Gå til innhold

Elektrisk ledende maling/lakk/penn til reparasjon


Anbefalte innlegg

Jeg trenger å reparere noen ledningsspor til et tastatur av "membran" typen. Noen av disse er brukket slik at det ikke oppnås kontakt og etter å ha lest litt på nettet ser jeg at elektrisk ledende (flytende sølv?) maling er å foretrekke.

Jeg har brukt slik før, men det var vaskelig å få påført nøyaktig, men ser at det bla. selges tusjpenner med slik maling i, f.eks. på eBay (søk etter "conductive silver pen"). Det finnes også en annen variant i sprøyte (søk etter etter "conductive silver paint". Er det noen som har erfaring med disse, eller noe tilsvarende? Det viktigste (utenom at de faktisk fører strøm) er at de er lette å påføre nøyaktig uten at det blir kliss. Det er jo tross alt flere kretskort-spor tett ved siden av hverandre.

 

Jeg trodde at dette skulle være lett å finne her til lands, men finner ikke noe hos hverken Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Kjell & co eller Biltema....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BearCat: 612 kroner (pluss moms)?!?!??!!

Det var litt drøyt. Vet noen om de tilsvarende billigvariantene på eBay fungerer? Eller andre steder til en rimelig penge.

 

Aklla: maskeringstape var et kjempegodt forslag! Burde ha tenkt på det selv.

Så var det selve malingen da -er det noen i Norge som selger dette (utenom Elfa da, som lenket ovenfor). Jeg vet at slikt brukes til å reparere varmetråder i bakruter på biler, så jeg ble overrasket over at de ikke hadde det hos Biltema.

Membranet med ledningssporene som er ødelagt presses inn i en kontakt, men så lenge den er satt inn og det er kontakt skal den ikke fjernes igjen, så da trenger det ikke tåle så mye mer mekanisk slitasje. Kanskje jeg kan videre åpne opp kontakten etter montering, så male litt over der membransporene går inn i kontakten for at det skal med sikkerhet fungere.

 

Truls84: blyant?

Jeg har lest om det, men det brukes vel mest til taste-delene av tastaturet, ikke ledningssporene som jeg trenger å fikse, eller?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg trenger å reparere noen ledningsspor til et tastatur av "membran" typen. Noen av disse er brukket slik at det ikke oppnås kontakt

Er det for trangt til å gjennomføre vanlig lodding der banene er ødelagt?

skrape av beskyttelseslakk på hver side og så lodde en tynn leding over bruddet, deretter lakke over.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med Loctite 3863 hos Mekonomen.

Har ikke brukt den enda ettersom jeg er midt oppi å dekke over med maskeringstape.

 

Tingo: du har et poeng der, med lodding. Ettersom denne membrankontakten skal presses inni en kontakt er jeg redd for at malingen kan bli skrapt av, så er alt forgjeves.

Hvis jeg bruker en flatkabel og lodder den til kontakten på kretskortet, så fester jeg den (f.eks. med lim) til membrankontaktens ende slik at den mekanisk står fast, så må jeg finne en eller annen måte å feste ledningsendene til mebransporene på....

Jeg vet ikke om jeg tør lodde, for membran-plastikken smelter vel ganske lett, eller? Noen som har prøvd å lodde på slike kretsspor før?

Alternativt, finnes det noe elektrisk ledende lim man kan bruke?

Lenke til kommentar

Den eneste plassen i Norge jeg fant det på var her: "Wire glue" fra Magasi.net (kr 190 med porto).

Ut fra dte jeg har lest limer det ikke så veldig sterkt (men sikkert bedre enn elektrisk ledende maling), så man må visstnok passe på å bruke superlim osv. for å mekanisk sikre det man skal "lodde". Er det noen som har brukt slik elektrisk ledende lim og kan fortelle hvordan den er i sammenligning med elektrisk ledende maling?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...