Gå til innhold

Blir IT-arbeider verdt mindre med erfaring?


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg beklager på forhånd om dette er et kolossalt dumt spørsmål men jeg trenger å høre fra noen nøytrale kilder.

 

Jeg har essensielt levd hele live mitt med teorien om at det er høyere sannsynlighet for at du får jobb vis du har så mye relevant erfaring som mulig til jobben du søker. Her om dagen var det noen som sa imot dette for spesifikke felt: utviklere og IT-arbeidere.

 

Er dette sant?

 

Argumentet var at vis du var 30 år og hadde 5 års erfaring i som backend utvikler (for eksempel) så kunne du enda miste jobben til en like utdannet men yngre 20 åring uten noe erfaring på ett jobbintervju. Er dette faktisk slik det er?

 

Er det faktisk negativt å jobbe ett sted i 10 år innenfor IT, ettersom dette gjør deg dramatisk mye mindre attraktiv i jobb markedet om du skulle miste den jobben?

 

Jeg trodde liksom "relevant erfaring = ansettelse verdi" var en slags universell sannhet helt opp til du begynner å nærme deg pensjonstiden.

 

Som sagt så kan dette høres hel hårreisende dumt ut, men det fikk må til å tenke litt, og jeg lurer bare på hva dere mener om saken?  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel et par ting som kan påvirke dette, og det er for det første at jo mer erfaring du har jo dyrere er du - kanskje arbeidsgiver føler at han kan få like mye verdi ut av en som koster mye mindre og som kan læres opp, og for det andre så kan jo lang erfaring bety at man ikke nødvendigvis har like mye interesse av å sette seg inn i nye arbeidsmåter og tilegne seg ny kompetanse - hvis det er viktig for arbeidsgiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det et ikke lett det der..

Jeg tror du blir mer sårbar av å være ett sted veldig lenge, samtidig er stabilitet noe man ønsker.

Også er det utrolig mye ønskedrømmer i stillingsutlysningene i dag. Du ser mange selskaper som lister opp krav til kvalifikasjoner som kun samsvarer med deres egen organisasjon.

Svært få vil ha erfaring med akkurat den sammensetningen som de ønsker, men fortsatt virker få villig til å gi opplæring eller en mulighet til å skaffe erfaring gjennom nettopp dem.

 

Hvert fall inntrykk jeg sitter med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Det er vel et par ting som kan påvirke dette, og det er for det første at jo mer erfaring du har jo dyrere er du - kanskje arbeidsgiver føler at han kan få like mye verdi ut av en som koster mye mindre og som kan læres opp, og for det andre så kan jo lang erfaring bety at man ikke nødvendigvis har like mye interesse av å sette seg inn i nye arbeidsmåter og tilegne seg ny kompetanse - hvis det er viktig for arbeidsgiver.

 

Jeg er med på den med at du av og til kan spare en slant på å ansette noen med mindre erfaring, men jeg føler jeg hører mer og mer av mer og mer erfarne kolleger at det er vanskeligere å få jobb med bred erfaring. Underlig konsept.

 

Det et ikke lett det der..

Jeg tror du blir mer sårbar av å være ett sted veldig lenge, samtidig er stabilitet noe man ønsker.

Også er det utrolig mye ønskedrømmer i stillingsutlysningene i dag. Du ser mange selskaper som lister opp krav til kvalifikasjoner som kun samsvarer med deres egen organisasjon.

Svært få vil ha erfaring med akkurat den sammensetningen som de ønsker, men fortsatt virker få villig til å gi opplæring eller en mulighet til å skaffe erfaring gjennom nettopp dem.

 

Hvert fall inntrykk jeg sitter med.

 

Dette høres veldig sant ut. Jeg ser av og til annonser som sier at du må kunne x, y og z, men veldig sjeldent får jeg inntrykk av at noen faktisk er villig til å opplære deg i x, y og z. Er rart det der. En skulle nesten trodd at man var villig til å lære bort de kvalifikasjonene man ønsket fra andre, men på en annen side så hadde de kanskje ikke trenge en person med de kvalifikasjonene om de allerede hadde en?

 

Syns bare det er så rart for det er essensielt KUN innen IT det er slik har jeg fått inntrykk av.

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar

Ja og nei, det er veldig sjeldent en nyutdannet 20åring er flinkere å kode enn en 30åring. Derimot så ser jeg ofte at en koder på 30år, går sirkler rundt en på 40år.

 

Vil du være attraktiv så må du følge med på tidene, det hjelper ikke å skylde på at din tidligere arbeidsgiver ikke gav deg mulighet for kompetanseheving. F.eks er du Javautvikler så er det minimum forventet at du vet om 2-3 ting om hva som var nytt i Java 8. Trist nok er de færreste som greier å nevne 1 ting...

Lenke til kommentar

Ja og nei, det er veldig sjeldent en nyutdannet 20åring er flinkere å kode enn en 30åring. Derimot så ser jeg ofte at en koder på 30år, går sirkler rundt en på 40år.

 

Vil du være attraktiv så må du følge med på tidene, det hjelper ikke å skylde på at din tidligere arbeidsgiver ikke gav deg mulighet for kompetanseheving. F.eks er du Javautvikler så er det minimum forventet at du vet om 2-3 ting om hva som var nytt i Java 8. Trist nok er de færreste som greier å nevne 1 ting...

 

Vi trenger ikke Java-utviklere som driver kompetanseheving. Det er derfor vi har titusenvis av indere i Norge!

Lenke til kommentar

Når det kommer til utvikling, enten det er utvikling av det ene eller det andre, så er ikke alltid erfaring verdt så veldig mye.

Det er kunnskap som har verdi, og hverken alder eller erfaring sier stort om kunnskapsnivået, og evnen til å følge med på nye ting.

 

Det betyr ikke at erfaring ikke er viktig, men har man fem års erfaring fra front-end utvikling, og aldri har hørt om React eller Angular, eller ikke aner hva ES2015 er, så er man akterutseilt.

 

Det samme gjelder for back-end utviklere, har man fem års erfaring, å aldri har hørt om Node.js, Docker, Spark, eller ikke aner hvordan JSON ser ut, så er man akterutseilt.

 

Driver man derimot med Java, så er man alltid akterutseilt, slik at det spiller liten rolle.

For fem år siden var det Java 7 som var tingen, og det er det i stor grad enda, selv om Java 8 kom for flere år siden.

Det kan forsåvidt sies om mange språk, det går ikke særlig mye fortere med C#, det er stort det samme som det var for fem år siden, eller for den saks skyld ti år siden.

 

Det er ofte ikke endringer i språk som er utfordringen, men alt det nye som kommer hele tiden, slik som rammeverk og diverse programmer man må lære seg, selv om man allerede kan språket.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi "slitt" litt med søkere med lengre erfaring som har hatt helt urealistiske lønnsforventninger i forhold til kompetansen de presenterer. Utviklere med diverse erfaring som krever alt fra 700-900k i lønn, uten å overbevise oss om at de vil gjøre det bra. Desto høyere alder, desto latere virker de.

Lenke til kommentar

Utviklere med diverse erfaring som krever alt fra 700-900k i lønn, uten å overbevise oss om at de vil gjøre det bra.

Hvis de gjør en dårlig jobb med å overbevise dere om at de er verdt pengene så er det jo et problem, men helt generelt sett må det jo være en voldsom fordel å kunne få inn noen med mange års erfaring til godt under 2x av hva det koster å ansette noen som er helt fersk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har essensielt levd hele live mitt med teorien om at det er høyere sannsynlighet for at du får jobb vis du har så mye relevant erfaring som mulig til jobben du søker. Her om dagen var det noen som sa imot dette for spesifikke felt: utviklere og IT-arbeidere.

 

Er dette sant?

 

Kommer helt an på om personen er en av de som holder seg oppdatert eller knapt kan noe utover det personen har jobbet med de siste 10 årene.  I tillegg mener jeg at det er positivt å ha prøvd seg flere steder og flere forskjellige bransjer, og negativt hvis man bare har sittet fast det samme stedet hele tiden uten i det minste å kunne vise til at man har jobbet med mange forskjellige arbeidsoppgaver og teknologier over den tiden.

 

Så ikke misforstå hva 'relevant erfaring' betyr.  Relevant erfaring betyr i de fleste tilfelle 'erfaring med dagens relevante teknologier'.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det som gjør deg attraktiv som utvikler er hvor tilpasningsdyktig du er. IT er et fagfelt som er i endring hele tiden, og om du som utvikler ikke klarer å henge med på utviklingen, blir du fort gammeldags. Derfor er det fullt mulig at en nyutdannet kan ta jobben til en som har jobbet der i mange år, dersom vedkommende ikke har fulgt med i tiden. Det er svært få bedrifter som legger opp til kompetansebygging for de ansatte, så om du ikke har en interesse for utvikling og følger med selv, er det lett å bli utdatert og erstattet med "friskt blod".

 

Så jeg vil si det du har hørt er en sannhet med store modifikasjoner. Om du er ansatt samme sted i ti år og følger med på hva som er nytt og drar bedriften videre inn i fremtidens løsninger vil du nok aldri bli erstattet av en nyutdannet. Men om du er f.eks. frontend-utvikler på mobil med mange års erfaring, og ikke engang vet hva Kotlin, SwiftUI, React Native og Flutter er står du nok i fare for å bli erstattet.

 

 

Dette er også grunnen til at utdannelse i IT-bransjen er bortimot verdiløs etter et par år. Om du skal bli utvikler er det å ta mastergrad regelrett det samme som å kaste vekk to ekstra år. I aller beste fall får du en startlønn som er et par titalls tusen høyere enn en med bachelor ville fått. Men lønnsutviklingen på to år er mye høyere enn det en mastergrad gir deg, så bachelor-fyren tjener allerede mer enn master-fyren da han allerede har vært i arbeid i to år. Og videre lønnsutvikling styres nesten utelukkende av prestasjon og kunnskap. IT-utdannelser er en inngangsport til din første jobb på arbeidsmarkedet og ingenting mer.

Lenke til kommentar
Dette er også grunnen til at utdannelse i IT-bransjen er bortimot verdiløs etter et par år.

 

Har ikke selv tatt IT-utdannelse, men jobber som software utvikler. Jeg tror for å bli konkurransedyktig utvikler så burde man spe på med mer matematikk i utdanningen. Det er utfattelig mye matematikk som burde være kjent når man utvikler nye systemer, så med mindre man kun skal jobbe med rammeverk og andre ferdige løsninger så er i hvert fall min oppfatning at en del utviklere har for lite matematikk kunnskap og veldig ofte hater matematikken i tillegg. Det som er flott med matematikken er jo at den ikke forsvinner med det første og dermed ikke er "verdiløs" etter et par år. Aner ikke hvor mange ganger jeg har møtt utviklere som er totalt blanke på forskjellige datastrukturer og sorteringsalgoritmer, og ikke minst aldri har laget egne effektive algoritmer. Ufattelig mye brute force og greedy approach i kildekodene jeg har sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kalles grunnleggende computer science kunnskaper. Som de fleste med høyere utdanning skal egentlig ha. Og som du sier, den vil vare for evig og alltid.

 

Det stemmer at høyere utdanninger ofte har fag som dekker det grunnleggende, men min oppfatning er at folk stort sett pugger seg til eksamen, og glemmer det i ettertid. Veldig lite forståelse av bruken i praksis.

 

Godt eksempel er bruken av lister og hashtabeller om hverandre.

Endret av ungutvikler
Lenke til kommentar

Det stemmer at høyere utdanninger ofte har fag som dekker det grunnleggende, men min oppfatning er at folk stort sett pugger seg til eksamen, og glemmer det i ettertid. Veldig lite forståelse av bruken i praksis.

 

Godt eksempel er bruken av lister og hashtabeller om hverandre.

Hvordan mener du at mer matematikk skal løse dette? Disse temaene dekkes ikke innen noen matematiske fag så vidt jeg vet, og selve matten innen dette temaet er ganske enkel.

 

Meg bekjent er dette noe alle kan og forholder seg til, men det er også fornuftig å se på datamengdene man har. Ved små datamengder er det ikke avgjørende om algoritmen er O(n2) eller O(n log(n)).

 

Jeg treffer derimot på nyutdannede som er opptatt av overoptimalisering av ting som kanskje sparer microsekunder, rett før de gjør en http request.

Lenke til kommentar

Hvordan mener du at mer matematikk skal løse dette? Disse temaene dekkes ikke innen noen matematiske fag så vidt jeg vet, og selve matten innen dette temaet er ganske enkel.

Kjøretidsanalyse, mengdelære, optimering og algoritmer. Alt dette er matematikk, og jo, det dekkes av matematiske fag.

 

Meg bekjent er dette noe alle kan og forholder seg til, men det er også fornuftig å se på datamengdene man har. Ved små datamengder er det ikke avgjørende om algoritmen er O(n2) eller O(n log(n)).

 

Jeg treffer derimot på nyutdannede som er opptatt av overoptimalisering av ting som kanskje sparer microsekunder, rett før de gjør en http request.

Selvsagt skal man se ann situasjonen, det er jeg veldig enig i, men å ta hensyn til datastrukturer ol. er ikke å overoptimalisere, men enkelt og greit å skrive korrekt kode slik at man ved eventuelle senere anledninger slipper å fikse opp i det. Men som du sier så kommer det selvsagt ann på situasjonen, men det dukker stadig opp tilfeller hvor det er totalt oversett.

Endret av ungutvikler
Lenke til kommentar

Kjøretidsanalyse, mengdelære, optimering og algoritmer. Alt dette er matematikk, og jo, det dekkes av matematiske fag.

 

 

Diskret matematikk jo en del av dette, det er sant. Så vidt jeg husker var det dog en mer teoretisk tilnærming, men det begynner å bli noen år siden jeg tok det.

 

Men jeg kan ikke si at jeg synes det er problematisk hvordan folk bruker datastrukturer og at de begir seg ut på brute force der det er tidkrevende.

 

Forøvrig opplever jeg at man blir mer og mer verdsatt med flere års erfaring, men det finnes selvsagt unntak - de som har kjørt seg fast i utdatert teknologi og aldri lærer seg noe nytt. Men som helhet tror jeg nok verdien på utviklere stiger jevnt med årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...