Gå til innhold

Ekspert om FM-slukkingen: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK


Anbefalte innlegg

Andre land velger jo å holde begge nettene i drift. Hvordan har de råd til å fortsette med FM hvis utstyret der er blitt så dyrt å vedlikeholde?

Norge har en helt annen befolkningstetthet og topografi enn Danmark.

 

I følge denne linken så hadde vi i 1999 6500 sendere for FM-radio og TV:

http://www.la9dl.no/Norske%20kringkastere/sendere-FM-TV-freq.html

 

Noen av disse senderene har en sende-effekt på 120kW for FM-radio.

 

I følge denne linken så har vi 759 DAB sendere:

http://www.tv2.no/a/6522630/

 

I følge denne linken så er DAB-senderen på Brannfjell for Riks1-pakken 7.9kW mens senderen på Tryvann for P1 alene er 55kW:

http://www.finnsenderen.no/finnsender

 

(jeg er litt forbauset over at jeg ikke fant en god sammenlignende oversikt over disse tallene på google, det er en fare for at jeg sammenligner epler og pærer her. Hvis noen greier å finne den så er jeg takknemlig)

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjerne samanlikne hestar og bilar, men då må du også ta med at hestane blir tatt frå folk med tvang

Nei. At hestene ikke får lov til å benytte seg av offentlig vei.

at bilane kostar mykje meir enn hestane,

At både hester og biler koster så lite at det er småpenger for de fleste.

https://www.elkjop.no/search?SearchTerm=dab&search=&searchResultTab=

Men fordelen med hesten/FM-radioen er at den var billig og den fungerte godt nok nesten overalt, ikkje berre akkurat i by sentrum og på beine vegar på flatmark.

Hesten/FM-radioen var fin å ha den når ein var på fjellet, på hytta, på spasertur, og liknande plassar der det ikkje var mykje folk rundt deg.

Jeg har ikke så mye erfaring med hester, men jeg har erfaring med at FM-radio mister dekning og skurrer.

 

Spørsmålet man kan stille seg er:

Hvis det hadde vært mye billigere for skattebetalerne å anlegge veier for sykkel enn for hester, skal vi fellesskapet betale for at heste-tradisjonalister skal få drive med hobbyen sin, eller må man si at nok er nok på ett eller annet tidspunkt?

 

Det liberalistiske svaret på dette spørsmålet er at man slutter å betale skatter og avgifter og alle betaler for akkurat den varen og tjenesten de vil og har råd til. I et sosial-demokrati så er det tradisjon for at man sentraliserer noen tjenester hos staten, og da må nødvendigvis brukere og betalere kompromisse i blant. Det er naturligvis bra å diskutere hvordan de kompromissene skal utformes, men jeg synes at DAB-motstanden tar litt vel av iblant, hvis man ser på den reelle betydningen.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Problemet med å digitalisera FM er akkurat det same for forbrukaren: Det må kjøpast nye mottakarar. I tillegg må analoge sendingar avviklast/reduserast for å gi plass til digitale kanalar.

Tilbudet av DAB radioar frå små og store produsentar (eg kjøpte nettop ein ny Yamaha radio med DAB) på at produsentane ser eit adskillig større marked enn Norge.

 

Selvfølgelig vil digitalisering av FM kreve nye mottakere. Problemet for Norge er at det er overveiende sannsynlig at det meste av verden forøvrig vil velge andre løsninger enn DAB. Det vil gjøre DAB urimelig kostbart for oss i lengden ved at vi vil representere ett relativt lite marked for utstyr, og fordi mobile nordmenn vil måtte skaffe dobbelt opp av mottakere for å kunne høre radio utenfor våre grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan jeg ikke så mye om, men naturlig utskiftning av utstyr er vel ikke noe man kommer unna uansett teknologi? Hadde man holdt fast på FM, som jo alle andre gjør, så hadde man måtte bytte ut og erstatte. Det må man jo fortsatt gjøre med utstyret for DAB? Eller er det evigvarende? Det som kan ha skjedd for FM-utstyret er at med en gang vedtaket om skroting kom, så sluttet man vedlikeholdet. Da med unntak av de absolutt nødvendige. Så ender man opp med en prosess som ikke er mulig å stoppe fordi utstyret etter hvert er "oppbrukt".

Problemet er i hovedsak at veldig mye av FM-utstyret i Norge var utdatert i den forstand at det ikke var mulig å kjøpe reservedeler til dem lenger. Det er ikke snakk om å slutte vedlikeholdet fordi man ikke ser verdien i det, der er snakk om å ikke være i stand til å vedlikeholde fordi reservedelslageret er tomt og ekspertisen har gått av med pensjon. Uansett hva som hadde skjedd, så måtte vi tatt en stor investering i å oppgradere radioinfrastrukturen i Norge.

 

Så er spørsmålet, skal man da bruke de pengene på å bytte ut eksisterende utstyr med noe som gjør det samme, skal man bruke tilsvarende summer på å bytte det ut med noe som gjør jobben bedre og med lavere driftskostnader, eller skal man bruke enda mer penger på å gjøre begge deler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til agurkisk artikkel med en klikkbaitoverskrift jeg ikke har sett maken til på lenge.

Og om eg ikkje tar heilt feil, så har Per Morten Hoff vore høgt og tydelig mot DAB så lenge noen kan hugsa. Så dette er ikkje spesielt nytt...

 

Det er irrelevant. Poenget er at artikkelen er overdramatisert til Se og Hør nivå. At de har blitt ført bak lyset vil jeg ikke påstå da det er veldig (veldig veldig veldig) tydelig at NRK har drevet med synsing og det bør politikerne forstå. De har ikke blitt ført bak lyset av NRK, de har gjort et teit valg basert på spekulasjon. Om noe så sier denne saken at politikerne er inkompetente.

 

En dum person blir ikke, etter min mening, ført bak lyset. En dum person forstår ikke hva som blir sagt og klarer ikke å skille på informasjon. Alt andre sier er fakta og blir tatt for god fisk uansett hvor mange "kanskje muligens" informasjonen inneholder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med å digitalisera FM er akkurat det same for forbrukaren: Det må kjøpast nye mottakarar. I tillegg må analoge sendingar avviklast/reduserast for å gi plass til digitale kanalar.

Tilbudet av DAB radioar frå små og store produsentar (eg kjøpte nettop ein ny Yamaha radio med DAB) på at produsentane ser eit adskillig større marked enn Norge.

 

Selvfølgelig vil digitalisering av FM kreve nye mottakere. Problemet for Norge er at det er overveiende sannsynlig at det meste av verden forøvrig vil velge andre løsninger enn DAB. Det vil gjøre DAB urimelig kostbart for oss i lengden ved at vi vil representere ett relativt lite marked for utstyr, og fordi mobile nordmenn vil måtte skaffe dobbelt opp av mottakere for å kunne høre radio utenfor våre grenser.

Eg ser stadig dette problemet med at nordmenn visstnok hører så mye på radio i utlandet. No har eg ikkje reist så veldig mye, men eg har aldri hatt i tankane at eg skulle høra på radio i landene eg besøkte. Så akkurat det argumentet der er veldig lite egna til å overbevisa meg om noe anna enn at du desperat leiter etter argumenter. Uansett er jo nettradio godt egna til sporadisk lytting, så heilt stille treng det ikkje bli.

Lenke til kommentar

 

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon?

Hva mener du her? Det finnes da en drøss av DAB-radioer uten GPS-mottaker? Disse skal vel da ikke fungere i følge deg?

 

 

Aner ikke jeg, men GPS benyttes oftest til å ha et nøyaktig urverk. Så det kan like godt hende på sendertårn siden, for at du skal få tilsendt en nøyaktig oppdatert klokke på radiodisplayet ditt

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil digitalisering av FM kreve nye mottakere. Problemet for Norge er at det er overveiende sannsynlig at det meste av verden forøvrig vil velge andre løsninger enn DAB. Det vil gjøre DAB urimelig kostbart for oss i lengden ved at vi vil representere ett relativt lite marked for utstyr, og fordi mobile nordmenn vil måtte skaffe dobbelt opp av mottakere for å kunne høre radio utenfor våre grenser.

FM: Hele verden, med noen frekvensvariasjoner (f.eks. Japan og Øst-Europa).

HD-radio: Kun brukt i deler av USA og Canada. Eneste digitale løsning som bruker FM-båndet.

DRM-radio: Dette er en ny digital standard for å erstatte AM-båndene. Kun prøvesendinger.

DAB: Valgt i mesteparten av Europa. Relativt godt utbygget i noen land, prøvesendinger i andre. Valgt som fremtidig kringkastingstandard i mange land i resten av verden. Delvis utbygget i flere land, prøvesendinger i andre land. Forutsetter at analoge TV-sendinger i DAB-båndet er stengt ned, det gjorde Norge i 2008.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste er enige om at elbiler på mange områder er et drastisk fremskritt fremfor bråkende fossilbiler, men selv de grønneste politikerne skjønner at de ikke kan slutte å selge bensin og diesel til de gamle bilene i 2020. De vurderer istedenfor å stoppe salg av nye fossilbiler i 2020, mens gamle biler fortsatt skal få kjøpe drivstoff.

 

Hvorfor trodde politikerne at det var en god løsning å stenge ned FM-sendingene i 2017?

Hvis DAB hadde vært godt nok utbygget og det var lett å få tak i gode DAB-radioer til en billig penge så ville FM dødd av seg selv slik AM gjorde.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet med å digitalisera FM er akkurat det same for forbrukaren: Det må kjøpast nye mottakarar. I tillegg må analoge sendingar avviklast/reduserast for å gi plass til digitale kanalar.

Tilbudet av DAB radioar frå små og store produsentar (eg kjøpte nettop ein ny Yamaha radio med DAB) på at produsentane ser eit adskillig større marked enn Norge.

 

Selvfølgelig vil digitalisering av FM kreve nye mottakere. Problemet for Norge er at det er overveiende sannsynlig at det meste av verden forøvrig vil velge andre løsninger enn DAB. Det vil gjøre DAB urimelig kostbart for oss i lengden ved at vi vil representere ett relativt lite marked for utstyr, og fordi mobile nordmenn vil måtte skaffe dobbelt opp av mottakere for å kunne høre radio utenfor våre grenser.

Eg ser stadig dette problemet med at nordmenn visstnok hører så mye på radio i utlandet. No har eg ikkje reist så veldig mye, men eg har aldri hatt i tankane at eg skulle høra på radio i landene eg besøkte. Så akkurat det argumentet der er veldig lite egna til å overbevisa meg om noe anna enn at du desperat leiter etter argumenter. Uansett er jo nettradio godt egna til sporadisk lytting, så heilt stille treng det ikkje bli.

 

De som har presset gjennom DAB er nok litt som deg ... ser ikke lenger enn sin egen navle. Jeg har f.eks i perioder vært dagpendler mellom Norge og Sverige, og det krever f.eks nå at man har en mottaker som både håndterer DAB og FM. Mobildekningen er alt for dårlig for å gjøre nettradio til ett realistisk alternativ, og mobilstrømming kan bli kostbar i bruk over lengre tid.

Lenke til kommentar

Andre land med vanskelig topografi og spredt bosetting satser på DRM. Dette ville gitt en utmerket dekning for de viktigste kanalene og for nødkommunikasjon i Norge. Med tilpassede radioer kunne DRM vært fullt integrert med DAB+ nettet. DRM fungerer både på  mellombølge, kortbølge og VHF(FM bånd)
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

Dette skulle vært gjort i parallell med DAB overgangen, men NRK har ingen kompetanse på DRM, de kommer bare med svadasvar via sine sosologi- og økonomiutdannede kommunikasjonssjefer.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Det mest skandaløse med omleggingen til DAB er at bilbransjen har sluppet unna med å selge nye biler med bare FM-mottak etter 2010.

Feil. Volkswagen (og flere merker i konsernet) har hatt DAB som standard i ti år, og DAB+ som standard siden 2014

Kan ikke svare på vegne av alle andre, men jeg vet at du ikke skal altfor langt tilbake med noen asiatiske merker for å få med kassettspiller og FMradio som byttes i Norge av respektiv importør..

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Digitalradio skal vistnok være et samlebegrep på nettradio og DAB. Dessverre går pengestrømmen omtrent utelukkende til DAB, ikke nettradio. Det er et tankekors at å betale nettrafikken til alle landets nettradioer i all fremtid hadde vært billigere enn å bygge DAB-nettet.

 

Når de regner prisen på DAB-nettet så regner de kun hva NRK betaler for å bygge og drifte det, ikke hva det koster å bytte ut alle mottakerne. Den totale samfunnskostnaden kostes under teppet fordi NRK ikke liker å fortelle hele sannheten.

 

Jeg føler at vi er en lukket liten klan som ikke liker det som har skjedd samfunnet i denne saken.

 

Men, som vanlig så sitter nok politikerne der og bare lar det skure med det. Skulle ønske at media var litt hardere ("en lynsjemobb") i denne saken. Sånn at de på Stortinget kunne skamme seg ordentlig.

 

Spissrotgang skjer nok aldri med en politiker, men det må på det nivået!!

Endret av G
Lenke til kommentar

 

mm Jeg har selv 50GB, med frir/sms/mms samt roaming betaler vi betaler rundt 200kr per bruker her i huset,  Så dette kommer også til privat kunder, om ikke i år så tipper jeg kvotene kommer til og øke mye i 2018. 

 

 

Vurderer å senke min 6 Gig datakvote hos Telia, da jeg knappt har vendt meg til å bruke data. Så heller øke til et vettugt abonnement når man først kan få frotse skikkelig og uhemmet en gang i framtiden.

 

Har bare 12 Gigabyte nesten ubrukt, og har nyttet kun under 500 Megabyte til nå for september.

 

Noen som vet om en rå måte å nyte datatrafikk på, så jeg kan få brukt opp intro-Gigsene som ble overført til neste måned?

 

Er en inntørka gammel bruker jeg, sammenliknet mot ungdommen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Feil. Volkswagen (og flere merker i konsernet) har hatt DAB som standard i ti år, og DAB+ som standard siden 2014

Kan ikke svare på vegne av alle andre, men jeg vet at du ikke skal altfor langt tilbake med noen asiatiske merker for å få med kassettspiller og FMradio som byttes i Norge av respektiv importør..

Det at det finnes unntak endrer ikke det faktum at det er fryktelig mange nye biler i Norge solgt opp til og med 2016 som ikke ble levert med DAB+-mottak.

 

Stengning av FM-nettet ble vedtatt i 2011, og lå i kortene før det. Det var først fra 2015 at majoriteten av nye biler solgt i Norge fikk DAB+-radio.

Lenke til kommentar

 

 

 

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon?

Hva mener du her? Det finnes da en drøss av DAB-radioer uten GPS-mottaker? Disse skal vel da ikke fungere i følge deg?

Han tenker kanskje på at DAB senderne benytter GPS for tidssynkronisering. DAB er avhengig av felles tidssynk slik at signalene fra de forskjellige DAB senderne skal være synkroniserte. De bruker GPS (blant flere andre) for dette. Uten dette vil det fortsatt fungere men når du beveger deg fra sender til sender så kan det bli krøll.

 

Det stemmer DAB trenger GPS i senderen for å fungere og har skjedd før! 

https://www.digi.no/artikler/gps-trobbel-kan-odelegge-for-dab-dekningen/348244

 

 

 

Og det skjedde nylig hacking i Svartehavet som berørte skipstrafikken:

https://www.newscientist.com/article/2143499-ships-fooled-in-gps-spoofing-attack-suggest-russian-cyberweapon/

 

 

En av de plausible forklaringsmodellene til hvorfor titalls skip endte opp på flystripen, er at russiske myndigheter liker å beskytte seg mot droneflyging. Alternativet kan være en øvelse i å kunne sette GPS ut av spill. Men det viser jo veldig tydelig at hvem som helst kan lage krøll for GPS, og således også for DAB.

Endret av G
Lenke til kommentar

Som det til og med står direkte i den digi.no-artikkelen det lenkes til, så trenger ikke DAB et fungerende GPS-signal for å fungere.

 

Senderne trenger tidssynkronisering, siden flere sendere overlapper på frekvens. GPS er én mulig kilde til et synkronisert klokkesignal, men det finnes andre muligheter, og som det står i artikkelen så benytter blant annet NRK seg av tidssynkronisering som ikke er avhengig av GPS.

Lenke til kommentar

 

Har allerede brukt Internettradio i bilen i noen år nå. En USB Wifi dongle med SIMkort og 20.000 kanaler å velge mellom.

 

Bedre dekning er det også da DAB faller ut flere steder.. Ja, det koster ca 1 GB pr 15 timer jeg lytter, men det betaler jeg villig for en tjeneste som er mye bedre og mer moderne enn dinosauren DAB.

Haru link til/ navn på denne adapteren? Hørtes interressant ut.

 

I frykt for at jeg ble misforstått. Har ikke radioadapter, men en USB wifi dongle med mobilt bredbånd som jeg tar med meg. Da kan den ene bilen min koble seg til internett uten at jeg behøver å gjøre noe, og i den andre bilen så kobler spilleren seg opp til internett og presenterer internettradiokanalene mine gjennom speiling av app eller eget interface.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...