Gå til innhold

Kjøpe hund. What to expect?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og min kone ønsker å skaffe oss hund og har noen spm.

 

1. Hvor dan dressere i starten? Sove i samme rom?

2. Må vi være hjemme i starten med den isåfall hvor lenge?

3. Hvor lenge kan vi forvente den tisser inne?

4. Uling når vi er borte?

 

Både jeg og kona jobber skift og kan jobbe 9-17, 11-18, 12-20 15-22 osv. Går det fint?

Vi tenker på å skaffe oss en liten allergivennelig hun. Tenker mes på chinees crested powder puff rasen da vi har. Hatt slik i familien før og vet den går fint med tanke på alergier

Endret av Christoffero89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal den bo i en liten leilighet alene så hadde jeg vært skeptisk mot det, jeg synes ikke det er dyrevennlig ... er litt bedre hvis det er 2 hunder da for hunder er sosiale dyr, men likevel...

 

hvis den har jevnlig sosial kontakt er det flott.. en valp / ny hund bør nok ha mye kontakt i starten så den blir trygg på dere... pottetrening osv er endel av styret, det er mye "jobb" å ha en hund, til og med en liten en og ikke noe du bare drar og kjøper sånn uten videre.

 

det jeg synes er fælt, er sånn en nabo hadde hund.. den bikkja var ikke mye ute og satt hjemme alene stort sett dagen lang og "gråt", hørte det igjennom veggene. så regel 1 hvis du skaffer hund, er at det er noen hjemme med den, hvis den er alene i 3-4 timer pr dag og ellers har folk rundt seg går det helt greit, men er normalen at den kanskje bare har 2-3 timer pr dag med sosial kontakt utenfor søvn med eieren (en aleneboer i full jobb + fotballtrening, kamerater, festing etc) så vær så snill og spar bikkja for å komme et sånt sted

 

hundeparadis er å bo med en barne-familie med deltidsarbeidende mamma e.l på rundt 4 stk på en inngjerdet tomt eller gård som er litt romslig, sånne hadde jeg trygt anbefalt en hund

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Vi har veldig lyst på hund og vi har begge vokst opp med hunder da vi bodde hjemme.

 

På det værste er det snakk om 7 timer alene og på det beste så er det snakk om 2 til 5 alene.

 

Vi har lite aktiviteter og er stort settt hjemme utnom jobb.

 

Bor i leilighet så tenker derfor på en liten hund. Men klarer den å være alene mens man er på jobb?

Lenke til kommentar

Vi har veldig lyst på hund og vi har begge vokst opp med hunder da vi bodde hjemme.

 

På det værste er det snakk om 7 timer alene og på det beste så er det snakk om 2 til 5 alene.

 

Vi har lite aktiviteter og er stort settt hjemme utnom jobb.

 

Bor i leilighet så tenker derfor på en liten hund. Men klarer den å være alene mens man er på jobb?

Hunden klarer nok å være alene hvis du øver på det først. :) Powder puff er en rase som kan ha problemer med å være alene hjemme og dette må du være forberedt på. Den blir fort meget avhengig av familien. Det både positivt og negativ at den er så hengiven. 

 

Du bør være hjemme med valpen i minimum en måned, etter det bør du ha en plan hvis den ikke kan være alene fremdeles. Jeg har hatt min valp i over to mnd, og den kan ikke være alene mer enn at jeg kan gå til postkassa selv om vi har øvd på dette i seks uker. Jeg har med min i bilen når jeg jobber (han klarer å være alene der), andre har familie som kan passe, tar med på jobb etc. 

Lenke til kommentar

 

Dere bør kunne være hjemme med den i minimum 1 måned. Gjerne 6-8 uker

Det blir jo vansklig for to som er i jobb. Men da må man kombinere det med ferier og evnt når man får barn:

 

Det stemmer :) Kjæresten min kombinerte sin hundevalp med lang ferie + litt avspasering.

Moren min, når hun var yngre, kombinerte hundevalp med barnepass av meg.

Lenke til kommentar

Anbefaling til hun som klarer seg alene og bjeffer lite? Helst som allergikere tåler med tanke på jeg har familie som ikke tåler hund.

 

1 mnd hjemme med hund klarer vi ikke nå

 

Se om du finner en halvvoksen eller voksen en til omplassering på finn :) Da er ikke rase så viktig heller, det går mer på individet! 

Lenke til kommentar

Har tenkt på tanken med omplasserings hund men da risikerer man jo. Å få noe som er skadet også? Tenker på dårlig dressert evnt misshandlet. Moren min kjøpte en liten hund omplassert og var helt tullerusk.

 

Vil man med en omplasert hund slippe å være hjemme med den i mange uker?

 

Det finner du jo ut av. Et familiemedlem av meg hadde en omplasseringshund, stort snillere hund har hun aldri hatt. Men den så så fryktelig trist ut, tydeligvis en som ikke hadde det så godt. De hun har nå, er en fullstendig vill tispe, pluss en snill men veldig rar skrue av en gigantisk hannhund med allergi som også er omplasseringshunder.

 

Så du kan si det er litt sånn hundespa for misstilpassede hunder der, men de gjør jo noe bra, da. Hun trives med det, jeg hadde nok ikke fikse det. Den solstråla vi har her (tispe) er ikke omplasseringshund og er hakket enklere å håndtere.

Lenke til kommentar

Ingen hunderaser er allergifrie, men enkelte er mer allergivennlige enn andre. En person med hundeallergi vil fortsatt reagere på f.eks en puddel, men i mindre grad enn de vil reagere på mange andre raser.

 

Støtter det som er sagt om minimum 1 mnd hjemme med bikkja. Klarer dere ikke det nå bør dere heller vente.

Lenke til kommentar

Gjelder det amme for katt?

 

katter er veldig selvstendige vesner, de klarer seg fint aleine. ikke flokkdyr i det heletatt. de kan såklart kjede seg men det blir noe annet.

 

min mening er at mange som har hund, men er borte mye på jobb osv så hunden er aleine, heller burde hatt katt. dessuten sover de somregel på dagen uansett.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er jeg sent ute her, men hvis dere fortsatt vurderer å få valp kan dette kanskje hjelpe.

 

Har nå hatt valp i 2 måneder i dag (fy så tiden flyr).

- Jeg var hjemme de to første ukene.

- Etter det hadde jeg valpen med på jobb i tre uker. (Planen var egentlig å ha småen med på jobb i flere måneder da jeg hadde fått det godkjent med sjef og ledelse, men det ble dessverre stopp etter 3 uker da noen mente det var ytterst urettferdig at de ikke fikk ta med sine voksne hunder på jobb...)

- De to neste ukene fikk jeg hjelp av venner og familie for å få det hele til å gå rundt. Valpen var alene i 30 min om morgenen den første dagen, før noen kom å hentet han og passet på han resten av arbeidsdagen min. Dagen etter økte vi til en time alene, og videre har vi økt gradvis. Det har heldigvis gått veldig, veldig bra, ettersom at valpen både er trygg i hjemmet og en skikkelig tøffing. Jeg har dessuten kjøpt overvåkingskamera og følger med på hva han gjør. Han sover 95% av tiden. 

- Denne uken her har han vært alene i ca. 4 timer om morgenen. Etter det lufter jeg han i 20-30 min i lunsjen min (som jeg har fått forlenget etter at ledelsen brøt løftet de hadde gitt meg). Deretter er han alene i ca. 3 timer igjen. Jeg vil fortsette med å kjøre hjem i lunsjen i ubestemt tid. 

 

Dette fungerer for min modige og tøffe valp. Det er absolutt ikke sikkert det hadde gått like fint med en annen valp, da valper er unike individer med forskjellige personligheter. Noen raser er dessuten mer plaget med separasjonsangst enn andre, så bruk god tid på å velge både rase og valp. Men med riktig og tålmodig trening skal det gå fint med de aller fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...