Gå til innhold

Har vi et fungerende demokrati i Norge?


  

77 stemmer

  1. 1. Har vi et fungerende demokrati i Norge?

    • Ja
      40
    • Nei
      37


Anbefalte innlegg

Velgerne kan ikke stole på at politikerne ville valgt hva de ville ha gjort om forutsetningene skulle forandre seg. Velgerne kan ikke engang stole på at politikerne gjør hva de lover, når forutsetningene ikke forandrer seg. 

 

Det er ingen partier i Norge, meg bekjent i alle fall, som sier at folk ikke skal betale skatt og staten skal betale alt selv. 

 

Okay, da får vi være enige om å være uenige i det. Hvorfor skulle de stemme imot sin egen ideologi (som ideelt sett er den samme som din)? Er du en av de som tenker at alle er korrupte, fordi de er politikere av yrke?

 

Nei, men noen går til valg på at de skal senke skatter og avgifter uten å forklare hvordan de skal gjøre opp for dette i budsjettet, noe som virker uærlig for min del. (Jada, om vi privatiserer alt, så kommer skattekuttene til å betale seg selv...  må bare fylle på med oljepenger mens vi venter)

 

Ap, derimot, som i forrige stortingsvalg fortalte at de ville øke skattene med 15 mrd. kroner skremte jo vettet av mange velgere. De tenkte vel at alle da ville få mindre å rutte med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, da får vi være enige om å være uenige i det. Hvorfor skulle de stemme imot sin egen ideologi (som ideelt sett er den samme som din)? Er du en av de som tenker at alle er korrupte, fordi de er politikere av yrke?

 

Nei, men noen går til valg på at de skal senke skatter og avgifter uten å forklare hvordan de skal gjøre opp for dette i budsjettet, noe som virker uærlig for min del. (Jada, om vi privatiserer alt, så kommer skattekuttene til å betale seg selv...  må bare fylle på med oljepenger mens vi venter)

 

For mange politikere går sin egen karriere/vinning foran hva velgerne vil. Det var en grunn til at politikerne i 2008 fjernet loven som gjorde at de kunne bli straffet for løftebrudd. Regjeringen har brutt 21 % av løftene sine, de har rett og slett ikke prioritert å gjennomføre de.  Stortingsrepresentantene øker sin egen lønn, selv om de tjener nesten dobbelt så mye som gjennomsnittsbefolkningen.

Men ja, dette gjelder selvsagt ikke alle, det finnes også politikere som representerer velgernes interesser.

 

Om vi bør bruke mer av oljepengene, til for eksempel investeringer i norsk infrastruktur, er jo en legitim diskusjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

-snip-

 

Stortingsrepresentantene øker sin egen lønn, selv om de tjener nesten dobbelt så mye som gjennomsnittsbefolkningen.

Men ja, dette gjelder selvsagt ikke alle, det finnes også politikere som representerer velgernes interesser.

 

Om vi bør bruke mer av oljepengene, til for eksempel investeringer i norsk infrastruktur, er jo en legitim diskusjon. 

 

Det første venter jeg med å svare på til du kan dokumentere det, og jeg regner med at regjeringen selv kan forklare hvorfor dette eventuelt har skjedd.

 

På Stortinget var det noen partier som stemte mot lønnsøkningen de fikk. Har du vurdert å stemme på noen av disse?

 

edit: At enkelte politikere misbruker sin posisjon betyr forøvrig ikke at Norge ikke lenger er et demokrati.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

1.) Det første venter jeg med å svare på til du kan dokumentere det, og jeg regner med at regjeringen selv kan forklare hvorfor dette eventuelt har skjedd.

 

2.) På Stortinget var det noen partier som stemte mot lønnsøkningen de fikk. Har du vurdert å stemme på noen av disse?

 

edit: At enkelte politikere misbruker sin posisjon betyr forøvrig ikke at Norge ikke lenger er et demokrati.

 

1. Dokumentere at de fjernet loven om løftebrudd? https://www.nrk.no/norge/politiske-loftebrudd-blir-tillatt-1.4765145

Forklaringen vil du nok aldri få, fordi sannheten er at de vil beskytte seg selv samtidig som de bedrar folket.

 

2. Var ikke det SV og R? Stemme på kommunister er en ganske vill oppfordring.

 

Vi to har snakket om lønn for eliten, og for undersåttene før. TL;DR: Politikere (på stortinget) tjener ca. 300% av medianlønn i dette landet (da ikke regnet med falske reiseregninger og andre goder). Tar man med det, så tjener de kanskje 500% av medianlønn i Norge. Sjukt.

 

Ref. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1850747&view=findpost&p=25010873

Endret av amor patriae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Dokumentere at de fjernet loven om løftebrudd? https://www.nrk.no/norge/politiske-loftebrudd-blir-tillatt-1.4765145

Forklaringen vil du nok aldri få, fordi sannheten er at de vil beskytte seg selv samtidig som de bedrar folket.

 

2. Var ikke det SV og R? Stemme på kommunister er en ganske vill oppfordring.

 

Vi to har snakket om lønn for eliten, og for undersåttene før. TL;DR: Politikere (på stortinget) tjener ca. 300% av medianlønn i dette landet (da ikke regnet med falske reiseregninger og andre goder). Tar man med det, så tjener de kanskje 500% av medianlønn i Norge. Sjukt.

 

Ref. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1850747&view=findpost&p=25010873

 

Nei, helst dokumentere at så mange politikere velger karriere fremfor politisk overbevisning at det har en betydning for styringen av landet.

 

Jo, det var bare de som stemte mot økningen i lønn. Kapitalister ville selvfølgelig aldri gjøre noe slikt.

 

Jeg husker diskusjonen vår der, ja. Tråden kunne vel nesten vært slått sammen med denne. Politikerne på Stortinget tjener åpenbart mere enn de fleste her i Norge, men jeg mener at det ikke hindres oss fra å være et demokrati, selv om man kan argumentere for at det gjør dem til en elite.

 

I Russland tjener de som sitter i Dumaen noe sånt som femti ganger en vanlig lønning, så vi er ikke helt håpløse, i det minste. (Husker ikke kilden på det, sorry.)

Lenke til kommentar

Nei, helst dokumentere at så mange politikere velger karriere fremfor politisk overbevisning at det har en betydning for styringen av landet.

 

Når lønna for de på stortinget er så høy, så tar jeg det som en selvfølge at det er om å gjøre å komme seg inn der fort som faen. For meg virker den syke lønna, og de syke godene, som ekstremt gode incentiver for å være en uærlig, karrierekåt, korrupt politiker. Jeg kan kun påpeke incentivene, siden jeg bruker fritiden min på andre ting enn å følge med på teateret som spilles inne på stortinget.

 

Jeg forstår at du mener noe annet, og det er jo greit det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når lønna for de på stortinget er så høy, så tar jeg det som en selvfølge at det er om å gjøre å komme seg inn der fort som faen. For meg virker den syke lønna, og de syke godene, som ekstremt gode incentiver for å være en uærlig, karrierekåt, korrupt politiker. 

 

Ja, en jobb som toppolitiker gir både høy lønn og muligheter for andre godt betalte jobber senere, men det i seg selv betyr jo ikke at politikerne vi har i dag er korrupte.

 

Om du mener at lavere politikerlønninger er det eneste som kan redde demokratiet så må du jo stemme på noen som er enige med deg i det.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

I et oligarki er ikke de som styrer folkevalgte, slik de er i demokratiet Norge.

Selvfølgelig kan de som styrer være valgt. Norge kan man kalle et representativt oligarki der folk får velge mellom en elite hvem som skal ta avgjørelser, folket har tilnærmet null innflytelse på disse oligarkene etter at de er blitt valgt. I et demokrati ville folket stemt om saker, ikke hvem som skulle få maktposisjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når lønna for de på stortinget er så høy, så tar jeg det som en selvfølge at det er om å gjøre å komme seg inn der fort som faen. For meg virker den syke lønna, og de syke godene, som ekstremt gode incentiver for å være en uærlig, karrierekåt, korrupt politiker. Jeg kan kun påpeke incentivene, siden jeg bruker fritiden min på andre ting enn å følge med på teateret som spilles inne på stortinget.

 

Jeg forstår at du mener noe annet, og det er jo greit det.

 

Jeg vil ikke si at det er lønna som er problemet, men det at man kan ha "politiker" som karriere. Det burde være krav om arbeidserfaring for å i det hele tatt kunne stille til valg, samt at man var begrenset til en enkelt periode, har man vært på stortinget i en periode burde man ikke ha tilgang til å være politiker etter dette. Periodene kunne omså blitt forkortet til 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, gjerne. Enhver person som har "politiker" som jobbtittel får null respekt fra meg. Ett unntak er om de er privatfinansiert av en stor gruppe mennesker (ikke staten).

 

Okay... Men siden denne tråden handler om demokrati, tror du det ville være en mere demokratisk løsning enn den vi har i dag? Altså at de som har mye penger betaler lønna direkte til politikerne?

Lenke til kommentar

Politikerlønningene er ute av kontroll. Ordføreren i Ullensaker kommune, med sine 38 000 innbyggere, tjener 1.400 000 i årslønn. 

 

Dette for å utføre en jobb som det ikke stilles krav om utdanning til, en i hovedsak komfortabel kontor/møtejobb. 

Mens for eksempel hjelpepleieren på sykehjemmet i kommunen, som kanskje tjener 1/4 av ordføreren, har en jobb med objektivt sett mye mer fysisk og psykisk påkjenning. 

 

Politiker i Norge er blitt et yrke man kan ca$$he inn i, og gapet mellom politikerne og den gjennomsnittlige nordmannen øker. 

Lenke til kommentar

Politikerlønningene er ute av kontroll. Ordføreren i Ullensaker kommune, med sine 38 000 innbyggere, tjener 1.400 000 i årslønn.

Dette har vært debattert og kritisert av partiene på venstresiden i Frp-styrte Ullensaker i mange, mange år uten at noe har skjedd. Det er klart man skal tjene godt når man jobber i en såpass krevende stilling, men nesten halvannen million er altfor mye. Dette er ikke det eneste som er på trynet i Ullensaker, som jeg mener omtrent styres korrupt uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Varaordføreren fra Høyre tjener forresten nesten en million han også.

 

I Oslo tjener Marianne Borgen (SV) 1.365 000. Forskjellen der er at hun selv og partiet hennes selv tar til orde for å gå gjennom lønningene. Det ble dessverre nedstemt av Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre. MDG, Rødt og overraskende nok Frp var for.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ja, en jobb som toppolitiker gir både høy lønn og muligheter for andre godt betalte jobber senere, men det i seg selv betyr jo ikke at politikerne vi har i dag er korrupte.

 

Om du mener at lavere politikerlønninger er det eneste som kan redde demokratiet så må du jo stemme på noen som er enige med deg i det.

 

Vi kan godt prater om uærlighet, men retorisk betyr ikke korrupsjon noe annet enn at man benekter hva institusjonens formål er.

Stortingets formål har et eller annet med indirekte demokrati og nasjonsbygging å gjøre, og jeg tror jeg er enig at noe blir gjodt for mellom de glorifiserte veggene som stemmer omtrent med den mektige og pene beskrivelse. 

Gjerne blandet med en del valgflesk for å komme igjennom valgene. Problemet med at all makt samles i partiesystemer er at når makt går i arv mister også makten bakkekontakt med partiene mål.

 

F.eks Arbeiderpartiet ble stiftet i 1887, men fikk ikke reele muligheter riskpolitsk før de moderte seg og skapte en allmenplatform. Og siden de var heldig nok til å sitte under krigen, fikk de defacto makt tilogmed at manns minne begynte å raktne av alderdom og generasjonsutbytting. 

Med såpass lang partiehistorie går makt i arv, til vi i dag har en halvfranks nikkedukke som galleonsfigur, uten noen som helst form for bakkekontakt. Samtidlig blir partiets interesser styrt sentral fra toppen, med samme mangel på bakkekontakt. 

Stoltenberg hadde ikke blitt Natosjef uten noen guttetjester for gutteklubben grei. Kanskje det gagner Norge, men i praksis er det en form for korrupsjon og broileri som svekker vår mulighet til å stole på de folkevalgte.

Det leder også til et postmoderne problem hvor partiene går stadig lengre fra sine røtter og idealer, som igjen utvanner verdiene deres. 

Samtidlig gir etablert makt dem muligheten til å holde posisjonene sine, da folk er stemmelojale rikspolitisk av mange årsaker.

Jeg tror ikke jeg er enig i måten amor patriae bruker sin retorikk om saken, men i prinnsipp har han rett. Oppsamlingen av broileri og makt i arv leder til manglende bakkekontakt og politisk styrke for å bygge Norge.

Lenke til kommentar

Stoltenberg hadde ikke blitt Natosjef uten noen guttetjester for gutteklubben grei. Kanskje det gagner Norge, men i praksis er det en form for korrupsjon og broileri som svekker vår mulighet til å stole på de folkevalgte.

Dette er vel iallefall en utbredt konspirasjonsteori på Facebook, har jeg forstått. Er det virkelig umulig at tidligere statsministre i Norge kan være egnede for toppjobber i utlandet uten å ha vært korrupte? Enten det er Jens, Gro eller (grøss) Thorbjørn?

 

Hvor mye av makten i Norge er det som "går i arv"? Jeg vet at noen politikere har gått i sine foreldres fotspor, akkurat som folk fra andre yrker har gjort, men er det mere utbredt innen politikken? Det er da fortsatt mange maktsterke politikere i Norge som kommer fra en familie med arbeiderbakgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay... Men siden denne tråden handler om demokrati, tror du det ville være en mere demokratisk løsning enn den vi har i dag? Altså at de som har mye penger betaler lønna direkte til politikerne?

 

En mer demokratisk løsning ville være å la folket bestemme.

 

Bestemte folket at vi ville ha EU/EØS? Hva med ACER? Eller annen politikk som tråkker på Norges suverenitet?

 

Man trenger ikke være rik for å gi penger til andre, så de kan kjempe for deg. Det er jo selvfølgelig en fordel da. Rike støtter ikke kun Høyre heller..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I et oligarki er ikke de som styrer folkevalgte, slik de er i demokratiet Norge.

For å ta tak i hva saken i bunn og grunn bunner i- om består Norge av et demokrati, eller noen sinne har vært der?

 

Svaret er følgelig gitt igjennom lang erfaring om systemet som vi som lever under det -har opplevd det som- og da kan jeg overbevise ALLE som leser dette- DEMOKRATIET har aldri eksistert, mens demon kratiet lever i beste velgående.

 

1. Fhv stm og Globalisten Gro H B ville ha Norge inn i Russeunionen, EU. I 1994 hadde vi et referendum om EU, dvs en folkeavstemning.

2. Resultatet talte sitt tydelige spåk, og det språket kom fra DEMOKRATIET, som er FOLKET.

3. Det ble over 52% NEI til EU- dvs demokratiet var flertallet i folket som gikk imot globalistenes planer om et EU-medlemskap.

4. Men Globalisten GHB gav seg katta i hva folket mente- og "melte sin egen kake". Ja til EU-avtalen ble signert på øya Korfu juni 1994 med BjørnTore Godal m.fl. til stede.

5. Men hvordan ser et demokrati ut inne på stortinget? Jo, hvis det er et NEI til EU i folket- så skal nettopp dette avspeiles med flest NEI til EU representanter inne på stortinget- HVIS NORGE har et demokrati. I motsatt fall har vi et diktatur- noe vi faktisk fortsatt har. Fordi det var flest JA til EU representanter inne på stortinget.

 

6. Da reises spørsmålet- har vi da et demokrati?

 

Til de av dere som har lyst å lese om statskuppet, ja da de stjal demokratiet og satte inn diktaturet i mellomkrigsårene. Les Kretsen på 13 menn- som var skjult i Hjemmefronten- nemlig en femtekolonne.

 

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=3292

 

BmOnline

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja, en jobb som toppolitiker gir både høy lønn og muligheter for andre godt betalte jobber senere, men det i seg selv betyr jo ikke at politikerne vi har i dag er korrupte.

 

Om du mener at lavere politikerlønninger er det eneste som kan redde demokratiet så må du jo stemme på noen som er enige med deg i det.

Host, hark, osv... at de ikke er korrupte??

 

La oss ta for oss noen feite facts ang stortinget. Facts som MSM dvs NRK og Tv2, Aftenposten, VG, Dagbl osv har fått RIKELIG betalt for ikke å snakke høyt om, dvs skrive om i pressen- som de egentlig burde gjøre- ser dere tegningen, nettopp Korrupt.

 

Her får dere et aldri så lite innblikk i "konglomeratet" vi nå skal zoome inn i. Så nå får dere et innblikk i hva som egentlig foregår på stortinget- det er ALT annet enn redelige forhandlinger, men snarere juks og bedrag over en lav sko. den Røde pressen alene mottar 6 milliarder kr pr år for ikke å skrive om hva som egentlig er i gjære (fjerning av velferdsstaten) og utbytting av nordmenn mot mulla brakar. (les globalisering og new world order). Nå skjønner dere at det totale beløp til dette formålet er på svimlende 12 milliarder kroner pr år, for å ødelegge den fredelige og vennlige nasjonen Norge. Noe de begynte med i 1990 for alvor- da Norge har deltatt i 8 kriger i Verden siden den gang- ved å drepe tusenvis av uskyldige mennesker i midt østen, pluss Libya i 1999, v Grete Faremo. Fhv fv min.

 

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=3229&sid=59155440176de39ce3a2a4a65dc86b2f

 

Og HVEM har gitt disse klysene på tinget lov til å opprette et Kartell mot oss inne på stortinget den 7. mai 1969?

 

Vi i Folkeaksjonen mot Eu medlemskap, FME mottok et hemmeligstemplet dokument fra en fhv stortingsrepresentant som jeg kjenner og han angret på hva han hadde vært med på inne i denne illegale Europabevegelsen inne på stortinget.

 

Han ba meg om å sette en stopper for denne bevegelsen. Her ser dere dokumentet og alle medlemmene i 1969. Det er til å få hakeslipp av. Sa du ærlig og redelig?? Ååå langt ifra. De har ALDRI brydd seg om oss- annet enn at de skattet oss i kne- og ville ha tak i penga våre- det er hva de bryr seg om disse kakerlakkene.

 

http://bmonline.no/html/eu_69.html

 

Som om ikke det var nok, så hadde de også laget seg ennå et skalkeskjul, under ONE WORLD- registert under stortinget i Brrg.

 

Her kan dere lese kopi av den siden- hvor mr KGB Jagland Juri var formann og formante at vi måtte gi avkall på våre verdier, tenk det dere!

 

Den siden fjernet de raskt da jeg begynte å skrive om den på http://grunnlovens-vektere.com. Men jeg kopierte opp de fisefine damer og herrer som er med på bedraget mot oss, gode nordmenn i Norge.

 

Husk en sak, Per Borten talte ofte disse ord: Sitat :"Det er ikke de med de lengste 17. mai sløyfene som er de gode nordmenn!", sitat slutt. Og det var Einar Gerhardsen, Gro H B, JG Støre, Jagland, E Dørum osv. (Globalistene) Og de finner du inne i Kartellet på stortinget i dag, hvor de er UNISONE enige om å legge Ned Norge!

 

Når du har lest dette og latt det "synke ned" da vil du forstå hva som egentlig skjer på Stortinget og i Regjeringen.

 

Det finnes ikke fnugg av demokrati, men et perfekt diktatur og demon krati. Alt er satt i scene av blodbadsglobalistene fra 1990. Husk i 1993 ble staten rasert fullstendig. Da begynte donald duck politiet for alvor, dvs NULL politi, men banditter. Statens Veivesen ble rundstjålet av Mesta. Luftfarstverket rundstjålet av Avinor. Televerket ble fjernet. Posten ble forandret og skrumpet inn til en pølsebod. Dette var starten på ødeleggelsen av Norge. Innføringen av AS.

 

Bandittene endret på alt som hadde god gammel forankring i stabilitet.

 

Vi har mye å snakke om...

 

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=65&t=1301

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...