Gå til innhold

Hva synes du om partienes jernbanesatsing?


Anbefalte innlegg

I regjeringens såkalte 'Nasjonal transportplan' er tog et av de store satsingsområdene. Jernbanepakken består av både utbedring, nybygging og elektrifisering. Her er hovedprosjektene:

  • Indre IC: Dobbeltspor til Hamar (Åkersvika), Fredrikstad (Seut) og Tønsberg i 2024. Videre til Sarpsborg i 2026
  • Ytre IC: 2032 Skien og 2034: Halden og Lillehammer
  • Ringeriksbanen (byggestart 2021/2022)
  • Dobbeltspor Arna-Stanghelle i Hordaland
  • Tilbudsforbedringer i Oslo-området, på Vossebanen, Jærbanen og Trønderbanen med mindre tiltak (ruteplan 2027)
  • Oppstart av ny jernbanetunnel i Oslo i 2032, som vil gjøre togflyten gjennom Oslo-området vesentlig bedre.
  • Oppstart av Grenlandsbanen (Sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen)
  • Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen
Hva synes du om vår og de andre partienes jernbanesatsing? Hva mangler på listen? Og hva burde være neste steg? 

 


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som jeg synes er så blodig urettferdig (og som ingen snakker høyt om) er hvordan man tyner folk i nord med avgifter for fly/bensin/moms på transport etc. uten at man får noe igjen for dette - f.ex tog til og gjennom Troms/Finnmark.

 

Så her er mitt forslag: I deler av landet der hvor det ikke finnes togforbindelse skal det være fullt fritak på flyseteavgift, momsfritak på passasjertrafikk óg minst en halvering på alle nåværende avgifter til bensin og diesel!

 

[offtopict]

Hadde de grønne partiene virkelig stått for sin sak, så burde de tvunget gjennom for å få ladestasjoner og hydrogenpåfylling gjennom hele landet, slik at disse bilene kunne ha fylt en misjon istedet for å være et eksotisk storbyfenomen. Slik de nå holder på med avvikling av olje og å presse avgiftene på drifstoff opp i himmelen så fremstår det ikke som miljøpolitikk for meg.

 

Når det kommer til jernbane så har nå Erna / høyre om ikke annet vært såpass ærlige å si rett ut at det aldri blir noe av i nord pga befolkningsmassen. Tross alt bedre det enn løfter som etterhvert viser seg å bare være valgflesk dersom det aktuelle paritet skulle komme i regjering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det som jeg synes er så blodig urettferdig (og som ingen snakker høyt om) er hvordan man tyner folk i nord med avgifter for fly/bensin/moms på transport etc. uten at man får noe igjen for dette - f.ex tog til og gjennom Troms/Finnmark.

 

Hør, hør! +1

Lenke til kommentar

Det som jeg synes er så blodig urettferdig (og som ingen snakker høyt om) er hvordan man tyner folk i nord med avgifter for fly/bensin/moms på transport etc. uten at man får noe igjen for dette - f.ex tog til og gjennom Troms/Finnmark.

 

For noe ufattelig sprøyt at man ikke "får noe igjen for det". De nordligste fylkene topper faktisk overføringene per innbygger.

 

184823.png?_encoded=2f66666666666678302f

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/samf_kostra/aar/2014-06-27

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tastaturskriver:

 

Ja, det kan stemme. Men har du prøvd å benytte deg av offentlig transport fra F.eks Tromsø til Alta? Utenom fly, så er det en særdeles tidkrevende og kostbar affære for en (i Finnmarksmålestokk) kort tur. Særlig når en legger til grunn at Finnmark består av særs mange fjelloverganger som stenges ved uvær som gjerne forsinker med flere timer for eneste mulige omkjøringsvei. Jeg skulle kjøre fra Lakselv til Alta sist vinter. Det er ca 2 timer i bil. Veien var stengt pga en ulykke, da var beste omkjøringsmulighet om Finnland og en forsinkelse på litt over 2 timer. Når en i tillegg tenker på hvor få som benytter seg av offentlig transport i denne tynt befolkede delen av landet, så sier det seg selv at det koster mer per innbygger å ha en ny og sikker buss i forhold til Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

For ikke å snakke om det tunge trykket som turistene har på fergetransport og kystriksveien i sesong. Flere ganger har jeg sett og hørt om næringsdrivende som ikke får levert varer på grunn av bobiler som fyller ferger. Veien i nord er ikke bare for oss nordlendinger. For all del, flott at togflyten i Oslo-området blir bedre. Good on you

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om det tunge trykket som turistene har på fergetransport og kystriksveien i sesong. Flere ganger har jeg sett og hørt om næringsdrivende som ikke får levert varer på grunn av bobiler som fyller ferger. Veien i nord er ikke bare for oss nordlendinger. For all del, flott at togflyten i Oslo-området blir bedre. Good on you

 

Jo takk for det. Fint at jeg kan dele bedre togflyt med mine nær million naboer. 

Lenke til kommentar

Tastaturskriver: Putt statistikken din oppi en dokumentveske, kjør med bil fra Bodø og få denne levert i Hammerfest innen 24 timer fra avreise. Dette må gjøres på en av dagene hvor det er meldt snøfall og vind i landsdelen.

 

NÅR DU HAR KOMMET FREM SAMME DAGEN I SAMME BILEN SOM DU KJØRTE MED- Da kan du faktisk få lov å komme og se meg inn i øynene og kalle det for sprøyt det jeg sier - ikke før.

Samme gjelder forresten om du skulle klare å komme frem ved å benytte tog som transportmiddel hele strekninga.

 

Velger du å benytte elbil eller en med hydrogendrift så strekker jeg meg til 48 timer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tastaturskriver - du missforstår meg, det er ikke statistikken jeg er opptatt av (men du slo hardt etter meg med statistikken din og jeg svarte).

Skal vi gå i riktig retning miljømessig så må det eksistere miljøvennlige transport-tilbud i hele landet.

 

Her nordpå kan man oppleve at biler forbruker opp mot dobbelt så mye drivstoff pr kjørte mil pga store hyppighet av fjelloverganger og det som vegvesenet betegner som "dårlig kurvatur".

Jeg regner med at et gramm utsluppet co2 i nord på sikt gjør like mye skade på klima og miljøet som i sør - og da kan jeg ikke forstå annet enn at bygging av jernbanenettet samt oppgradering av veinettet på sikt fører til mindre utslipp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med jernbanen i Norge er at det har vært nedprioritert over såpass langt at det vil ta både lang tid og store investeringer å få det opp på et tilfredstidende nivå. Mye har vært gjort de siste årene men det gjenstår fremdeles en del. Follobanen, Ringeriksbanen og to linjer ved Bergen er definitivt steg i riktig retning. 

Tror ny trasse for høyhastighetstog mellom de største byene (Trondheim <-> Oslo, Bergen <-> Oslo, Stavanger <-> Kristiansand <-> Oslo, Oslo <-> Stockholm og kanskje Oslo <-> København) kunne vært en reel konkurranse til fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I regjeringens såkalte 'Nasjonal transportplan' er tog et av de store satsingsområdene. Jernbanepakken består av både utbedring, nybygging og elektrifisering. Her er hovedprosjektene:

  • Indre IC: Dobbeltspor til Hamar (Åkersvika), Fredrikstad (Seut) og Tønsberg i 2024. Videre til Sarpsborg i 2026
  • Ytre IC: 2032 Skien og 2034: Halden og Lillehammer
  • Ringeriksbanen (byggestart 2021/2022)
  • Dobbeltspor Arna-Stanghelle i Hordaland
  • Tilbudsforbedringer i Oslo-området, på Vossebanen, Jærbanen og Trønderbanen med mindre tiltak (ruteplan 2027)
  • Oppstart av ny jernbanetunnel i Oslo i 2032, som vil gjøre togflyten gjennom Oslo-området vesentlig bedre.
  • Oppstart av Grenlandsbanen (Sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen)
  • Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen
Hva synes du om vår og de andre partienes jernbanesatsing? Hva mangler på listen? Og hva burde være neste steg? 

 

https://hoyre.no/aktuelt/nyheter/2017/nasjonal-transportplan-ntp-er-en-historisk-satsing-pa-vei-tog-buss-by-og-distrikt/

 

Elendig. Norge er mer enn østlandet!

 

Sverige klager også på at Norge er trege med å gjøre sin del for hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm. Det burde også gå hurtigtog Oslo - Gøteborg - København. Det kan vi utarbeide sammen med Sverige og Danmark. Da blir Norge tilkoblet sivilisasjonen på en helt annen måte enn idag.

 

Utenom det burde vi selvsagt ha hurtigtog i Norge også. Et av verdens rikeste land med en av Europas dårligste togtilbud. Nå skal visstnok Norge bruke mer penger på aksjer i oljefondet og sylte ned pengene i USA, Frankrike, Tyskland osv. Men investeringer i eget land, det kan vi ikke gjøre, for det har ikke en kapitalavkastning :roll:

 

Skammelig.

 

Endelig har Norge tatt grep for å utvide de gamle dårlige veien og har virkelig fremlagt en nasjonal plan, men for tog, nei. Veiene er fulle av lastebiler, og det eneste reele alternativet til fly og bil på lengre strekninger i Norge er buss. Skal Norge satse på fremtiden eller ikke? Tog er en del av fremtiden, og et godt alternativ både til bil og fly. Men ikke slik som det er i Norge idag.

 

Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Trondheim - Oslo burde være en prioritet.

 

Særlig Oslo - Kristiansand - Stavanger som har mye trafikk, mye godstrafikk, 'mange' turister og mange bussreisende.

Lenke til kommentar

Togbilletter er for dyrt, billigere å kjøre selv, ta buss og i noen tilfeller fly. Det er nå ihvertfall min erfaring..

 

Det er en skam. Raske komfortable tog er virkelig et reelt alternativ til både fly og bil i de fleste Europeiske land. Det er en helt annen måte å reise på, en langt mer komfortabel og fri måte. Det burde også være et alternativ i Norge og formålet bør ikke være profitt, formålet bør være infrastrukturutbygging for både hurtigtog og godstrafikk på skinner i hele Norge.

 

Et solid og stabilt hurtigtogtilbud til en grei (reise) pris hadde nok økt innenriksturisme betraktelig. Idag er det valget mellom en knotete flytur eller en slitsom tur med bil. Å kunne sette seg på et tog neste dag gir økt frihet for folk som vil reise mellom byer. Det eneste man trenger er en plass å overnatte, alt annet er fleksibelt og avslappende, noe det ikke er med bil eller fly.

 

Hadde jeg hatt mulighet til å reise rundt i Norge når jeg var ung er det høyst sannsynlig at jeg hadde vært flere plasser i Norge enn det jeg per nå har vært. Hvis man bare kan sette seg på et tog og fare avsted der man vil så er det en komfortabel og inspirerende måte å reise på. Det krever nesten ingen planlegging (kun overnatting eventuelt).

 

I Europa er det så enkelt å reise rundt hvor man vil, raskt, enkelt og effektivt, uten knoting, uten planlegging og uten å måtte trø seg inn i et ukomfortabelt fly eller en bil. Det er fleksibelt, man kan reise hvor man vil, når man vil.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg syns det er tull å bruke så mye penger på ett så lite land som norge er. Sats heller på bedre veier og lade stasjoner for el biler + hydrogen. :)

 

I Stor-Oslo bor det over 1,5 million innbyggere. Det er langt mer hensiktsmessig at det bygges ut jernbane enn vei for at folk kommer seg inn mot sentrale deler av Oslo. InterCity-utbyggingen er derfor helt på sin plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...