Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil: Hvor mye batteri bruker dere hver dag?


Civilix

Anbefalte innlegg

Dere her som har Elbil som dere bruker til daglig, hvor mye batteri(i %) bruker dere hver dag?

 

Hvor stort batteriet er eller hvor lang veien er trenger ikke nevnes, ønsker bare å vite hvor mye dere bruker det batteriet dere har i jobb/butikk pendlingen. Fint å få data for sommer og vinter også.

 

Nå har jeg hybrid, men daglig brukes den som elbil, så her er mine data for å starte;

 

Sommer: 15-20% hver dag

Vinter: 35-40% hver dag

 

Hvis du bruker mer enn ett fulladet batteri om dagen skriver du bare over 100%, for eksempel 65% til jobb, hvor du lader og så 65% hjem så skriver du 130%.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er en interessant vinkling.

Dersom % er lav, så kan det fortelle at folk har en ubegrunnet rekkeviddeangst. Dersom % er høy, så kan det bety at folk har en reell begrensning pga lite batteri/ få ladepunkter.

nja, njo

Men da er det en fordel at folk også legger til hvor langt de kjører

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i %?, når de fleste Elbiler har forskjellig størrelse på batteriet så vil denne statistikken ikke gi noen mening

Poenget er vell kanskje å se om de fleste klarer seg med det de har, eller om rekkeviddeviddeangst er reelt i hverdagen. Men jeg er enig i at det er noe lite info det her.

 

Poenget er valget mennesker tar og ikke bilenes muligheter, om "overbooking" av kapasitet er noe som skjer og hvor mye forbruk folk i praksis er komfortable med i det daglige.

 

Hvor stort batteri bilen til nordmenn har er det statistikk på allerede, så derfor vil jeg heller vite hvor mye av det batteriet som blir brukt.

 

Som nevnt av Ketil_H gir det jo også litt svar på rekkeviddeangst, og hvor mye denne eksisterer blant de som kjøper elbil.

Lenke til kommentar

rundt 50%+, til bomfri pendling brukes vanligvis en eldre bensinbil som skal slites ut før det sannsynligvis blir en nyere elektrisk med litt større batterikapasitet (renault zoe ser mest aktuell ut, dvs den nyere 400 km modellen)... her deler familien på en trilling som småturer osv stort sett gjøres unna med, men siden denne er ofte opptatt så for min del har det blitt mye bensin i det siste.

 

når jeg får sjangs til å bruke elbilen, så er (stort sett) 90% av batteriet brukt i slutten på dagen. campingvogn er en av grunnene til at jeg fortsatt bruker bensin.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jepp. 150 km hver dag * 200 arbeidsdager pr år = 30000 km tilgjengelig pr år + kjøring helger og ferier. Min Leaf går ca 16000 km på et år. Er sikkert bare 5% av bilparken som går mer enn 30000 km på et år.

 

helst skal jo elbilen gå så mye som mulig og være den som stort sett brukes så fremt batterikapasiteten tillater det, problemet her er timing og at folk ofte er borte samtidig. til din bruk er jo elbilen i sitt ess.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor i %?, når de fleste Elbiler har forskjellig størrelse på batteriet så vil denne statistikken ikke gi noen mening

Poenget er vell kanskje å se om de fleste klarer seg med det de har, eller om rekkeviddeviddeangst er reelt i hverdagen. Men jeg er enig i at det er noe lite info det her.

Poenget er valget mennesker tar og ikke bilenes muligheter, om "overbooking" av kapasitet er noe som skjer og hvor mye forbruk folk i praksis er komfortable med i det daglige.

 

Hvor stort batteri bilen til nordmenn har er det statistikk på allerede, så derfor vil jeg heller vite hvor mye av det batteriet som blir brukt.

 

Som nevnt av Ketil_H gir det jo også litt svar på rekkeviddeangst, og hvor mye denne eksisterer blant de som kjøper elbil.

Det er jo ofte en vesentlig forskjell på hva man mener å trenge og hva man faktisk bruker.

For min del var kravet til rekkevidde at det skulle holde t/r jobb, uten å lade på jobb, og det også en kald vinterdag med mye kø og snø på slutten av batterigarantien.

Med "full tank" på elbil hver morgen, er rekkeviddeangst har jeg ikke, men det er jo en liten plage både med bensinbil når nåla kryper nedover, og på langtur med elbil når bilen vil stoppe for strøm rett som det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...