Gå til innhold

Lavere temperatur med færre kabinettvifter?


mossefix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bruker et Phanteks P400 kabinett til min pc. Det fulgte med to 120mm vifter i kabinettet. Den ene var exhaust og den andre var intake montert front. 

 

=GPU temp 100% load: 65c

 

Kjøpte nylig to Corsair Ml140 pro vifter, og en Corsair Air AF120 Quiet. Monterte de to 140mm viftene i front, og den siste som exhaust. Fjernet originalviftene.  

 

=GPU temp 100% load: 68c

 

Fikk ikke dette til å stemme, så konkluderte med å montere de to originalviftene som exhaust på toppen. Bakerste viften 100% power og den andre 50%. I tillegg prøvde jeg en haug med innstillinger på de to viftene fremme for å finne ut om det var inntaket av luft som var problemet. 

 

=GPU temp 100% load: 67c

 

Som et siste forsøk på å både få ned støy (fjerne originalviftene) og senke temperaturer, monterte jeg viftene som følger: 

 

-Front intake: 140mm

-Top back exhaust: 140mm

-Back exhaust: 120mm 

 

Etter denne siste fordelingen gikk temperaturen ned til stabilt 63c. 

 

Prøvde også å fjerne frontpanelet, og da gikk temperaturen ned til stabilt 62c. Tenker derfor at luftinntaket i front er for trangt med tanke på støvfilter både oppe og nede. Gav ingen målbar forskjell med å fjerne støvfiltrene, bare ved å fjerne hele frontpanelet. 

 

Har noen en mulig teoretisk forklaring på dette? Det jeg sitter igjen med er en tanke om at dette kabinettet ikke klarer å utnytte to 140mm vifter i front med tanke på for trangt luftinntak. 

 

2fa6b582-1c7f-4ba8-8c44-c9e92e102752.jpg

Endret av mossefix
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Systemet er relativt nytt, og har rensket alle filtre og kabinett for støv ved trykkluft. Det var ikke mye støv, og gav heller ingen endret resultat dessverre. 

La merke til at ved å fjerne frontpanelet gikk viftene opp fra 900 rpm til 1200 rpm. Selv ved endret pwm-kurve. Har endt med å ha oppsettet slik som beskrevet i originalposten på slutten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...