Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan NAV- saksbehandler kreve at jeg legger fram gammel epikrise til ny fastlege


Yodle

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ønsker å avslutte arbeidsavklaringspengene jeg har mottatt av NAV, jeg har lyst til å komme ut av det systemet og gå videre i livet mitt. Jeg har oppfylt det jeg skulle i henhold til AAP- vedtaket og AAP gikk opprinnelig ut i juli. Jeg har vært hos fastlege og sagt at jeg ikke ønsker mer AAP fordi jeg er frisk. Fastlegen sendte dette til NAV.

 

Saksbehandler ringte meg da og var bekymret fordi jeg hadde sagt til legen at jeg var frisk, "for da kvalifiserer du jo ikke til AAP." Helt i orden, svarte jeg. Imidlertid er ikke saksbehandler fornøyd, hun vil at jeg skal gå til min fastlege (som er ny, fordi jeg har flyttet), og ta med meg den gamle epikrisen min fra den forrige fastlegen som jeg har hatt i nesten ti år. Faktum er at det har jeg ikke lyst til. Jeg vil starte livet mitt på et nytt sted med blanke ark og jeg vil ikke at gammelt grums som jeg er ferdig med, skal forfølge meg.  

 

I henhold til helsepersonelloven § 45 har jeg rett til å motsette meg å utlevere journalen min til helsepersonell. Jeg kan i utgangspunktet altså la vær å overlevere den gamle epikrisen til min nye fastlege. Men jeg fikk altså nytt vedtak fra NAV, som gikk ut på to mnd ekstra AAP for "medisinsk behandling/ utredning", fordi saksbehandler vil at jeg skal legge fram epikrisen til min fastlege, og deretter at vi skal ha møte alle tre for å diskutere min videre skjebne, evt. i NAV- systemet. Jeg vil bare ut av det systemet og ha privatlivet mitt tilbake. 

 

Spørsmålet er:

- Kan jeg gå til fastlegen, forklare at jeg er frisk atter en gang, si at jeg ikke ønsker å gi henne epikrise men at NAV krever at vi har et møte alle tre?

 

- Har NAV- saksbehandler rett til å overstyre helsepersonelloven § 45 og kreve at jeg fremlegger epikrise?

 

- Og hvis jeg ikke fremlegger epikrise, kan de to månedene med ekstra AAP kreves tilbake?

 

@Krikkert? @Herr Brun?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare å krysse av på meldekortet at du ikke lenger vil være registrert hos NAV så er du ferdig med dem? Da får du ikke lenger penger fra dem og saken er ute av verden.

 

Saksbehandlerne kan ikke kreve noe som helst av deg når du ikke en gang mottar penger fra NAV. Glem maset og kryss av for at du ikke lenger er registrert. Hva skal de liksom gjøre om du ikke møter opp på møte hos dem? True med å stanse trygda som du ikke lenger får? Hehe :lol:

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bare å krysse av på meldekortet at du ikke lenger vil være registrert hos NAV så er du ferdig med dem? Da får du ikke lenger penger fra dem og saken er ute av verden.

 

Saksbehandlerne kan ikke kreve noe som helst av deg når du ikke en gang mottar penger fra NAV. Glem maset og kryss av for at du ikke lenger er registrert. Hva skal de liksom gjøre om du ikke møter opp på møte hos dem? True med å stanse trygda som du ikke lenger får? Hehe :lol:

Hmm godt poeng :) Men jeg har allerede mottatt en ekstra måned aap- som jeg antar de vil kreve tilbake hvis jeg ikke oppfyller vedtaket "medisinsk behandling/ utredning", dvs. går til legen. Og pengene i den ekstra måneden i september kommer også veldig godt med. Så jeg går gjerne til fastelegen og slår av en prat, og gjerne også med NAV til stede. Jeg vil bare ikke at ti år gammel sykehistorikk skal lyse opp mot fastlegen fra epikrisen.  

Lenke til kommentar

Ja, hvis de gjør det riktig.

 

Hvordan gjør NAV det riktig? Kan du vise til deres hjemmel som overstyrer helsepersonellov § 45 hvor det framgår at det er pasientens eget valg om hun/ han vil gi epikrise til ny fastlege? Av vedtaket framgår det bare "medisinsk utredning/ behandling", og det er kun muntlig jeg har fått beskjed om at jeg må gi epikrise til fastlege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Svaret på alle tre spørsmålene er "Ja, de kan".

Selvsagt kan de kreve ting når han går på AAP, men kan de kreve dette når han faktisk IKKE går på AAP?

 

Nei de kan ikke kreve noe når man ikke går på aap. Jeg vurderer å tilbakebetale den måneden jeg allerede har mottatt aap, og deretter gjøre som Morromann over her foreslår, ikke krysse av på meldekortet for neste måned. Men kom gjerne med innspill på HI.

Lenke til kommentar

 

 

tja, har NAV myndighet til å tvangsinnlegge?

Selvsagt ikke. Hva har det med saken å gjøre?

 

Det virker jo som at NAV vil tinge på AAP så da er det fint at man kan utelukke tvangsinnlegging

 

I prinsippet kan nok NAV kontakte rette myndigheter for å få TS umyndiggjort, og for så vidt også for å få TS tvangsinnlagt. Men NAV kan ikke beslutte dette selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

tja, har NAV myndighet til å tvangsinnlegge?

Selvsagt ikke. Hva har det med saken å gjøre?

 

Det virker jo som at NAV vil tinge på AAP så da er det fint at man kan utelukke tvangsinnlegging

 

I prinsippet kan nok NAV kontakte rette myndigheter for å få TS umyndiggjort, og for så vidt også for å få TS tvangsinnlagt. Men NAV kan ikke beslutte dette selv.

 

Ok, this escalated quickly....

Hilsen TS

Lenke til kommentar

Hvis du er lidenskapelig opptatt av din frihet, så tar du opp kredittlån for å dekke utgiftene, og betaler tilbake AAP for de to månedene nå. Du søker om sosialstønad nå, sånn at uansett hvordan prosessen går i fremtiden, så får du sosialstønad uansett. Du må starte prosessen tidlig. Du får nok dermed ikke for de to månedene som har gått nå. Ja, eller om du har tenkt å søke sosialstønad eller ikke, hvordan du har tenkt å overleve blir jo din sak.

 

Ja, bare å melde deg ut av NAV og være ærlig. Si at du har lyst til å starte på nytt uten å utlevere om gamle ting.

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på sosialstønad hvis du har valgt bort AAP.

 

Hvordan gjør NAV det riktig? Kan du vise til deres hjemmel som overstyrer helsepersonellov § 45 hvor det framgår at det er pasientens eget valg om hun/ han vil gi epikrise til ny fastlege? Av vedtaket framgår det bare "medisinsk utredning/ behandling", og det er kun muntlig jeg har fått beskjed om at jeg må gi epikrise til fastlege.

Folketrygdloven § 21-4 gir NAV rett til å innhente opplysninger direkte fra lege. Den samme bestemmelsen gir NAV rett til å utlevere de opplysninger som måtte være nødvendig for å innhente opplysningene. Dersom NAV mener at f.eks. legeerklæringene bygger på sviktende informasjon, og NAV har supplerende opplysninger, kan NAV gi ut disse for det formål å få en erklæring som bygger på fullstendige opplysninger.

 

Folketrygdloven §§ 21-3 og 21-7 lar NAV pålegge deg å skaffe opplysninger og erklæringer. NAV kan stille nødvendige vilkår for å forsikre seg om at opplysningene er sanne og fullstendige, herunder at du fremlegger epikriser.

 

Helsepersonelloven § 45 regulerer forholdet mellom deg og helsetjenesten. Den regulerer ikke forholdet mellom deg og NAV, og heller ikke mellom NAV og helsetjenesten.  

 

Selvsagt kan de kreve ting når han går på AAP, men kan de kreve dette når han faktisk IKKE går på AAP?

Tenk så enkelt det hadde vært hvis forpliktelser sluttet bare man sluttet å motta trygd. Alle som ble varslet om trygdesvindel ville bare stanse utbetalingene sine, så kunne ikke NAV gjort noe som helst mer...

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

 

Tenk så enkelt det hadde vært hvis forpliktelser sluttet bare man sluttet å motta trygd. Alle som ble varslet om trygdesvindel ville bare stanse utbetalingene sine, så kunne ikke NAV gjort noe som helst mer...

 

 

Hvilken svindel? Jeg kan ikke med min rettsoppfattelse lese noen svindel her. Legen har friskmeldt ham og han har meldt fra om dette til NAV og at han ikke lenger ønsker å være noen leilending hos denne etaten; noe man er når man er under slike ordninger somm AAP og "tiltakslønn" eller hva det nå heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke krav på sosialstønad hvis du har valgt bort AAP.

 

 

 

"Velge bort"? Er det ikke så at han ikke "har krav på det da" og at det derfor er "svindel" å få det. Isåfall må jo NAV stanse det ASAP. Damned if you do and dont, huh? Er man ubemidlet og uten rettigheter i folketrygden har man rett på sosialhjelp. Men jeg antar at TS har fått nyjobb siden han vil ut av NAV-hersingen så fort som mulig. Det var en annen debattant som nevnte sosialhjelp.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...