Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en norsk ambassade i utlandet holde meg igjenn?


Jsp123

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er en fyr på 19 som må ta seg en tur innom den Norske ambassaden i utlandet. 
Si jeg hadde en åpen politisak/anmeldelse i enten Norge eller utlandet, har da ambassaden rett til å holde meg igjenn om god nok grunn? Hva kan eventuellt skje om jeg har en åpen sak?


Jeg vet ikke om jeg har en åpen sak selv, men har en eks kjæreste som nylig anmeldte meg for "trusler" mens jeg har vert i utlandet, kan dette eventuellt være alvorlig nok? 
 

Endret av Jsp123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er blant de tungt kriminelle som er etterlyst i i Europa via Schengen samarbeidet er det sikkert mulig, mens styre med vas er vel ikke akkurat en Ambassade sin hovedoppgave.

Hei, er du sikker på dette eller har noen lenker jeg kan lese dette? eller er det bare noe du tenker av sunn-fornuft? :) 

Lenke til kommentar

Norske myndigheter har ikke politimyndighet i utlandet.

 

Men la oss si de arresterer noen inne på ambassaden, og har immunitet, hva er det praktiske forskjellen? (sånn bortsett fra potensielle diplomatiske gnisninger, som jo er et ganske stort "bortsett fra"), landet ambassaden er i kan vel ikke gå inn å hindre det om de følger normal konvensjoner?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du blir anmeldt så er du ikke automatisk etterlyst av politiet, du er ikke kriminell selv om du blir anmeldt. Først må politiet kontakte deg og informere deg om at du har blitt anmeldt for så og ta et avhør/møte med deg. Tviler veldig sterkt på at du plutselig skulle bli arrestert på en norsk ambassade i et annet land fordi du har blitt anmeldt for noe som helst. Ikke for trusler. 

 

Om man blir anmeldt for mer alvorlige forhold der politiet er overbevist om at du er innblandet ( På grunn av konkrete bevis ) så kan det tenke seg at de kontakter politiet i det aktuelle landet du er i for og anholde deg. Men det skjer nok ikke i en trussel sak, og du vet vell selv hvor alvorlig din egen sak er om du har truet noen, Men om trusselen er alvorlig nok og din eks kjæreste har lagt frem bevis i form av lydopptak eller sms/chatlogg og lignende så skal du ikke se bort ifra at politiet møter deg på Gardermoen

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

De slappfiskene som jobber på norske ambassader vil ikke løfte en finger for å anholde deg, eller forlenge oppholdet ditt på ambassaden. De er mest interessert i å få deg ut fortest mulig slik at de kan forsette med hva de enn holdt på med da du kom. Du risikerer INGEN TING.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...