Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte ut eksisterende ujordet kurs til jordet. Kostbart?


Anbefalte innlegg

Har fått påvist at en kurs i leiligheten mangler jording. Denne kursen har 6 kontaktpunkter, hvor en er utvendig på terrasse. Altså godt utenfor hva som er godkjent, og med besøk av EL-tilsyn på trappene så tenkte jeg være føre var og få dette utbedret. Kan ikke se at det går jord i eksiterende kabel, så regner med dette må trekkes om fra sikringsskapet? Det er i dag jordete stikkontakter på kursen som mangler jord, så regner med disse kan benyttes videre etter at ny kurs er trukket, eller vil elektriker kreve at alt kjøpes inn nytt? Alle kontaktene er Elko kontakter.  

 

Det er snakk om en ganske liten leilighet på ca 50 kvm, så det er nok ikke det lengste strekket å snakke om, uten at jeg har peiling på disse tingene.

 

Lurer på om noen har gjort noe tilsvarende og vet sånn ca hva dette vil koste meg, inkl arbeid, materialer og dokumentasjon?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor så du det manglet jord? Det er ikke sikkert du trenger trekke om alt, kan godt være brudd/dårlig jordforbindelse som trenger reparasjon.

 

Men tilbake til saken, gitt at det er enkelt å trekke om i eksisterende rør, vil jeg si maks 3,5t inkl dokumentasjon fiks ferdig. Kjøring kommer evt i tillegg.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert du trenger trekke om alt, kan godt være brudd/dårlig jordforbindelse som trenger reparasjon.

 

Ja jeg kan jo håpe det er noe sånt. Hadde en kollega som er under elektro her jeg jobber på besøk for å gå over leiligheten før EL tilsynet kommer til uka, og det var da vi fant dette ut. Han åpnet alle kontaktene på kursen og fant ingen jord i noen av kablene sa han. Han mente det måtte trekkes nytt fra sikringsskapet. Nå jobber ikke han for et vanlig elektriker firma og vet derfor ikke hva dette vil koste osv, men han mente i hvert fall at det måtte trekkes fra sikringsskapet.

Lenke til kommentar

Men tilbake til saken, gitt at det er enkelt å trekke om i eksisterende rør, vil jeg si maks 3,5t inkl dokumentasjon fiks ferdig. Kjøring kommer evt i tillegg.

 

Og timesprisen på seriøse elektro firma i dag ligger et sted mellom 700-1000,- timen?

 

Med min flaks er det nok sikkert noe i veien for å gjøre dette enkelt :p

 

 

Lenke til kommentar

Avhenger om det er blitt klippet jordledning helt frem (pr kabel), i gamle dager ble den som regel klippet og kabel og stikk må skiftes..

Skjult anlegg er det kun bare jordingen som må trekkes inn eventuelt alle 3 om det blir problemer med trekkingen. Stikk må uansett skiftes ut.

 

Sånn ca pris avhenger av hvor masse ledning som må skiftes,kontakter og lignende.

 

Men alt fra 5-10000 må du nok beregne jobben koster.

 

Men så lenge rommet ikke har endret seg (karakter) og ikke behøver jord mener jeg att dette ikke er påkrevet (datidens FEB forskrifter).

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Avhenger om det er blitt klippet jordledning helt frem (pr kabel), i gamle dager ble den som regel klippet og kabel og stikk må skiftes..

Skjult anlegg er det kun bare jordingen som må trekkes inn eventuelt alle 3 om det blir problemer med trekkingen. Stikk må uansett skiftes ut.

 

Sånn ca pris avhenger av hvor masse ledning som må skiftes,kontakter og lignende.

 

Men alt fra 5-10000 må du nok beregne jobben koster.

 

Men så lenge rommet ikke har endret seg (karakter) og ikke behøver jord mener jeg att dette ikke er påkrevet (datidens FEB forskrifter).

Jeg tolker trådstarters innlegg til at stikkontaktene allerede er av typen med jord, og sålede ikke trenger å byttes ut. Endret av Minus
Lenke til kommentar

Dette er enkelt og finne ut for trådstarter (jordet kontakter), da det er en metallskinne og pinner som stikker utifra kontaktene.

Jeg har selv vært med på og loddet jordingen, dog var det da plass og ta av i kappen på pr kabelen.

Billigere helt klart, fordrer att trikker har muligheten å gjøre det.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Utekontakten må ha jord. Men man trenger strengt tatt ikke oppgradere de som er inne. Det er ikke uvanlig at det finnes jordede og ujordede kontakter på samme kurs, så lenge de ikke er i samme rom.

 

Det er i samme rom (stue) som jordete kontakter, så regner med jeg får avvik både på den ute, samt de ujordete kontaktene inne.

 

Hvor gammel er stikkontaktene inne? Plast blir sprøtt og kontaktflater blir slitt med årene. Hvis de er gamle er det like greit å bare bytte ut alt.

 

De er ca 2 år gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper ikke å reklamere til installatør om det er forrige eier som har kjøpt og montert selv. Tror ikke en elektriker hadde montert stikk med jord ut å koble jordingen. Løsningen er nok bare å trekke inn ny jord og koble som jeg skrev tidligere.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Hvis de ikke er mer enn 2 år gamle hadde jeg reklamert til installatør og fått dette utbedret gratis.

 

Hadde jeg bare visst hvem det var. Leiligheten ble oppusset før jeg kjøpte den, hvor leilighet ble omgjort fra et til to-roms leilighet. Kjøkken ble flyttet ut i en hjørnet i stua. Da dette ble gjort har jeg dokumentasjon for det elektriske som ble gjort, men ut fra disse kan jeg ikke se at de har rørt den aktuelle kursen som jeg nå må utbedre. Men de byttet nok selve veggkontaktene da de malte stue osv. Det som er gjort lenger tilbake i tid har jeg lite eller ingen dokumentasjon om, og derfor vet jeg heller ikke hvem som den gang la opp dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...