Gå til innhold

Lav skrivehastighet til software raid


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 3x3TB WD Red satt opp via Windows Lagringsplass (Storage Spaces). Jeg forstår det slik at det er ett slags raid 5.

Det ble opprinnelig satt opp på en AMD A10-5800K med ett Gigabyte GA-F2A85X-UP4 hovedkort. 
Jeg stusset aldri over hastigheten og jeg er ganske sikker på at jeg fikk 90+ MB/s skrivehastighet. 

 

Nå har jeg bygd ny server med en Ryzen 1700 i et Asus Prime X370-PRO hovedkort. 

De 3 diskene er flyttet rett over uten config. 

Jeg får 100 MB/s les og 30 MB/s skriv over kablet 1 GB nettverk. Internt i serveren får jeg 280 MB/s les og 35 MB/s skriv.

 

Husker jeg feil når jeg hevder 90 MB/s + hastighet skrivehastighet på gammel server., eller er det normalt at man får bare 35 MB/s skriv på ett slikt oppsett?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger man høy skrivehastighet i windows med raid-5/6, så kjøper man Areca raid 1880ix :D

He, he.. Den så jo spenstig ut, men budsjettet mitt er sprengt. Jeg tok helt av med Ryzen 7 1700 og G. Skill spesialram til AMD, 960 PRO, osv. på det som skulle være en billig filserver. (Jeg bestemte meg plutselig for å eksperimentere med Hyper-V)

 

Storage Spaces raid skal kun brukes til backup, så jeg får leve med USB hastighet på skriv :-)

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar

Da er det jeg foreslo et godt alternativ, det er ypperlig for mer eller mindre statisk data.

 

Hmm, er du sikker på det? Har aldri hørt om noen som noensinne har fått høyere enn 30-40 MB/s ved bruk av parity på storage spaces, med mindre de har satt opp tiering med SSD. Men det tror jeg kun det er windows server som støtter.

Det var ikke speiling du brukte sist gang?

Lenke til kommentar

Da er det jeg foreslo et godt alternativ, det er ypperlig for mer eller mindre statisk data.

 

Hmm, er du sikker på det? Har aldri hørt om noen som noensinne har fått høyere enn 30-40 MB/s ved bruk av parity på storage spaces, med mindre de har satt opp tiering med SSD. Men det tror jeg kun det er windows server som støtter.

Det var ikke speiling du brukte sist gang?

Nei, diskene er flyttet rett over uten ny config. 

Det kan jo hende jeg rett og slett husker feil, men jeg opplevde ikke oppsettet som treg på den gamle serveren. 

Den gangen brukte jeg diskene til fileshares. Windows 10 kjørte på SSD, alt annet på Storage Spaces diskene.

På den nye serveren fikk jeg en umiddelbar opplevelse av at det gikk tregt. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...