Gå til innhold

Norskutviklet antenne kan bli redningen for bedre DAB-lyd


Anbefalte innlegg

Er det noen radiotekniske fagfolk som kan forklare hvorfor DAB-dekningen er så mye dårligere i bil enn FM-dekningen ? Har det å gjøre med bølgelengden på signalene eller svakere sendere ?

Dekningen du opplever i bil avhenger av en lang rekke forhold:

* Antenne og mottaker i din bil

* Topografien (fjell og daler) rundt deg

* Avstanden til konstruktive sender(e)

* Interferens/støykilder

* Bærefrekvensen som benyttes

* Utsendt effekt

* Modulasjonsform

* Feilrettende koding

 

DAB har en fordel kontra FM ved bedre modulasjon, feilrettende koder og at nabo-sendere adderer konstruktivt. Det har en ulempe ved høyere bære-frekvens. Typisk ønsker man å klare seg med færre DAB-sendere og mindre effekt (som er ulemper for dekning). Hvis du har en dårlig ettermontert radio i bilen så er det stort potensiale for å klusse ting til.

 

Den største ulempen for DAB er kanskje at det har vært lite brukt og dermed har det ikke vært noe stort press på å utbedre dekningen. Vi får håpe at så skjer med FM slukkingen.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Får tilsvarende produkt rimeligere på dealextreme da, men sikkert greit for de som ikke vil vente.

 

Hei. Tar gjerne en link til tilsvarende produkt hos DX.com. Har leitet, men finner ingen tilsvarende.

Ebay. Søk etter feks "DAB + Antenna Aerial Splitter Adapter Cable SMB RA Connector Car Radio Active"

Koster ca 80kr inkl. frakt. funket bra for meg. Får strøm via antennekabelen.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Målet for DAB var å dekke befolkningen i byer og tettsteder like godt som de beste FM-signalene som gav stereo uten susing.

Dette har de klart, men der man før fikk FM i mono eller med litt susing må man i dag ofte basere seg på podcast, mobildata eller parabolantenne for å kunne høre radio.

 

Skulle ønske det ikke ble solgt nye DAB bilradioer med glassantenner, det får folk til å tro at dette er tilstrekkelig for å få inn DABi bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk din allerede monterte takantenne til DAB. Monter en splitter så nært antennepunktet som mulig og du får et godt (nok) signal. En annen grunn til at DAB-lyden forsvinner i radioen er lokale forstyrrelser. I min bil forblir DAB taus i lange perioder når dashbordkamera er påslått. Med en SDR-radiodongel i PC er det ikke mulig å høre eller se forstyrrelser fra kameraet i de aktuelle frekvensbånd på en avstand av ca 1 meter. I bobilen forsvinner det meste av DAB når kjøleskapet går på gass.

Så mistenker at i områder der feltstyrken er bra nok så er det lokale forstyrrelser som gjør at DAB gir opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frekvensen til DAB er nær dobbelt av FM, og bølgelengden halvparten. Dermed er ikke den originale FM-antennen helt ubrukelig.

 

Med svakt DAB-signal er de følsomme for forstyrrelser. Jeg har lagt merke til at mottak kan forsvinne hvis radio står for nær stasjonær LCD-skjerm, når PC går i hvilemodus og skjermen er sort så får jeg inn radio igjen. Til og med regnbyger kan dempe signalene nok til at DAB+ blir taus, og DAB boblet.

Lenke til kommentar

TU skriver at det som regel er antennen sin skyld, ikke dekningen. Der er uvirkelig lesning. En teknologi som er så avhengig av optimalt installert antenne er ikke liv laga.

 

Hvorfor sensureres innlegg kritiske til DAB? Er TU et talerør for DAB-prosjektet? Mitt innlegg var relevant i forhold til det som artikkelen dreier seg om; mottaksforhold. Dette har vissnok blitt flyttet til "oppgulp-tråden". Jeg kaller det sensur.

 

Vi som har prøvd dette litt rundt om i landet ser godt at å få bra mottak på en DAB-radio er svært utfordrende. Denne løsningen som er skissert i artikkelen benytter seg av allerede montert utvendig antenne der selve antennepisken byttes ut, og kobles via et adapter til DAB-mottakerens antenneinngang. Det høres forlokkende ut. Men det hjelper ikke på min fars nye Ford Focus med integrert DAB+ mottaker. Det leses ut fra artikkelen at en vindusbasert (glass-)antenne ikke vil fungere bra nok med DAB, og at en utvendig antenne er nødvendig for bra mottak. Da har vi alle blitt forledet, også bilfabrikantene.

 

Jeg lurer på hvordan man kan få bedre DAB-lyd med en antenne. Blir lyden bedre? Eller tenker man på at det blir mindre utfall av lyd? Det er ikke det samme som bedre lyd. Lyden på DAB er dårlig, med over 30 kanaler som skal dele på begrenset båndbredde sier det seg selv. Hardt komprimerte kanaler som NRK Jazz og Klassisk høres ut som glass som knuser. Kvalitetskanaler som sender med bare 64kbps. Trist!

 

En del er positive til DAB og har bare gode erfaringer. Ta en tur rundt i Norge da, og se om du er like fornøyd etter kjøreturen. Jeg tipper du blir lei etterhvert når DAB-radioen forstummer.

 

Jeg har kjørt over store deler av landet. Er lastebilsjåfør å har en adapter fra Pure i lastebilen. Den har en veldig bra aktiv glassantenne. Er veldig vanskelig å finne plasser uten dekning med den. Kan telle på en hånd de plassene uten dekning verken på nrk eller de kommersielle kanalene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen radiotekniske fagfolk som kan forklare hvorfor DAB-dekningen er så mye dårligere i bil enn FM-dekningen ? Har det å gjøre med bølgelengden på signalene eller svakere sendere ?

 

Har du dårlig dekning i bilen har du enten en dårlig eller feilmontert antenne. Jeg har kjørt over store deler av landet. Dekningen er mye bedre en fm var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frekvensen til DAB er nær dobbelt av FM, og bølgelengden halvparten. Dermed er ikke den originale FM-antennen helt ubrukelig.

 

Med svakt DAB-signal er de følsomme for forstyrrelser. Jeg har lagt merke til at mottak kan forsvinne hvis radio står for nær stasjonær LCD-skjerm, når PC går i hvilemodus og skjermen er sort så får jeg inn radio igjen. Til og med regnbyger kan dempe signalene nok til at DAB+ blir taus, og DAB boblet.

https://www.sdr-j.tk/index.html

Dette er et hobbyprosjekt hvor han har implementert en software-definert DAB dekoder som kan bruke typiske "USB tuner" bokser som koster en slikk og ingenting.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt over store deler av landet. Er lastebilsjåfør å har en adapter fra Pure i lastebilen. Den har en veldig bra aktiv glassantenne. Er veldig vanskelig å finne plasser uten dekning med den. Kan telle på en hånd de plassene uten dekning verken på nrk eller de kommersielle kanalene.

Fordelen du har er at frontruten din i lastebilen er nærmest vertikal, slik signalet for DAB blir distribruert. De fleste privatbiler derimot har kraftig vinklet frontrute, og får dermed ett ganske betydelig tap når antenna og signalene har ulik vinkling. Er derfor eg anbefaler alle som har vindusantenne om å montere denne bak i bilen, med vertikale ruter i stede for frontruta :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har kjørt over store deler av landet. Er lastebilsjåfør å har en adapter fra Pure i lastebilen. Den har en veldig bra aktiv glassantenne. Er veldig vanskelig å finne plasser uten dekning med den. Kan telle på en hånd de plassene uten dekning verken på nrk eller de kommersielle kanalene.

Fordelen du har er at frontruten din i lastebilen er nærmest vertikal, slik signalet for DAB blir distribruert. De fleste privatbiler derimot har kraftig vinklet frontrute, og får dermed ett ganske betydelig tap når antenna og signalene har ulik vinkling. Er derfor eg anbefaler alle som har vindusantenne om å montere denne bak i bilen, med vertikale ruter i stede for frontruta :)

Ja skjønner hva du mener.Men jeg har antenna i takluka som på nesten ligger flatt.Den skrår bare litt nedover.Jeg også var skeptisk til at det skulle bli bra mottak med antenna der.Men har bedre mottak enn når det var fm her i Trøndelag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har kjørt over store deler av landet. Er lastebilsjåfør å har en adapter fra Pure i lastebilen. Den har en veldig bra aktiv glassantenne. Er veldig vanskelig å finne plasser uten dekning med den. Kan telle på en hånd de plassene uten dekning verken på nrk eller de kommersielle kanalene.

Fordelen du har er at frontruten din i lastebilen er nærmest vertikal, slik signalet for DAB blir distribruert. De fleste privatbiler derimot har kraftig vinklet frontrute, og får dermed ett ganske betydelig tap når antenna og signalene har ulik vinkling. Er derfor eg anbefaler alle som har vindusantenne om å montere denne bak i bilen, med vertikale ruter i stede for frontruta :)

Ja skjønner hva du mener.Men jeg har antenna i takluka som på nesten ligger flatt.Den skrår bare litt nedover.Jeg også var skeptisk til at det skulle bli bra mottak med antenna der.Men har bedre mottak enn når det var fm her i Trøndelag.

 

 

Så virker det som om viten/kunnskap/erfaring om antennens virkemåte og betydning er det viktigste. Og kunnskap, erfaring og refleksjon  kommer tydligvis fra andre enn  DAB-fagfolk.

Lenke til kommentar

Så virker det som om viten/kunnskap/erfaring om antennens virkemåte og betydning er det viktigste. Og kunnskap, erfaring og refleksjon  kommer tydligvis fra andre enn  DAB-fagfolk.

Hvis du finner fram en fagbok fra 40-50 år tilbake så kan du lære ganske mye om enkle antenner. Jeg har ikke inntrykk av at det er et fagfelt som har hatt revolusjonære framskritt i nyere tid. Knut Stokke har skrevet om (et matte-tungt emne) på en måte som også kan appellere til andre enn fagfolk:

http://www.stellamaris.no/kns1.htm

 

Hvis du plasserer antenna ikke-ideelt i en bil av metall så blir ting fort så komplisert at du må ty til numeriske verktøy for å få et detaljert svar. Siden de færreste sitter på en egnet modell av bilen, antenna og kostbare verktøy for å gjøre slik modellering så er det vel lite interessant for andre enn bilprodusentene når de konstruerer en ny bilmodell.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så virker det som om viten/kunnskap/erfaring om antennens virkemåte og betydning er det viktigste. Og kunnskap, erfaring og refleksjon  kommer tydligvis fra andre enn  DAB-fagfolk.

Hvis du finner fram en fagbok fra 40-50 år tilbake så kan du lære ganske mye om enkle antenner. Jeg har ikke inntrykk av at det er et fagfelt som har hatt revolusjonære framskritt i nyere tid. Knut Stokke har skrevet om (et matte-tungt emne) på en måte som også kan appellere til andre enn fagfolk:

http://www.stellamaris.no/kns1.htm

 

Hvis du plasserer antenna ikke-ideelt i en bil av metall så blir ting fort så komplisert at du må ty til numeriske verktøy for å få et detaljert svar. Siden de færreste sitter på en egnet modell av bilen, antenna og kostbare verktøy for å gjøre slik modellering så er det vel lite interessant for andre enn bilprodusentene når de konstruerer en ny bilmodell.

 

-k

 

Trond Børke, i innlegget over her får altså gode signaler når (digital) antenna   plasseres horisonalt på taket!

Men antenna er plasert på glass ( takluke); dvs. ikke metall i umiddelbar nærhet.

Kanskje er det slik at digital-antenne ikke bør ha "refleks" fra omkringliggende metall?

Kanskje det er verdt å prøve ut, både FM-antenne og digital-antenne plassert på taket, men med glass eller plastik/gummi i et område rundt?

Kan noen her som har DAB+ radio i bilen prøve det ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...