Gå til innhold

Den store iPhone 8 / iPhone X tråden


Anbefalte innlegg

Inneholdet i iP X er verdt $370 sies det.

Hva tenker dere om detv

Egentlig ikke så veldig mye siden jeg vet at det koster å holde på med utvikling, software, markedsføring osv osv. Du ville blitt overrasket over hvor mange firma som kjøper inn en vare til X pris og selger ut igjen til X+Y uten å engang gjøre noe med varen eller tilføre noe som helst :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inneholdet i iP X er verdt $370 sies det.

Hva tenker dere om detv

 

At kostnaden på innmaten i mobilen ikke viser hele bildet, det er ikke gratis å drive forsknings- og utviklingsarbeid på delene man plasserer i mobilen, markedsføring koster, lønn til ansatte må til, selger skal ha litt inntjening, staten i Norge skal ha moms, fraktselskapet som sender mobilen fra Kina (eller hvor den enn reiser fra) skal ha sin andel med mer.

 

Den er svært dyr og jeg syntes å betale rett oppunder 13k for 256 GB'en jeg selv kjøpte var veldig dyrt men jeg er fornøyd med mobilen så langt og kan ta meg råd til å kjøpe den.

 

Samsung S8'en som jeg bruker i jobbsammenheng har sine fordeler og jeg ser lett hvorfor noen vil gå for Android i stedet og at det gjerne gir mer verdi for pengene men totalt sett har jeg normalt vært mer fornøyd over tid med iPhone-modeller enn ulike Android-mobiler jeg har eid opp igjennom tidene. Smak og behag, rett og slett :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Inneholdet i iP X er verdt $370 sies det.

Hva tenker dere om detv

At kostnaden på innmaten i mobilen ikke viser hele bildet, det er ikke gratis å drive forsknings- og utviklingsarbeid på delene man plasserer i mobilen, markedsføring koster, lønn til ansatte må til, selger skal ha litt inntjening, staten i Norge skal ha moms, fraktselskapet som sender mobilen fra Kina (eller hvor den enn reiser fra) skal ha sin andel med mer.

 

Den er svært dyr og jeg syntes å betale rett oppunder 13k for 256 GB'en jeg selv kjøpte var veldig dyrt men jeg er fornøyd med mobilen så langt og kan ta meg råd til å kjøpe den.

 

Samsung S8'en som jeg bruker i jobbsammenheng har sine fordeler og jeg ser lett hvorfor noen vil gå for Android i stedet og at det gjerne gir mer verdi for pengene men totalt sett har jeg normalt vært mer fornøyd over tid med iPhone-modeller enn ulike Android-mobiler jeg har eid opp igjennom tidene. Smak og behag, rett og slett :)

Frakt er småpenger i det hele.. Der jeg jobber sender vi hundrevis av ordre til Australia hver eneste måned, og det er småpenger. Koster nesten like mye å transportere det kun her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Småpenger? Av Apples inntekter utgjør frakten ca 3%.

 

En 20 fots container får plass til ca 176 000 iPhoner. Å frakte en slik i Norge koster rundt 70-80 kroner milen. Fra Asia til USA (fly) varierer prisen veldig, så lavt som 15 000 NOK til 100K NOK per 20 fots. Apple solgte i 2016, 211 mill iPhoner, som blir rundt 1200 containere.

Å frakte en 20 fots container fra Kina til Norge(sjø) koster rundt 4.000 NOK. På fly har Apple en profittmargin på 40-50%.

 

Når det gjelder forskning, utvikling, salg, markedsføring osv. gikk i 2016, 11% av inntektene til dette.

 

Så frakt, utvikling, forskning, salg, markedsføring m.m utgir rundt 14% av inntektene.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvor mye av frakten er innad i Europa og innad i USA f.eks? Uansett om man produserer alle iPhoner i Kina, Norge, USA eller hvor det er må det fraktes rundt om kring i verden.


Noen få bedrifter har flyttet produksjonen hjem, men jeg tror ofte det har med å gjøre at det er enklere å produsere noe nærme kunden. Dette dreier seg ofte om industrivarer. Man har sett at man prøvde å outsource produksjon av rigger til Sør-Korea. Varierende hell. Fraktkostnad i seg selv spiller ofte en mindre rolle, selv om dette varierer noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fælt som dere henger dere opp i frakten da :p Det er bare en av mange ting som drar opp prisen. Man kan si at mye er småpenger, men har man nok småpenger så blir det store penger til slutt :p

 

Poenget er bare at rene delenostnader forteller svært lite. Det er ikke mange private foretak som selger noe som helst uten påslag. Det være seg påslag på utvikling/software, deler, produkt osv.

 

Enkelte firma importerer å selger videre til sluttbruker uten å engang åpne produktet de selger og vet dere hva? De tar faktisk betalt for å gjøre det. Uhørt!

Lenke til kommentar

Priser settes ikke basert på hva man må ha for å gå med nødvendig overskudd, priser settes til det nivået hvor man regner med at de gir størst fortjeneste. Altså basert på hva folk er villige til å betale.

 

Er det noen som har ei mobilvekse (med kortholder på innsiden) kombinert med skjermbeskytter som fungerer godt? Sist jeg hadde en slik ble det riper på mobilskjermen etter kanten på korta...

Lenke til kommentar

Noen som har fått telefonen fra Telia i det siste. Jeg bestilte den 27 kl 10:30 og fremdeles ikke hørt noe:(

Ringte telia idag og de sa at jeg må nok vente 1 eller 2 uker til:(

Nevnte at det er flere som har fått telefonen selv om de hadde bestilt etter meg. De nektet for at dette hadde skjedd. Da hadde de evt. Bestilt en annen variant en meg.

Jeg bestilte 256 stellagrå.

Er vel bare å vente da:(

Lenke til kommentar

Noen som har fått telefonen fra Telia i det siste. Jeg bestilte den 27 kl 10:30 og fremdeles ikke hørt noe:(

Ringte telia idag og de sa at jeg må nok vente 1 eller 2 uker til:(

Nevnte at det er flere som har fått telefonen selv om de hadde bestilt etter meg. De nektet for at dette hadde skjedd. Da hadde de evt. Bestilt en annen variant en meg.

Jeg bestilte 256 stellagrå.

Er vel bare å vente da:(

Du har jo bestilt veldig sent... :/ 

Lenke til kommentar

Noen som har fått telefonen fra Telia i det siste. Jeg bestilte den 27 kl 10:30 og fremdeles ikke hørt noe:(

Ringte telia idag og de sa at jeg må nok vente 1 eller 2 uker til:(

Nevnte at det er flere som har fått telefonen selv om de hadde bestilt etter meg. De nektet for at dette hadde skjedd. Da hadde de evt. Bestilt en annen variant en meg.

Jeg bestilte 256 stellagrå.

Er vel bare å vente da:(

 

Jeg ringte akkurat til Telenor og hørte om det samme. De sa de ikke hadde tlf inne, men fikk inn små partier hele tiden.Det gjelder samme tlf som deg 256 stellargrå. Jeg fikk gjennom en forhåndsbestilling 9.48 den 27.10. Mulig akkurat den fargen og størrelsen er vanskeligere å få tak i..hva vet jeg

Lenke til kommentar

 

Noen som har fått telefonen fra Telia i det siste. Jeg bestilte den 27 kl 10:30 og fremdeles ikke hørt noe:(

Ringte telia idag og de sa at jeg må nok vente 1 eller 2 uker til:(

Nevnte at det er flere som har fått telefonen selv om de hadde bestilt etter meg. De nektet for at dette hadde skjedd. Da hadde de evt. Bestilt en annen variant en meg.

Jeg bestilte 256 stellagrå.

Er vel bare å vente da:(

Du har jo bestilt veldig sent... :/

Sent? Er flere som har bestilt 1 uke etter og som har fått telefonen allerede, og i samme farge/lagringskapasitet.

Lenke til kommentar

Ingen av de som sier at de har fått den kan legge frem dokumentasjon på dette, så det tar jeg som trolling.

Jeg la frem dokumentasjon :) Ble også kontaktet av en fra Teila her på forumet som ville ha ordrenr så han kunne finne ut av hva som hadde skjedd. Jeg bestilte 02.11 sent på kveld og tlf ble sendt 09.11. (256gb stellargrå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...