Gå til innhold

Hvor sunt er Fun Light?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme hvor farlig eller ufarlig aspartam er, er min erfaring at inntak av kunstig søtning stimulerer søtsuget. Det beste er nok å drikke søtt så sjeldent at det ikke spiller noen rolle hva som gir smak. Venner man seg til at alt skal "smake godt" hele tiden, er man mer sårbar for å utvikle dårlig kosthold. Drikk vann.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg fra Isbilen.

 

Har vært perioder i livet jeg har drukket mye sånn saft. Det virker som at man blir litt avhengig. Jeg føler også at de stoffene som er i den gjør ett eller annet med metabolismen, uten at jeg kan forklare helt hva det er. Føles mye bedre å drikke reint vann. Det er kjedelig, men kroppen og hjernen har veldig godt av det.

 

Ett glass saft eller brus til middagen tenker jeg er greit.

Lenke til kommentar

Samme hvor farlig eller ufarlig aspartam er, er min erfaring at inntak av kunstig søtning stimulerer søtsuget. Det beste er nok å drikke søtt så sjeldent at det ikke spiller noen rolle hva som gir smak. Venner man seg til at alt skal "smake godt" hele tiden, er man mer sårbar for å utvikle dårlig kosthold. Drikk vann.

Har drukket mye Fun Light, og har ikke rørt godteri og annet snop på over 1 år

Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg fra Isbilen.

 

Har vært perioder i livet jeg har drukket mye sånn saft. Det virker som at man blir litt avhengig. Jeg føler også at de stoffene som er i den gjør ett eller annet med metabolismen, uten at jeg kan forklare helt hva det er. Føles mye bedre å drikke reint vann. Det er kjedelig, men kroppen og hjernen har veldig godt av det.

 

Ett glass saft eller brus til middagen tenker jeg er greit.

Jeg tror ikke nødvendigvis det gjør noe med metabolismen. Mange har jo sagt til forsvar for sukkerfri saft at det ikke gir noe utslag på blodsukkeret og dermed ikke har noe beviselig innvirkning på søtsuget, men da overser de det viktigste organet i ligningen - hjernen.

Når man utsetter seg for en smaksopplevelse, gir det inntrykk. Og setter man pris på inntrykket, vil man gjerne søke det inntrykket igjen, og hjernen skiller ikke mellom aspartam og sukker. Gjentar man det ofte og regelmessig, har man skaffet seg en vane, et avtrykk, kan man kanskje si. Da har man dårligere forutsetninger for å styre unna i fremtiden.

Jeg har skaffet meg Sodastream og drikker litervis med kullsyrevann om dagen. Et flott alternativ hvis du vil ha noe som er "freshere" enn springvann. Vil jeg ha enda mer futt, tilsetter jeg sitronsaft. Vanvittig godt.

 

Har drukket mye Fun Light, og har ikke rørt godteri og annet snop på over 1 år

 

Kjekt for deg, men jeg har da ikke sagt det er umulig å kombinere funlight med en ellers sukkerfri tilværelse. Jeg sier bare at jeg ikke tror det gjør det noe lettere, og det er synd, fordi mange som sliter med vekten - ikke nødvendigvis du - bruker kunstig søtning som en slags krykke når de kanskje egentlig burde gått for totalavhold og venne seg av med at alt skal være søtt og godt hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er forsket veldig mye på aspartam, og det er ikke farligere enn andre ting man kan helle i seg. Selv ikke sukkermafiaen har klart å ta dem, og det er kanskje en grunn til å føle seg noenlunde trygg. Nylig forskning har derimot funnet lite støtte for at aspartam har noe for seg i vekttapsprosjekter, akkurat som jeg sa.

Evidence from RCTs does not clearly support the intended benefits of nonnutritive sweeteners for weight management, and observational data suggest that routine intake of nonnutritive sweeteners may be associated with increased BMI and cardiometabolic risk. Further research is needed to fully characterize the long-term risks and benefits of nonnutritive sweeteners.

 

http://www.cmaj.ca/content/189/28/E929

Lenke til kommentar

Alt med måte, det har vært en del diskusjoner hvorvidt aspartam og kunstige søtningsstoffer fremkaller kreft, men jeg har nesten sluttet helt med sukkerholdige drikker til fordel for drikker ála fun light.

Det har vært en diskusjon hos synsere, bloggere og annet med manglende forståelese av ernæringsfeltet. Innen ernæringvitenskapen er det enighet at dette kan være et verktøy for å redusere vekten som helhet.

 

Samme hvor farlig eller ufarlig aspartam er, er min erfaring at inntak av kunstig søtning stimulerer søtsuget. Det beste er nok å drikke søtt så sjeldent at det ikke spiller noen rolle hva som gir smak. Venner man seg til at alt skal "smake godt" hele tiden, er man mer sårbar for å utvikle dårlig kosthold. Drikk vann.

Det er gjort forsøk på appetitt og søtsug, og det er holdepunkter for at sammenlignet med sukkerbrus, ikke kompenserer med økt energi. Noen forsøk viser at man delvis kompenserer, men ikke nok, mens andre viser et lite vekttap, også sammenlignet med vann. Foreslåtte mekanismer er tilfredsstillelse av søtsmaken. Jeg ser også du lenker til den nylige Canadiske, om du ser på tabellene over kliniskeforsøk, så gir det fortsatt et lite vekttap. Forfatterne påpeker dene trenden i diskusjonen. Det Canadiske teamet har valgt å eksludere flere enn andre systematiske oversikter og/eller M-A som viser det motsatte: Andre oversikter som har inkludert en større mengde forsøk viser det motsatte. Det er to år siden publikasjonen i AJCN og meg bekjent har det bare kommet et nytt forsøk innen dette temaet.

 

http://ajcn.nutrition.org/content/100/3/765.long

https://www.nature.com/ijo/journal/v40/n3/full/ijo2015177a.html

 

Men det aspartam stoffet. Er det veldig farlig? Hvor store mengder Fun Light snakker vi før en potensiell risiko?

Nei, det er ingen holdepunkter for at realistisk inntak av stoffer, som du også får i deg av å spise grønnsaker, frukt og kjøtt gir noen negativ helseffekter.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...