Gå til innhold

GUIDE: Slik fungerer en robotklipper Her er alt du bør vite hvis du skal kjøpe robotgressklipper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du misforstått litt av prinsippet bak en robotklipper. Ja, med en vanlig klipper bruker du kanskje en time eller to til systematisk klipping en gang i uka. Men en robot kjører gjerne 12 timer om dagen, 7 dager i uka for å holde gresset jevnt nede.

 

Grunnen til at den går så ofte er at den klipper med en annen teknikk enn en klassisk manuell gressklipper. Der den tradisjonelle har store kniver som "slår" av gresstråene, så har en robot små barberblader som "skjærer" av hvert gresstrå. Da skal klipperen helst operere bortimot daglig for å skjære av litt og litt hele tiden.

 

Hvis den hadde kjørt systematisk i de samme sporene hver eneste dag ville du fått dype hjulspor. Dette ser jeg selv skjer like foran ladestasjonen hvor klipperen passerer hver runde.

Lenke til kommentar

Du vet du kan stille de inn til å ikke kjøre i det samme sporet ikke sant?

Nei, visste ikk det nei, ikke gi folk feil informasjon.

Og ALLE klippere, robot klipper som traktor og gå bak klippere lager ALLE spor i plena, du kan strengt tatt ikke unngå spor med mindre du ikke har en flymo eller noe sånt, herregud.

 

 

Robomow er kjent for å ha dårlig algoritme for å klippe langs kanten. Derfor lager den tydelig spor rundt. Bosch sine klipper i parallelle striper og lager streker på grunn av det. Husqvarna sin lager ikke spor rundt kanten og vinner stort sett det som er av tester. Den går i tilfeldig mønster over plenen og plenen ser bare utrolig mye penere ut. Du kan stille så mye du vil, men robomow vil fortsatt lage tydelig ramme langs ytterkanten og bosch vil lage parallelle striper hver eneste gang. En flymo vil også lage striper om en klipper på tradisjonell måte i parallelle striper.

Lenke til kommentar

Da har du misforstått litt av prinsippet bak en robotklipper. Ja, med en vanlig klipper bruker du kanskje en time eller to til systematisk klipping en gang i uka. Men en robot kjører gjerne 12 timer om dagen, 7 dager i uka for å holde gresset jevnt nede.

 

Grunnen til at den går så ofte er at den klipper med en annen teknikk enn en klassisk manuell gressklipper. Der den tradisjonelle har store kniver som "slår" av gresstråene, så har en robot små barberblader som "skjærer" av hvert gresstrå. Da skal klipperen helst operere bortimot daglig for å skjære av litt og litt hele tiden.

 

Hvis den hadde kjørt systematisk i de samme sporene hver eneste dag ville du fått dype hjulspor. Dette ser jeg selv skjer like foran ladestasjonen hvor klipperen passerer hver runde.

Alle robotklippere jeg har sett opererer med mulching-prinsippet, eller "gress som gjødsel". Så ja, det skal kuttes lite og ofte. Smarte klippere er såvidt jeg har sett ganske lette også, rundt 7-10 kg, så gresset får ikke så mye juling. Andre, f.eks Robomow har vekt oppmot 20 kg. Da er det nok et større problem. 

Lenke til kommentar

Den klipperen som skifter retning når den kommer til kabelen vil du ikke ha. Du vil ha en som navigerer med logikk og klipper systematisk stripe etter stripe. Robotstøvsugere har forlatt "kjøre rundt på måfå"-metoden og det funker like dårlig ute.

 

Du ønsker ikke disse som klipper systematisk. De gir ikke like fint gress som de som klipper mer tilfeldig. Helt tilfeldig er det ikke på de skikkelige modellene siden de med GPS vet hvilke områder de har tatt. Det er tydelig forskjell der en husqvarna har gått over gresset i alle retninger og der en bosch har gått frem og tilbake i parallelle striper.

 

Eneste fordelen til de som klipper systematisk er at de er sjeldnere ute og trenger mindre batteri. Det gir utslag på prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Angående rengjøring.

 

Jeg har en Husqvarna 310 og er superfornøyd med denne. Denne har akkurat fått vinterservicen. Dette gjør jeg ved å dra dekslet rett opp og kobler fra ladeledningene i fronten under.

 

Dekslet er opplagret i 3 kuler som sitter inni gummiforinger i dekslet.

 

Nå har du full tilgang til chassiet og hjulene. Legg chassiet og dekselet på et mykt underlag under jobben.

 

Jeg tar da en bøtte med varmt vann og børster godt under med fuktet oppvaskbørste. Jeg holder da chassiet på høykant i tillegg for å unngå vanninntrengning.

Da unngår en at en spyler vannet rett på. Denne metoden løser opp inntørket gress som har samlet seg opp.

 

Så blåser jeg av resterende fukt etter børsten med trykkluft. Tilslutt tørker jeg over den med fuktet mikrofiberklut. Min har gått 2 fulle sesonger nå og ser så og si ny ut enda :)

post-52388-0-98766900-1509451952_thumb.jpg

Chassis etter rengjøring

post-52388-0-79603500-1509451973_thumb.jpg

Deksel etter rengjøring

post-52388-0-87302400-1509451984_thumb.jpg

Ferdig resultat :)

Endret av skulibutten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Viktigste tipset er å ikke kjøpe robomow for den lager to tydelige streker langs ytterkanten av gresset. Bosch må en også unngå for den lager streker over hele plenen.

 

Jeg har Robomow og den er det bare å stille inn på appen at den skal ha ett slingringsmonn fra 0-10cm. Så ingen spor her i hagen.

Lenke til kommentar

Det var en stor skuffelse å lese hvor lite gjennomtenkte disse klipperne er konstruert. Ikke har de differensiell GPS, RTK eller lokal posisjonering slik at ruten deres kan programmeres på forhånd og på den måte bli effektiv. Ikke samler de inn gress eller sten. Ikke har de tyveri sikring slik at enheten er verdiløs for alle som ikke har registrert klipperen eksempelvis via web. Ikke strør de frø der gresset er tynt. Ikke kan de programmeres til å gå mot fallet i gresset. Ikke kan de vanne der hvor det er tørt. Listen over mangler er vondt som et krigsår.

Hele robotgressplipperen er mer til irritasjon enn noe annet da den kun hånterer en bortimot imaginær del av arbeidet med en velstelt hage.

Lenke til kommentar

Dyre maskiner, ferie og dere har glemt dette tema tyveri.

 

Ellers så burde vel pinnsvinets venner vært på produsentene om at slike maskiner bør få infrarødt lyssensor for å unngå overhøvling på slike ting som pinnsvin :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Har en Husqvarna som går som en klokke. Mitt tips er å kjøpe en klipper med fire hjul. Flere billige klippere har bare ett fritt svingende hjul foran. Kun ett hjul foran gir høyere rullemotstand og har en tendens til å sette seg fast i løst underlag, spesielt når det er vått. Legg litt mer i en med fire hjul og man får mye mindre trøbbel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det var en stor skuffelse å lese hvor lite gjennomtenkte disse klipperne er konstruert. Ikke har de differensiell GPS, RTK eller lokal posisjonering slik at ruten deres kan programmeres på forhånd og på den måte bli effektiv. Ikke samler de inn gress eller sten. Ikke har de tyveri sikring slik at enheten er verdiløs for alle som ikke har registrert klipperen eksempelvis via web. Ikke strør de frø der gresset er tynt. Ikke kan de programmeres til å gå mot fallet i gresset. Ikke kan de vanne der hvor det er tørt. Listen over mangler er vondt som et krigsår.

Hele robotgressplipperen er mer til irritasjon enn noe annet da den kun hånterer en bortimot imaginær del av arbeidet med en velstelt hage.

 

Herregud, hva er det du egentlig forventer deg?

Det er jo ingen anna type gressklipper som både sår, strør frø og vanner plena, hva har du egentlig røyka?

Det er jo ikke en jævla multimaskin du trekker etter en traktor på jordet heller, men selv der har de egne maskiner til såing, vanning og steinplukking.

Og det er jo det som er poenget med slike klippere, du skal ikke programmere en spesiell rute for de å følge.

Og jo, så og si ca alle slike klippere, kanskje utenom de billigste no-name klipperne har tyverisikring og du behøver ikke engang registrere de på internet.

For en fantasi verden du bor i, trodde jeg var i overkant negativ til ting, men du tar nå kaka.

Fleinsopp er tydeligvis på moten igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bra dere nevner dyr. En annen ting som kan være greit å tenke over er denne artikkelen på SABIMA sine sider om insekter. De har desverre ingen gode teknologiske løsninger på problemet (regner ikke med at de som først har gått til anskaffelse av robot ønsker å reversere og skaffe seg ljå), men dette klarer nok de som er interessert å løse på en mer spennende måte med flere "out of bounds" områder hvor en lar gresset vokse høyt, planter flere bed med bie vennlige blomster eller sår engfrø og lignende. Det gjør jo også hagen mer spennende enn en "ørken" av gress.  https://www.sabima.no/sommerfuglene-liker-ikke-sterile-hager/

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lyden som kommer fra klipperne er viktig. Jeg har hatt gleden av å se at mitt valg av Husqvarna 310 ikke var så dumt. Den støyer Nemlig Ikke slik enkelte andre merker gjør. Det var for meg lett å sammenligne siden det går flere merker i hagene i nabolaget. 

Selv brukte jeg en stikkspade og laget et spor i bakken for tråden. Tar sin tid, men funker. For å lete etter brudd bruker jeg en gammel batteridreven FM radio. Der «støyen» i bakken ble borte der finner jeg bruddet. Skal jeg bare finne tråden bruker jeg også en slik billig «rør eller stender finner» som koster 100,- på Biltema, Jula og Clas.

Husqvarna 310 gjør en kjempejobb. Den er veldig god til å ta seg fram i trange passasjer f.eks mellom garasjen og gjerdet. Jeg har montert GSM modul i den. Dermed kan jeg styre klipperen fra telefonen. Det kan anbefales. Da får jeg f.eks. melding om jeg er bortreist. Det gjør at jeg kan ringe en venn å få den restartet om den har problemer. 
 

Robotklipperen gjør at vi aldri har hatt så fin plen som nå. 

Lenke til kommentar
On 8/15/2017 at 4:14 PM, Bengt Who said:

Robomow er kjent for å ha dårlig algoritme for å klippe langs kanten. Derfor lager den tydelig spor rundt. Bosch sine klipper i parallelle striper og lager streker på grunn av det. Husqvarna sin lager ikke spor rundt kanten og vinner stort sett det som er av tester. Den går i tilfeldig mønster over plenen og plenen ser bare utrolig mye penere ut. Du kan stille så mye du vil, men robomow vil fortsatt lage tydelig ramme langs ytterkanten og bosch vil lage parallelle striper hver eneste gang. En flymo vil også lage striper om en klipper på tradisjonell måte i parallelle striper.

Om Robomow lager tydelige sport rundt, så har du ikke satt den opp riktig. Robomow har en funksjon som du kan aktivere, som gjør at den varierer avstanden fra kanten og dermed ikke lager de tydelige sporene du nevnter. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg har skaffet meg en ROB s600. Den skal klippe en plen på ca 250 kvadrat,noe jeg håper går greit. Ladestasjonen hadde jeg tenkt å ha på andre siden av huset,da det her er bedre tilgang på strømuttak,samt at jeg også kan ha litt mer oppsyn med maskinen, mtp tyveri.

Men for at ROB skal finne veien til ladestasjon, må den passere et område som er belagt med singel. Slik jeg forstår det er det da en fare for at den kjører seg fast. Hadde derfor tenkt å lage en "sti" av belegningsstein, som leder rett til ladestasjon. Og deretter ledekabel ved siden av denne stien. Og avgrensingskabel på utsiden av den igjen.

Det jeg lurer på, er om ROB følger ledekabel slavisk, eller om den vil endre plassering ift denne? Dette har betydning for hvor bred min "sti"  av belegningsstein må være.

Og er det noen som vet om den kan programmeres til ikke å begynne å klippe, før den når området med gress?

Håper jeg får dette opp å gå innen sommerferien er slutt. Nå har også fossilklipperen fått vann i forgasseren etter opphold ute i styrtregn ,og er blitt helt umulig å ha med å gjøre!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
thklinge skrev (På 15.8.2017 den 4.25):

Den klipperen som skifter retning når den kommer til kabelen vil du ikke ha. Du vil ha en som navigerer med logikk og klipper systematisk stripe etter stripe. Robotstøvsugere har forlatt "kjøre rundt på måfå"-metoden og det funker like dårlig ute.

Hvilken klipper går i fast mønster slik som de nyeste robotstøvsugerne?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Artikkelen er fin, men det står ingenting om HVORDAN den virker, ren teknisk. 
Hva slags sensorer kjenner ledningen, og hvilken vei strømmen går etc.
Og hvordan den følger guideledningen tilbake til basen?
Noen som har greie på det? Jeg vet det er litt tekniske spørsmål,
men det er vel det tittelen til diskusjonen og artikkelen som det opprinnelig ble henvist til?Artikkelen er fin, men det står ingenting om HVORDAN den virker, ren teknisk. 
Hva slags sensorer kjenner ledningen, og hvilken vei strømmen går etc.
Og hvordan den følger guideledningen tilbake til basen?
Noen som har greie på det? Jeg vet det er litt tekniske spørsmål,
men det er vel det tittelen til diskusjonen og artikkelen som det opprinnelig ble henvist til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...