Gå til innhold

«PewDiePie» legger seg flat etter bruk av rasistisk skjellsord


Anbefalte innlegg

 

 

 

Så hva mener du konteksten var her? Banneord velges ikke tilfeldig, det ligger noe bak det man velger, er det noe som tyder på at det var ironisk ment?

 

AtW

 

Svaret litt rett over her, der hvor jeg har to poster etter hverandre.

 

Kort sagt: Det kan være uttrykk som vi har snappet opp fra film og serier.. Hvor ofte har vi ikke hørt "fucking nigger!" på skjermen? Så, når ting skjer, så kommer det bare frem ett eller annet som "ligger lagret". Det kan være hva som helst. Jeg kan virkelig ikke se for meg at PewDiePie sitt "påståtte hat mot negre og slaver" var bakgrunnen for denne ytringen her. Konteksten var en situasjon som fremkalte ord vi ofte har hørt på skjermen i situasjoner hvor folk er sinte(?), og det trekker hjernen frem mer eller mindre på impuls. Kan ikke forstå at dette skal være en "avsløring av en negerhater", liksom .. :ermm:

 

 

Så hvorfor alt snakket om alle mulig andre forklaringer, ironisk ment osv? Personlig har jeg aldri brukt nigger som skjellsord, man velger ikke slikt tilfeldig, det er ikke sånn at det bare dukker opp av seg selv. Når man i tillegg har tidligere situasjoner i bakhodet, så virker kritikk på sin plass. Fyren har åpenbart problemer med enkelte ting som er viktig i arbeidet hans, feks å la være å si upassende ting på lufta.

 

AtW

 

 

Hvem sitt snakk om andre forklaringer og ironisk ment og sånn? Jeg har ikke fulgt med på noen diskusjon om saken, utenom denne. Kan bare snakke for meg selv.

 

Kjenner ikke til andre tidligere situasjoner, heller.. Med PewDiePie?

 

Selv tenker jeg som så at ordet "nigger" ikke er like tabubelagt hos noen som hos andre. Mye fordi noen ikke legger så mye i ordet, som mange andre har lyst til å gjøre i tide og utide. Derfor lettere at det dukker opp.

 

Hvis han er upassende, så er han upassende i forhold til et gitt publikum.

 

Personlig synes jeg jo svartere og mørkere humoren er, jo bedre.. Alt er ikke for alle.

 

 

Du snakket om det, i ditt eget innlegg. Jeg er usikker på hvorfor, da dette åpenbart ikke var tilfellet her.

 

Dette er heller ikke et forsøk på humor, hvorfor drar du inn det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Så hva mener du konteksten var her? Banneord velges ikke tilfeldig, det ligger noe bak det man velger, er det noe som tyder på at det var ironisk ment?

 

AtW

 

Svaret litt rett over her, der hvor jeg har to poster etter hverandre.

 

Kort sagt: Det kan være uttrykk som vi har snappet opp fra film og serier.. Hvor ofte har vi ikke hørt "fucking nigger!" på skjermen? Så, når ting skjer, så kommer det bare frem ett eller annet som "ligger lagret". Det kan være hva som helst. Jeg kan virkelig ikke se for meg at PewDiePie sitt "påståtte hat mot negre og slaver" var bakgrunnen for denne ytringen her. Konteksten var en situasjon som fremkalte ord vi ofte har hørt på skjermen i situasjoner hvor folk er sinte(?), og det trekker hjernen frem mer eller mindre på impuls. Kan ikke forstå at dette skal være en "avsløring av en negerhater", liksom .. :ermm:

 

 

Så hvorfor alt snakket om alle mulig andre forklaringer, ironisk ment osv? Personlig har jeg aldri brukt nigger som skjellsord, man velger ikke slikt tilfeldig, det er ikke sånn at det bare dukker opp av seg selv. Når man i tillegg har tidligere situasjoner i bakhodet, så virker kritikk på sin plass. Fyren har åpenbart problemer med enkelte ting som er viktig i arbeidet hans, feks å la være å si upassende ting på lufta.

 

AtW

 

 

Hvem sitt snakk om andre forklaringer og ironisk ment og sånn? Jeg har ikke fulgt med på noen diskusjon om saken, utenom denne. Kan bare snakke for meg selv.

 

Kjenner ikke til andre tidligere situasjoner, heller.. Med PewDiePie?

 

Selv tenker jeg som så at ordet "nigger" ikke er like tabubelagt hos noen som hos andre. Mye fordi noen ikke legger så mye i ordet, som mange andre har lyst til å gjøre i tide og utide. Derfor lettere at det dukker opp.

 

Hvis han er upassende, så er han upassende i forhold til et gitt publikum.

 

Personlig synes jeg jo svartere og mørkere humoren er, jo bedre.. Alt er ikke for alle.

 

 

 

Du snakket om det, i ditt eget innlegg. Jeg er usikker på hvorfor, da dette åpenbart ikke var tilfellet her.

 

Dette er heller ikke et forsøk på humor, hvorfor drar du inn det?

 

AtW

 

 

Da misforstår du.

 

Jeg skrev at JEG kan kanskje se for meg selv, hvis jeg skulle bruke ordet (som ikke er i mitt daglige vokabular), at JEG kunne ha brukt ordet ironisk, og at det også da kan ha to helt forskjellige meninger.

 

Jeg har skrevet at for ANDRE (eksempelvis PewDiePie), så KAN slike uttrykk kanskje være trigget av litt småimpulse situasjoner. Hvis man da ikke mener noe særlig med ordet "nigger", så er det jo lettere å bruke det. Man har ikke de samme sperrene.

 

Sier ikke at det er slik det er, sier at jeg tror det kan være en reell mulighet.

 

Jeg sier derimot at jeg er overbevist på at noen ord ikke har like konkret og sterk mening hos noen, som andre liker å poengtere at det betyr.

 

Jeg sier også at jeg betviler sterkt at det var noe spesielt rasistisk ment, om i hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er hva relevant?

 

Han brukte det som et skjellsord ja. Et skjellsord, uten så mye relevant innhold eller betydning. Bare et banneord, liksom. Og det var kun det det var,slik jeg oppfatter det. Ikke noe ytring om negerhat eller noe annet tull som ikke henger helt på greip.

 

Det får være i så mye disfavør det bare vil for meg, bryr meg mindre om han. Jeg personlig synes bare det er så tåpelig med alle som hisser seg så opp.

Lenke til kommentar

Det KAN det bety..

 

Det kan også bare være et "kraftutrykk", som er plukket opp i hodet for mange år siden, som nå, for noen, ikke inneholder mye mening, men som kommer frem i visse situasjoner..

 

Selv bruker jeg ikke akkurat ordet "nigger", så veldig mye (i hele tatt?). Men skulle jeg ha brukt det i en situasjon jeg var litt irritert, så tror jeg faktisk ikke at negre eller visse typer folkeslag i en slavesituasjon, ei heller at noen typer mennesker er mindre verdt, hadde vært en tanke jeg hadde tenkt i hele tatt..

 

Nei det er ikke et kraft uttrykk det har en klar mening, og selv en teit svenkse vet hva det ordet er. Faen er et kraft utrykk. Å kalle et annet menneske nigger er ikke et kraft utrykk.

Lenke til kommentar

Stigmaet rundt dette ordet er hyklersk og patetisk.

 

Om en svart "kjendis" hadde brukt et nedverdigende ord som omhandler hvite i en lignende setning, ville det fått i nærheten av samme reaksjon? NEI. Garantert.

 

Hvis dette ordet er så jævlig ille som folk skal ha det til burde kanskje også svarte slutte å bruke det seg imellom?

 

Er jo en del som bruker dette ordet nærmest i annenhver setning, men så lenge de er svarte selv er det tydeligvis ikke så farlig. Betydning blir jo ikke endret av den grunn?

Lenke til kommentar

Jeg kan jo si "faen" av og til, liksom.. Det er jo ikke akkurat slik at jeg kaller på djevelen selv og hyller og tilber han, eller noe annet.. Det bare noe som av og til kommer ut, uten at innholdet betyr noe som helst.

 

Sier ikke at det er pent å si, men slikt skjer litt av og til..

Det er stor forskjell på å bruke ord som ble laget for å undertrykke en enorm gruppe mennesker fra et helt kontinent og det å bruke et ord som er ment å påkalle et fantasivesen.

Lenke til kommentar

Stigmaet rundt dette ordet er hyklersk og patetisk.

 

Om en svart "kjendis" hadde brukt et nedverdigende ord som omhandler hvite i en lignende setning, ville det fått i nærheten av samme reaksjon? NEI. Garantert.

 

Hvis dette ordet er så jævlig ille som folk skal ha det til burde kanskje også svarte slutte å bruke det seg imellom?

 

Er jo en del som bruker dette ordet nærmest i annenhver setning, men så lenge de er svarte selv er det tydeligvis ikke så farlig. Betydning blir jo ikke endret av den grunn?

Historisk kontekst er en viktig del av dette. Ved å sammenligne rasisme mot svarte afrikanere med rasisme mot hvite ignorerer du historisk kontekst. Hvite har aldri blitt systematisk undertrykket av svarte over århundrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lite til overs for fyren, men det bør da være grenser for hva en skal ta seg nær av og kreve beklagelse for...

 

Joda, klart nigger er rasistisk uttrykk, men det ble ikke brukt på en rasistisk måte. Er nettopp fordi det er ett ufint ord at det brukes til generell banning.

Hva faen? Selvfølgelig er dette rasistisk.

 

 

Så "nigger" er rasistisk uansett, da må det jo også gjelde når de litt mer mørkhudede bruker det om seg selv og sine.

 

Ellers står poenget mitt fremdeles, selv om du er uenig uten noe argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...