Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvor blir det av den norske versjonen av Drømmefall Kapitler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke kult å love ting som ikke kommer, MEN...

 

I tyskland, frankrike, russland og spania er folk generelt ikke i nærheten av like gode på engelsk som vi er her til lands. Å lokalisere for disse språkene gjør spillet tilgjengelig for millioner av mennesker som ellers ikke hadde forstått et kvekk av historien.

 

I mine øyne blir en norsk version bare kultursnobberi. Så lenge man lager opplevelser som er ment ungdom og voksne er det ekstremt få som faktisk har behov for norsk språk. Bruk heller pengene på noe kult hele verden kan ha glede av på lik linje :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At norsk språk bare var oppspinn er vel et av de minste problemene med dette prosjektet. Det er en hel haug av ting Red Thread Games har lovet i forbindelse med Kickstarteren som ikke har blitt oppfylt. Og det er visstnok nærmest umulig for KS-backere å få kontakt med dem for å få svar på hva som skjer. Sjekk ut forumet deres full av sinte/frustrerte/skuffede kunder i trådene for de siste 3-4 Kickstarter-oppdateringene for mer informasjon. Jeg synes definitivt gamer.no burde skrive en artikkel om det også. Det er tross alt avdekking av slike brutte løfter og dårlig behandling av sine kunder som burde være spillpressens viktigste oppdrag, og nå er det et norsk selskap som er synderne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri !

Finnes ikke et mer jævlig land og lage spill, hadde jeg laget Dreamfall hadde jeg denounced Norge, som alle andre norske musikere og diverse artister gjør som har blitt stor.

Finnes ikke et mer selvhatende land en Norge, Dreamfall har fått zero støtte fra Norske fans og sider.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Aldri !

 

Finnes ikke et mer jævlig land og lage spill, hadde jeg laget Dreamfall hadde jeg denounced Norge, som alle andre norske musikere og diverse artister gjør som har blitt stor.

 

Finnes ikke et mer selvhatende land en Norge, Dreamfall har fått zero støtte fra Norske fans og sider.

 

Forfriskende å se ditt positive ikke selvhatende syn på norge da.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At norsk språk bare var oppspinn er vel et av de minste problemene med dette prosjektet. Det er en hel haug av ting Red Thread Games har lovet i forbindelse med Kickstarteren som ikke har blitt oppfylt. Og det er visstnok nærmest umulig for KS-backere å få kontakt med dem for å få svar på hva som skjer. Sjekk ut forumet deres full av sinte/frustrerte/skuffede kunder i trådene for de siste 3-4 Kickstarter-oppdateringene for mer informasjon. Jeg synes definitivt gamer.no burde skrive en artikkel om det også. Det er tross alt avdekking av slike brutte løfter og dårlig behandling av sine kunder som burde være spillpressens viktigste oppdrag, og nå er det et norsk selskap som er synderne.

 

Har selv vert en del av klagekorte på RTG forumet så jeg forstår hva du mener, men syns du svartmaler det hele litt nå. Det største problemet med denne prosessen er jo at den har tatt mye mye lenger tid enn hva som ble estimert samt at kommunikasjonen ut til fansen tok ett massivt fall de siste årene i forhold til årene før og rett etter release av de første episodene hvor flere utviklere faktisk var aktivt med på forumet og diskusjonene som forgikk der, noe som har vært helt fraværende de siste par årene dessverre.  Men om en ser bort fra utallige utsetelser og frister de aldri har klart å holde (som er svært vanlig for kickstarter prosjekter av små uavhengige studioer) er det vel ikke så fryktelig mange lovnader som er brutt, fikk så sent som i går en stor update hvor de bekrefter at de snart kommer til å starte å sende ut de fysiske belønningene til de som pledget over 110 dollar, med min pledge på over 500 dollar venter jeg på en ganske fet pakke selv. 

 

Slik du fremstiller det her virker jo dette nesten som en no mans sky V2 noe det ikke er, spillet er solid og gir etter min mening en svært solid og etterlengtet avslutting på den lengste reisen sagaen som funcom nektet å lage, og jeg er veldig takknemlig for at gjengen i red thread games tok en kjempesjanse å sluttet jobbene sine i Funcom for å omsider fullføre denne svært viktige helnorske spillserien. Å ønske en heksejakt som garrantert hadde kjørt utvikleren til grunne over noen managment/PR problemer rundt studioets aller første spill noensinne virker for å si det mildt som en kraftig overreaksjon. 

 

 

Aldri !

 

Finnes ikke et mer jævlig land og lage spill, hadde jeg laget Dreamfall hadde jeg denounced Norge, som alle andre norske musikere og diverse artister gjør som har blitt stor.

 

Finnes ikke et mer selvhatende land en Norge, Dreamfall har fått zero støtte fra Norske fans og sider.

 

Tja, svært stor prosentdel av fanbasen er jo norsk og det er vel aldri noen spill i norge som har fått mer statsstøtte enn akkurat dette spillet med en total av 5 millioner kroner i ren statsstøtte, som ikke er noe å kimse av for et lite uavhengig norsk studio.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

RTG har for eksempel unnlatt å inkludere flere av spillets "stretch goal rewards" i sin endelige utgivelse, som altså er innhold som loves når Kickstarter-summen når et visst mål. Det er etter min mening et ganske alvorlig brudd på løftene til sine backere, i og med at disse målene åpenbart har vært brukt for å få nye folk til å donere, og eksisterende donorer til å øke sin donasjonssum. Når RTG i tillegg velger å holde helt kjeft og håpe at dette vil gå forbi i stillhet, mener jeg det er et stjerneeksempel på en sak som spillpressen må bringe fram i lyset og ikke la utgiverne slippe unna med.

 

I motsetning til deg tviler jeg for øvrig sterkt på at det vil drive RTG til grunne, men det vil forhåpentligvis gi dem en velfortjent smekk på labben.

Lenke til kommentar

Vel, nå har det jo seg slik at mål og ambisjoner ikke alltid går helt hånd i hånd med hva som til slutt blir mulig å få til på budsjettet og tiden de hadde på seg. En kan jo se på spill som divinity original sin som støtt og stadig blir trekt fram som et stjerne eksempel på en god kickstarter, halvparten av streatch goaldsa de hadde der ble aldri implementert inn i spillet av div forstålige grunner, en har en planleggingsfase hvor ideer kan virke strålende, men når det kommer til den endelige implementeringen i det ferdige produktet er det ikke sikkert det fungerte slik det kanskje var tenkte fra starten av. Dette er en sannhet både for spill utvikling og generell utvikling av det meste.

 

Den mangelen Red Thread Games har hatt er å klare å kommunisere dette skikkelig ut til backerene sine hvorfor det har blitt slik og hvorfor de ikke klarte å implementere det inn i det endelige spillet, noe larian som laget divinity var mye flinkere til, men igjen er de et langt større og mer erfarent studio. Det eneste målet som mangler fullstendig for dreamfall chapters er loremaster målet som var et av de første streatch goaldsa de hadde, at de etterhvert innsåg at det enten ble for mye arbeid eller ikke gikk skikkelig inn i flyten av spillet å gå rundt og samle bøker og lore i verdenen vet vi ikke før red thread games sier noe om det. Resten av målene har de strengt tatt fullført med untak av en liten del av directurs cut målet med commentary som nok ikke er helt umulig at omsider kommer når som ett bonus tillegg når Tørnquist og gjengen får satt seg å pratet gjennom spillet nå når den omsider 4,5 år lange utviklingsfasen er over.

 

Spillet er godt motat av spillpressen, det er og godt motat av fansen med veldig gode anmeldelser på steam, hadde de rotet til en så elsket serie hadde vi fått høre det garantert, så det virker hvertfall på meg som de fleste er svært fornøyd med det endelige produktet. Spillet ble og forøvrig langt større en det som var planen på kickstarter stadiet som nok har mye av skylden i at ting tok så mye lenger tid enn planlagt samt at de endte opp med å måtte ta det episodisk, at de endte opp med å bytte grafikkmotor for hele spillet rett etter det 2. kapitelet hjalp nok heller ikke på.

 

Klart de har hatt sine humper og kommunikasjonen de har hatt ut til backere det siste året++ er absolutt kritikkverdig, men spillet er nå lansert i sin endelige utgave, det er godt likt så jeg vil på ingen måte si at de skiller seg ut i noen betydelig negativ forstand i forhold til andre kickstartere fra langt mer erfarne studioer. Men vi får se hvordan logistikken blir fremover med de fysiske backer belønningene, om de roter til dette å ender opp med å droppe eller endre på de i noen stor grad skal jeg bite meg i tungen å si at de fortjener mer kritikk.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

RTG har vel fått støtte av en rekke norske fond også, utenom Kickstarter. Om de har fått støtte fra kulturdepartementet, foreligger (gjorde det i 2012/2013 da jeg sist undersøkte dette) det vel også et krav om at spillet som blir støttet med enhver sum skal også være myntet mot norsk kultur, da eksempelvis med norsk tale i tillegg til eventuelle andre talespråk.

 

Noen som kjenner til dette på stående fot?

Lenke til kommentar

(...)

Jeg backet også spillet (på laveste nivå der du kun får en elektronisk versjon), men fallt ut pga. voldsomt lange ventetider mellom et par episoder, så jeg har hverken fullført det eller fått med meg de seneste oppdateringene. Du vet derfor garantert mer om hva som etter hvert er blitt implementert enn meg, men i følge de største entusiastene på Dreamfall-forumet er det som sagt flere ting som mangler. Her er et eksempel på en post etter den endelige Final Cut-versjonen ble sluppet:

 

 

So there are no French voices, Loremaster or gallery (expected even though they've pretended those were never a thing for two years), and we can't get the extra outfits because there are no activation keys yet...which you'd think they would have sent out upon releasing the Final Cut. And they haven't sent out an update or even a single tweet or anything. What a mess.

 

​Det er ikke det manglende innholdet eller den manglende kommunikasjonen i seg selv jeg mener er så ille. Men kombinasjonen av de to er veldig provoserende. De forsøker åpenbart å glatte over det manglende innholdet, ikke ved å beklage eller forklare seg, men ved total stillhet og et håp om at så få som mulig vil legge merke til at det i det hele tatt har skjedd. Det er rimelig frekt og ville vært helt riktig av pressen å reagere på.

 

 

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor man MÅ oversette alt til Norsk??? "Drømmefall" really???? spillet heter Dreamfall faan så irriterende!!

 

Alt? Det er vel ganske få spel som får norske stemmer. Drømmefall er utvikla av det norske selskapet Funcom, som ein oppfølgjar til Den Lengste Reisen, eit spel veldig mange her opplevde på norsk. For min del er Den Lengste Reisen tidenes beste norskutvikla spel, og norske stemmer gjorde det veldig moro. Difor hadde det vore moro med Drømmefall: Kapitler på norsk. No klarar eg fint å spela det med engelsk og, men dei hadde jo eit håp om å få det til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor man MÅ oversette alt til Norsk??? "Drømmefall" really???? spillet heter Dreamfall faan så irriterende!!

 

Skal vel sies at spillserien i første omgang er norsk, helnorsk og norsk, skrevet av en nordmann, sannsynligvis først på norsk og deretter oversatt til engelsk (av funcom for å rekke en større bredde av spillere). Da Tørnquist tok turen videre til RTG, dro han vel også med seg IPen til serien, med mindre de fikk lisensiert serien fra funcom.

Lenke til kommentar

Drømmefall" really???? spillet heter Dreamfall faan så irriterende!!

Det er ikke det navnet dem har brukt når dem har søkt om midler og fått noen millioner fra Norsk Filminstitutt, der har dem brukt Drømmefall Kapitler i henhold til postlistene til NFI.

 

 

Sjekket litt mer, dem har fått 3,5 millioner kroner og slik jeg forstår det er kravet at spill er på norsk.

Fra NFI sine sider om formål

 

 

Tilskudd til utvikling av spill skal bidra til at barn og unge får tilgang til spill på norsk.

 

Endret av kaistian
Lenke til kommentar

 

At norsk språk bare var oppspinn er vel et av de minste problemene med dette prosjektet. Det er en hel haug av ting Red Thread Games har lovet i forbindelse med Kickstarteren som ikke har blitt oppfylt. Og det er visstnok nærmest umulig for KS-backere å få kontakt med dem for å få svar på hva som skjer. Sjekk ut forumet deres full av sinte/frustrerte/skuffede kunder i trådene for de siste 3-4 Kickstarter-oppdateringene for mer informasjon. Jeg synes definitivt gamer.no burde skrive en artikkel om det også. Det er tross alt avdekking av slike brutte løfter og dårlig behandling av sine kunder som burde være spillpressens viktigste oppdrag, og nå er det et norsk selskap som er synderne.

 Har selv vert en del av klagekorte på RTG forumet så jeg forstår hva du mener, men syns du svartmaler det hele litt nå. Det største problemet med denne prosessen er jo at den har tatt mye mye lenger tid enn hva som ble estimert samt at kommunikasjonen ut til fansen tok ett massivt fall de siste årene i forhold til årene før og rett etter release av de første episodene hvor flere utviklere faktisk var aktivt med på forumet og diskusjonene som forgikk der, noe som har vært helt fraværende de siste par årene dessverre.  Men om en ser bort fra utallige utsetelser og frister de aldri har klart å holde (som er svært vanlig for kickstarter prosjekter av små uavhengige studioer) er det vel ikke så fryktelig mange lovnader som er brutt, fikk så sent som i går en stor update hvor de bekrefter at de snart kommer til å starte å sende ut de fysiske belønningene til de som pledget over 110 dollar, med min pledge på over 500 dollar venter jeg på en ganske fet pakke selv.  Slik du fremstiller det her virker jo dette nesten som en no mans sky V2 noe det ikke er, spillet er solid og gir etter min mening en svært solid og etterlengtet avslutting på den lengste reisen sagaen som funcom nektet å lage, og jeg er veldig takknemlig for at gjengen i red thread games tok en kjempesjanse å sluttet jobbene sine i Funcom for å omsider fullføre denne svært viktige helnorske spillserien. Å ønske en heksejakt som garrantert hadde kjørt utvikleren til grunne over noen managment/PR problemer rundt studioets aller første spill noensinne virker for å si det mildt som en kraftig overreaksjon.   

Aldri !Finnes ikke et mer jævlig land og lage spill, hadde jeg laget Dreamfall hadde jeg denounced Norge, som alle andre norske musikere og diverse artister gjør som har blitt stor.Finnes ikke et mer selvhatende land en Norge, Dreamfall har fått zero støtte fra Norske fans og sider.

 Tja, svært stor prosentdel av fanbasen er jo norsk og det er vel aldri noen spill i norge som har fått mer statsstøtte enn akkurat dette spillet med en total av 5 millioner kroner i ren statsstøtte, som ikke er noe å kimse av for et lite uavhengig norsk studio.

En stor prosent del in my ass, nei her ser du helt feil, for det første så ligger Norge så langt bak i gaming industrien at de må gi alt de har til de eneste som faktisk kan lage spill i Norge.

 

Hadde det ikke vært kjent ville de ikke fått en krone, det er jo det som er problemet i Norge de satser ikke på artistene før de har gjort noe, og da er det forseint fordi noen i England Usa eller Canada har gitt dem en bedre jobb.

 

De samme som er imot mine kommentarer her er de samme som har bare klaget og klaget om Funcom, det jeg alltid prøver og få fram er at det finnes ikke mer klager om Funcom en fra Norske forum, hva med og støtte de eneste som har klart det umulige i stedet for og bringe den største dritt mølja fra kjeften din i et keyboard. (Ikke deg)

 

Nå er det på tide og slutte og snakke ned om Funcom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...