Gå til innhold

Gjemte skadevare i CCleaner – 2,3 millioner brukere kan være berørt


Anbefalte innlegg

 

Har CCleaner på 3 maskiner og har kjørt reg cleaner innimellom og aldri hatt problemer

 

Brukte Norton sitt EN gang og etter det så måtte jeg formatere og legge inn alt på nytt (for 14 år siden elelr noe sånt)

 

Har du kjørt det på Windows 10? Eller er du som meg som har tilgode å prøve det?

 

Jeg har CCleaner på Windows 10, men tviler på at jeg har følt behovet for en registeropprydding med det, så lenge jeg har en ok Samsung SSD.

 

 

EDIT:

Håper at de som leste mitt forslag om Revo Uninstaller, ikke automatisk tenker at dette er et like godt dårlig produkt. Jeg har brukt det til å avinstallere gjenstridige antivirusprogrammer under Windows 10 faktisk.

 

Hadde meg en runde hvor jeg småtestet forskjellige programmer, for å se hvor plagsomme gratisvariantene av antivirus var. Revo Uninstaller var en helt fantastisk hjelp til oppryddingsjobben.

 

 

G,

 

Slike "problemer" er jo nesten umulig komme til bunns i uten at man ser på problemene som oppstår førstehånd, dvs at du ser det selv. Ofte så har jeg lest at folk bare gir opp og re-installerer Windows (det ville jeg også gjort, tar jo 10min med SSD uansett).

 

Men det ser  ut at dette er særskilt problematisk med Win 10, men kjappe googlesøk som "Registry cleaner broke windows" og lignende gir ganske mye svar, faktisk mer enn jeg trodde på forhånd. Husk at Microsoft ofte patcher og legger til i Registry, og tro det eller ei, de veit jo hva de driver med. Hører man ofte om feil i Registry lenger? Og hvis dette skjer, så blir det jo patchet?

 

Men likeså ved en slik clean up, er vi sikre på at det var registeret som gjorde systemet treigt? Jeg ekskluderer eventuelle virus osv her, da det er et separat problem. Si jeg avinstallerer Opera. Den legger i X-antall Registry entries igjen etter seg. Men uten programmet, så er jo ikke disse i bruk lenger, men de er ikke i veien på noen måte heller. Jeg regner med at det er dette CCleaner gjør, de fjerner gamle filer som ikke er i bruk lenger. Men det er ikke nødvendig, og dermed så har du en placebo ved at du får resultatet "163 reg entries removed" og dermed er alt helt supert! Helt til den dagen det ikke er det, og CCleaner fjerner ting den ikke skulle. Why risk it, når det ikke er noe risk ved å bare la være å tukle med det i det heletatt?

Jo du har helt rett der. Registry files som ikke er i bruk, blir heller ikke brukt igjen.

 

Men jeg er i en annen situasjon, jeg har flere brukere på mine PCer, så jeg kan ikke utelukke virus. Derfor har jeg tatt BackUp av registeret, sånn at jeg muligens slipper re-install av Windows. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo du har helt rett der. Registry files som ikke er i bruk, blir heller ikke brukt igjen.

 

Men jeg er i en annen situasjon, jeg har flere brukere på mine PCer, så jeg kan ikke utelukke virus. Derfor har jeg tatt BackUp av registeret, sånn at jeg muligens slipper re-install av Windows. 

 

 

Har ikke saumfart tråden jeg viser til, for om jeg er helt enig, men ser at snapshots i f.eks. VMware nevnes der, så derfor:

https://security.stackexchange.com/questions/12324/reboot-to-clean-state-daily-on-windows

 

 

Alternativt, så kan du kjøpe deg hjelp. Slik som typisk offentlige biblioteker og internettkaféer benytter. Er en skog av leverandører, her er en jeg har hatt hell med selv. Bruker den ikke selv nå, da en må flikke og rydde opp der for at det ikke skal oppstå bloat-filer etter noe tids bruk. Men er helt genialt, men enkelte unntak hvor andre programmer kan virke mot sin hensikt i sameksistens med dette programmet:

 

http://horizondatasys.com/

 

(de har flere produkter myntet på forskjellige brukerscenarioer)

 

Har kun testet dette for noen år tilbake i versjoner:

http://horizondatasys.com/rollback-rx-time-machine/rollback-rx-professional/

 

 

DERSOM, du velger å nytte slike funksjoner, så må du som admin være tilstede for å gjøre filer STICKY. Alternativt, kan du gi brukerne dine ULTIMATUMET om å lagre filer de vil beholde på portable disker, minnepenner før de slår av Windows (dersom det står på helautomatiske innstillinger).

Endret av G
Lenke til kommentar

Oppgraderte til W10 nesten med en gang det kom og kan ikke si at jeg har angret og ser heller ikke hva folk klager på

 

Har "Pro" på denne maskinen og "Home" på 2 andre

Største problemet hos noen er vel automatisk restart etter oppdatering, men det kan skrus av og før noen spør, jeg husker ikke hvordan da jeg ikke har noe stort behov for det

Lenke til kommentar

Ehh, ja - jeg leste det, men likevel så "skjønner" jeg ikke hvorfor folk fortsatt bruker slike progammer 

 

Slike programmer burde være unødvendige, men med det søppelet av noen operativsystemer forbrukerne må forholde seg til så er det jammen godt at det er noen 3-parts aktører som prøver å bidra til å rydde opp.

Lenke til kommentar

 

Ehh, ja - jeg leste det, men likevel så "skjønner" jeg ikke hvorfor folk fortsatt bruker slike progammer 

Slike programmer burde være unødvendige, men med det søppelet av noen operativsystemer forbrukerne må forholde seg til så er det jammen godt at det er noen 3-parts aktører som prøver å bidra til å rydde opp.

 

Da må du nesten si hva slags "søppel" det er som forbrukerne må forholde seg til når det kommer til de moderne OSene, og da hvordan 3.partsprogrammer fra "download.com" reparerer dette, hvis ikke så blir det liksom ikke noe særlig vits. Du kan bruke Win10 som eksempel om du ønsker :)

Lenke til kommentar

 

Takk TheKims

Faktisk en fin tråd dette ang CCleaner, nå er det så at i Win10 så løser Microsoft det meste hadde det bare vert så? Men inn til videre har dem vist nok med oppdateringer som ikke helt virker som dem burte.

Jeg bruker oftest og si det enkleste er ofte det beste, nå er jeg godt nok en vanlig bruker og vi er nok av den sorten. Der er en del jeg liker ved Win10 det er Defender enkelt lett å bruke, med Malvarebytes trenger du faktisk ikke mere. CClener har jeg brukt i lang tid man kan like det eller ikke ok.

Fra tid til annen laster du ned ting som du ikke burte, nå snakker jeg for egen del, da er Gjenopprett utrolig fin, Win10 har problemløser flott det også, du kan fjerne alt både med filer og uten oppdager at computeren blir helt ny, det er bare lidt jobb det.

En Venn kom her du må hjelpe meg dataen er blitt helt Rar går sakte også, har du noen peiling hva er grunn, jo et program jeg aner ikke hva det er til engang? Det bare fulgte med og siden bare problemer.

Jeg hadde flere valg, Gjenopprett hjalp ikke? TheKims skrev noe over her og er helt enig med svaret han ga, CCleaner var neste valg lasta ned den Fri, kjørte programmet, den har aldri vert på denne maskin før?

Ofte er det enkle ting som må til. Og helt ærlig så mye dritt har jeg faktisk ikke sett før. Til sammenligning VG, registeret vi snakker ikke om småting her heller.

Neste stepp hvor er det programmet du sliter med, fikk navnet har prøvd alt jeg blir ikke kvitt det samme hva jeg gjør var svaret.

CCleaner fjernet det, trykk på en knapp og borte var det.

Svar, maskina er ny i dag, tok siste oppdatering også uten noe problem, kan hende noen syntes, ja han har sikkert hatt flaks ok jeg er bare en helt vanlig Bruker og skal man våge seg på slikt får man bruke kvalitets programmer.

Her var det nok med CCleaner og til nå kan jeg bare anbefale dette især når man er så dum å laster ned Win10 for den fjernet ikke problemet. Kanskje ved en Reinnstall men tror neppe det.

 

skipperskrekk.

 

Ble faktisk litt utrygg på stavelsen din. Mener du "men Malwarebytes" ?

 

Dersom det skulle stå et men der, så er det du forteller en usannhet. Men dersom du sier med Malwarebytes på toppen av Windows Defender, så blir en rimelig godt beskyttet, selv om det aldri er garantier for at en ikke kan bli smittet av malware.

 

Am Sorry Du har helt rett i det du skriv en stavefeil kan til tider snike seg inn, Forresten Takk for svaret ditt. Jeg bruker Defender ser ingen grunn til og endre dette "Malwarebytes" funker fint for meg men ikke for alle, noen +ser  gjerne på et par til og er lykkelig av den grunn.

Da har vi rettet dette ok Ha det godt, forresten du er flink til og stille opp med dine svar Takk.

 

skipperskrekk.

 

Lenke til kommentar

 

nebrewfoz vi får stole på Eliten jeg er bare en Bruker og seier igjen dem er der mange av.

 

Så fint at CClenar har vert med siden 98 i Windows programmene sine, forklar gjerne lidt mer om det da.

Har det hatt et annet navn eller?

 

Jeg skrev at Disk Cleanup har vært med siden Windows 98.

 

På min Windows 10 PC ligger det under "Windows Administrative Tools" i startmenyen, og jeg tror det samme er tilfelle for Windows 7. Men man trenger bare å klikke en gang på startknappen og skrive Disk Cleanup, så kommer programmet opp i en søkeliste, og da er det bare å klikke & kjøre.

 

Hvordan programmet brukes står det mer om her: https://www.tenforums.com/tutorials/3012-open-use-disk-cleanup-windows-10-a.html

 

Jeg Takker for svaret nebrewfoz, dette skal jeg sjå nærmere på så lærte jeg jeg lidt i dag også vil jeg, jeg bruker jo Win10 Takk for hjelpen.

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...