Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

19-åring som bor hos foreldre nektes livsopphold


GjermundB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et raskt googlesøk forteller meg at hjemmeboende ikke har rett på sosial stønad, men jeg har vært i samme situasjon selv for 10 år siden og fikk både penger til livsopphold i tillegg til at NAV dekket husleie siden jeg måtte betale husleie for å bo hjemme. Vet ikke om det var andre regler for 10 år siden eller om NAV i min kommune gjorde ett unntak for meg, men virker jo ikke logisk at foreldre skal måtte forsørge ett myndig barn bare fordi det bor hjemme.

Endret av XtaZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok riktig at så lenge du er forsørget, så får du ikke cash.

 

-Men-, dét du kan gjøre, er å 1) Forsørge deg selv, tjene nok penger til å få deg en billig leilighet, 2) Søke sosialstønad når og hvis du mister jobben. Det blir en slitsom periode for noen måneder, kanskje litt lenger, men du får friheten din.

 

Kan jo hende du finner en jobb du trives med også, og tjener gode penger. Begynn å scanne markedet.

Endret av aklla
Fjernet snakk om borgerlønn
Lenke til kommentar

Sønn på 19 år er ferdig med 3.årig videre utdanning og er nå arbeidsledig. Gikk på NAV å søkte om livsopphold men fikk avslag. Bor hjemme hos oss foreldre. Har ikke alle rett på livsopphold til de får jobb?

Ein får ikkje støtte til livsopphald dersom ein alt har livsopphald dekt ved å fortsatt bu heime. Tilsvarande dersom ein kan dekk livsopphald gjennom oppsparte midlar.

 

Men, dersom situasjonen endrar seg så vil det bli aktuelt med livsopphald frå NAV. Foreldra har forsørgingsplikt fram til barnet er ferdig med vidaregåande, så foreldra kan no med lova i hånd kaste ut 19 åringen med beskjed om å forsørge seg sjølv. Dersom det skjer og 19 åringen er utan jobb så vil ein kvalifisere for støtte frå NAV.

 

Grunnen til dette er at ein skal forebygge misbruk, for eksempel ved å opprette fiktive leigeforhold mellom barn og foreldre, eller ved at livsopphaldpengane ender opp som lommepengar og ikkje dekking av faktiske levekostnadar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig å si når jeg leser dette, kan hende den enkelte saksbehandler tenker "du bor med ressurssterke foreldre og trenger ikke stønad"

Hjelp til forsvarlig livsopphold skal gis etter en individuell behovsprøving. NAV-kontoret skal foreta en vurdering av tjenestemottakers helhetlige situasjon, og det skal tas hensyn til vedkommendes inntekter og inntektsmuligheter, nødvendige utgifter til livsopphold og personlige forhold.

 

 

Se rundskriv om sosiale tjenester for mer utfyllende informasjon.

 

 

Lenke til kommentar

Om man er 19 år og frisk er det bare å intensivere arbeidssøkingen. Jeg garanterer nesten jobb innen slutten av september. Men ikke vær kresen på hvilken type arbeid. I starten av arbeidskarrieren vil alle jobber være en kompetanse- og erfaringsøkning man nyter stort av når man søker neste jobb! Lykke til, jeg er helt sikker på at dere får det til!

Lenke til kommentar

Hvorfor inni huleste skal en fullt oppegående 19-åring få livsopphold? Da får han begynne på høyere utdanning eller begynne med jobbsøkingen som alle andre. Makan :)

 

 men virker jo ikke logisk at foreldre skal måtte forsørge ett myndig barn bare fordi det bor hjemme.

 

Så da skal statskassa tømmes fordi en normalt fungerende person ikke gidder å finne seg en jobb?

Endret av Vannlinjen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men da må det ha kommet nye regler. Da jeg mottok sosialstønad var reglene at foreldre ikke er pliktige til å forsørge barn som er over 18 år. Jeg fikk normal støtte men selvfølgelig ikke ikke til husleie. Jeg tror jeg fikk 500 ekstra ved at jeg fikk foreldrene mine til å dokumentere at jeg måtte betale for meg hjemme. De pengene gikk selvfølgelig til foreldrene mine.

 

Men dette var fra en tid da saksbehandlerne fortalte en hva en hadde krav på i stedet for å prøve å skjule det. I senere tid må man kunne reglene selv hvis man vil ha støtte. Noen ganger vil de til og med nekte at man har krav på noe selv om man faktisk har det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at det lokale sosialkontoret vurdrer husstandens inntekt og forutsettinger for overlevelse. Alle søknadsskjemaer om sosialstønad jeg har sett, krever at du fører opp de øvrige husstandsmedlemmenes inntekt. 

Hvis f.eks foreldrene hadde hatt sosialstønad som eneste inntekt, tror jeg vurderingen ville ha vært en annen. Det samme om TS hadde hatt en egen forsørgerplikt for et barn.

Lenke til kommentar

Men da må det ha kommet nye regler. Da jeg mottok sosialstønad var reglene at foreldre ikke er pliktige til å forsørge barn som er over 18 år.

Det er forskjellige typer sosialstønad, livsopphold og arbeidsavklaringspengar er forskjellige ordningar.

 

 

Ellers så stemmer det at foreldre har forsørgingsplint for barn fram til dei er 18 år, men i tillegg er det eit unntak for at foreldra også må forsørge medan barnet holder på med vanlig utdanning, som i dag er utdanning på vidaregåande nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...