Gå til innhold

Hjelp til timeliste (Excel)


EGreen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For å få litt kontroll på økonomien, har jeg begynt å budsjettere og Excel har blitt min nye hobby.

Jeg er student og jobber deltid, og da er det veldig varierende hvor mye jeg jobber og i form av planlegging så er det veldig gunstig å vite hva jeg får utbetalt ved neste lønning. Per dags dato bruker jeg et skjema jeg lagde tidligere, men var litt unøyaktig, så jeg tenker at jeg starter fra scratch.

 

Etter litt googling fant jeg en strålende mal av Harald her inne, som ligger i vedlegget. Tingen er at jeg jeg får lønn fra 21. i hver måned til 20. i hver måned, og jeg har at indre ønske å kunne endre denne malen til at f. eks Januar 2017 vil vise 21. desember til 20. januar osv. Jeg har forsøkt en stund nå, men min kompetanse er ikke helt på topp.

 

Forslag og ideer settes stor pris på! 

Kalendertest2.xlsx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Full støtte til ny hobby! Dette er bare så veldig gøy å drive med.

 

Til malen: All logikken i dette ligger I celle C4, den sier "hent år, hent måned og definer dag 1". Alt resten henger på dette.

Du vil at dag 1 er i måneden før valgt måned, og dag 1 er den tjueførste. Da endrer vi formelen i C4 til (engelsk Excel):

 

=DATE(C2;MATCH(B2;Months;0)-1;21)

 

-1 betyr forrige måned og 21 betyr dette er dag 1. På norsk Excel mener jeg dette blir

 

=DATO(C2;SAMMENLIGNE(B2;Months;0)-1;21)

 

Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Full støtte til ny hobby! Dette er bare så veldig gøy å drive med.

 

Til malen: All logikken i dette ligger I celle C4, den sier "hent år, hent måned og definer dag 1". Alt resten henger på dette.

Du vil at dag 1 er i måneden før valgt måned, og dag 1 er den tjueførste. Da endrer vi formelen i C4 til (engelsk Excel):

 

=DATE(C2;MATCH(B2;Months;0)-1;21)

 

-1 betyr forrige måned og 21 betyr dette er dag 1. På norsk Excel mener jeg dette blir

 

=DATO(C2;SAMMENLIGNE(B2;Months;0)-1;21)

 

Beste hilsen Harald

 

Hei,

 

Takk for hurtig svar og god hjelp! Finner mye god lærdom i tidligere tråder du har svart på også, så dette her er strålende!

Jeg har selvfølgelig noen nye spørsmål som jeg håper du eller noen andre kan hjelpe meg med, og i vedlegget er det en oppdatert versjon av timelistemalen.

 

De første spørsmålene gjelder tillegg.

 

Tilleggene jeg får er:

 

Mandag til fredag

Fra klokken 18:00 til 21:00 - 22,-pr time

Fra klokken 21:00 til 22:15 - 45,-pr time

 

Lørdag

Fra klokken 13:00 til 16:00 - 45,-pr time

Fra klokken 16:00 til 21:15 - 90,-pr time

 

Søndag/Helligdag

Hele døgnet - 96,-pr time

 

Jeg har klart å løse hvordan tilleggene kommer automatisk inn, men lurer gjerne på om det er mulig å få formlene "låst" på de forskjellige dagene sånn at jeg ikke må endre etter hver måned.

 

Pausetiden min trekker i fra det største tillegget den enkelte arbeidsdag. (eks. Hvis jeg jobber fra 13:00 til 18:00 på en lørdag og tar 30 minutters pause klokken 15:00, vil jeg fremdeles miste 30 minutter med tillegget som varer fra 16:00 og ut.) Er det noen forslag til å få dette inn?

Det jeg har kommet frem til er å trekke fra pausetiden i kolonnen "Til kl", at hvis jeg jobber til 22:15 men har en halvtimes pause, så skriver jeg istedenfor 21:45. Dette virker derimot ikke så "ryddig".

 

Jeg får kun tilleggsbetaling hvis jeg har jobbet 12 timer eller mer den uken, er det noen måte å få dette gjort? Jeg jobber som regel mer enn 12 timer i uken, så er ikke verdens undergang hvis det ikke går.

 

Et annet spørsmål jeg er om hvordan jeg "låser hele tabellen". Altså at tallene står igjen på den valgte måneden, når jeg skifter måned. At når jeg skifter måned så er tabellen blank igjen, og at jeg kan gå tilbake og se på tidligere måneder.

 

Det er veldig mye #VERDI! i tabellen min nå, men det får jeg nok ordnet etterhvert. Jeg tenkte bare å sette inn formlene sånn at man ser hvordan jeg har tenkt.

 

 

Jeg skjønner at jeg spør om mye her nå, og jeg forventer ikke at du eller andre skal fikse hele tabellen for meg. Hvis jeg bare kunne fått svar på noen få av spørsmålene, så hadde jeg vært mer enn storfornøyd!

 

Ha en fortsatt god helg!

 

Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Mye å gledes over her. Både ny ambisiøs hobby, og en ryddig arbeidsavtale. Slikt gleder en gammel fagforeningsmann :)

 

Jeg skal hjelpe deg et stykke på vei, men ikke lenger enn at du har mye å more deg med videre.

 

Først, det er viktig at vi løser pauseproblematikken. Alt det andre vi gjør videre henger på hvordan vi har løst dette. Jeg tar utgangspunkt i den opprinnelige Kalendertest2.xlsx -du la ikke ved nytt vedlegg.

 

Sett inn to nye kolonner E og F mellom Fra kl og Til kl. Overskrift i E3 Pause Start og i F3 Pause Slutt.

 

Herfra innfører vi noen våpen du kanskje kjenner; hjelpekolonner, HVIS-former / IF-formler. (Du må fortelle meg hvilken språkversjon du har hvis vi skal fortsette denne økta), og formler med rene påstander som returnerer SANN eller USANN som vi kan bruke i videre beregninger. Eksempelvis vil en formel som dette

=(5>7)

alltid returnere USANN, mens denne

=(E7<F7)

rimeligvis varierer med innholdet i de to cellene.

 

La oss si du jobber 16:00 til 23:30. Det gir et timetall på 7:30, og etter hvert skal vi finne hvor mange timer som ligger innen 18:00-21:00 og 21:00-24:00. Men så plotter du inn en pause start 19:45 og slutt 20:15. Da er vi nede i 07:00 timetall, men det er vesentlig NÅR denne pausen er av hensyn til beregning av tillegg.

 

Det er to måter å gjøre dette; å beregne lønn og tillegg for arbeidsdagen, også trekke fra lønn og tillegg for pausen. Eller å behandle første og andre arbeidsøkt som to helt uavhengige enheter og så beregne lønn og tillegg for hver av dem. Jeg velger at den siste måten er mest oversiktlig.

 

Blir veldig pratsom nå merker jeg. Men når vi begynner med noe så komplekst som dette, så skal vi ha i tankene at dette skal vedlikeholdes. Det betyr at vi skal kunne ta opp igjen dette arket om fem år, og huske hva vi har tenkt, forstå hva vi ser, og enkelt kunne gjøre korrigeringer. Orden og fornuftige navn fra første stund altså. Og heller hjelpekolonner med delberegninger enn en sykt lang komplisert formel som gjør hele jobben. Trust me on this, de siste to ukene har jeg jobbet med noe jeg laget i 2009...

 

Ok. i H3 overskrift Økt 1 Start. I3 Økt 1 Slutt. J3 Økt 2 Start, K3 Økt 2 Slutt.

 

Formler:

H4: =D4

I4: =IF(AND(E4>D4;F4>E4);E4;G4)

som sier hvis pause start større enn start og pause slutt større enn pause start, så pause start, ellers arbeidsdag slutt. Mao en gyldig pause, økt 1 slutter når pausen begynner.

 

J4: =IF(AND(F4>E4;F4<G4);F4;0)

en liknende sjekk om gyldig pause før dagens slutt. Hvis så starter økt 2 ved pause slutt, hvis ikke er der ingen økt 2.

 

K4: =IF(AND(F4>E4;F4<G4);G4;0)

hvis gyldig pause så slutter økt 2 ved arbeidsdagens slutt, hvis ikke er der ingen økt 2.

 

L3 overskrift Timer. L4 summen av de to øktene:

L4: =(I4-H4+(I4<H4))+(K4-J4+(K4<J4))

leddene (slutt<start) er der for å håndtere arbeid over midnatt.

 

Du skal få to formler til av meg. Overskrift M3 Helligdag/Søndag.

M4: =OR(WEEKDAY(C4;2)=7;NOT(ISERROR(VLOOKUP(C4;Holidays;1;FALSE))))

sier "er det søndag, eller finner jeg datoen blant helligdagene?"

 

N3 overskrift Lørdag

N4: =(WEEKDAY(C4;2)=6)

 

Da håper jeg du har litt å hygge deg med en stund :) Legger ved skissen, der jeg har lagt inn avtaleverket ditt i hjelpearket. Du bør hente tider og kroner derfra av hensyn til senere vedlikehold; ett sted å rette.

Kalendertest3.xlsx

 

Når det gjelder å beholde tallene når du skifter måned, ikke tenk på det. Når dette arket virker og ser bra ut, så legger du 12 kopier etter hverandre, en for hver måned, og døper fila 2018.xlsx. En fil pr år på grunn av helligdagene som flytter seg.

 

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Nå begynner det å ligne på noe, og jeg setter stor pris på all hjelp jeg får!  :)

Jeg bruker forresten Excel på norsk.

 

Jeg tror kanskje jeg forklarte meg litt dårlig med trekket i tillegg i forhold til pause, det jeg mente var at "det beste tillegget" den dagen blir trekt når jeg har pause, uansett når jeg har pause. Det har ikke noe å si når jeg har pause. Jeg fant da en veldig enkel løsning på dette, og slettet ditt eksempel.

 

Siden de beste tilleggene alltid er på slutten av dagen, så lagde jeg en ny kolonne med som er "til kl. - pause". Så hvis jeg jobber fra 16:00 til 22:15, men har 30 minutter pause, så vil det vise 21:45 på den nye kolonnen. Da bruker jeg bare den nye kolonnen til videre utregning av tillegg, sånn at alle pausene kommer på slutten av dagen. 

 

Jeg beklager forvirringen og at du fikk litt unødvendig arbeid på grunn av meg. 

 

Når det kommer til SANN/USANN som du satt inn, så var det til veldig stor hjelp. Jeg sliter derimot litt med å bruke det. På søndager gikk det fint, siden da er det jo tillegg hele dagen, men på de andre så sitter jeg litt fast. Jeg føler at jeg trenger 2 "HVIS"-formler i én celle, og jeg fant ikke noe særlig nyttig på google. Akkurat nå står det sånn som det skal være bortsett fra at jeg ikke har tatt i bruk SANN/USANN, så alle tilleggene gjelder nå alle dager, med unntak av søndag.

 

Månedene mine varer jo fra 21. til 20., men noen måneder viser lengre. Sånn som mars, den går frem til 23. siden det er få dager i februar. Er det mulig å korte ned skjema på de måneden det er færre dager, slik at jeg ikke overlapper med et uhell? Jeg ser at det er sånn i den opprinnelige malen, og formelen er inne på de gjeldene cellene her, men jeg klarer ikke helt å justere de slik at det blir riktig.

 

En siste ting er den "streken" som skiller ukene, den går nå ikke under "pause"-kolonnen som du ser, jeg vet ikke hvordan jeg får den med. Nå bruker jeg bare en vanlig kantlinje, som ikke endrer plassering i takt med ukene.

 

Takk igjen for all hjelp! Dette er fantastisk.  :)

Mal timeliste.xlsx

Endret av EGreen
Lenke til kommentar

Jøss. Dette ser veldig fint ut. Når dette er strøkent så blir noen med samme behov glad om du legger ut resultatet til fri nedlastning.

 

Nå får du bare bittelitt drahjelp.

 

To HVIS'er I en celle lages ved å erstatte første "hvis ikke" med en ny HVIS. For googling, dette heter "nested ifs". Det virker slik:

 

=HVIS(A;Akonsekvens;HVIS(B;Bkonsekvens;Ingenavdelene))

 

Hvis A er sann blir det Akonsekvens og formelen tenker ikke mer på resten. Så rekkefølgen er viktig, hvis 1.juledag havner på lørdag skal du ha helligdagstillegg og/men ikke lørdagstillegg.

 

(Du kan holde på slik i 32 nivåer tror jeg, men etter fire-fem bør du bruke noe annet av hensyn til leselighet og vedlikehold. Antall sluttparenteser øker ved hver HVIS, pass på dette.)

 

I ditt tilfelle:

 

=HVIS(Helligdag=SANN;Helligdagstilleggene;HVIS(Lørdag=Sann;Lørdagstilleggene;Hverdagstilleggene))

 

Å korte ned kalender: Malen sjekker om måned er samme som måned over. Endre sjekk til om dag er 21 eller mer.

 

Strekene lages av betinget formatering. Du kan utvide gyldighetsområde i Behandle regler. Men glem pynten inntil regnestykkene stemmer.

 

Hyggelig du er glad. Blir veldig fint dette, bra jobba!

 

Beste hilsen Harald

 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Da ser det ut som jeg nærmer meg slutten på dette prosjektet. Jeg tror alt fungerer som det skal, nå gjenstår det bare å se om den er nøyaktig.  :)

 

Jeg klarte ikke helt det med å korte ned malen, men får se om det kanskje kommer senere. Malen må også lagres etter hver måned, og ikke kopieres i et nytt ark. Ved kopiering blir det en del rot i tilleggene, der andre verdier blir hentet.

 

Takk skal du ha for hjelpen, vi snakkes nok sikkert neste gang jeg skal prøve meg på noe spennende!

 

Med vennlig hilsen.

Mal timeliste.xlsx

Endret av EGreen
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...