Gå til innhold

Sykehusene kan ende opp med å si opp skandale-kontrakt. Samtidig vil leverandøren ha betalt over 100 millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, Thomas Bagley sa at avtalen var i samsvar med norsk lov og forskrift, og at det var stilt spesifikke sikkerhetskrav i kontrakten hvis drift utføres fra lokasjoner utenfor Norge eller EU/EØS.

 

Så da skjønner jeg ikke hvorfor de må fortsatt betale. De må jo ha brutt kontrakten da Thomas, siden du hadde sørget for gode sikkerhetskrav?

 

At personer som Thomas Bagley få ny lederstilling etter å nå ha sørget for hinsides tap av penger, viser vel hvilket kameraderi og eller totalt mangel på innsikt det finnes rundt forbi. Jeg vemmes.

 

 

Men for all del... Håkon Grimstad var jo Kommunaldirektør for byutvikling, så han vet nok hva han sier når han sa:

 

Vi kjenner Bagley som en svært dyktig leder og teknolog som kombinerer en sterk bakgrunn fra forretningsutvikling i privat sektor med inngående kjennskap til helsesektoren.

 

Så da så...

Lenke til kommentar

Vel, Thomas Bagley sa at avtalen var i samsvar med norsk lov og forskrift, og at det var stilt spesifikke sikkerhetskrav i kontrakten hvis drift utføres fra lokasjoner utenfor Norge eller EU/EØS.

 

Så da skjønner jeg ikke hvorfor de må fortsatt betale. De må jo ha brutt kontrakten da Thomas, siden du hadde sørget for gode sikkerhetskrav?

 

Kontrakten er ikke hevet på bakgrunn av forhold i kontrakten, dvs eventuelle kontraktsbrudd. Det er heller ikke slik at de betaler, men Sykehuspartner må sette av for eventuelle krav. Nå er neppe kravene bare eventuelle, det er sjelden slik i avtaler av denne typen at de kan "avbrytes" uten økonomiske konsekvenser for partene.

 

Det er også lite trolig at Helse Sør-Øst/Sykehuspartner kan heve kontrakten på bakgrunn av kontraktsbrudd knyttet til sikkerhet/tilganger. Selv om ansatte i DXC har fått tilgang de ikke skulle ha, skyldes det faktisk ikke DXC men Helse Sør-Øst/Sykehuspartner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så betryggende at vi har en Helseminister som lar dette skje rett foran nesen på seg.

Er det noen som vet hvordan man finner seg lege som ikke fører journaler?

 

Leger er pålagt å føre journaler (regulert i helsepersonelloven - og har vel vært pålagt i forholdsvis mange 10-år), så du finner ikke en lege som ikke fører journaler. Journaler er helt fundamentale ved eventuell feilbehandling og kan være livreddende i mange sammenhenger. Også ved flytting/bytting av lege er kan det være livreddende at journaler finnes.

 

I dag tror jeg heller ikke du vil finne en lege som ikke bruker elektronisk journal. Men vanlige leger (fastleger, frittstående spesialister) bruker ikke systemene det her er snakk om, de har sine egne systemer. Systemene her er journalene knyttet til sykehus, så om du ikke har vært lagt inn på sykehus i området til Helse Sør-Øst de siste 20 år - så finnes neppe noe om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, Thomas Bagley sa at avtalen var i samsvar med norsk lov og forskrift, og at det var stilt spesifikke sikkerhetskrav i kontrakten hvis drift utføres fra lokasjoner utenfor Norge eller EU/EØS.

 

Så da skjønner jeg ikke hvorfor de må fortsatt betale. De må jo ha brutt kontrakten da Thomas, siden du hadde sørget for gode sikkerhetskrav?

 

Kontrakten er ikke hevet på bakgrunn av forhold i kontrakten, dvs eventuelle kontraktsbrudd. Det er heller ikke slik at de betaler, men Sykehuspartner må sette av for eventuelle krav. Nå er neppe kravene bare eventuelle, det er sjelden slik i avtaler av denne typen at de kan "avbrytes" uten økonomiske konsekvenser for partene.

 

Det er også lite trolig at Helse Sør-Øst/Sykehuspartner kan heve kontrakten på bakgrunn av kontraktsbrudd knyttet til sikkerhet/tilganger. Selv om ansatte i DXC har fått tilgang de ikke skulle ha, skyldes det faktisk ikke DXC men Helse Sør-Øst/Sykehuspartner.

Nå vet jeg ikke hvordan de fikk tilgang, men om det er krav om Sikkerhetsklarering av personell i kontrakten, så må leverandør sørge for at de oppfyller kravene. Så kommer det så klart an på klausuler hvor mye det vil koste.

 

Anyways... sånn går nu dagan...

Så lenge man har en kompis så ordner det seg med ny jobb ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan de fikk tilgang, men om det er krav om Sikkerhetsklarering av personell i kontrakten, så må leverandør sørge for at de oppfyller kravene. Så kommer det så klart an på klausuler hvor mye det vil koste.

 

Det er nok ikke krav om sikkerhetsklarering - da dataene det er snakk om ikke er omfattet av Sikkerhetsloven.

 

Men det var lovet av Helse Sør-Øst da tillitsvalgte tok dette opp høsten 2016 at pasientdata ikke skulle utenfor Norges grenser og at de som skulle jobbe med infrastrukturen (dvs DXC) ikke skulle ha tilgang.

 

Det var å svikte på denne "lovnaden" samt ikke viderebringe kunnskap om svikten som felte Bagley, styret og direktør i Sykehuspartner. Bagley fikk ellers tilbud om jobben i Norsk Helsenett alt den 17. februar (sa ja 28 feb), dvs måneder før denne saken ble kjent og lenge før Bagley selv var klar over svikten knyttet til uønsket/uautorisert tilgang. Norsk Helsenett kan ikke avslutte arbeidsforholdet med Bagley grunnet det som skjedde i april/mai. Det er ikke mulig etter norsk lov.

 

Dette er kompleks sak, men mange fasetter. Jeg har tidligere vært klar på at det er mange som burde i større grad blitt stilt til ansvar, inklusive Høie. Men det fundamentale problemet har gjort vært Sykehuspartner, hvor man har hatt hårreisende ledelse og bedriftskultur i mange år ( i alle fall de siste 10).

Lenke til kommentar

Så betryggende at vi har en Helseminister som lar dette skje rett foran nesen på seg.

Er det noen som vet hvordan man finner seg lege som ikke fører journaler?

 

Har selv jobbet på og av i det offentlige IT (som elektroniker og som ingeniør)de siste 12-13 årene. Jeg blir kvalm av at dette drittet ALDRI får konsekvenser for de som tar disse helt forbanna Opplagt idiotiske avgjørelsene.

Intill den dag der dette får konsekvenser for ledere i det offentlige, inkl politisk ledelse, som kommer det Norske folk til å betale mye penger for sub-par tjenester som vi betaler utenlandske aktører for...

 

Får vi det vi fortjener som de sauene vi er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...