Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som kan gi råd om vaksiner?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du hvilke vaksiner som er best IntelAmdAti.

 

Er det slik at dyr vaksine er best? Eller har du andre kriterier, i så fall hvilke?

 

Jeg ville vektlagt hvilken som har lavest risiko for alvorlige bivirkninger :)

 

 

Bare så jeg ikke blir misforstått, jeg tror det norske barnevaksinasjonsprogrammet er blant de beste i verden. BCG-vaksinen er tatt ut av programmet siden den ikke lenger blir ansett som nødvendig, for meg er det et tegn på nøktern og fornuftig styring.

 

Det jeg argumenterer for er at jeg tror det finnes et optimalt antall doseringer med vaksiner. For å sette det på spissen - jeg tror ikke det er gunstig å injisere ungene med vaksiner på daglig basis. Og jeg tror ikke folkehelsen i Norge ville blitt bedre selv om vi hadde femdoblet antallet doser småbarn fikk, faktisk tror jeg det er flere land som overvaksinerer befolkningen.

For det er jo merkelig at landene som vaksinerer mest har så dårlig helse? Burde ikke 60 doser med vaksiner gi utmerket beskyttelse i forhold til Norge sine 10-15 doser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket ut grunner til at landene har dårligere helse?
Det kan også bety at flere med dårlig helse overlever i godt vaksinerte land enn dårlig vaksinerte land ;)

 

Det er f.eks antagelig ingen med kols og antagelig veldig få med alvorlig kreft i f.eks Kongo og lignende.

Det er ikke fordi de har så bra helse og helsevesen at folk har det..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Hvordan vet du hvilke vaksiner som er best IntelAmdAti.

 

Er det slik at dyr vaksine er best? Eller har du andre kriterier, i så fall hvilke?

Jeg ville vektlagt hvilken som har lavest risiko for alvorlige bivirkninger :)

 

 

Bare så jeg ikke blir misforstått, jeg tror det norske barnevaksinasjonsprogrammet er blant de beste i verden. BCG-vaksinen er tatt ut av programmet siden den ikke lenger blir ansett som nødvendig, for meg er det et tegn på nøktern og fornuftig styring.

 

Det jeg argumenterer for er at jeg tror det finnes et optimalt antall doseringer med vaksiner. For å sette det på spissen - jeg tror ikke det er gunstig å injisere ungene med vaksiner på daglig basis. Og jeg tror ikke folkehelsen i Norge ville blitt bedre selv om vi hadde femdoblet antallet doser småbarn fikk, faktisk tror jeg det er flere land som overvaksinerer befolkningen.

For det er jo merkelig at landene som vaksinerer mest har så dårlig helse? Burde ikke 60 doser med vaksiner gi utmerket beskyttelse i forhold til Norge sine 10-15 doser?

Men du har jo så mange meninger om hvilke vaksiner man burde ta. Hva er kriteriene du velger etter?

 

Hvorfor vil du ikke dele med oss hvordan du velger de beste? De med lavest risiko for bivirkninger?

 

Du kommer bare med generelle fraser uten noen måte å vurdere disse egenskapene.

 

Jeg vil ha den bilen hvor det er minst sansynlighet for at noen av passasjerene dør eller blir skadet, for å ta bilmetaforen din. På en bil kan jeg vurdere kræsjtest, sikkerhetsutstyr, hvorvist den har isofix-fester, etc, etc. Men selv med alt dette, er det vanskelig å ta det beste valget.

Tar jeg bare den dyreste bilen, ender jeg opp med en Ferrari. De gjør det kanskje bra på tester, men mange kræsjer med dem også.

 

Hvordan sammenligner du vaksiner?

Lenke til kommentar

Forøvrig så vil jeg fraråde å vaksinere mot, og utrydde, polio om man ønsker befolkningsreduksjon.

 

Jeg har ikke sagt at alle vaksiner er farlige. Jeg har heller ikke sagt at vaksiner ikke hjelper mot noe.

 

Ogalaton: Flott med er innlegg totalt uten kildehenvisninger og masse synsing!

 

Dose-respons er totalt fremmed for enkelte, f.eks deg. At stoffer er farlige har nada å si så lenge dosen er lav nok. Dosen du får gjennom vaksiner er svært lav sammenligna med hva du får i deg gjennom mat. Og i tilfelle du lurer? Ja, svært mye av det vi spiser tas opp i blodet.

 

Ber forøvrig om kilder på at svineinfluensavaksinen var svært skadelig for mange. Noen få fikk sovesyke etter å ha tatt vaksinen, men flere som hadde hatt svineinfluensa etter å ha tatt vaksinen fikk og sovesyke. Det ser dog ut som om vaksinen økte risikoen noe. Dette er ikke bra og trist for de som ble ramma, men husk og at mange eldre og personer med nedsatt immunforsvar lever idag pga vaksina.

 

Det er stor forskjell på mat og å direkte innføre kjemikalier "under huden". Mat renses og brytes ned, og kroppen kan selv velge hva den vil benytte eller kaste fra seg. Det er sikker mye farlig vi spiser, men kroppen er overveldende flink til å ødelegge og/eller ufarliggjøre mye av det som er farlig, nettopp gjennom denne prosessen jeg nevnte (rensing, nedbrytning og kroppens valg). Kroppen vet altså i stor grad hva som er trygt å videreføre inn i blodet.

 

At svineinfluensaen var svært skadelig for veldig mange er jo åpenbart, du spurte etter kilde, og her har du en. Her er 117 personer som har fått "ME" av vaksinen: https://www.dagbladet.no/nyheter/117-me-ofre-har-sokt-erstatning-etter-svineinfluensavaksinen/61193277

 

At du bagatelliserer skadene av vaksinen ved å si at den "ga litt økt risiko for sovesyke for noen få" er svært rart.... Og veldig ignorant.

 

Du klaget på at posten min bare var synsing og at jeg ikke hadde kilder..... Så hvorfor bare "synset" du tilbake uten å fremlegge "kilder" selv da, på din egen påstand? Din påstand: "men husk og at mange eldre og personer med nedsatt immunforsvar lever idag pga vaksina."

 

 

Kan du komme med kilder på at mange eldre lever idag pga vaksinen?

 

 

 

Jeg sa at vaksiner er skumle, og det er de.... Spesielt når folk som er overbevist om ideen "overbefolkning" og i tillegg har mye med vaksiner å gjøre, snakker så varmt og positivt om at: "vaksiner kan hjelpe til med å redusere overbefolknings"problemet""

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

 

For det er jo merkelig at landene som vaksinerer mest har så dårlig helse? Burde ikke 60 doser med vaksiner gi utmerket beskyttelse i forhold til Norge sine 10-15 doser?

 

Halla! Jobber i Angola i Afrika. Du veit, der har det omtrent alt som er av sykdommer som ikke vi har lenger i Norge, godt eksempel er Polio - jeg ser det omtrent daglig når vi reiser rundt i Luanda - har du foressten sett polio i virkeligheten noen gang?

Uansett, du drar verdens enkleste konklusjon her, er du klar over det? Veit du hvor mye det koster for vaksinene der kontra hva vi får her i Norge mtp kjøpskraft? Ikke? Nei, du må se på fattigdom, kjøpskraft, velferdstilbud, jobbmuligher, utdannelse osv - tror du fattige folk kjøper ris sånn at de kan spise, eller tror du de kjøper vaksiner når de ellers ikke er dekket?

 

Har en kollega som forteller at han må ut med rundt $3000 for å vaksinere barna sine. Han har råd til dette, men dette er det samme som BNP per innbygger i landet - og forskjellene mellom fattig og rik er helt ekstrem, så de aller fleste har ikke i nærheten av disse pengene å rutte med. 

 

Det er jo derfor sykdommer får lov til å leve, det er ingen offentlige program som dekker dette i Angola og du må ta alt privat, det er ingen som gir råd annet enn private klinikker, og disse koster MYE, og det er kanskje bare 5% som har råd til å gjøre dette. I land som er gjennomgående korrupt som dette, så vil dette bestandig være et problem!

 

Så spørsmål til deg, for å se om du skjønner tegninga. Om alle i Angola og Afrika generelt hadde fått poliovaksine, tror du de hadde utryddet dette fra Angola da? Venter i spenning på logikken din  :hrm:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror vaksiner sin rolle i å utrydde sykdommer kan være overdrevet.

 

Før i tiden rant kloakken gjennom gatene, det fantes verken kjøleskap eller "best før" merking på matvarer. Sanitærforhold var elendige, også der maten ble produsert.

Vannkvaliteten var heller ikke på dagens nivå, og det fantes ikke antibiotika.

 

Det er ikke rart folk var sykere før :-)

Så nå som meslinger og kikhoste kommer tilbake for fullt og dreper barn i antivax-kretser, så er det fordi de ikke vasker seg og kjøleskapene deres er i stykker?

Hvorfor vil du ikke svare på dette, IntelAmdAti?

 

Hvis du skal delta i en diskusjon, hvor du kommer med påstander, ja så er du pent nødt å svare på oppfølgingsspørsmålene. Hvis ikke har du fint lite her å gjøre, da kan du heller utbasunere påstandene dine på twitter eller som facebook-innlegg og be om at ingen kommenterer.

Du kan kommentere så mye du vil, det er sikkert helt i orden :)

Noen ganger sier det å bevisst unnlate å svare mer enn tusen ord - takk. Endret av toth
Lenke til kommentar

At svineinfluensaen var svært skadelig for veldig mange er jo åpenbart, du spurte etter kilde, og her har du en. Her er 117 personer som har fått "ME" av vaksinen: https://www.dagbladet.no/nyheter/117-me-ofre-har-sokt-erstatning-etter-svineinfluensavaksinen/61193277

 

At 117 har søkt erstatning og at du konkluderer med at 117 har fått ME som følge av vaksinen sier mer om deg enn vaksinen.

 

Her er en oppsummering av forskningen som er gjort på konsekvenser av svineinfluensavaksinen

https://www.fhi.no/nyheter/2017/pandemi/

 

I forbindelse med ME og denne vaksinen som følger:

Influensasykdom i befolkningen var forbundet med en doblet risiko for kronisk utmattelsessyndrom (ME).

 

Det var ingen økt risiko for kronisk utmattelsessyndrom (ME) i befolkningen etter vaksinasjon med Pandemrix.

 

Dvs siden vaksinen reduserte sjansen for influensa med 70%, så er fakta at vaksinen reduserte sjansen for å få ME. Den medførte ikke økt sansynlighet for ME.

 

I og med at det er forventet at 900 dør årlig av influensa ref https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/influensa/ så er en nærliggende konklusjon at over 600 personer slapp å dø av svineinfluensa takket være vaksinen.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For det er jo merkelig at landene som vaksinerer mest har så dårlig helse? Burde ikke 60 doser med vaksiner gi utmerket beskyttelse i forhold til Norge sine 10-15 doser?

 

Venter i spenning på logikken din :hrm:
Da blir du dessverre skuffet, han svarer ikke på faktiske spørsmål som utfordrer standpunktet han har bestemt seg for å forfekte - enklere å komme med en ny påstand fordekt som "jeg bare undrer..".

Se godt eksempel ovenfor.

Lenke til kommentar

Ogalaton:117 fikk ME etter vaksina. Kan du med sikkerhet si at de fikk ME av vaksina? Flere titalls får ME hver dag uten at man vet årsaken. Mange bøir også spontant friske av ME uten at man vet hvorfor. Skal vi telle med alle som ble friske at ME etter vaksina og si at vaksina kurrerte dem? Jeg jobber med å behandle ME-pasienter. Er det svært skadelig at en liten gruppe barn fikk sovesyke når også flere barn fikk sovesyke etter influensaen uten vaksine? Om ME-tallene ene og alene skyldes vaksina, er det da svært skadelig at 117 av flere 100 000 som tok vaksina fikk ME? Selvrapportering gir ikke en fasit. http://tidsskriftet.no/2006/11/tema-vaksinasjon/influensavaksinering-hvorfor-hvem-og-med-hvilken-vaksine

 

Du forstår åpenbart ikke årsak og virkning. Polio forsvant svært kjapt etter øinnføring av vaksiner uten at hygeniske forhold bedret seg drastisk. Den sykfommen førte til mye dødsfall og svært alvorlige senskader.

Lenke til kommentar

 

 

Følgende står i kilden som jeg leverte: "Ved utgangen av 2010 hadde norske myndigheter mottatt 1150 bivirkningsmeldinger, rundt én melding per 2000 vaksinerte og rundt én alvorlig melding per 7200 vaksinerte."

 

En av dem som i etterkant fikk ME sa følgende: "- Det virker som om staten leter med lys og lykte etter andre årsaker enn svineinfluensavaksinen som kan forklare våre helseplager...."

 

Selvfølgelig vil ikke Staten innrømme noe slikt..... Men uansett..... Mange fikk bivirkninger og varige plager. Om alle fikk ME pga vaksinen vet jeg selvfølgelig ikke, men at vaksinen skadet folk er åpenbart. At forskerne (som får lønna fra Staten) tilsynelatende nekter for virkeligheten finner ikke jeg så rart.

 

Jeg aksepterer ikke blindt hva forskere sier, spesielt ikke når det var over tusen klager som ble sendt til "Norske myndigheter" pga vaksinen.

 

Vaksiner er skumle når folk har slike ideer som "overbefolkning". Når man da ser slike uheldige virkninger av en vaksine, (svineinfluensavaksinen), styrker det skepsisen. Det betyr ikke at jeg hater alle vaksiner....

 

 

 

 

Jeg kan ikke si med sikkerhet at alle fikk ME av vaksina.... Kan du med sikkerhet si at de ikke fikk ME av vaksina? Skal man da etter din mening bare "avfeie" over hundre opplevelser fra over hundre personer? Eller hva med de over tusen klagene som ble sendt inn?

 

Vaksiner er skumle når folk har slike ideer som "overbefolkning". Når man da ser slike uheldige virkninger av en vaksine, (svineinfluensavaksinen), styrker det skepsisen. Det betyr ikke at jeg hater alle vaksiner....

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Har du sjekket ut grunner til at landene har dårligere helse?

Det kan også bety at flere med dårlig helse overlever i godt vaksinerte land enn dårlig vaksinerte land ;)

 

Det er f.eks antagelig ingen med kols og antagelig veldig få med alvorlig kreft i f.eks Kongo og lignende.

Det er ikke fordi de har så bra helse og helsevesen at folk har det..

Det er flere land som ikke er overbevist om vaksiners helsebringende effekter.

https://medium.com/@jbhandley/hpv-gardasil-injury-scandals-worldwide-why-is-u-s-media-silent-parents-beware-86b416691f5b

Lenke til kommentar

 

 

Følgende står i kilden som jeg leverte: "Ved utgangen av 2010 hadde norske myndigheter mottatt 1150 bivirkningsmeldinger, rundt én melding per 2000 vaksinerte og rundt én alvorlig melding per 7200 vaksinerte."

Og på grunn av de mange meldingene om bivirkninger så har man forsket en del på dette. Økt sjanse for sovesyke ser ut til å være den mest alvorlige.

 

En av dem som i etterkant fikk ME sa følgende: "- Det virker som om staten leter med lys og lykte etter andre årsaker enn svineinfluensavaksinen som kan forklare våre helseplager...."

 

 

Hva har det å si? At en person opplever at man ser om det er andre årsaker enn den han peker på, så er det en konspirasjon? Man må selvsagt undersøke den reelle årsaken. Du mener kanskje at leger bør la pasientene diagnostisere seg selv og at legene er overflødige?

 

Selvfølgelig vil ikke Staten innrømme noe slikt..... Men uansett..... Mange fikk bivirkninger og varige plager. Om alle fikk ME pga vaksinen vet jeg selvfølgelig ikke, men at vaksinen skadet folk er åpenbart. At forskerne (som får lønna fra Staten) tilsynelatende nekter for virkeligheten finner ikke jeg så rart.

 

 

Du er av den oppfatning at all forskning gjort på universiteter i Norge er styrt av staten? Og at ingen forskning der kan være ubehagelig for staten? Du vet du og alle andre kan gå igjennom den forskningen som er gjort og evt utføre tilsvarende forskning - da kan du bekrefte/avkrefte resultatene de andre kom fram til.

 

Jeg aksepterer ikke blindt hva forskere sier, spesielt ikke når det var over tusen klager som ble sendt til "Norske myndigheter" pga vaksinen.

 

 

Men å fronte ville konspirasjonsteorier uten noen form for grunnlag, det gjør du.

 

Vaksiner er skumle når folk har slike ideer som "overbefolkning". Når man da ser slike uheldige virkninger av en vaksine, (svineinfluensavaksinen), styrker det skepsisen. Det betyr ikke at jeg hater alle vaksiner....

 

 

At det finnes noen personer i verden med en syk teori er ikke en grunn til å anklage norske myndigheter for å gjennomføre den. Du er helt på bærtur og koker opp konspirasjoner som kun finnes i ditt eget hode.

 

Jeg kan ikke si med sikkerhet at alle fikk ME av vaksina.... Kan du med sikkerhet si at de ikke fikk ME av vaksina? Skal man da etter din mening bare "avfeie" over hundre opplevelser fra over hundre personer? Eller hva med de over tusen klagene som ble sendt inn?

 

 

Hva med å lese forskningen jeg linket til? Der ser man at influensa i seg selv øker risiko for ME og at vaksinen i så måte har hindret forekomster av ME.

 

Vaksiner er skumle når folk har slike ideer som "overbefolkning". Når man da ser slike uheldige virkninger av en vaksine, (svineinfluensavaksinen), styrker det skepsisen. Det betyr ikke at jeg hater alle vaksiner....

Folk har ikke disse ideene, du har de. Er det noen vi bør være bekymret for, så er det deg.

 

Og nei, vi har ikke sett så mange bivirkninger av vaksinen, les det jeg linker til.

 

Du finner opp bivirkninger og konspirasjoner som ikke finnes. Legg fram dokumentasjon eller la være å komme med søkte påstander.

Lenke til kommentar

Det finnes flere vaksiner enn rotavirusvaksinen, som jeg uansett vil påstå at er omstridt og kan kalles en komfortvaksine - sykdommen er ikke spesielt farlig i utviklede land.

 

Men 700-1100 må innlegges på sykehus som følge av roataviruset hvert år. Du ser ikke på det som alvorlig kanskje? Uten sykehusinnleggelse ville en rekke av disse dødd. Men det er fortsatt snakk om komfort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ogalaton: Og hvorfor kan ikke du med sikkerhet si at de som ble friske av ME ikkeble det av vaksina. Du har bestemt deg for at alle negative effekter kan tilskrives vaksina mens det positive ikke kan det. Mener du virkelig at 117 av flere hundre tusen er svært mange? Isåfall er matematikkunnskapene dine begredelige for å si det slik. Sier jeg det er bra at noen kan ha fått sovesyke eller ME av vaksine? Nei. Sier jeg det er bra at flere slapp å bli alvorlig syke av influensavaksina? Ja. 2 av mine venner var uvaksinerte og ble svært syke av kraftig lungebetennelse, måtte ha mye hjelp i ettertid. De var friske og spreke. Hva hadde skjedd om det hadde vært personer med nedsatt immunforsvar?

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

 

Jeg jobber med å behandle ME-pasienter.

Du forstår åpenbart ikke årsak og virkning.

Da kan du sikkert lese denne høyt for å trøste dem...

http://www.plaguethebook.com/

 

Foresten , har du hørt om Gc-MAF?

man vet ikke årsaken eller har konkrete biomarkører for ME. Set nærmeste man har er Canadakriteriene og de favner bredt. Noen får ME etter kyssesyke, noen får det plutselig, noen blir plutselig bra, andre kan bli bra etter en antibiotikakur eller behandling hos psykolog. Man skyter i blinde. Kan caksiner være utløsende årsak hos noen? Mulig det. Vi vet ikke.
Lenke til kommentar

Hvis du amputerer armer og ben kan du redusere antall benbrudd betraktelig.

 

Forbud mot sport og idrett kan også virke "vaksinerende" mot benbrudd.

 

Men folkehelsen ville blitt forverret.

 

Norge har verdens beste barnehelse og du gjør neppe mye feil ved å følge barnevaksinasjonsprogrammet her.

Det jeg etterlyser er en helhetlig vurdering av helsetilstanden til vaksinerte barn sammenlignet med uvaksinerte barn.

 

 

For eksempel tror jeg helsetilstanden hos norske barn er mye bedre enn for eksempel amerikanske barn - og de gir barna sine fem ganger flere vaksiner enn Norge gjør hvis jeg husker rett.

 

Kan det indikere at det er mulig å overvaksinere?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...