Gå til innhold

Iphone X er den dyreste Apple-mobilen noensinne - men koster bare litt over 3000 kroner å produsere


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor skriver dere at den koster 3000 kroner å produsere, når dere grundig poengterer at produksjon (og utvikling, logistikk osv) ikke er tatt med i beregningen?

Produksjon var kanskje feil ord - sette sammen delene ville kanskje være mer korrekt. Greit at logistikk av telefonene til Norge etc ikke er en del av selve komponentutgiftene.

I produksjon legger jeg følgende:

- Skaffe deler til fabrikken (delekost + frakt + intern logistikk)

- Sette sammen delene

- Teste og kalibrere hvert enkelt håndsett

- Pakke og legge til lader, bruksanvisning, hodetelefoner etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er så fordummende at det ikke er til å tro. Av de 9525 kronene må man legge med arbeidstimer for de ansatte, drift av fabrikkanlegg, logistikk og transport av delene mellom fabrikkene, markedsføring, salgsleddene, utvikling og protyping, patentlisensiering (Apple betaler patentlisenser til mange selskaper for hver enhet de selger), godkjenningsprosessen i hvert enkelt land den skal selges, utvikling av drivere og operativsystem osv.

 

Føler digi.no at de oppfyller sin rolle som folkeopplyser med disse overskriftene?

Salg: 12 690,-

MVA: 3172,-

Kost minus MVA: 9518,-

Deler = 3200,-

Profitt = 6318,-

 

Så kan vi begynne med nytt regnestykke som starter på 6318,-

 

6318,-

minus transport

minus utvikling (inkl prototyping, patenter m.m)

minus markedsføring og salg

 

Hvor mye står de da egentlig igjen med i 'profitt' per enhet solgt?

 

 

Antakelig ganske mye, når Apple tjener ekstremt mye, og mesteparten kommer fra iphone.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva det koster å produsere er totalt irrelevant.

Om en større gruppe er villig til å betale 13k for en mobil, så er det helt rett priset. Om de synes den er dyr har ingenting å si. Eller for noen vil er det kanskje et argument i seg selv.

En flaske Imsdal har vesentlig større gap mellom produksjonskostnader og utsalgspris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden nordmenn flest jobber med å "klippe håret til hverandre", tror jeg vi skal være veldig glade for at det går an å tjene penger på noe annet enn å produsere råvarer og komponenter. Det gjør nemlig bare 10% av oss... (Ikke medregnet de som ikke er i arbeid i det hele tatt.) 

 

post-52698-0-14988500-1505824957_thumb.png

 

Kilde: SSB. Min kjappe summering, med forbehold.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva det koster å produsere er totalt irrelevant.

Om en større gruppe er villig til å betale 13k for en mobil, så er det helt rett priset. Om de synes den er dyr har ingenting å si. Eller for noen vil er det kanskje et argument i seg selv.

En flaske Imsdal har vesentlig større gap mellom produksjonskostnader og utsalgspris.

 

Irrelevant for hva? 

 

Nei, bare fordi mange vil kjøpe noe til en pris, så betyr ikke det at det er "rett priset", selv om man kun ser det fra et profittmaksimerende synspunkt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden nordmenn flest jobber med å "klippe håret til hverandre", tror jeg vi skal være veldig glade for at det går an å tjene penger på noe annet enn å produsere råvarer og komponenter. Det gjør nemlig bare 10% av oss... (Ikke medregnet de som ikke er i arbeid i det hele tatt.) 

 

attachicon.gifArbeid.png

 

Kilde: SSB. Min kjappe summering, med forbehold.

 

Geir :)

 

Det tror jeg også, men vi trenger ikke å være fult så glad for hvor mye av kaka kapitaleiere tar (men det er et spørsmål som handler vel så mye om skatt).

 

AtW

Lenke til kommentar

Salg: 12 690,-

MVA: 3172,-

Kost minus MVA: 9518,-

Deler = 3200,-

Profitt = 6318,-

 

Så kan vi begynne med nytt regnestykke som starter på 6318,-

 

6318,-

minus transport

minus utvikling (inkl prototyping, patenter m.m)

minus markedsføring og salg

 

Hvor mye står de da egentlig igjen med i 'profitt' per enhet solgt?

 

Faktisk svært mye. Mobildivisjonen til Apple ligger vel i snitt på rundt 30 % i resultatgrad. Så på de dyre modellene så har de nok fort 40 % i profitt pr enhet.

 

Enig med flere at det er en dårlig overskrift og en dårlig artikkel. Personlig lar jeg meg heller ikke irritere av at Apple har så stor "profitt". Men jeg er oppgitt over at folk så tankeløst gir fra seg "konsumentoverskuddet" til ulike produsenter, om det er Apple, klesprodusenter, skoprodusenter osv bare for å ha det det "rette" produktet. Vi gjør det fryktelig lett for "aktører" å ta ut det vi kaller merprofitt, i stedet for å presse konkurranse og priser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det er god fortjeneste selv om hverken produksjonskostnader, logistikk eller utvikling er tatt med i regnestykket.

Hvordan kan dere fastslå det uten å vite hva de andre kostnadene her ligger på (samt kostnadene til markedsføring, garanti og fortjeneste til forhandlere/distributører)?

 

Jeg tror en kan med trygghet slå fast at Apple aldri gjør noe som helst uten at de forutser "god fortjeneste". Det er jo nettopp det de er flinkest på.

 

Det tviler jeg ikke på, men det besvarer ikke hvordan de kan fastslå at regnestykket (utsalgspris (kjent) - mva (kjent)) - (delekost (anslagsvis kjent) + en rekke ukjente kostnader) resulterer i god fortjeneste selv om svaret på regnestykket blir 6300 per enhet om man setter de ukjente kostnadene til 0.

Lenke til kommentar

Det tror jeg også, men vi trenger ikke å være fult så glad for hvor mye av kaka kapitaleiere tar (men det er et spørsmål som handler vel så mye om skatt).

 

Men jeg er oppgitt over at folk så tankeløst gir fra seg "konsumentoverskuddet" til ulike produsenter, om det er Apple, klesprodusenter, skoprodusenter osv bare for å ha det det "rette" produktet. Vi gjør det fryktelig lett for "aktører" å ta ut det vi kaller merprofitt, i stedet for å presse konkurranse og priser.

 

 

 

Jeg er nok mer på linje med Bolson her. Vi får eventuelt skylde oss selv at vi ikke er prisbevisste nok, ikke be staten om å ta inn profitten i skatt i ettertid. Men dette er selvsagt en helt annen diskusjon enn hva som er "rett" pris på et produkt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette er så fordummende at det ikke er til å tro. Av de 9525 kronene må man legge med arbeidstimer for de ansatte, drift av fabrikkanlegg, logistikk og transport av delene mellom fabrikkene, markedsføring, salgsleddene, utvikling og protyping, patentlisensiering (Apple betaler patentlisenser til mange selskaper for hver enhet de selger), godkjenningsprosessen i hvert enkelt land den skal selges, utvikling av drivere og operativsystem osv.

 

Føler digi.no at de oppfyller sin rolle som folkeopplyser med disse overskriftene?

 

Du glemte at nesten alle stater som kan krype og gå skal ha moms, skatt og avgift av diverse årsaker også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sent svar på tråden, men hvordan er det egentlig med arbeidsgivere og dekning av mobiltelefoner til denne prisen? Husker det var ramaskrik på innkjøpsabdelingen i min forrige jobb da iphone 6+ kom. DEn kosta jo over 6000 kroner.

 

Er det noen som får dekket innkjøp av mobiltelefoner til over 10.000 kroner på jobbens regning? Det er vel grenser for hva en arbeidsgiver både kan og vil betale for å gjøre sine medarbeidere tilgjengelige

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...