Gå til innhold

Antall elever pr. lærer på barneskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket antall elever pr. lærer på barneskolen mener de ulike partiene er det korrekte? 15, 20, 25, 30 ?

hei indahla, Høyre har ikke satt noe antall fordi vi vet at alle klasser, alle skoler og alle kommuner er forskjellige. Det er lærerne og skolene som selv kjenner elevene best, og da må også de ha fleksibiliteten til å sette inn ekstra ressurser der behovet er størst. 

 
Tallfesting av antall elever per lærer ville gitt en enorm økning i antall lærere i Oslo og andre sentrale strøk, som allerede er skolevinnere. Derfor har vi i denne perioden gitt kommunene midler til 1800 flere lærere som de har stått fritt til å bruke der behovet er størst.

 

-joachim

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei indahla!

Venstre har allerede bidratt til høyere lærertetther i 1.-4. trinn i grunnskolen i løpet av de siste fire årene. Gjennom budsjettforlikene på Stortinget har vi økt den nasjonale innsatsen betydelig, og i 2017 bevilges det 1,3 milliarder kroner øremerket til dette. 

I tillegg har vi gjennom Lærerløftet 2, som ble behandlet i Stortinget i vår, foreslått ytterligere tiltak for å rekruttere flere lærere. Her fikk vi flertall for tiltak for økt rekruttering til læreryrket, inkludert gjennomføringsmål for kvalifiseringsstipend, tiltak for å reskruttere flere lærere fra andre yrker, for å beholde lærere som er i skolen i dag og for å rekruttere lærerutdannede i andre yrker tilbake til arbeid i skolen.
Man kan lese mer om Lærerløftet 2 her:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2016-2017/dok8-201617-096s/


Venstre mener altså at vi trenger flere lærere. En nasjonal norm for lærertetthet, altså at Stortinget skal legge detaljerte føringer på hvor mange elever hver enkelt lærer kan håndtere, mener Venstre er et dårlig virkemiddel av tre grunner:

 

1) Vi har ikke nok kvalifiserte lærere i skolen i dag. Å kreve et bestemt antall lærere vil i praksis fylle opp klasserommene med voknse uten lærerutdanning, og dermed ikke løse utfordringen.

2) All tilgjengelig forskning sier at lærertetthet kommer langt ned på lista over faktorer som bidrar til mer læring. Det har en viss effekt i lavere trinn (1.-4. klasse), og derfor har vi også brukt pengene her i denne perioden. Den aller viktigste faktoren er imidlertid lærerens kompetanse. Det er altså viktig med flere kompetente lærere, ikke flere voksne generelt. En lærernorm vil koste svært mye, og vi bør bruke pengene der de har mest effekt: I første omgang ved å styrke lærerutdanningen og utvide videreutdanningstilbudet.

3) Alle skoler er ikke like, og nasjonale normer kan bidra til å redusere den pedagogiske friheten - og dermed lærerens mulighet til å gi god undervisning. I tillegg vil en norm bidra til å flytte ressurser fra der det kan være klokt med mange lærere, til der det kanskje ikke trengs like mye. For eksempel vil en norm på skolenivå flytte lærerkrefter fra skoler på østkanten i Oslo til skoler på vestkanten der behovet for spesielt tilrettelagt opplæring ikke er like stort. Nasjonalt vil det føre til at lærerressurser flyttes inn til byområdene, der kompetansemiljøene allerede er ganske store. 

Utover dette kan Venstres politikk på skole finnes her
https://www.venstre.no/tema/skole/


Vennlig hilsen, Thomas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...