Gå til innhold

Kan man bli rik i Norge uten at andre får innsyn i ens formue og midler?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at temaet skatt og skatteflyktning ofte blir diskutert her inne. Personlig har jeg ikke noen motforestillinger mot å betale skatt enn så lenge, men jeg hadde gjerne likt å holde en lav profil og unngå at andre kjenner til min formue. 

 

Er dette mulig å oppnå i Norge? 

 

Eller må man innfinne seg i at alle kan finne ut hva man er verdt i kroner og øre? 

 

Jeg skatter ikke lenger til min hjemkommune, men her er det vanlig at lokalavisen hvert år publiserer en liste over de 10 rikeste i kommunen. Det er et stykke opp til 1. plass, men ikke særlig langt opp til 10. plass. Hadde ikke satt pris på å havne på en slik liste for eksempel. 

 

Hvor jeg bor nå skal det litt til før noen legger merke til meg, men på sikt kan det kanskje bli et problem. 

 

 



Anonymous poster hash: d9b06...297
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke starte et holdingselskap, blir vel litt mindre gjennomsiktig dersom det er flere enn en aksjonær. Samt om du får til overførsel eller kjøp av aksjer dersom dette selskapet er børsnotert, så kan du vel la selskaper som Nordnet være den som står som eier, selv om du eier aksjene bak forsikringskonto.

 

Er kanskje flere måter, men kom på denne i farten.

 

Man kan jo fint være rik, ha muligheten til å ta ut pengene ved behov, men likevel ha de vekklåst fra offentlighetens innsyn, ved å låse vekk fri tilgang uten å sette i gang en hendelse (salg, nyinvestering kan vel også gjøres som et holdingselskap kanskje)..

Endret av G
Lenke til kommentar

For å skjule formuen din fra skattelisten må du skjule den fra skattemyndighetene. Det kan du ikke gjøre på noen lovlig måte. Hvis du investerer i eiendom eller enkelte andre aktivaklasser vil ofte ligningsverdien være noe lavere enn reell verdi (spesielt hvis du eier eiendom gjennom ikke-børsnotert aksjeselskap), men hvis du er rik i virkeligheten er du stort sett også rik i skattelistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å skjule formuen din fra skattelisten må du skjule den fra skattemyndighetene. Det kan du ikke gjøre på noen lovlig måte. Hvis du investerer i eiendom eller enkelte andre aktivaklasser vil ofte ligningsverdien være noe lavere enn reell verdi (spesielt hvis du eier eiendom gjennom ikke-børsnotert aksjeselskap), men hvis du er rik i virkeligheten er du stort sett også rik i skattelistene.

Med selskaper i utlandet kan du gjøre nesten hva som helst. Mener du å si det ikke er lovlig på noen måte? Uansett er verden de rikes lekeplass, har du penger kan du få til nestenhva som helst. Du kan lett ta et annet statsborgerskap og oppholde deg i Norge uten å måtte skatte i Norge. Faktisk kan du idag kjøpe deg statsborgerskap i mange land.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er mulig i Norge å unngå innsyn i ens formuesforhold. Svaret er at det kun i svært begrenset grad er mulig å gjøre det på lovlig vis. Eier du aksjer eller andre selskapsandeler i utlandet skal du oppgi dette som formue. Det er mulig å la være å gjøre det, og på den måten unngå innsyn i formuesforholdene dine, men det er ikke lovlig.

 

Du kan naturligvis flytte til utlandet og på den måten unngå skatteplikt (og rapporteringsplikt) til Norge, men det er altså utenfor hva trådstarter spør om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er mulig i Norge å unngå innsyn i ens formuesforhold. Svaret er at det kun i svært begrenset grad er mulig å gjøre det på lovlig vis. Eier du aksjer eller andre selskapsandeler i utlandet skal du oppgi dette som formue. Det er mulig å la være å gjøre det, og på den måten unngå innsyn i formuesforholdene dine, men det er ikke lovlig.

 

Du kan naturligvis flytte til utlandet og på den måten unngå skatteplikt (og rapporteringsplikt) til Norge, men det er altså utenfor hva trådstarter spør om.

 

Korrekt. Jeg er interessert i en lovlig løsning. Har ikke noe i mot å dele informasjon om mine midler med myndighetene, men synes ikke noe om å dele det med resten av landet.

 

Det du og resten sier er som fryktet. 

 

Takker for alle svar.

 

Anonymous poster hash: d9b06...297

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er om det er mulig i Norge å unngå innsyn i ens formuesforhold. Svaret er at det kun i svært begrenset grad er mulig å gjøre det på lovlig vis. Eier du aksjer eller andre selskapsandeler i utlandet skal du oppgi dette som formue. Det er mulig å la være å gjøre det, og på den måten unngå innsyn i formuesforholdene dine, men det er ikke lovlig.

 

Du kan naturligvis flytte til utlandet og på den måten unngå skatteplikt (og rapporteringsplikt) til Norge, men det er altså utenfor hva trådstarter spør om.

 

Korrekt. Jeg er interessert i en lovlig løsning. Har ikke noe i mot å dele informasjon om mine midler med myndighetene, men synes ikke noe om å dele det med resten av landet.

 

Det du og resten sier er som fryktet. 

 

Takker for alle svar.

 

Anonymous poster hash: d9b06...297

 

 

Det myndighetene vet kan også alle andre få vite fordi skattelistene er tilgjengelige for alle som vil se. Jeg mener det er en uting. 

 

 

Anonymous poster hash: d9dca...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Chattet med skatteetaten nå angående formueskatt, og vi kom frem til følgende:

"Om man foretar en ekstra innbetaling til skatteetatens kontonummer 30. desember 2020, la oss si 10 000 000, og skattemeldingen som kommer på nyåret viser at man har 10 000 000 skatt tilgode for inntektsåret 2020 hos skatteetaten (altså de 10 000 000 man betalte inn 30.desember 2020(skatten var altså temmelig ajour 30.desember før man betalte inn denne ekstra summen)), vil disse  10 000 000 kronene bli  betalt tilbake en gang i august 2021, uten å være gjenstand for formuebeskatning og således heller ikke inngå i formuen for inntektsåret 2020. Man får også renter på de 10 000 000, som man til og med slipper å betale inntektskatt av, men man måtte selvsagt betale formueskatt av rentene om man har de på konto 31.desember 2021. "

Dette ble begrunnet med at det var ingen plikt å forhåndsbetale korrekt skatt, enten den ene eller den andre veien.

Syntes dette høres ganske så fantastisk ut, så vet ikke om man kan stole på det..

Med nåværende og forvente rentenivå, sparer man ca 90000 kr på dette(målt opp i mot å bare la formueskatt og naboens spionering stå til), om innskuddsrente i banken ender på gjennomsnitt 1%pr august 2021 og statens rente på skatt tilgode holder seg over 0,5%. Statens rente var i fjor 1,17% fikk jeg opplyst, men den blir sikkert noe lavere nå.

Om det er ønskelig å fraskrive seg styringen over sparepengene på denne måten i ca 7 mnder må man jo avgjøre selv, men sånn ellers?

Om noen ble mega forbauset er chatten lagret på tekst dokument, og video.

 

Endret av icefighter35
var en skrive feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Du har ikke fått en bindende forhåndsuttalelse, så du bærer risikoen for at den ansatte på chatten tar feil. I situasjonen du beskriver har du jo et krav mot staten på tilbakebetaling. Det kravet har en økonomisk verdi på pålydende tilsvarende som om du overfører pengene til meg. Så jeg er ikke sikker på om dette er riktig, selv om du har fått beskjed om det på skatteetaten sin chat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, icefighter35 said:

Chattet med skatteetaten nå angående formueskatt, og vi kom frem til følgende:

"Om man foretar en ekstra innbetaling til skatteetatens kontonummer 30. desember 2020, la oss si 10 000 000, og skattemeldingen som kommer på nyåret viser at man har 10 000 000 skatt tilgode for inntektsåret 2020 hos skatteetaten (altså de 10 000 000 man betalte inn 30.desember 2020(skatten var altså temmelig ajour 30.desember før man betalte inn denne ekstra summen)), vil disse  10 000 000 kronene bli  betalt tilbake en gang i august 2021, uten å være gjenstand for formuebeskatning og således heller ikke inngå i formuen for inntektsåret 2020. Man får også renter på de 10 000 000, som man til og med slipper å betale inntektskatt av, men man måtte selvsagt betale formueskatt av rentene om man har de på konto 31.desember 2021. "

Dette ble begrunnet med at det var ingen plikt å forhåndsbetale korrekt skatt, enten den ene eller den andre veien.

Syntes dette høres ganske så fantastisk ut, så vet ikke om man kan stole på det..

Med nåværende og forvente rentenivå, sparer man ca 90000 kr på dette(målt opp i mot å bare la formueskatt og naboens spionering stå til), om innskuddsrente i banken ender på gjennomsnitt 1%pr august 2021 og statens rente på skatt tilgode holder seg over 0,5%. Statens rente var i fjor 1,17% fikk jeg opplyst, men den blir sikkert noe lavere nå.

Om det er ønskelig å fraskrive seg styringen over sparepengene på denne måten i ca 7 mnder må man jo avgjøre selv, men sånn ellers?

Om noen ble mega forbauset er chatten lagret på tekst dokument, og video.

 

Jeg kjenner en fyr som benyttet seg av dette "trikset". Han betalte hvert år inn tilleggsforskudd på et par millioner, som han fikk igjen året etterpå (han hadde betydelige tall i sin selvangivelse, så dette var ikke heeeeelt urimelig). Slapp dermed å formueskatte av dette.

Så et år gjorde han generaltabben, han betalte inn 10-20 mill. Da våknet skatteetaten. De la til hele innskuddet hans som formue pr 31.12. De brukte såkalt "ulovfestet gjennomskjæring", og sa noe slikt som at dette ikke var reellt tilleggsforskudd, men ene og alene en øvelse for å få ned formuen pr nyttår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se Skatte-ABC "Formue" pkt. 4.4.10: 

Overskytende forskudd på skatt anses i prinsippet som skattepliktig formue, men skal i praksis ikke formuesbeskattes. Tilleggsforskudd som er innbetalt i løpet av inntektsåret, og som vesentlig vil overstige beregnet skatt, skal imidlertid tas med som en utestående fordring ved formuesfastsettingen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (9 minutter siden):

Hvis du er redd for at de du vokste opp med i Bærum skal se at du nærmer deg milliarden, snakk med skatteadvokaten din.

Hvis du er redd for at gamle naboer i en liten bygd skal se at du har et par mill eller kanskje 20, slapp av, ingen bryr seg.

var vel mer det at det tilsynelatende var greit å vri seg unna formueskatt sånn uten videre som var det oppsiktsvekkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...