Gå til innhold

Trang økonomisk hverdag


Anbefalte innlegg

Har de siste årene hatt veldig uflaks i jobbmarkedet. Etter at jeg var ferdig med en relativt god utdannelse i 2014, har jeg slitt med å få meg en relevant jobb, og har i tillegg mistet/blitt nedbemannet i hele 3 urelevante jobber etter dette. Har en gjeld til lånekassen på nærmere 300.000.

 

Har også fått 2 barn i mellomtiden og har et hus med samboeren, med medfølgende gjeld på ca 1,8M totalt mellom oss.

 

Alt dette, og dårlige dagpengeutbetalinger fra NAV, har ført til nødløsninger i form av kredittgjeld. Vi hadde også en bedre livsstil før vi fikk barn og dårlig råd, og dette har vi slitt med å redusere, så noe av kredittgjelda er reint idiotisk forbrukstull som f.eks nedbetalingsavtaler og drit. Totalt har jeg nå litt over 300.000 i kredittgjeld til 7 forskjellige kredittselskaper. Har dog aldri fått betalingsanmerkninger eller problemer med namsmannen og lignende, selv om jeg til tider har slitt med å betale regningene.

 

Siden jul, da jeg ikke trengtes mer i en vikarstilling, har jeg heldigvis vært så heldig og få låne penger av min mor ved siden av dagpengene. Dette har dog gått ut over mitt forskudd på arv, som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å nedbetale noe av gjelda med.

 

Lykken har heldigvis snudd litt, og nå neste uke begynner jeg i ny, fast, jobb med litt over 400.000 i lønn. Dette er utrolig deilig, og gjør også at jeg kan holde meg ajour med alle regningene. Dog er det ikke mye til overs, slik jeg har regna ut får jeg knapt nok spart/betalt ned ekstra på noen ting.

 

Tenker derfor at jeg burde få refinansiert kredittgjelda og få samlet alt. Da får jeg evt. litt bedre kontroll og kanskje litt lavere månedskostnad. Dette har til nå vært tilnærma umulig uten fast inntekt, men håper dette blir noe enklere nå.

 

Tanken på lengre sikt er å få kjøpt oss en enebolig (må fort opp i 4mill for noe vi slipper å pusse opp i dette området), men så lenge jeg sitter med all denne gjelda kan vi se langt etter det. Dama har heller ikke fast jobb, men skal gå skole i løpet av det neste året.

 

Vi har også dette rekkehuset jeg nevnte tidligere. Har som sagt lån der på 1,8M pdd. og siste verdivurdering i 2014 var på 2,1M. Har pussa opp veldig mye siden da, så antar dette har økt noe i verdi. Det gir oss forhåpentligvis endel egenkapital i lomma, som er et skritt nærmere boligdrømmen.

 

Er litt usikker på hva jeg egentlig lurer på med denne tråden, mulig jeg bare trenger å dele litt tanker/frustrasjon.

 

Men om noen har tips til hvordan jeg kan ordne med f.eks refinansiering av kredittgjelda, eller hvordan jeg fortest mulig kan få nedbetalt gjelda, eller andre tips/tanker, setter jeg veldig pris på det.

 

Sorry langt innlegg.

 

 

 

Anonymous poster hash: e00e9...e91

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med boliglån på 1,8 mill og verdivurdering på 2,1 mill (i 2014) så skal det være akkurat rom for å løyse inn kredittgjelda på 300k med sikkerheit i boligen. Dette vil gi store besparelser i form av renter og termingebyr.

For å auke marginen så vil det kunne være svært lønnsomt å få tatt ei ny verdivurdering basert på dei endringane som er gjort sidan då.

 

 

Ellers så må du sjå på dei vanlige råda for å fortsatt holde forbruket på eit så lavt nivå som mulig slik at du får betjent den dyre gjelda fortast mulig.

I tillegg til å sjå om det er muligheit for å skaffe meir inntekter. Reknar med at du sikkert alt har vurdert dette, men sjølv småjobbar som å klippe plenen eller måke oppkjøyrselen for naboen og liknande vil gi inntekter som til saman kan bli ein del. Om du klarer å få nokre strøjobbar så kan du bruke dei pengane til forbruk og velvære, psykologisk så vil det kunne gi ein gevinst at du bruker heile lønna til å betjene gjeld og nødvendige utgifter, og at du bruker strøjobbane som "lommepengar" til ting som du vil unne deg til tross for litt stram økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med boliglån på 1,8 mill og verdivurdering på 2,1 mill (i 2014) så skal det være akkurat rom for å løyse inn kredittgjelda på 300k med sikkerheit i boligen. Dette vil gi store besparelser i form av renter og termingebyr.

For å auke marginen så vil det kunne være svært lønnsomt å få tatt ei ny verdivurdering basert på dei endringane som er gjort sidan då.

 

 

Ellers så må du sjå på dei vanlige råda for å fortsatt holde forbruket på eit så lavt nivå som mulig slik at du får betjent den dyre gjelda fortast mulig.

I tillegg til å sjå om det er muligheit for å skaffe meir inntekter. Reknar med at du sikkert alt har vurdert dette, men sjølv småjobbar som å klippe plenen eller måke oppkjøyrselen for naboen og liknande vil gi inntekter som til saman kan bli ein del. Om du klarer å få nokre strøjobbar så kan du bruke dei pengane til forbruk og velvære, psykologisk så vil det kunne gi ein gevinst at du bruker heile lønna til å betjene gjeld og nødvendige utgifter, og at du bruker strøjobbane som "lommepengar" til ting som du vil unne deg til tross for litt stram økonomi.

 

Tja er det virkelig det? En skal jo ha egenkapitalen i orden også? Altså på boligen, en får vell ikke fullfinansiere boligen.

Lenke til kommentar

 

Få kredittgjelda inn i boliglånet. Off, jeg forstår ikke hvordan noen klarer å få så høy kredittgjeld. Hva foregår oppe i hodet på folk når de tar opp sånne lån?

 

Anonymous poster hash: bf5b1...11b

Står jo forklart i førsteposten. Er jo ikke noe ønsket situasjon, men er en kombinasjon av at vi mista en veldig stor del av inntekta samtidig (dama jobba samme sted og mista også jobben), da har kredittkort f.eks vært en litt for enkel løsning, og idioti rett og slett.

 

Å selge huset er det siste vi gjør mtp at vi har barn etc., som sagt så får vi betalt alt, men akkurat nå er det om å gjøre og få betalt ned mest mulig også, slik at hverdagen blir enklere de neste årene.

 

Ellers takk for gode svar! :)

 

Anonymous poster hash: e00e9...e91

Lenke til kommentar

Prøv å få kredittgjelden inn i boliglånet, det sparer deg antagelig en formue i renter.

Dette er matematisk sett den beste løsningen. Men det er en skummel møte å gjøre det på. Veldig mange som har pådratt seg høy kredittkortgjeld, som finner en quick fix, f.eks. bake gjelda inn i boliglånet eller får arv/gave fra foreldre, har ikke lært å endre atferden sin. De faller raskt tilbake til gamle synder, og neste gang finnes det ingen quick fix.

 

Det kan være en idé å lære å betale ned gjeld i noen måneder før man bruker quick fix-en.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meldt deg opp til fag ved universitet/høgskole gjerne som emnestudent nå når fristen for å søke er gått ut. 

Da får du rente og avdragsfrihet i lang tid fra lånekassen og du får masse penger fra dem til 0% rente som du kan bruke til å betale kredittkortgjelden din med. Er også mulig å reforhandle en nedbetalingsavtale med kreditorene. 

 

Og så har jo ingen nevnt luksusfellen! :D bare meld deg på og få et gavekort til 10.000 på rema. 



Anonymous poster hash: db009...13f
Lenke til kommentar

Du har fått mye bra råd her, men jeg oppfordrer til å tenke langsiktig. Tenk at denne gjelda skal du tross alt betale gjennom hele livet ditt. Om du skal leve i 50 år til, så kan du dele 2 000 000 på 524 måneder = 3816 kr per måned. Selvfølgelig litt overdrevet, men når man tenker sånn, så blir ofte ting lettere å ta innover seg. Det finnes -alltid- en løsning. Og du bør huske at huset ditt også er verdt penger, så om du er redd for å etterlate gjeld til barna, så vil de kunne selge huset om de ønsker. Så lenge du fortsetter å betale regninger og prøver å tjene penger, så vil det ordne seg.

 

Husk også at selv rike mister noen ganger formuen sin. Selv om du snubler litt og tar opp kredittgjeld, så gjør du en god jobb.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller virker det som TS ikke har helt bakkekontakt? Velger å få TO barn OG kjøpe hus, uten å ha økonomisk dekning for dette...

Som du kanskje kan lese i førsteposten så har jeg mista 3 jobber etter at hus ble kjøpt og barn ble født. Før dette var økonomien god. Noe av kredittgjelda går derimot på rein idioti som følge av at vi ikke klarte å justere livsstilen godt nok, det er jeg førstemann til å innrømme. :)

 

Takk igjen for mange gode innspill, mye godt å ta med seg videre her. Er ikke kjempestressa om dagen etter at jeg fikk fast jobb, ting skal hvertfall gå rundt nå. Nå er det bare om og gjøre og bli kvitt kredittgjelda.

 

Anonymous poster hash: e00e9...e91

Lenke til kommentar

 

Er det bare meg eller virker det som TS ikke har helt bakkekontakt? Velger å få TO barn OG kjøpe hus, uten å ha økonomisk dekning for dette...

Som du kanskje kan lese i førsteposten så har jeg mista 3 jobber etter at hus ble kjøpt og barn ble født. Før dette var økonomien god. Noe av kredittgjelda går derimot på rein idioti som følge av at vi ikke klarte å justere livsstilen godt nok, det er jeg førstemann til å innrømme. :)

 

Takk igjen for mange gode innspill, mye godt å ta med seg videre her. Er ikke kjempestressa om dagen etter at jeg fikk fast jobb, ting skal hvertfall gå rundt nå. Nå er det bare om og gjøre og bli kvitt kredittgjelda.

 

Anonymous poster hash: e00e9...e91

 

Vil bare få skrevet en ting til .. vi lærer ingenting om å håndtére penger i skolen, derfor er det så utrolig mange som snubler når vi får store penger mellom henda. Så det er egentlig ikke din skyld, det er statens skyld, som ikke innfører lærdom om økonomi i skolen. Det er forferdelig uetisk, og skaper svært mye psykologiske traumer, og sosial stigmatiséring. Du føler skyld og skam, men gjorde så godt du kunne. Dét er bevis nok.

 

Ikke ha dårlig samvittighet, bare sé livet i perspektiv og prøv å øk bevisstheten din rundt økonomi. Forestill deg at du alleréde er gjeldfri, det vil bare ta tid. Problem solved!!!

Lenke til kommentar

 Så det er egentlig ikke din skyld, det er statens skyld, som ikke innfører lærdom om økonomi i skolen. Det er forferdelig uetisk, og skaper svært mye psykologiske traumer, og sosial stigmatiséring.

 

Staten?? Når i alle dager ble STATEN ansvarlig for å lære voksne folk det som voksne folk har klart å lære seg i alle tider frem til nå??  :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...