Gå til innhold

Snart lanseres et nytt «Amiga-system»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig; jeg tviler ikke på at det er andre enn meg her som er oppvokst med Amiga i en eller annen form (Amiga 1200 her).

Selv bruker jeg WinUAE til alt Amiga-relatert. En av ulempene med en del Amiga platform-spill var at du hoppet med oppover-tasten, derfor har jeg bindet oppover tasten til en av Xbox One tastene (A, B, X, Y), slik at det minner mer om tradisjonelle Sega/Nintendo spill på den måten =)

Endret av Oly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilig; jeg tviler ikke på at det er andre enn meg her som er oppvokst med Amiga i en eller annen form (Amiga 1200 her).

 

Selv bruker jeg WinUAE til alt Amiga-relatert. En av ulempene med en del Amiga platform-spill var at du hoppet med oppover-tasten, derfor har jeg bindet oppover tasten til en av Xbox One tastene (A, B, Z, Y), slik at det minner mer om tradisjonelle Sega/Nintendo spill på den måten =)

 

Jeg har fortsatt mine kjære Amiga 500 og Amiga 1200. Begge fungerte sist jeg testet dem.

 

Kanskje en av dem skulle fått en oppdatering med innmaten fra artikkelen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Stilig; jeg tviler ikke på at det er andre enn meg her som er oppvokst med Amiga i en eller annen form (Amiga 1200 her).

 

Selv bruker jeg WinUAE til alt Amiga-relatert. En av ulempene med en del Amiga platform-spill var at du hoppet med oppover-tasten, derfor har jeg bindet oppover tasten til en av Xbox One tastene (A, B, Z, Y), slik at det minner mer om tradisjonelle Sega/Nintendo spill på den måten =)

 

Jeg har fortsatt mine kjære Amiga 500 og Amiga 1200. Begge fungerte sist jeg testet dem.

 

Kanskje en av dem skulle fått en oppdatering med innmaten fra artikkelen?

Fjern/erstatt batteriene i disse hvis du vil at de skal fungere videre også. Svært mange gamle Amigaer har over de senere år blitt ødelagt av batteriet. Om ikke det å huske klokka er viktig, klarer du deg fint uten batteriet også.

 

På sikt kan nok også kondendatorbytter være nødvendig for at det skal fortsette å fungere. På dette områder er vel A500 noe mer robust enn A1200.

 

Bruker selv Retro-Pi for å spille gamle Amiga-spill. Kombinert med to Competition Pro-joysticks for USB fra Speed-Link. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er nok litt lik der selv; jeg foretrekker emulering foran å ta vare på gamle spillkonsoller og denslags. Jeg har et par gamle spillkonsoller liggende nedpakket siden barndommen; jeg kan like så godt selge disse.

 

Noen folk vil nok derimot gjøre alt for å få spillopplevelsen autentisk, dvs en gammel kasse-TV/amiga monitor, den samme originale konsollen fra 19-pil og bue koblet til en gamepad som ikke nødvendigvis har en kabel-lengde som er å skryte av.

 

Når det er sagt så har jeg forståelse for at emulatorer og denslags ikke alltid er for hvermansen. WinUAE (amiga) er etter min mening en vanskeligere emulator å konfigurere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg forståelse for at emulatorer og denslags ikke alltid er for hvermansen. WinUAE (amiga) er etter min mening en vanskeligere emulator å konfigurere.

 

Skal man bare laste floppy-image, er det ikke mye konfigurasjon som er nødvendig. Så vidt jeg husker er det vel å legge til ROM-image, browse seg fram til floppy-image og evt. velge kontroller/joystick.

 

Skal man sette opp et system med HD-image og installere Workbench etc, blir det vel raskt en del mer arbeid. Det er på dette området man kan ønske at Apollo kanskje kom med en litt med "hands off"-løsning, men de har vel kanskje ikke rettigheter til å distribuere programvaren. Og hvordan er det rent ROM-messig for dem - må man kjøpe ROM fra Cloanto? Er det Cloanto som sitter på rettighetene til ROM her? Og Hyperion for AmigaOS?

 

Bruker ROM-filene som fulgte med på CD sammen med Speed-Link Competition Pro-joystickene jeg har. Her var det vel ROM for A500 og et par andre systemer om jeg ikke husker feil. For spillkomatiblitet er det vel bare A500-ROM-ene jeg har brukt.

Lenke til kommentar

Hvilket forsøk siden 1985 er dette ? Nr 399403 ?

 

Gjesp

 

Siden 1995 er kanskje mer relevant å si. Fra 85 til 95 stod jo Commodore - og på slutten Escom - for maskinene. 

 

Forskjell her er jo at dette er en aktør som allerede selger populære oppgraderingskort for Amiga. Slik sitt er grunnteknologien her ikke en nyutvikling, men en variant av det eksisterende. Det tror jeg kan bli en viktig forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 99% har dette kortet mye mer kraft enn de har bruk for.

For å mimre litt på en ekte Amiga så anbefaler jeg kjøp av en A1200, en acceleratorkort som har en 68040 og 4mb ram og en SD to IDE overgang til harddisk.

 

Kortet i denne artikkelen har en 68080 og 512mb ram og vil nok alene koste like mye som alt jeg anbefaler.

Har du derrimot lyst til å installere det nyeste AmigaOS og bruke maskinen til mer enn å mimre med gamle spill så er nok ikke dette kortet så dumt. S

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg forståelse for at emulatorer og denslags ikke alltid er for hvermansen. WinUAE (amiga) er etter min mening en vanskeligere emulator å konfigurere.

 

Jo, forsåvidt, men det finnes tutorials på nettet om man bare gidder å se etter dem.   Å ikke ha noe særlig kunnskap om maskinvaren og så hoppe rett i konfigurasjonesmenyen, da kan jeg forsåvidt forstå at man kan miste tråden, fordi det er så mye å stille inn på.  (Det er ikke alltid presettene WinUAE kommer gjør det de skal heller).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har AmigaONE jeg, de selges av A-EON, AmigaONE er moderne maskiner, som kan kjøre AmigaOS, Jeg er også ganske så interessert i denne maskinen "Vampire V4" fordi denne er mere kompatibel en AmigaONE maskin, når de er sagt så er det fordeler og ulemper med begge deler. Vampire V4 er mer å kjøre gamle ting, mens AmigaONE maskinene er mer for kjøre nye ting.

Lenke til kommentar

For 99% har dette kortet mye mer kraft enn de har bruk for.

For å mimre litt på en ekte Amiga så anbefaler jeg kjøp av en A1200, en acceleratorkort som har en 68040 og 4mb ram og en SD to IDE overgang til harddisk.

 

Kortet i denne artikkelen har en 68080 og 512mb ram og vil nok alene koste like mye som alt jeg anbefaler.

Har du derrimot lyst til å installere det nyeste AmigaOS og bruke maskinen til mer enn å mimre med gamle spill så er nok ikke dette kortet så dumt. S

 

Gammel hardware har blitt veldig dyrt da det har blitt samler hardware, og det blir stadigvek flere færre og færre Amiga'er som virker, kondensatorer lekker, batterier lekk, fukt skader, lodde punkter som løsner, og mye annet moro, det er mange som har reparasjon av gamle Amiga'er som hobby av den grunnen. Med litt uflaks kan det hende du sende maskinen du har akkurat brukt en formue for til reparasjon for få den til å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...