Gå til innhold

Oktoberfest 2017 - Polljen - 100mm f/2.8 macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det blir mye jobbing fra i ettermiddag og resten av festen, kombinert med et langtidsvarsel som sier regn i en uke fra i morgen, så var det avgjørende å få tatt ett bidrag til festen nå i formiddag.

 

Selv om jeg har en relativt stor sol-skjerm på objektivet, så skapte en ellers så velkommen sol ganske store problemer, både i de bildene som ble tatt og i potensielle motiver som var helt "skjult" av solen.

 

Dagens bidrag er ikke noe mesterverk, og når jeg så lyset i bildene på dataskjermen så var det enda mer skuffende. Jeg velger da å se på dagens bidrag som en sjanse til å prøve å få mest mulig ut av det gjennom diverse spaker i LR. Jeg kunne ha gått enda lenger, men på et visst tidspunkt så vil det bli for kunstig (kanskje er det allerede det). Jeg legger også ved en rawkopi (omgjort til jpg i LR) av bildet før etterbehandlingen.

 

Uke 4 Bilde 2

Landskap

 

24024494658_326fd0fcea_z.jpg

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 


post-58755-0-96178500-1508754072_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Jeg likte dette jeg, bra etterbehandling, veldig fint med de opplyste grantrærne. Kunne vært fint å se om det hadde blitt enda bedre med litt mindre lys på det nederste treet helt til venstre. Jeg sliter også med lys og skygger her, det blir fort for store kontraster som mitt kamera ikke klarer å takler.

Lenke til kommentar

Greit bilde dette, og etterbehandlingen ser bra ut synes jeg, med unntak av himmelen hvor skyene har blitt litt rare. Sannsynligvis ikke så mye du kunne gjort annerledes med skyene når de først er utbrente. Det jeg ofte gjør når jeg sliter med å få til himmel/skyer bra pga stor kontrast er å beskjære så minst mulig synes (uten at det blir rart).

Lenke til kommentar

Uke 3, bilde 1: Jo kortere avstand, jo mer problematisk blir det jo med fokus. Det blir heller ikke noe lettere av at bladet ligger i et plan som nødvendigvis må krysse fokusplanet et eller annet sted. Det er imidlertid ikke nødvendig at hele bladet er i fokus, det kan godt passere dette. Personlig ville jeg kanskje ha kuttet litt i toppen for å unngå at bladet havnet dønn i midten av bildet, men uansett fine og behagelige farger i et rolig bilde som øynene godt kan hvile litt på.

 

Uke 3, bilde 2: Her synes jeg komposisjonen sitter, og bildet løftet seg betraktelig når jeg fikk det opp stort.

 

Uke 3, bilde 3: Mulig det fremste bregnebladet kunne vært mer dominerende, men det står allikevel ut siden det er i skarpt fokus. God idé med bladene som kommer gradvis mer ute av fokus.

 

Uke 4, bilde 1: Ganske vellykket bilde av det gamle pumpehuset som nå snart blir tatt over av skogen. Speilingen i vannet og høstfargene ellers løfter bildet.

 

Uke 4, bilde 2: Her er det for mye dynamikk til at det er mulig for kameraet å fange det i ett enkeltbilde. Det beste komprimisset er da antakelig det du har gjort, dvs. latt himmelen være utbrent. Etterbehandlingen er bra i nedre del, men ikke like vellykket i himmelen. Her kan man enten la det være utbrent, eller være litt forsiktigere med å ta frem litt av skystrukturen. Det er uansett umulig å få dette perfekt uten hjelp av HDR fra minst to bilder. Men nok etterbehandlingsmas, motivet er veldig flott rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...