Gå til innhold

Trygdede som stemmer Frp


Anbefalte innlegg

Vet at det er mange trygdede her på forumet, og at det er mange Frp tilhengere her på forumet. Derfor spør jeg her om hvorfor så mange trygdede stemmer Frp?

Frp er det partiet som er mest kritisk til dagens trygdesystem her i landet. Samtidig har de dobbelt så mange trygdede velgere som Ap. Skal ikke legge skjul på at dette både forbauser meg og irriterer meg. Vet ikke folk hva de stemmer på? Er det i såfall den typiske Frp velgeren eller den trygdede som ikke har satt seg ordentlig inn i politikken? Eller er det innvandringspolitikken til Frp som går foran alt for mange? Selv velferden som er så viktig for de som mottar trygdeytelser.

Endret av mr.wolf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har ikke tenkt å prøve å overbevise deg om noe som helst jeg. Men at alle får mer skatter og avgifter med avgiftspartiet er jo ingen hemmelighet. Alle skal med vet du.Så der har du kanskje en grunn?

Ja, skatter og avgifter har nok noe med saken å gjøre. Kanskje ikke alle som mottar trygdeytelser har tenkt over at pengene de får faktisk kommer fra skatter og avgifter?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.frp.no/aktuelt/2017/08/36-000-trygdede-far-skattesmell-med-ap

 

Håper det svarer på fordommene dine.

 

Så kan man i ettertid spørre hvorfor trygdede stemmer AP?

Ifølge VGs skattekalkulator for APs skattepolitikk, får trygdede uten opparbeided inntekt, men med ung ufør, 2-300 kroner i skattelette med AP.

 

Trygda er for øvrig satt ut i fra at den skal være en viss sum etter skatt. Man kan regne med at om det kommer en skattereform som gir uføre betydlig mindre skatt, så vil bruttosatsen justeres ned tilsvarende.

Endret av Emancipate
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Èn psykologisk faktor jeg tenker på, er at de som er trygdet som stemmer FRP, kanskje ikke ønsker å være trygdet, men har mot sin vilje blitt "skyflet" ut til trygd, og ved å stemme FRP så håper de å fjerne trygdesystemet og komme raskere tilbake til aktivitet. Altså, bevisste velgere på dette området.

 

Bare en teori, men skulle ikke forundre meg om det er sånn med noen. Samfunnet har mange nyanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Èn psykologisk faktor jeg tenker på, er at de som er trygdet som stemmer FRP, kanskje ikke ønsker å være trygdet, men har mot sin vilje blitt "skyflet" ut til trygd, og ved å stemme FRP så håper de å fjerne trygdesystemet og komme raskere tilbake til aktivitet. Altså, bevisste velgere på dette området.

Dette tror jeg vi kan utelukke helt. Det høres helt bak mål ut. Hvis de er friske, kan de jo bare søke på jobber.

 

Jeg tror det er en blanding av at de tror skatteletter (som egentlig er til de rikeste) kommer dem selv til gode (feil), innvandringsfiendtlighet og, for de eldre, et håp om bedre eldreomsorg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trygdede er opptatt av mer enn bare trygda i kroner og øre. Mange er opptatt av hvordan samfunnet skal utvikle seg.

Ingen som allerede lever dårlig økonomisk har lyst til å leve enda dårligere og i verste fall miste trygden sin. Uansett hvor lei man er av alt fra bomstasjoner til innvandring. Ikke det at det skjer noe i forhold til dette uansett hvem som styrer men det er jo en annen sak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er ganske flink til å lyve til seg selv om man tror at FrP prioriterer trygdeordninger og støtter dette med FrP sitt partiprogram.

 

Nå prioriterer vel FrP trygdede og pensjonister, faktisk mer enn mange andre partier.

FrP vil jo øke trygder og pensjoner, og at de skal reguleres med samme nivå som lønnsveksten osv.

 

Det FrP også vil, er å gjøre det vanskeligere å få trygd, særlig for unge, samt slå hardere ned på trygdesvindel.

Dette er vel sannsynligvis noe de fleste trygdede, som ikke også er trygdesvindlere, kan stille seg bak.

De aller fleste mener jo at de har trygd fordi de ikke har mulighet til å jobbe, og er berettiget til slik trygd, og de har intet frykte fra FrP.

 

Det er ingenting i FrP sin politikk, som sier at uføre og pensjonister skal få det verre med deres politikk.

 

Nå stemte ikke jeg Fremskrittspartiet ved valget, men det kan likevel være greit å sitere partiprogrammet, slik at det er klart hva FrP egentlig står for

 

Å overføre unge mennesker til en permanent, inaktiv tilværelse med passive ytelser fra folketrygden som livsgrunnlag, er en fallitterklæring.

 

For alle dem som har en mulighet til å utnytte eller opparbeide en arbeidsevne – stor eller liten – må det utvikles bedre rutiner og prosesser for oppfølging, kvalifisering og trening som kan bidra til å styrke deres muligheter til en mer aktiv og givende tilværelse gjennom deltakelse i arbeidslivet.

 

De senere års utvikling med et økende antall mennesker som forlater arbeidslivet og går over på varig uføretrygd, er bekymringsfull.

Samtidig skal selvsagt personer som på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke er i stand til å delta helt eller delvis i arbeidslivet, gis en inntektssikring fra samfunnet som gjør det mulig å ha en verdig tilværelse.

 

Vi vil fjerne avkortningen i uførestønaden for gifte og samboende. Dagens behovsprøvde ordning med barnetillegg beholdes, men vi vil innføre et øvre tak på hva man kan få i uføretrygd, inkludert barnetillegg.

Det må innføres en langt mer fleksibel gradering for å komme inn i uføreordningen, og nedre grense settes til 20 % uførhet.

NAV skal ha plikt og ansvar til å følge opp brukerne og gi den nødvendige bistand og veiledning slik at en eventuell restarbeidsevne kartlegges med jevne mellomrom og utnyttes.

 

De som ikke har hatt lønnsinntekt, eller som har hatt for lav inntekt til å få opptjening over minstenivået, skal sikres en minsteytelse i uførestønaden som det går an å leve av.

 

De uføre skal ha samme kjøpekraftsutvikling som de yrkesaktive. Vi vil videre arbeide for at fribeløpet i ny uførestønad økes.

 

Ingen under 40 år skal i utgangspunktet ha varig uførestønad, med mindre det er helt åpenbart at de aldri vil kunne delta i arbeidslivet.

De unge skal i stedet ha sammenhengende støtte for å få et godt utviklingsløp.

Unge uføre som derimot helt åpenbart ikke kan delta i arbeidslivet, som er født uføre, eller har blitt minst 80 % uføre før fylte 26 år, skal sikres ytelsen ung ufør. Vi vil øke tilleggspensjonsopptjeningen for disse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man er ganske flink til å lyve til seg selv om man tror at FrP prioriterer trygdeordninger og støtter dette med FrP sitt partiprogram.

 

Nå prioriterer vel FrP trygdede og pensjonister, faktisk mer enn mange andre partier.

FrP vil jo øke trygder og pensjoner, og at de skal reguleres med samme nivå som lønnsveksten osv.

 

Hva har de utrettet i disse 4 årene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har de utrettet i disse 4 årene?

 

De har jo innført trygdereformen til Arbeiderpartiet, det er jo noe?

Hva annet de har gjort, aner ikke jeg, men det er vel også helt irrelevant i forhold til hva de står for som parti.

 

Nå er det jo ikke Fremskrittspartiet alene som sitter i en flertallsregjering, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Trygdede som stemmer FRP i håp om høyere utbetalinger er antagelig de samme som tror at en reduksjon i Norges U-Hjelp som i dag er på rundt 1% av BNP skulle påvirke NAV som forvalter omkring 30% av de samme ressursene.

 

Først, Norge gir rundt 36 milliarder i direkte bistand.

 

Budsjettet for "trygder" er på over 300 milliarder.

Dette inkluderer foreldrepenger, sosiale formål, helsetjenester og arbeidsliv.

 

Til uføretrygder bevilges det totalt rundt 79 milliarder kroner, av de over 300 milliardene.

 

Å påstå at 36 milliarder inn i et budsjett med total kostnad i dag på 79 milliarder, ikke ville utgjort noen forskjell, er vel temmelig tåpelig.

Selv på totalbudsjettet på i overkant av 300 milliarder, ville 36 milliarder vært en økning på 10%, som er betydelig.

 

 

Ikke at jeg påstår at bistandspenger heller burde gies til trygdede, men de som tror at det ville utgjøre noen forskjell dersom bistandspengene ble overført til NAV i stedet, har helt rett. Det er deg som tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at de har sin teori om å løfte stønad til trygdede, men jeg ser jo ikke akkurat det når stønaden i praksis står uendret og urettferdig.

 

De vil de vil, men får det ikke helt til!  :wee: 

 

De sier jo også at de skal fjerne bomringene, for veier skal selvsagt STATEN betale?  :hmm: 

 

 

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...