensen vil være mindre påtrengende mht innsyn.

 

Hvor finner vi de alternativene som sikrer bedriftens/sin egen informasjon helt mot innsyn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Libreoffice er ikke konkurrenten til Office, Google Docs er.

Google Docs er konkurrent til Office365. Libreoffice er konkurrent til Office 2XXX.

 

Nope. Valget bedrifter tar er "Skal vi kjøre MS, eller skal vi kjøre Google".

 

 

Også om de skal velge en ikke abonnementsbasert tjeneste?

 

AtW

Valget om abonnementsbasert/lokalt installert produkt er for alle unntatt nystifta firmaer tatt for lenge siden. Eit eventelt bytte vil stort sett vera eit spørsmål om enten å beholda det ein har, eller gå over til Google/MS skybaserte tjenester.

 

For nystifta firmaer er stort sett skybaserte løysningar no ein "nobrainer", om ein ikkje har spesielle sikkerhetsbehov.

 

 

Jeg skjønner ikke hva dette har med poenget til ism å gjøre, som er at om man vil ha et lokal produkt, så er det andre lokale produkter som er konkurrenten til dette lokale produktet fra MS, ikke skyprodukt.

 

AtW

Det er relatert til starten av tråden, som var eit spørsmål om kvifor MS ikkje er meire aggressiv i konkurransen mot LibreOffice. Og då blir vel poenget at det er no så få som velger LibreOffice, delvis fordi fleire og fleire går mot skyløysningar, at det ikkje er ein konkurranse MS merkar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...