Gå til innhold

Ekspert om FM-slukkingen: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK


Anbefalte innlegg

 

Har nettradio bedre kvalitet enn DAB noen gang kan levere? Har du noe som underbygger dette så tar jeg gjerne imot tips.

 

DAB har vell i dag ei teoretisk grense 384 kbps. Nettradio kan sende så og seie ubegrensa med datatrafikk om forholda ligg til rette for det.

 

Ein del av diskusjonen går på om det utgjer nokon fordel å kunne sende f.eks. 1000 kbps, lydkvaliteten er ikkje kun avhengig av mengden med data som blir overført.

En DAB MUX (med DAB+) har en kapasitet på 1152 kbps per frekvens. Dette kan igjen fordeles på flere tilbydere som igjen kan tilby flere kanaler. NRK P1 sender f.eks. på 96 kbps med HE-AAC koding. Spesifikasjon tilsier at en kanal kan ta opptil 384 kbps båndbredde men da ville det bare være plass til 3 stk kanaler per frekvens.

 

HE-AAC er over 2x mer effektiv (og bedre) lydkodek enn MPEG2. Tidligere (på DAB) så sendte NRK P1 på 160 kbps eller 192 kbps (avhengig av program). Ved å skifte til HE-AAC så skal deres 96 kbps kbps være like god eller bedre en når de benyttet MPEG2 lydkodek. NRK gikk over fra DAB til DAB+ (og fra MPEG2 til HE-AAC kodek) ved den første FM-shutdown i Januar i år (Nordland ?).

 

Flere av P4/RadioNorge sine ekstrakanaler (P8, P9, P6, Radio Rock m.fl.) sender i 64 kbps DAB+. Dette tilsvarer omtrent det som både Radio Norge og P4 som fortsatt sender i gammel DAB standard og benytter 128 kbps MPEG2 koding. Syntes nok de kunne ha benyttet 80 kbps (HE-AAC) men det står vel på penger og antall kanaler de vil sende. Det jeg ser er at de bruker samme båndbredde enten de sender via DAB+ eller Internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon?

Hva mener du her? Det finnes da en drøss av DAB-radioer uten GPS-mottaker? Disse skal vel da ikke fungere i følge deg?
Han tenker kanskje på at DAB senderne benytter GPS for tidssynkronisering. DAB er avhengig av felles tidssynk slik at signalene fra de forskjellige DAB senderne skal være synkroniserte. De bruker GPS (blant flere andre) for dette. Uten dette vil det fortsatt fungere men når du beveger deg fra sender til sender så kan det bli krøll.

 

Det stemmer DAB trenger GPS i senderen for å fungere og har skjedd før! 

https://www.digi.no/artikler/gps-trobbel-kan-odelegge-for-dab-dekningen/348244

For å sitere noe i samme artikkel:

----

GPS-problemene skapte problemer blant annet for lokalradioen Radio Metro i Oslo-området, men ingen av NRKs sendere var påvirket, understreker avdelingsdirektør Øyvind Vasaasen i NRK.

 

– Dette skyldes at NRKs nett har en egen, nyere og mer robust form for synkronisering som håndterer slike feil. Denne hendelsen beviste tvert imot at NRKs nett er robust nok til å stå imot slike feil, Vasaasen.

 

Siden det er NRK og ikke de kommersielle- og lokalradiokanalene som har beredskapsansvaret, har NRKs nett høyere robusthet enn de andre DAB-nettene.

---

 

Jeg tror NRK og de som er ansvarlig for denne type hendelser har tenkt på dette.

Lenke til kommentar

...

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

...

Kabel TV tilbydere kompenserte med å konvertere og sende analoge signaler på kabel. Dette kunne også Get og Canal Digitak gjort for DAB kanaler så man kunne brukt gamle gode FM radioer hjemme, men de har valgt å ikke gjøre det. (men man kan høre på radio via digitale dekodere.)

PS! Noen eldre Nokia-telefoner har innebygd svake FM sendere, en mulig bruk av eldre FM radioer.

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

 

Onsdag slukkes FM-senderne til NRK i Oslo, Vestfold, Østfold og Akershus. Det betyr at 94,5 prosent av befolkningen vil være uten NRK-signaler på sine FM-radioer. 

 

Ja, eller sagt på en annen måte for å gjøre det litt mindre synlig hvor mye Digi hater endringen: 

 

Det betyr at 99,5% av befolkningen vil få tilgang til NRK-signaler på sine DAB-radioer.

 

Det er helt sykt hvor farget media er av denne omleggingen. Stort sett alt som såkalte journalister skriver om denne saken er basert på rykter og synsing fra bedrevitere som ikke har satt seg inn i saken. Den største feilsiteringen som skjer omtrent hver eneste gang media skriver om DAB, er at FM-nettet slukkes - noe det altså ikke gjør ...

 

Edit: for å følge opp beskyldningen om udugelige journalister som åpenbart har valgt en side i debatten:

 

NRK trodde at folk ville ha DAB. De fikk panikk da ingen kjøpte det. NRK gjorde en kjempeinvestering, men fant ut at folk var ganske fornøyde med FM. Deretter gikk de til Stortinget som jeg mener ble ført bak lyset av NRK.

 

Nei, NRK trodde ikke at folk ville ha DAB. Europeisk radiobransje har derimot bestemt at DAB+ (ofte kalt DAB) er den nye radiostandarden hele Europa skal følge. Vi er med andre ord ikke alene om dette skiftet. Man kan reise på bilferie i Europa og lytte til DAB i veldig mange land allerede. NRK har vært tidlig ute med å prøve DAB og DAB+, noe som tilsier at NRK har en god del erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

 

– Politikerne ble fortalt at alle land kom til å satse på DAB, men det har ikke skjedd. Norge er fortsatt det eneste landet som har valgt å slukke FM-nettet. Dette viser at Stortinget ikke burde tatt en slik beslutning, konstaterer Hoff overfor ABC Nyheter.

 

Som allerede nevnt: vi slukker ingen ting. Det er NRK og de store kommersielle aktørene som ikke får ny konsesjon til å sende på FM-båndet. Små kommersielle aktører vil fremdeles kunne sende på FM-båndet. Vi er riktig nok først ute med å ikke fornye konsesjoner, men vi vet p.t. ikke om vi blir de første som stenger FM-båndet. Andre Europeiske land har bestemt at de skal stenge sine FM-bånd i nær fremtid, men hvem som stenger først av oss og dem gjenstår å se. Mange andre land har satset på DAB-utbygging for lenge siden, ref setning over om bilferie og DAB-lytting.

 

 

De aller fleste eksperter sier at dette er galskap. Teknologien går fremover og DAB er ikke veldig nytt. NRK har brukt enorme summer på DAB, noe som igjen fører til at dette vil koste samfunnet veldig mye penger.

 

Vel, vi ser jo også at de aller fleste eksperter tar feil i denne DAB-saken, ref all feilinformasjonen som spres i media. Å plukke fra hverandre faktiske lyttertall som viser at det ikke er noen nevneverdig nedgang i lyttertall med at "de aller fleste eksperter mener dette er galskap", er kanskje det svakeste argumentet jeg har lest fra en såkalt ekspert.

 

At vi har brukt enorme summer er en ting, men vi hadde vært nødt til å bruke enda større summer dersom vi i tillegg skulle ha vedlikeholdt FM-båndet. Vi skal nemlig over på DAB - uavhengig av om FM-konsesjonene forsvinner eller ei.

Så det er stabile lyttertall når offisielle tall viser at 250.000 lyttere har forlatt radio som medium?

 

Hvor har du fått informasjon om at en samlet radiobransje går for DAB?

 

Du bare gjentar løgnene fra DRN - som er reneste eventyr. DRN presenterer «fakta» som dengang jorden var flat. Våkn opp og kom med kildehenvisninger til det sprøytet du her lirer av deg, så kan vi ha en debatt basert på fakta fremfor eventyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På FM er det ein sendar per kanal. Det fine med DAB er at alle kanalane i ei blokk blir sendt på same sendaren.

 

Noen land i ferd med å digitalisere FM. Da blir flere kanaler bundla på samme bærebølge der også. Flere land ser på dette som en mer naturlig utvikling enn DAB+. Pga noen sta nisser i NRK og blant politikere står Norge i fare for å bli en særing i internasjonal sammenheng. I beste fall må vi regne med at radio-mottakere må produseres spesielt for det norske markedet og det blir unødig kostbart for forbrukerne. Vi har hatt en aktiv lobby som har jobba febrilsk for å dekke over den lunkne mottakelsen DAB har fått rundt om i verden, men i praksis skal man ikke bevege seg så langt utenfor våre grenser før de mobile DAB-mottakerne blir tause. At en liten gruppe sta nisser skal få kjøre en nasjon ut i ett sånt teknisk uføre er fortvilt.
Lenke til kommentar

Dette er ikke sammenlignbart.

 

Overgangen fra analog TV til digital kan sammenlignes med overgangen fra VHS til DVD. Enorm forbedring av bildekvalitet.

Overgangen fra FM til DAB+ er mer som overgangen fra LP til MP3. Som regel låter det verre...

 

For meg, mine biler og der hvor jeg oppholder meg så er faktisk FM->DAB som vinyl->CD: endelig fritt for spraking og støy.

 

I tillegg så har man et (snart) fullgodt alternativ til DAB, nemlig radio over nett.

Mange hevder dette. De fleste har ikke en teknisk bakgrunn.

 

Da TV ble digitalisert var det ikke like enkelt å streame TV over nett med god kvalitet, så det var egentlig ingen alternativer hvis man ønsket et bakkenett. Eller alternativet var jo å skrote bakkenettet helt.

 

 

TV seere hadde jo alternativ i form av parabol og kabel.

Det var heller ingen krav om at folk måtte kjøpe nye TV-er. Da måtte det være veldig gamle TV-er. Det ble solgt billige tunere til folk som ikke hadde dette integrert i TV-en, så vidt jeg kan huske.

 

Man må ikke bytte radio for å lytte til DAB, man må legge til en ny tuner, akkurat som for tv.

Det mest samfunnsøkonomiske må jo uansett være å la FM dure og gå inntil "alle" streamer radio over nett. SÅ kan man jo vurdere hva som skjer videre.

Da forutsetter du at kosten ved å drifte FM nettet er lavere enn å rulle ut DAB og at alle skal på nettradio. Jeg kjøper ikke at det er opplagt men leser gjerne en god argumentasjon.

 

-k

Lenke til kommentar

 

På FM er det ein sendar per kanal. Det fine med DAB er at alle kanalane i ei blokk blir sendt på same sendaren.

 

Noen land i ferd med å digitalisere FM. Da blir flere kanaler bundla på samme bærebølge der også. Flere land ser på dette som en mer naturlig utvikling enn DAB+. Pga noen sta nisser i NRK og blant politikere står Norge i fare for å bli en særing i internasjonal sammenheng. I beste fall må vi regne med at radio-mottakere må produseres spesielt for det norske markedet og det blir unødig kostbart for forbrukerne. Vi har hatt en aktiv lobby som har jobba febrilsk for å dekke over den lunkne mottakelsen DAB har fått rundt om i verden, men i praksis skal man ikke bevege seg så langt utenfor våre grenser før de mobile DAB-mottakerne blir tause. At en liten gruppe sta nisser skal få kjøre en nasjon ut i ett sånt teknisk uføre er fortvilt.

Problemet med å digitalisera FM er akkurat det same for forbrukaren: Det må kjøpast nye mottakarar. I tillegg må analoge sendingar avviklast/reduserast for å gi plass til digitale kanalar.

 

Tilbudet av DAB radioar frå små og store produsentar (eg kjøpte nettop ein ny Yamaha radio med DAB) på at produsentane ser eit adskillig større marked enn Norge.

Lenke til kommentar

Det  er vel kun USA og Canada som satser på HD-radio på FM-båndet, resten av verden anser DAB for å være bedre.

"Problemet" er at gode gammeldagse FM fungerer så godt for de fleste land at nesten ingen ønsker å bruke penger på å erstatte FM.

 

DAB+ er et ypperlig radiosystem, bare synd at vi i Norge slår av FM før DAB har like god dekning og signalstyrke som FM (hadde).

 

DAB-markedet er lite, det ser vi på alle de ukjente navnene på radioene i butikken. Når ikke de store produsentene satser på DAB så har det gitt mulighet for mindre engelske firma til å få produsert diverse DAB-radioer. 60% av alle DAB-radioer i Europa har blitt solgt i UK, og jeg har mistanke om at de tre landene UK, Norge og Sveits har halvparten av verdens DAB-radioer...

Lenke til kommentar

For meg, mine biler og der hvor jeg oppholder meg så er faktisk FM->DAB som vinyl->CD: endelig fritt for spraking og støy.

Sammenligningen din blir ikke helt feil, men du glemmer bort at knitring og spraking (dårlige forhold) er erstattet med hakking, bortfall og forvrengning.

 

I tillegg så har man et (snart) fullgodt alternativ til DAB, nemlig radio over nett.

Mange hevder dette. De fleste har ikke en teknisk bakgrunn.

Jeg har kanskje heller ikke din tekniske bakgrunn (tror jeg), men hvor er det i dag huller i dekningen på mobilnettet? Jo, der folk flest ikke bor/ferdes, høyfjellet blant annet. Skal man bygge ut DAB kun fordi signalet når lengre utover viddene, slik at folk kan sitte i teltet på fjellet og høre på radio?

 

Da forutsetter du at kosten ved å drifte FM nettet er lavere enn å rulle ut DAB og at alle skal på nettradio. Jeg kjøper ikke at det er opplagt men leser gjerne en god argumentasjon

 

Kostnadene ved å drifte FM-nettet vet jo de som allerede gjør dette. Jeg tviler sterkt på at det er lønnsomhet i å skrote alt utstyrer, og sette inn nytt utstyr.

 

Jeg skulle likt å sett et regnestykke på hvor mye ombyggingen egentlig koster. Der kostnadene for alle som må bytte radiomottakere også er tatt med. Hadde regnestykket gått i pluss så hadde ikke vi, verdens rikeste nasjon vært det eneste landet som hadde gjennomført dette, for å si det slik.

 

Dette fremstår mest av alt som en gal manns/kvinnes visjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kostnadene ved å drifte FM-nettet vet jo de som allerede gjør dette. Jeg tviler sterkt på at det er lønnsomhet i å skrote alt utstyrer, og sette inn nytt utstyr.

Det er alltid en utgift å erstatte utstyr. Men noen ganger så må man gjøre det, rett og slett fordi det man har ikke lar seg vedlikeholde lenger.

 

Veldig mange av FM-senderne måtte vært skrotet og byttet ut i løpet av de neste årene uansett, rett og slett fordi det ikke lenger finnes noen som lager reservedeler til dem. Så det å bare opprettholde det eksisterende nettet hadde ikke vært et alternativ. Det måtte ha vært utført store investeringer på det riksdekkende FM-nettet hvis vi skulle hatt fortsatt drift.

Lenke til kommentar

 

Kostnadene ved å drifte FM-nettet vet jo de som allerede gjør dette. Jeg tviler sterkt på at det er lønnsomhet i å skrote alt utstyrer, og sette inn nytt utstyr.

Det er alltid en utgift å erstatte utstyr. Men noen ganger så må man gjøre det, rett og slett fordi det man har ikke lar seg vedlikeholde lenger.

 

Veldig mange av FM-senderne måtte vært skrotet og byttet ut i løpet av de neste årene uansett, rett og slett fordi det ikke lenger finnes noen som lager reservedeler til dem. Så det å bare opprettholde det eksisterende nettet hadde ikke vært et alternativ. Det måtte ha vært utført store investeringer på det riksdekkende FM-nettet hvis vi skulle hatt fortsatt drift.

 

Dette kan jeg ikke så mye om, men naturlig utskiftning av utstyr er vel ikke noe man kommer unna uansett teknologi? Hadde man holdt fast på FM, som jo alle andre gjør, så hadde man måtte bytte ut og erstatte. Det må man jo fortsatt gjøre med utstyret for DAB? Eller er det evigvarende? Det som kan ha skjedd for FM-utstyret er at med en gang vedtaket om skroting kom, så sluttet man vedlikeholdet. Da med unntak av de absolutt nødvendige. Så ender man opp med en prosess som ikke er mulig å stoppe fordi utstyret etter hvert er "oppbrukt".

 

Andre land velger jo å holde begge nettene i drift. Hvordan har de råd til å fortsette med FM hvis utstyret der er blitt så dyrt å vedlikeholde?

Endret av madammim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse folkene som nå er så hissige på å beholde FM; jeg kan tenke meg at for hundre år siden ville de demonstrert for å beholde hestene og slippe disse nymotens, unødvendige bilene.

For femti år siden var argumentasjonen: Hvorfor skal vi kjøpe oss oppvaskmaskin til flere tusen kroner, den jobben gjør jo min kone helt gratis.

Og la oss ikke glemme LO, de ville i sin tid ha forbud mot ny teknologi (det vil si PC’er og Internett) fordi det truet arbeidsplassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse folkene som nå er så hissige på å beholde FM; jeg kan tenke meg at for hundre år siden ville de demonstrert for å beholde hestene og slippe disse nymotens, unødvendige bilene.

For femti år siden var argumentasjonen: Hvorfor skal vi kjøpe oss oppvaskmaskin til flere tusen kroner, den jobben gjør jo min kone helt gratis.

Og la oss ikke glemme LO, de ville i sin tid ha forbud mot ny teknologi (det vil si PC’er og Internett) fordi det truet arbeidsplassene.

Dårlig argumenter må jeg si, de andre var teknologiske fremganger  radio er avleggs før det er rullet ut 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse folkene som nå er så hissige på å beholde FM; jeg kan tenke meg at for hundre år siden ville de demonstrert for å beholde hestene og slippe disse nymotens, unødvendige bilene.

 

DAB er jo ingen nevneverdig oppgradering over FM. Lydkvaliteten er ikke bedre pga satsning på antall kanaler over lydkvalitet, og dekningen er mye dårligere.

 

DAB er rett og slett for gammel og ufleksibel teknologi til å være en reell oppgradering over FM. FM er ikke perfekt, men vi hadde det og det funka godt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse folkene som nå er så hissige på å beholde FM; jeg kan tenke meg at for hundre år siden ville de demonstrert for å beholde hestene og slippe disse nymotens, unødvendige bilene.

 

Dette er ein kraftig overforenkling.

Du kan gjerne samanlikne hestar og bilar, men då må du også ta med at hestane blir tatt frå folk med tvang, at bilane kostar mykje meir enn hestane, og at det mesteparten av stiane som før fint kunne brukast av hestar no er heilt ubrukelige fordi bilen krever infrastruktur som ikkje er eller vil bli utbygd av økonomiske hensyn.

 

 

DAB kan være litt som bilen ved at det er veldig bra med bil/DAB der alt ligg til rette for det, der samfunnet har bygd flott infrastruktur og forbrukarane har investert i dyrt utstyr for å kunne bruke infrastrukturen.

Men fordelen med hesten/FM-radioen er at den var billig og den fungerte godt nok nesten overalt, ikkje berre akkurat i by sentrum og på beine vegar på flatmark.

Hesten/FM-radioen var fin å ha den når ein var på fjellet, på hytta, på spasertur, og liknande plassar der det ikkje var mykje folk rundt deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...