Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

 

"Som første TV-distributør kutter Altibox ut dekodere med egne tunere [...]"

 

Altibox har vel egentlig aldri brukt tunere i sine dekodere? En tuner er en enhet som mottar RF-signaler, enten trådløst eller via kabel, og demodulerer riktig frekvens slik at man mottar lyd/bilde etc.

F.eks. har GET og Canal Digital tunere som tar imot de analogene signalene over coax, mens riks-tv har tunere som mottar trådløse signaler.

 

"analogene signalene over coax" - Nei, digitale signaler - selv om man vil kunne si at både rf-signaler på kobber, inkludert over TP, på en måte er analog, så kan man vel således si at lys i en fiber også er analogt  ;-)   (men ja, Get og Canal Digital har også en analog-tv-signaler i tillegg, slik at man kan bruke gamle tv-er uten at dekoder benyttes).

 

Get og Canal Digital leverer også IPTV til en relativt stor del av kundemassen etter hvert. RiksTV leverer vel faktisk også en IPTV-leverandør (er vel i hovedsak til borettslag/sameier i samarbeid med andre bredbåndsaktører).

 

IPTV leveres typisk over Multicast RTP eller ren UDP. Innholdet i IPv4 pakkene er typisk en Single Program Transport Stream "kanal"..

Akkurat som er på en blueray plate (188b vs 204b hvis jeg ikke tar feil) .m2ts, .ts etc..

 

https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_transport_stream

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Da tror jeg du å sjekke måleutstyret ditt. Fakta: Signalet fra Altibox er ikke komprimert eller tuklet med på noen måte. Signalet ut fra Altibox er identisk med det produsenten leverer.

 

 

SDI ut til kunden i stedet for h.264 og h.265?  ;-)   Det er nok komprimert.

 

Ingen sender SDI ut til "kunde" ;) HD-SDI (1080i50 er jo nesten 3gbps i 4:2:0..) mpeg2, h264 og HEVC representerer codec buketten ;)

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det arbeides med en løsning rundt dette. Pr. nå er det slik.

Siden du har innside-info... Vet du om det jobbes med en egen app (apple TV / Smart TV) også, som kan gjøre alt det denne kan? Vil helst ikke ha noen nye bokser under TV'en.

 

Kan aldri tro at Appletv kan gjør det samme, da jeg antar Q22 er en god del kraftigere enn appltv1-4.. kanskje appletv v5 kan hamle opp... time will show ;)

Endret av dragmore88
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det vil jo også si at man mister båndbredde når noen ser på tv.

I dag har man jo f.eks 100/100 dedikert til internett.

Med den nye løsningen så deler man 100/100 til internett og tv (eller 300/300 evt 500/500).

Om man da også mister muligheten til å bruke egen skikkelig router, så vil jeg ikke over på den nye løsningen før de har en løsning klar for oss som gjerne vil ha litt mer kontroll på nettlinja vår...

 

 

Går det ikke fremdeles å bare sette disse VLAN ID-ene på egen router, slik at TV-trafikken tar den riktige veien på nettverket ditt? Altså at Altibox-modemet/routeren blir hengende bak din router, men hvor routeren din serverer tagget VLAN-trafikk videre til Altibox-modemet?

Den nye løsningen bruker ikke VLAN tagging lenger. Er IGMP Proxy nå mener jeg.

 

 

De to tingene (IGMP og VLAN) har jo absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det Altibox har gjort er å alltid la hjemmesentralen (forutsatt at man har en av de nyere sentralene, og ikke de steingamle) være en router (som NATer), og så kjører de IGMP proxy for å gi dekoderne tilgang til multicast-strømmene (som fremdeles ligger i et eget VLAN på fibersiden).

 

Dette endrer seg ikke om man setter hjemmesentralen i bridge mode, men da får man eksklusiv tilgang til internett-VLANet på en av portene (som en utagget accessport) på hjemmesentralen. For de andre portene (som da kun er til TV) er hjemmesentralen fremdeles en router og DHCP-server, men gir kun tilgang til TV-VLANet.

 

De nye dekoderne trenger også tilgang til internett, og derfor er de avhengige av at hjemmesentalen ikke er i bridge mode, siden hjemmesentralen da har mulighet til å route trafikken fra dekoderne både til TV-VLANet og internett-VLANet. Rent teknisk kunne Altibox ha fikset dette ganske greit helt fra starten, men antakelig var det en eller annen arrogant løk i en direktørstol som tenkte at kundene er sauer som ikke har andre behov enn det vedkommende selv mente de burde ha.

 

Det lar seg gjøre å fikse dette selv også, men det krever litt mer oppsett og kunnskap, og man må ha utstyr som takler det.

Endret av mroek
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

 

Jeg bruker egen router utenom og det fungerer helt greitt selv om Altibox sin ikke står i Bridge modus.

Men da klarer du ikke å nå dine "servere" fra internett via Altibox via din router ? Det blir som NAT på NAT. Du snakker om den nye Altibox løsningen ?

Personlig satte jeg opp min egne router som AP for trådløst, og åpnet de portene jeg behøvde til f.eks. Plex og Transmission i hjemmesentralen. Funker fjell.
Lenke til kommentar

Noen som vet om det vil være mulig å koble dekoderen Huawei Q22 rett i egen router når de får fikset det sånn at hjemmesentralen kan settes i bridge-modus?

 

Nei, det Altibox skal fikse er (ganske sikkert) at når hjemmesentralen står i bridge mode, så skal dekoderne kunne ha full funksjon når de er koblet i en av de andre portene på hjemmesentralen (altså slik det er i dag med gammel TV-løsning og bridge mode).

Lenke til kommentar

Hvem ser på TVkanaler i 2017?  :rofl:

 

Alle som vil se alt man ikke får på Netflix, HBO m.m. TV er mye mer enn serier og film på strømmetjenester..

 

Den dagen da man får strømmetjenester som gir fullverdig innhold som i alle TV kanaler, uten mye styr med VPN, mange apper m.m. så dropper også vi TV.

Vi hadde selvsagt droppet TV kanaler om vi kun var opptatt av film og kjente serier på TV (som fås på Netflix eller HBO).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Bluetooth (og bare Bluetooth) betyr at jeg må bruke to fjernkontroller det da? Det blir ett skritt frem og ett tilbake for min del som har en 100% velfungerende løsning med Logitech Harmony som styrer rubbel og bit.

Jeg savner en teknisk beskrivelse av signalet som blir foret inn i TVen min. Netflix og alt annet (4K eller ei) ser jo ihjelkomprimert ut i forhold til Blu-ray eller UHD Blu-ray... Vi er i 2017 og båndet er bredt... Så alle bortforklaringer om signalkvalitet blir mottatt med en sur/skuffet mine...

Nå har vel harmony BT iallefall harmony hub, den kan jo styre Playstation og Wii iallefall, ellers så styrer Altibox fjernkontrollen også tv, men mulig det er via HDMI

 

Nå er det slik at jeg fikk beskjed på chaten til lyse at den nye dekoderen ikke støttet IR. Dette viser seg å være feil. Den støtter både bluetooth og IR, så da kan vi med Logitech Harmony slappe av.

 

Uvisst om Q22 ligger i Harmony databasen da. Hvis noen har sjekket dette så hadde det vært fint med en post i tråden her!

 

DrE

Lenke til kommentar

 

 

Bluetooth (og bare Bluetooth) betyr at jeg må bruke to fjernkontroller det da? Det blir ett skritt frem og ett tilbake for min del som har en 100% velfungerende løsning med Logitech Harmony som styrer rubbel og bit.

Jeg savner en teknisk beskrivelse av signalet som blir foret inn i TVen min. Netflix og alt annet (4K eller ei) ser jo ihjelkomprimert ut i forhold til Blu-ray eller UHD Blu-ray... Vi er i 2017 og båndet er bredt... Så alle bortforklaringer om signalkvalitet blir mottatt med en sur/skuffet mine...

Nå har vel harmony BT iallefall harmony hub, den kan jo styre Playstation og Wii iallefall, ellers så styrer Altibox fjernkontrollen også tv, men mulig det er via HDMI

 

Nå er det slik at jeg fikk beskjed på chaten til lyse at den nye dekoderen ikke støttet IR. Dette viser seg å være feil. Den støtter både bluetooth og IR, så da kan vi med Logitech Harmony slappe av.

 

Uvisst om Q22 ligger i Harmony databasen da. Hvis noen har sjekket dette så hadde det vært fint med en post i tråden her!

 

DrE

 

 

https://support.myharmony.com/en-us/compatibility

 

Knotter du inn Huawei og Q22 så får du følgende:

 

"All Harmony products can control this device"

 

Ergo bør ikke dette være noe problem.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om det vil være mulig å koble dekoderen Huawei Q22 rett i egen router når de får fikset det sånn at hjemmesentralen kan settes i bridge-modus?

 

Nei, det Altibox skal fikse er (ganske sikkert) at når hjemmesentralen står i bridge mode, så skal dekoderne kunne ha full funksjon når de er koblet i en av de andre portene på hjemmesentralen (altså slik det er i dag med gammel TV-løsning og bridge mode).

 

 

Det forstod jeg det som også... Mulig jeg formulerte meg litt dårlig...

 

Har i dag kjørt dekoderen trådløst mot hjemmesentralen. Jeg har en router stående i tv-benken som er koblet med kabel til hjemmesentralen og endel annet utstyr. Denne er satt opp med VPN og diverse annet, slik at jeg må kjøre hjemmesentralen i bridge mode. Jeg har ikke mulighet til å trekke en kabel til fra hjemmesentralen til tv-benken, derfor hadde vært veldig kjekt om Huawei Q22 kunne vært koblet direkte i routeren. Routeren er en Netgear Nighthawk R8500 AC5300 X8.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om det vil være mulig å koble dekoderen Huawei Q22 rett i egen router når de får fikset det sånn at hjemmesentralen kan settes i bridge-modus?

 

Nei, det Altibox skal fikse er (ganske sikkert) at når hjemmesentralen står i bridge mode, så skal dekoderne kunne ha full funksjon når de er koblet i en av de andre portene på hjemmesentralen (altså slik det er i dag med gammel TV-løsning og bridge mode).

 

 

Det forstod jeg det som også... Mulig jeg formulerte meg litt dårlig...

 

Har i dag kjørt dekoderen trådløst mot hjemmesentralen. Jeg har en router stående i tv-benken som er koblet med kabel til hjemmesentralen og endel annet utstyr. Denne er satt opp med VPN og diverse annet, slik at jeg må kjøre hjemmesentralen i bridge mode. Jeg har ikke mulighet til å trekke en kabel til fra hjemmesentralen til tv-benken, derfor hadde vært veldig kjekt om Huawei Q22 kunne vært koblet direkte i routeren. Routeren er en Netgear Nighthawk R8500 AC5300 X8.

 

 

Det går ikke uten videre, dessverre. Routeren din i TV-benken har jo kun tilgang til internett, og dekoderen kan da ikke få tilgang til "TV-nettet" til Altibox. Hvis du skal få dette til å fungere uten noen ny hardware, så er jeg redd du ikke kan gjøre annet enn å ta hjemmesentralen ut av bridge mode. Du kan antakelig få det meste til å fungere om du port-forwarder de nødvendige tingene i hjemmesentralen, men du får jo selvfølgelig dobbel NAT på den måten. Du bør også aktivere IGMP-snooping på din egen router, slik at TV-trafikken ikke sendes ut på alle portene.

 

Det andre alternativet ditt er å gå inn med mer hardware, og er mer komplisert å sette opp. Dette har vært tungt diskutert i denne tråden de siste 2-3 ukene: https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. Kanskje det er noe ved denne jeg overser. Hvorfor mener dere at prisen er verdt det?

 

Jeg ble også overasket over at artikkel overhode ikke berører dette, og at kun du og jeg synes prisen var litt vel i kommentarfeltet.

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. Kanskje det er noe ved denne jeg overser. Hvorfor mener dere at prisen er verdt det?

Jeg ble også overasket over at artikkel overhode ikke berører dette, og at kun du og jeg synes prisen var litt vel i kommentarfeltet.

Dere må huske at dette er inkludert 300/300 (500/500 første året) internett.

Jeg for min del, fikk raskere nett og ny tv løsning billigere enn det jeg før hadde fra Altibox

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er litt overrasket over at ingen reagerer på prisen. Fra 1000 kr i måneden er fullstendig uaktuelt for min del. Kanskje det er noe ved denne jeg overser. Hvorfor mener dere at prisen er verdt det?

Jeg ble også overasket over at artikkel overhode ikke berører dette, og at kun du og jeg synes prisen var litt vel i kommentarfeltet.

Dere må huske at dette er inkludert 300/300 (500/500 første året) internett.

Jeg for min del, fikk raskere nett og ny tv løsning billigere enn det jeg før hadde fra Altibox

Poenget noen har omkring priser, så er det er Altibox ikke tilbyr billigere pakker.

Svært mange har ikke brukt får de høye hastighetene Altibox selger.

Altibox har grei pris for dem som aktivt ønsker og har behov for spesielt høye hastigheter.

Trolig så har kun fåtallet med Altibox mulighet til å velge noe annet, da Altibox har monopol på sine ledninger og det sjeldent er slik at man har flere ledninger fra ulike aktører inn til huset.

Når det gjelder TV og internett pakke så er ikke Altibox konkurransedyktig på pris, på «mer ordinære hastigheter».

Når det gjelder rabatert pris første år så er Get sitt tilbud på 250 Mbit nett og mye bedre TV pakke inkludert HBO i prisen, for kr 579,- i mnd bedre enn Altibox på kr 990,- i mnd.

Da tar jeg utgangspunkt i at hastighet over 250 Mbit er unødvendig for 95% av privatkunder…

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...