Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sivil politibil uten utrykningsutstyr?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ble nylig stoppet av en uniformert politibil som ga meg fartsbot. De hadde måling på meg og sa jeg hadde kjørt forbi en bil på en strekke og at de hadde gjennomsnittsmåling på meg på samme strekken. Men den uniformerte bilen hadde bare ligget bak meg de siste par hundre meterne. Jeg hadde kjørt forbi en bil på den strekken tidligere som de nevnte og kjørt litt fort, men den bilen var en sølv Golf som så helt alminnelig ut. Synes det er litt merkelig at den Golfen skal ha vært politi og har tatt gjennomsnittsmåling av meg uten å kunne rykke ut og stoppe meg selv? Er det noe logisk forklaring på dette? Har politimenn utenfor tjeneste måleutstyr i bilen? Fangetransport? Etterforsker-bil? Hva kan det være?



Anonymous poster hash: a41f3...481
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skjønner vel at hele poenget med sivilpolitibiler er å nettopp ikke fremstå som politi? Og hva får deg til å tro at sivilene ikke har utrykningsutstyr? De har skjult blålys og sirene, mer trenger de ikke.

 

Og fartsmåleutstyr er håndholdt. Uansett, så trenger man ikke måleutstyr for å måle hastigheten din. Du trenger matte. Du tar tiden du bruker på en viss lengde og regner ut antall kilometer i timen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du skjønner vel at hele poenget med sivilpolitibiler er å nettopp ikke fremstå som politi? Og hva får deg til å tro at sivilene ikke har utrykningsutstyr? De har skjult blålys og sirene, mer trenger de ikke.

Skjønner såpass. Det jeg spør om er at hvis de skal ha blålys og sirene synes jeg det er merkelig at de sender en annen patrulje for å stoppe meg når vi uansett var på en øde slette uten noen andre i nærheten. Og dette var en umarkert bil som jeg aldri har sett rundt her før etter å ha bodd her i 20 år. 

 

Anonymous poster hash: a41f3...481

Lenke til kommentar

Politiet har montert utstyr i bil for måling av hastighet også selv på møtende biler

https://www.oblad.no/frogn/ski/nyheter/kjorte-for-fort-pa-e18-skyldte-pa-politiet/s/2-2.2610-1.7371970

http://www.dinside.no/motor/pa-motorveien-ma-du-ha-minst-16-meter-avstand-til-bilen-foran/60984158

 

Blålys på sivilbiler har de inne i bilen som de slenger på taket når de har utrykning og trneger de.

Det hender de låner sivilbiler fra nabo politikammer for at folk ikke skal kjenne igjen bilene.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelig at den Golfen skal ha vært politi og har tatt gjennomsnittsmåling av meg uten å kunne rykke ut og stoppe meg selv? Er det noe logisk forklaring på dette? Har politimenn utenfor tjeneste måleutstyr i bilen?

En politimann trenger bare speedometeret på bilen så lenge det er kalibrert for å foreta en fartsmåling. Videre tror jeg ikke den Golfen var en politibil/kjørt av politimann. Den uniformerte politibilen har sikkert stått ute av syne et sted idet du kjørte forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En politimann trenger bare speedometeret på bilen så lenge det er kalibrert for å foreta en fartsmåling. Videre tror jeg ikke den Golfen var en politibil/kjørt av politimann. Den uniformerte politibilen har sikkert stått ute av syne et sted idet du kjørte forbi.

 

En venninne av meg lå bak meg på den strekningen og også bak den bilen jeg kjørte forbi. Hun så ikke noe politibiler noe sted eller noen som fulgte meg på den strekningen. Tviler også på at de sto der, kjenner folk som har bodd i området der og kjørt den veien 2-3 ganger daglig i 25 år som ALDRI har møtt en kontroll der. Menmen, første gang for alt I guess.

 

Anonymous poster hash: a41f3...481

Lenke til kommentar

 

de hadde gjennomsnittsmåling på meg på samme strekken.

 

 

 

Og fartsmåleutstyr er håndholdt.

 

Gjennomsnittsmåling foretas på computeren/skjermen i politibilen(sivil eller ikke), intet håndholdt utstyr er involvert overhodet. Heldigvis for deg har du tydeligvis aldri blitt tatt av en bakenforliggende politibil :wee:

Lenke til kommentar

Snakk om å ta ting i verste mening.. Det var ikke snakk om gjøre narr av noen, det var et ærlig "heldigvis for deg"(fordi du da har sluppet den bota). Grunnen til at jeg konkluderte med at du ikke har blitt tatt på den måten, er at man normalt blir bedt om å sette seg i politibilen etter man er stoppet, og de viser deg opptaket på apparatet, ergo ville du da visst hvordan det fungerte.

 

Vi er forøvrig også i jus-forumet, hvor det er viktig at ting man legger frem som fakta stemmer - da er det ikke greit å fortelle TS at alt måleutstyr er håndholdt, når han åpenbart er målt fra bil(håndholdt utstyr måler ikke snitt over strekk).

Lenke til kommentar

Det finnes mange måter å måle hastighet på. Håndholdt radar, påmontert radar i bil eller stoppeklokke og oppmålt punkt er noen av metodene som blir brukt. Du kan vedta det forenklede forelegget på stedet, men da tror jeg ikke politiet er pålagt å gi deg all den informasjonen du forespør. Om du ikke vedtar det forenklede forelegget vil du mest sannsynlig bli politianmeldt og må møte i retten, men der har du til gjengjeld rett til innsyn i loggen og annen informasjon som målemetode, tidspunkt på målingen og hvor målingen ble utført. Er alt gjort riktig, blir du dømt og må betale bot og saksomkostninger. Men greier du å påse feil og mangler med målingen kan du unngå bot, event. få den nedsatt.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...