Gå til innhold

Selge speilrefleksparken for å kjøpe backpackerkamera - hvilket?


Anbefalte innlegg

Per i dag har jeg et foretak hvor jeg som fotograf leverer bilder til litt forskjellige bedrifter. Jeg har lurt på å reise til utlandet ett-to år, og da må man ha en liten buffer når det kommer til penger, og da spørs det om ikke både hus og objektivpark må vike for noe mer kompakt. Hvis jeg skulle dratt avgårde ett år er det ikke tvil om at jeg måtte hatt med meg kamera, men 5D3 og hvilket som helst objektiv (som f.eks. 40mm pancake som jeg har) blir for stort, uansett hvordan du ser på det. 

 

Ettersom det mest interessante og aktuelle for meg har vært high-end segmentet i speilrefleks har jeg falt helt av lasset på hva som gjelder om dagen når det kommer til kompakthet. Sony RX100 V har jo selvfølgelig utmerket seg, men total mangel på værtetting er et lite problem ettersom jeg har en ganske aktiv livsstil. Sony A7 med optikk blir igjen større enn jeg kunne tenke meg. 

 

Vektlegges:

- Fysisk størrelse og vekt

- Bildekvalitet og sensorstørrelse 

- Lyssterk optikk

- Batterilevetid

- Rask AF, også under video

- Værtetting

- Pris

 

Prismessig er RX100 V godt innafor, om jeg selger hele objektivparken og huset har jeg fortsatt plenty å rutte med til turen. Alle innspill settes stor pris på! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vektlegges:

- Fysisk størrelse og vekt

- Bildekvalitet og sensorstørrelse

- Lyssterk optikk

- Batterilevetid

- Rask AF, også under video

- Værtetting

- Pris

 

 

Finnes ikke. Du kan høre med julenissen om han har et slikt kamera men jeg er ganske sikker på at han heller ikke finnes.

 

 

 

 

Trur du bør vurdere om du skal på en opplevelsestur eller fototur.

Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på er det ikke let å finne noe som matcher alle kravene dine. Men her er noen be traktninger:

 

- Vanntette: Det finnes noen modeller som er helt vanntette, skal tåle støt/fall til en viss grad også. Best av disse er sannsynligvis Olympus TG5 (men Leica har ett uten zoom med større sensor). Uansett, velger du noe som TG5 går det på bekostning av bildekvalitet. Det særegne designet til linsene (for å få plass til zoom i et lite vanntett kamera) går ut over bildekvalitet og kombinert med veldig små sensorer blir det vanskelig å anbefale som hovedkamera (som tillegg derimot an det være veldig nyttig).

 

Så jeg ville helt klart ofret vanntetthet. Det finnes imidlertid noen som har en viss værtetting, dvs de skal tåle litt fuktighet og støv uten problemer - men ingen sier eksakt hvor mye... To modeller i denne kategorien jeg synes er interessante er Sony RX10 II og RX10 III. Begge er mye større enn f.eks RX100-modellene, men bruker samme sensor som gir rimelig bra bildekvalitet selv om den er (middels) stor/liten. RX10 II har 24-200 ekvivalent zoom og fat F2.8 gjennom hele zoomområdet. RX10 III er større og tyngre (over en kilo) og har 24-600mm ekvivalent, F2.4-F4.0. Begge har 4K video. Panasonic har FZ300, men da er du nede på knøttliten sensor igjen.

 

Du får også mange systemkameraer som blir ganske kompakte, i hvertfall sammenlignet med 5DIII. En kombinasjon du kan sjekke er Olympus E-M5 II som er deres minste værtettede speilløse kamera. Det gir ikke 4K video, men Olympus har flere linser å velge mellom som er værtettet. Stort sett linser i Pro-serien deres, men det finnes også en litt sær 12-50mm (24-100 ekvivalent) som er værtettet. Dårlig lysstyrke, men et overraskende godt allround objektiv med innbygd makrofunksjon som er ganske hendig på reise. Det er litt langt (endrer ikke lengde ved zooming) og selvsagt ikke eksepsjonelt optisk, men verdt å sjekke ut.

 

Olympus har selvsagt andre standardzoomer også, noen med bedre lysstyrke, andre mer kompakte og en med stort zoomområde. Til Olympus hus kan man også bruke Panasonic linser da begge har samme fatning (MFT). Panasonic har også hus som generelt er sterkere på video (4K på det meste av nyere hus), men Olympus har muligens litt bedre stabilisator i huset enn Panasonic (og eldre Panasonic-hus er avhengig av stabilisator i linsene). Aktuelle Panasonic hus er GX8, G80 og GX80 hvor det siste ikke er værtettet. Går du for et MFT-hus kan du selvsagt spe på en standardzoom med en lyssterkt linse, eller gå for kun et par lyssterke linser.

 

Neste steg opp fra MFT i sensorstørrelse er APS-C. Her kan du velge mellom speilløst fra Fuji, Sony og Canon. Noe bedre sensorer, men du går også opp i størrelse på systemet. Ikke nødvendigvis i pris.

 

Generelt er autofokus i videomodus et problem hvis du er kresen og ønsker at kameraet aldri skal lete etter fokus, men noen modeller utmerker seg (positivt), som Canon Eos M5 og Sony A6500. Bortsett fra det er M5 svak på video (kun Full HD). A6500 rimelig bra.

 

Jeg reiste og var mye på tur tidligere, både lengere fotturer, kano osv osv. Hadde aldri noe vanntett utstyr. men brukte plastposer for beskyttelse. Det funker fint så lenge du ikke åpner dem, men det gjør selvsagt også at det ikke er "forsvarlig" å ta bilder under helt ekstreme forhold. Uansett, poenget er at de fleste kameraer tåler litt selv om de ikke er definert som vanntette/værtettet. Ved å insistere på værtettet ekskluderer du en del modeller for hvor mange ekstra bilder? Det kan bare du svare på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på er det ikke let å finne noe som matcher alle kravene dine. Men her er noen be traktninger:

 

...

 

Jeg reiste og var mye på tur tidligere, både lengere fotturer, kano osv osv. Hadde aldri noe vanntett utstyr. men brukte plastposer for beskyttelse. Det funker fint så lenge du ikke åpner dem, men det gjør selvsagt også at det ikke er "forsvarlig" å ta bilder under helt ekstreme forhold. Uansett, poenget er at de fleste kameraer tåler litt selv om de ikke er definert som vanntette/værtettet. Ved å insistere på værtettet ekskluderer du en del modeller for hvor mange ekstra bilder? Det kan bare du svare på...

 

Takk for meget utfyllende svar! Som andre nevner over så er det jo et kompromiss som må inngås uansett, men jeg poengterer at listen over ikke var krav til kamera, men ting som jeg vektlegger og legges til grunn for valget jeg faller på. Å be om alt på den listen tilfredsstilt blir som å be om en 12mm-600mm 1.2L - det kommer neppe til å skje. Jeg er mye på tur i skog og mark selv, men som regel blir 5d3en liggende i sekken, om den i det hele tatt kommer så langt. 

 

Værtettingen er absolutt mulig å ofre, sist gang jeg var i Australia ble jeg tatt på sengen under en timelapse, og fikk en regnstorm over meg og mitt tidligere 5d2. Det overlevde fint tross ingen oppgitt værtetting. Spørs om ikke noe speilløst ala mft eller APS-C er tingen, etter å ha jobbet med fullformat i mange år er jeg blitt veldig bortskjemt når det kommer til bildekvalitet. Det er synd å måtte "babye" utstyret sitt bare fordi man er livredd at en dråpe på feil sted skal ta knekken på det, men må man så må man. 

 

Fuji X-T2 ser interessant ut, men begynner å pushe grensene litt når det kommer til størrelse. Det beste kameraet er jo alltid det du har med deg, og jeg har mange ganger latt det svære fullformatskameraet ligge igjen hjemme på tur, til fordel for mobilen, så og si utelukkende på grunn av størrelse. Panasonic GX8 ser jo også bra ut, men det ser ut til at en oppdatering er på trappene mtp at nesten alle butikker er tomme. 

Lenke til kommentar

Canon 200D påmontert 40mm pancake går i lommen, hvis du har litt store lommer da :)

 

Fordelen er at du er familiær med Canon fra før så du vil kjenne deg igjen og objektivene dine passer perfekt. Med de nye STM-objektivene fra Canon får du også soft og stillegående fokus, de er relativ gode i skarphet, relativ små/lette og rimelige.

 

Har selve 100D med 15-85 IS som standard "ikke lite og lett objektiv men liker zoom-området", 40mm "går i jakkelomma", 55-250 IS stm "fungerer flott til video" samt endel flere objektiver.

 

Kan sende deg et par videoer tatt med 100D hvis du sender meg en PM.

 

Den nye 200D skal være betraktelig bedre på video med dual-sensoren.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon 200D påmontert 40mm pancake går i lommen, hvis du har litt store lommer da :)

 

Fordelen er at du er familiær med Canon fra før så du vil kjenne deg igjen og objektivene dine passer perfekt. Med de nye STM-objektivene fra Canon får du også soft og stillegående fokus, de er relativ gode i skarphet, relativ små/lette og rimelige.

 

Har selve 100D med 15-85 IS som standard "ikke lite og lett objektiv men liker zoom-området", 40mm "går i jakkelomma", 55-250 IS stm "fungerer flott til video" samt endel flere objektiver.

 

Kan sende deg et par videoer tatt med 100D hvis du sender meg en PM.

 

Den nye 200D skal være betraktelig bedre på video med dual-sensoren.

 

Joda, 100D/200D er nette, små hus - ingen tvil om det. Problemet er når jeg putter arbeidshingsten 24-70 2.8L ii på det, da faller alle argumenter for størrelse og vekt bort. Optikken må da uansett byttes ut, og da går jeg gjerne for noe som er enda mer kompakt. Jeg skulle gjerne holdt meg innenfor Canon sine grenser, men jeg syntes de rett og slett har vært for late de siste årene, og er ikke fortrolig med M-serien de har. 

 

Olympus har jo etter sigende langt bedre peiling på å lage kamera enn å navngi de, men hus som OM-D E-M1 blir vel store i både form og pris i forhold til hva jeg er ute etter. 

 

RX1Rii og Leica Q ser ut til å være fantastiske kamera, men igjen svært stiv pris og begrenset (i mine øyne) av fastoptikk. Igjen, en trade-off mellom lysstyrke og zoom, jeg er glad i å jobbe med fastoptikk men det blir for snevert til reisefoto i mine øyne. 

Lenke til kommentar

........

 

Fuji X-T2 ser interessant ut, men begynner å pushe grensene litt når det kommer til størrelse.

.........

 

Kommenterte ikke APS-C speilløst noe særlig i mitt første innlegg da du fort får et vel stort system og nesten like gjerne kan kjøpe et Eos 200D som Nautica foreslår hvis du skal ha noe særlig mer enn en normalzoom. Men husene er klart mindre fortsatt, I hvert fall I tykkelse.

 

X-T2 er et utrolig flott kamera, men du får samme sensor og veldig mye av funksjonaliteten i X-T20 også. Ulempen med Fuji er at de ikke har prioritert små linser i samme grad som kompakte hus, men til gjengjeld har de veldig bra optisk kvalitet i mange av linsene,

 

Ellers er det verdt å nevne at X-T2, X-T20 og A6500 (muligens A6300 også) bruker tilnærmet samme Sony-sensor som regnes som den beste APS-C-sensoren i øyeblikket. Sony A6500 er forøvrig også et ekstremt kompakt og bra hus og Sony har en veldig kompakt kitzoom på 16-50mm, men den får relativt dårlige omtaler og Sony har ingen andre kompakte alternative zoomer for APS-C.

 

Fordelen med Mft er sensorstørrelsen (ulempe mht bildekvalitet) som gir mindre optikk for same ekvialente brennvidde. Ser du nevner 24-70 i ett innlegg og ta en titt på for eks. GX8 eller GX80 med Panasonic 14-35 F2.8. Siden MFT-sensoren er så mye mindre får du selvsagt mer støy med samme eksponering, og større DOF ved samme blender, men det er likevel en uhyre interessant kombinasjon hvis du ser etter en kompakt kombinasjon med god normalzoom.

 

Når det gjleder GX8 og GX80 så er GX8 som du sier en eldre modell. Marinalt bedre sensor, men GX80 har ikke AA-filter og det reduserer fordelen med flere piksler på GX8. GX80 har en del nye funksjoner I forhold til GX8, og IBIS som fungerer i videomodus. GX8 er værtettet, men jeg synes det er vanskelig å anbefale GX8 fremfor GX80. 

 

Tror mange venter på oppdateringer av GX8, GX80 og Olympus-modeller også. Det er en ny generasjon av 20MP sensor ute, men foreløpig brukes den kun i GH5 og E-M1 II. Skal gi litt bedre DR og ytelse på høy ISO. Ryktene sier at Olympus E-M10 III er rett rundt hjørnet, men det er ikke sikkert at det bruker ny sensor.

Lenke til kommentar

 

........

 

Fuji X-T2 ser interessant ut, men begynner å pushe grensene litt når det kommer til størrelse.

.........

Ellers er det verdt å nevne at X-T2, X-T20 og A6500 (muligens A6300 også) bruker tilnærmet samme Sony-sensor som regnes som den beste APS-C-sensoren i øyeblikket.

 

 

Nei, Fuji bruker X-trans systemet på sine brikker, noe Sony garantert ikke gjør. De bruker nok heller en variant av vanlig Bayer-mønster. Brikkestørrelsen er imidlertid ca lik på de kameraene du nevner, men det er langt fra samme brikke.

Lenke til kommentar

 

 

........

 

Fuji X-T2 ser interessant ut, men begynner å pushe grensene litt når det kommer til størrelse.

.........

Ellers er det verdt å nevne at X-T2, X-T20 og A6500 (muligens A6300 også) bruker tilnærmet samme Sony-sensor som regnes som den beste APS-C-sensoren i øyeblikket.

 

 

Nei, Fuji bruker X-trans systemet på sine brikker, noe Sony garantert ikke gjør. De bruker nok heller en variant av vanlig Bayer-mønster. Brikkestørrelsen er imidlertid ca lik på de kameraene du nevner, men det er langt fra samme brikke.

 

 

X-trans er bare filteret foran brikken som er et alterantiv til Bayer. Samme sensor-design, men A6500 har PdAf-punkter som gjør at jeg skrev tilnærmet, muligens eksakt samme som A6300 (med unntak av alternativ filterlayout).

 

Edit: Strøk det om Pdaf... osv

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du svarte ikke...

 

Reiser du for opplevelse eller foto?

Om jeg hadde reist på foto-tur, så hadde jeg vel neppe stilt dette spørsmålet? Da hadde jeg pakket fotosekken med alt jeg har og vært nøgd med det. Jeg ser likevel poenget ditt, jeg ser nå på mulighetene for å få jobb som fotograf og da endrer plutselig utstyrsbehovet seg. 

 

 

 

........

 

Fuji X-T2 ser interessant ut, men begynner å pushe grensene litt når det kommer til størrelse.

.........

 

Kommenterte ikke APS-C speilløst noe særlig i mitt første innlegg da du fort får et vel stort system og nesten like gjerne kan kjøpe et Eos 200D som Nautica foreslår hvis du skal ha noe særlig mer enn en normalzoom. Men husene er klart mindre fortsatt, I hvert fall I tykkelse.

 

X-T2 er et utrolig flott kamera, men du får samme sensor og veldig mye av funksjonaliteten i X-T20 også. Ulempen med Fuji er at de ikke har prioritert små linser i samme grad som kompakte hus, men til gjengjeld har de veldig bra optisk kvalitet i mange av linsene,

 

 

Ser at tek.no anbefaler GX8 over GX80, og at prishoppet opp er rettferdig ifht hva man tjener av funksjoner. Jeg leser også mange nevner det samme du sier ang størrelse på optikk hos Fuji, og det er helt klart at det har mye å si. Jeg så på å gå over til a7-systemet til Sony pga størrelse, men igjen blir optikken massiv (spesielt hvis jeg skal bruke adapter og EF-optikk) så vinningen går opp i spinningen. 

 

Jeg har fått mange gode innspill og mye å vurdere her, takker så mye for tiden til alle som har tatt seg bryet med å komme med tips og anbefalinger! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Fuji X-T2 og ville aldri tatt den med på en slik tur hvis ikke foto var hovedpoenget med turen.

 

Hadde jeg vært yngre og uten unger etc ville jeg ha reist for å oppleve ikke fotografere.

 

Fuji X70 og Ricoh GR2, begge APS-C med fastoptikk 28mm ekv.

Sony RX100 serien. 1" sensor med zoom optikk.

En av disse ville jeg ha valgt, mest sannsynlig RX100V, for action opptak ville ha brukt en Gopro med brystsele/feste.

Lenke til kommentar

Ser at tek.no anbefaler GX8 over GX80, og at prishoppet opp er rettferdig ifht hva man tjener av funksjoner.

 

GX8 vs GX80 er ikke noe enkelt. GX8 har opplagt noen fordeler som marginalt bedre sensor og værtetting og Log-profil (tror jeg) for video. Sikkert noe annet også, men GX80 er en generasjon nyere, mindre og lettere og har mye bedre stabilisator.

 

Det går rykter om to nye MFT-kameraer i løpet av høsten, sannsynligvis et fra Olympus og et fra Panasonic. GX-serien og da spesielt GX8 trenger en oppdatering, men om og når er det ingen som kan si sikkert. Pen F er også litt i samme gate, men litt dårligere på video.

Lenke til kommentar

Jeg ville prioritert størrelse, men samtidig valgt et systemkamera. Ettersom du skal selge dages park for å få et økonomisk buffer, så tenker jeg at du ikke skal kjøpe for dyrt utstyr heller. Hvilket brennviddeomfang ønsker du? Trenger du lyssterk optikk?

 

I den situasjonene tror jeg at jeg hadde valgt Olympus E-M10MkII med 14-150mm allround-zooomen samt 17mm f/1.8 og 45mm f/1.8.

Lenke til kommentar

.... I den situasjonene tror jeg at jeg hadde valgt Olympus E-M10MkII med 14-150mm allround-zooomen samt 17mm f/1.8 og 45mm f/1.8.

 

Og det er et veldig bra alternativ. Jeg hadde nok godt for GX80 med 14-140mm som er en veldig lignende kombinasjon, men litt bedre på video. Trenger du ikke så stort zoomområde kan 12-60 være aktuell, og hva du trenger i tillegg av lyssterk optikk vil avhenge av preferanser for brennvidde. Jeg ville sannsynligvis valgt en 20mm F1.7, men en stund siden jeg så over listen med MFT-primes i normalområdet.

Lenke til kommentar

Og det er et veldig bra alternativ. Jeg hadde nok godt for GX80 med 14-140mm som er en veldig lignende kombinasjon, men litt bedre på video. Trenger du ikke så stort zoomområde kan 12-60 være aktuell, og hva du trenger i tillegg av lyssterk optikk vil avhenge av preferanser for brennvidde. Jeg ville sannsynligvis valgt en 20mm F1.7, men en stund siden jeg så over listen med MFT-primes i normalområdet.

GX80 med den kompakte 12-60mm-en er en fristende pakke. Synd den ikke finnes i en pakke. Det er bøtter og spann av lyssterke objektiver i "normal-området" - 17mm f/1.8, 20mm f/1.7,25mm f/1.2, 25mm f/1.4, 25mm f/1.7, 25mm f/1.8. 14mm f/2.5 og 15mm f/1.7 er litt for vide til all-round bruk synes jeg. jeg liker 17mm-en best for da trenger jeg hverken 14mm, 20mm eller 25mm.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...