Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny eierseksjonslov fra 2018 - Gir rett til ladepunkt for elbil - Styret påberoper seg unntak


ludobadger

Anbefalte innlegg

Hei jus eksperter og alle andre som dette kan være av interesse for.

 

Jeg bor i et sameie og nå kommer snart ny eierseksjonslov. I flg ny lov kan jeg nå kreve å få etablere ladepunkt for elbil når ny Eierseksjonslov trer i kraft 1 jan 2018 (antar jeg). 

 

I mitt sameie så har styret allerede i 2015 foretatt en oppgradering av elanlegget for å klargjøre for elbil lading. Per i dag så må man signere en avtale for å få lov til å etablere ladestasjon som forplikter seksjonseiere til å betale ekstra utover det ladestasjon og strøm koster. Styret krever ekstra penger til "nedbetaling av anlegget fra de som bruker det", til tross for at anlegget er oppgradert over felleskostnadene. Ettersom de har brukt innkrevd husleie til å betale for dette så mener jeg at jeg har betalt for dette anlegget allerede basert på fordelingsnøkkelen i sameiet.

 

Styrets praksis er en omstridt, og flere elbilister, inkl meg, har nektet og inngå slik avtale da vi anser disse kostnadene som en del av felleskostnadene som vi dekker over husleien. I praksis virker det som at styret her endrer fordelingsnøkkelen i sameiet ved å kreve ekstra penger fra noen som velger å benytte seg av en investering foretatt av sameiet, og da ikke ved å endre fordelingsnøkkelen men ved å sende en ekstra faktura til de som bruker det. Dette virker for meg som en omgåelse av loven. Nesten som om man plutselig begynner å kreve inngangspenger til sameiet lekeplass.

 

Jeg mener at anlegget er til nytte for alle og at unntaket i dagens lov ikke kan komme til anvendelse. Styret er av motsatt oppfatning. De vil at de som faktisk bruker anlegget skal betale for hele. De synes ikke det er problematisk at de har foretatt en oppgradering som omfatter over 400 boliger som de så krever at ca 20 beboere skal betale for. Slik saken står i dag så virker det som styrets praksis vil stå seg inntil de evt får en dom imot seg. Kan ny lov hjelpe meg å overbevise styret om å endre praksis?

 

Nå som ny lov er på vei hvor jeg som beboer får en rett til å etablere ladekontakt så vil jeg tro dette er av betydning. Mitt spørsmål er, når ny lov trer i kraft, kan styret i sameiet nekte meg å etablere ladekontakt for egen kostnad hvis styrets eneste grunn til å gi avslag er at jeg nekter å signere en avtale hvor jeg må betale ikke bare for ladestasjonen og strømmen jeg bruker, men også for nedbetaling på oppgradering av et felles elektrisk anlegg? Altså;

 

1: Jeg er altså villig til å betale for ladestasjonen. Den er jo min og ingen andre vil bruke den.

2: Jeg er villig til å betale for strømmen jeg bruker. Selvsagt...

3: Jeg er IKKE villig til å betale en betydelig ekstraregning (over 50000 (femtitusen) kroner) for en oppgradering av strømanlegget vårt som styret har brukt husleiemidler på å oppgradere. Dette har jeg betalt for allerede slik jeg ser det, via husleien. Det må nevnes at om totalkostnaden var var fordelt likt på alle eiere så ville kostnaden vært ca 2700 kr per bolig. Og dette har jeg altså allerede betalt over husleien.

 

Kan styret iht til ny eierseksjonslov fra 1 jan 2018 bruke min adferd ref punkt 3 over til å nekte meg å etablere ladestasjon på min egen garasjeplass?

 

Tilleggsopplysninger:

Oppgraderingen som er foretatt ble vedtatt av styret alene, uten gen fors vedtak, og er større enn 5 % av felleskostnadene, både i det året og alle år før det året. Det er såvidt jeg kan se et lovbrudd.

Styret har betalt for oppgraderingen med penger krevd inn via husleien.

Alle seksjoner i sameiet har egen garasjeplass og alle plassene har mulighet til å få etablert ladestasjon, hvis de signerer nevnt avtale. Så ingen er fraskåret fra å benytte seg av det oppgraderte anlegget - de bare velger å ikke benytte seg av det (har ikke ladbar bil).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av eierseksjonsloven 2017 § 25 første ledd at "[e]n seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser". Styret kan bare nekte samtykke med saklig grunn. Denne bestemmelsen trer i kraft 1. januar 2018, og gjelder kun for krav som er fremmet for styret etter nevnte dato.

 

Denne bestemmelsen er ikke kommentert av departementet. Den kom inn ved kommmunal- og forvaltningskomitéens behandling på Stortinget etter et godt stykke lobbyarbeid fra Norsk elbilforening.

 

Ut fra komitéens merknader vil det være saklig grunn hvis man påfører andre sameiere kostnader. Det du har beskrevet fremstår imidlertid ikke som saklig.

 

 

 

Jeg er for øvrig enig med deg. Alminnelige oppgraderinger av strøminfrastruktur er ikke et slikt "særlig tiltak" som man kan pålegge en minoritet å betale for. Alle sameiere gis mulighet til å dra nytte av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av eierseksjonsloven 2017 § 25 første ledd at "[e]n seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser". Styret kan bare nekte samtykke med saklig grunn. Denne bestemmelsen trer i kraft 1. januar 2018, og gjelder kun for krav som er fremmet for styret etter nevnte dato.

 

Denne bestemmelsen er ikke kommentert av departementet. Den kom inn ved kommmunal- og forvaltningskomitéens behandling på Stortinget etter et godt stykke lobbyarbeid fra Norsk elbilforening.

 

Ut fra komitéens merknader vil det være saklig grunn hvis man påfører andre sameiere kostnader. Det du har beskrevet fremstår imidlertid ikke som saklig.

 

 

 

Jeg er for øvrig enig med deg. Alminnelige oppgraderinger av strøminfrastruktur er ikke et slikt "særlig tiltak" som man kan pålegge en minoritet å betale for. Alle sameiere gis mulighet til å dra nytte av dette.

Takk for svar. 

 

Om ikke annet så var det vel klokt av meg å vente med inngå slik avtale. Det er flere som har signert, selv om de er uenige, i håp om at det "ordner seg etter hvert". Sikkert av nødvendighetshensyn.

 

Kan legge til at styret anser dette som en nyetablering. Jeg spurte på gen fors om det da nå er slik at vi har to separate elektriske anlegg? Nei var svaret, vi har oppgradert eksisterende trafostasjoner.... 

 

Slik jeg ser det så har jo styret påført sameiet kostnaden. Denne fordelingen hvor de lemper det over på fåtallet skjer "after the fact", ref det jeg skrev om at de vedtok dette på et styremøte, og at det aldri ble forelagt gen fors til tross for at det var over grensen for hva de kan bruke av penger etter loven. Men de argumenterer nå for at de "må" gjøre det slik for å unngå at de som ikke har bruk for dette ender opp med å betale. Jeg har problem med å se hvorfor jeg skal lide for at de har gjort en feil. Selvsagt leit for alle de som mener at dette burde ikke vært gjort, men at de ikke ble spurt er jo styrets feil, ikke min.  

 

Jeg tipper dette vil ende med at jeg fremmer mitt krav 1 januar. Så vil styret henvise til avtalen og be meg signere den. Så vil jeg svare med at kost for ladestasjon og strøm skal jeg dekke, men denne nedbetalingen vil jeg ikke betale. Styret vil så svare at da får du ikke lade. Så vil jeg si at det kan dere ikke nekte meg, dere har ikke saklig grunn, jeg påfører ingen ekstra kostnad. Så vil styret si jo det gjør du for ellers må de andre betale for anlegget? Så vil jeg si at det burde dere tenkt på før dere brøt loven og foretok en så stor investering uten å spørre gen fors - anlegget er felleskost, det er ikke mitt problem at 90 % av sameierne velger å ikke benytte seg av det. Da vil styret sikkert nekte på at de har gjort noe galt svada svada svada etc også havarerer diskusjonen og jeg er like langt.

 

Er dette fornuftig fremgangsmåte? Hva bør neste trinn så være? Må jeg bruke advokat mot mitt eget sameiet for å få de til å følge loven? 

Noen råd fra deg på hvordan jeg heller bør gå frem? 

 

Takk for hjelpen! :)

Endret av panzerBert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...