Gå til innhold

Kun 44% av nordmenn frykter migranter


Anbefalte innlegg

Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?

Norske våpen og bomber har tatt tusenvis av uskyldige liv -- i tillegg til terroristene og regjeringssoldatene vi har drept.
Vi bør forvente reaksjoner.

Men jeg er ikke redd;

Jeg forstår terroristene -- selv om jeg ikke er enig med dem.
Jeg synes ærlig talt ikke at det er så uendelig mye verre å miste sivile enn soldater.
Og når vi angriper mennesker som ikke er i stand til å forsvare seg mot soldatene våre eller gjøre skade på dem -- så vil de forsøke å gjøre skade på andre måter.

Du kan ikke drepe mennesker og forvente at de bare skal gå "Åh, søren -- de DREPER oss, og vi klarer ikke å drepe deres soldater. Jaja. Vi får bare grave våre egne graver og gi opp det vi anser som rettferdighet da."

 

De anser ikke vår innblanding som rettferdighet.
De anser det som en grov urettferdighet -- og de ønsker å gjøre skade på oss for dette, men kan ikke gjøre det mot våre soldater, fordi disse er for godt vernet til at det er lønnsomt.
Så de må angripe myke mål.

Det er logisk.
Det handler ikke om ideologi:
Alle teknologisk underlegne grupper som ønsker å leve ville reagert på samme måte om det å gi opp ikke er en mulighet de kan akseptere -- ikke bare islamister;
I et demokrati er de sivile velgerene mer ansvarlige for landets handlinger enn sivile i diktaturer er for diktatorens handlinger.

Vi får bare gjøre vårt beste for å forhindre terror.
Det kommer til å ta mange mange år før hatet vi har skapt dør ut -- om det noen gang dør ut. Det kan blir opprettholdt av vold fra begge sider i alle evighet.

...

Det er større odds for at turister er terrorister enn flyktninger, uansett.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?

[...]

Noen har sikkert motivasjonen sin der, og noen angrep er forsåvidt legitime fra ett slikt synspunkt, f.eks https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Lee_Rigby

Men en god del andre angrep ser mer ut til å ha "litt andre" motivasjoner, f.eks angrep på avistegnere og jødiske butikker...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?

 

Norske våpen og bomber har tatt tusenvis av uskyldige liv -- i tillegg til terroristene og regjeringssoldatene vi har drept.

Vi bør forvente reaksjoner.

 

Men jeg er ikke redd;

Jeg forstår terroristene -- selv om jeg ikke er enig med dem.

Jeg synes ærlig talt ikke at det er så uendelig mye verre å miste sivile enn soldater.

Og når vi angriper mennesker som ikke er i stand til å forsvare seg mot soldatene våre eller gjøre skade på dem -- så vil de forsøke å gjøre skade på andre måter.

 

Du kan ikke drepe mennesker og forvente at de bare skal gå "Åh, søren -- de DREPER oss, og vi klarer ikke å drepe deres soldater. Jaja. Vi får bare grave våre egne graver og gi opp det vi anser som rettferdighet da."

 

De anser ikke vår innblanding som rettferdighet.

De anser det som en grov urettferdighet -- og de ønsker å gjøre skade på oss for dette, men kan ikke gjøre det mot våre soldater, fordi disse er for godt vernet til at det er lønnsomt.

Så de må angripe myke mål.

 

Det er logisk.

Det handler ikke om ideologi:

Alle teknologisk underlegne grupper som ønsker å leve ville reagert på samme måte om det å gi opp ikke er en mulighet de kan akseptere -- ikke bare islamister;

I et demokrati er de sivile velgerene mer ansvarlige for landets handlinger enn sivile i diktaturer er for diktatorens handlinger.

 

Vi får bare gjøre vårt beste for å forhindre terror.

Det kommer til å ta mange mange år før hatet vi har skapt dør ut -- om det noen gang dør ut. Det kan blir opprettholdt av vold fra begge sider i alle evighet.

 

...

 

Det er større odds for at turister er terrorister enn flyktninger, uansett.

Vel, ut ifra logikken din - som er nøyaktig den samme "logikken" som IS bruker - så har ALLE i et demokrati stemt frem de politikerne som beordrer bombing. Men slik er det faktisk ikke i et demokrati. Det forstår tydeligvis verken du eller IS.

 

Og kom med statistikk på at turister utfører mer terror enn innvandrere.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?

For ikke å snakke om før vi hentet masse muslimer hit :p

 

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?

For ikke å snakke om før vi hentet masse muslimer hit :p

 

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Geir :)

 

Den er vel ikke spesielt stor nå heller, Pakistanske terrorister holder seg for det meste til i pakistan, Afganistan og India.

Lenke til kommentar

 

Den er vel ikke spesielt stor nå heller, Pakistanske terrorister holder seg for det meste til i pakistan, Afganistan og India.

 

 

Ja. Men så har vil heller ikke invadert Pakistan ennå...

 

Geir :)

 

Nei rart det der, trodde muslimsk terrorisme var pga Islam jeg og har ikke noe med andre ting å gjøre i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?

For ikke å snakke om før vi hentet masse muslimer hit :p

 

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Geir :)

 

Det vet jeg ikke, hvordan det?

Lenke til kommentar

 

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Det vet jeg ikke, hvordan det?

 

 

De var muslimer, men ingen trussel. Så å "hente muslimer" er altså ikke synonymt med terrorisme. Det må nesten være en annen utløsende faktor med, og det var vel Red Frostravens poeng.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Det vet jeg ikke, hvordan det?

 

 

De var muslimer, men ingen trussel. Så å "hente muslimer" er altså ikke synonymt med terrorisme. Det må nesten være en annen utløsende faktor med, og det var vel Red Frostravens poeng.

 

Geir :)

 

Men så har jeg ikke heller påstått at det kun er tilstedeværelsen av noen muslimer som fører til terrorisme. 

Lenke til kommentar

 

Men så har jeg ikke heller påstått at det kun er tilstedeværelsen av noen muslimer som fører til terrorisme. 

 

 

Du mener at det skjer når de blir mange nok? Eller vil du fortsatt som oss ha med en eller flere utløsende faktor(er)? I så fall, hvilke(n)?

 

Geir :)

 

Jeg tror det er en sum av faktorer, både antall, utenrikspolitikk og ikke minst ens egen status i samfunnet. 

Lenke til kommentar

Det at en stor andel av pakistanerne på 60- og 70-tallet kom som arbeidsinnvandrere har selvsagt også hatt en positiv effekt på deres assimilering og syn på det norske samfunnet. Det er enorm forskjell på det og på den senere tids asylinnvandring fra en del andre afrikanske og asiatiske land med påfølgende familiegjenforeninger, der gruppene har ekstremt lav deltagelse i arbeidslivet og man stort sett utelukkende forholder seg til folk fra sin egen kultur.

Lenke til kommentar

Det at en stor andel av pakistanerne på 60- og 70-tallet kom som arbeidsinnvandrere har selvsagt også hatt en positiv effekt på deres assimilering og syn på det norske samfunnet. Det er enorm forskjell på det og på den senere tids asylinnvandring fra en del andre afrikanske og asiatiske land med påfølgende familiegjenforeninger, der gruppene har ekstremt lav deltagelse i arbeidslivet og man stort sett utelukkende forholder seg til folk fra sin egen kultur.

 

Hmm, den muslimske verden har vel også forandret seg siden 60-70 tallet?  Det var vel ikke så mange fatwaer mot forfattere og tegnere på den tiden? :-)

Lenke til kommentar

Hmm, den muslimske verden har vel også forandret seg siden 60-70 tallet?  Det var vel ikke så mange fatwaer mot forfattere og tegnere på den tiden? :-)

 

 

Det var vel kanskje ikke så mange forfattere og tegnere å utstede fatwaer mot på den tiden? De som var der nede fikk vi aldri høre om, og de som var her oppe - om noen - fikk ikke de høre om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Geir :)

Ganske stor. Pakistanere idag utgjør stordelen av kriminelle gjenger i Norge.

 

Ser man på fengselsstatistikk vil jeg anta at Pakistanere utgjør en større andel av fengselsbefolkningen enn de utgjør av den totale befolkningen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

De første muslimene kom på 60-tallet fra Pakistan. Hvor stor var trusselen fra dem de neste 30 årene?

 

Geir :)

Ganske stor. Pakistanere idag utgjør stordelen av kriminelle gjenger i Norge.

 

 

Sant nok. Der var dog deres barn som endte opp i gjenger. Med mindre slike gjenger er utbredt i hjemlandet også, og kom med foreldrene gjennom deres kultur, var problemet da importert, eller skapt her? Om det siste, hvordan og hvorfor? 

 

Nå var innlegget et svar på herzeleids svar til Reds "Hvor stor var trusselen fra islamske terrorister FØR vi begynte å involvere oss i krigene i Afghanistan og Irak og Syria..?" Ja, vi vet at en del av innvandrernes barn havnet i A- og B-gjenger, og vi vet også at en liten del av disse igjen ble radikalisert. Men det skjedde altså langt senere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...