Gå til innhold

Selge bolig nå for å unngå tap ved overtakelse av prosjektert leilighet?


Anbefalte innlegg

De fleste av dere har sikkert fått med dere at prisene har falt ytterligere i Oslo-området. Så da lurer jeg på hva dere her tenker. For å ikke tape penger når jeg overtar ny bolig (ferdig bygget Q1 2018), må jeg selge den jeg har for 3mill blank. Prisantydning på leiligheten jeg bor i nå er ca 2,9. Om jeg faktisk får det til prisantydning er usikkert med tanke på at alle kjøpere er litt skeptiske nå som alle medier spyr ut skremmende artikler som forteller om prisfallet i boligmarkedet. 

 

Så jeg har 3 muligheter:

  1. Vente til neste år med å selge nåværende og håpe prisene ikke faller ytterligere.
  2. Selge nåværende bolig nå og leie en annen plass inntill ny leilighet er klar for innflytting.
  3. Selge kontraktposisjon og kun tape 30k. 

Jeg vil helst ikke selge kontraktposisjonen min, da jeg liker den nye boligen veldig godt, men samtidig vil jeg helst ikke måtte ta opp mer lån. 

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På samme måte som at media "skremmer ned" boligprisene nå, så har de også i såfall "skremt de opp" tidligere. Hvis dette er tilfellet.

 

Hva skjedde med de 100k som du mener du trenger?(hvor du MÅ selge for 3 mill, og bolig bare er takstet til 2,9) Forventet du at disse skulle komme i boligprisstigning det følgende halvåret frem til du tar over prosjektert leilighet, eller hva?

Endret av hfthomas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg nettopp så media friskmelde boligmarkedet i Oslo, antall usolgte er tilbake på normalt nivå?

 Det spørs litt på hvor du leser og ikke minst når :) 

 

https://www.dn.no/nyheter/2017/08/03/1243/Eiendom/fa-tegn-til-at-korreksjonen-i-boligprisene-i-oslo-er-over 

 

Tallene fra juli er nå ute og de viser en generell nedgang på 1,2 prosent på landsbasis, og 2,8 i Oslo. 

Om dette er starten eller slutten vil tiden vise. 

 

Men en poeng er at det i dag er 3 ganger så mange boliger til salgs som i fjor. 

 

Det er mye psykologi med på å påvirke prisene. Når markedet synker så byr folk lavere. 

Mange er i samme situasjon som TS og velger gjerne å avslå fornuftige bud i håp om å få over takst for så å måtte redusere prisene senere. 

 

Til TS: Leiemarkedet i Oslo er fremdeles veldig hett. Å selge for å leie vil koste deg sansynligvis det samme som en prisnedgang på 6-8%. 

Ettersom markedet allerede er på vei ned kan du risikere å selge nå for 2,8 og om et år for 2,75...

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg nettopp så media friskmelde boligmarkedet i Oslo, antall usolgte er tilbake på normalt nivå?

Det er mulig antall boliger til salgs er lavere enn det har vært i det siste, men dette skyldes nok også at en god del leiligheter bli trukket fra annonsemedier en stund for så å komme tilbake som en slags nyhet noen uker senere..

 

Det er en del som sliter med å selge..

 

Selv solgte jeg i juli, jeg fikk forventet pris og leiligheten ble solgt uten annonsering. (Megler hadde interessenter som ikke fikk tilslag på identisk leilighet i samme borettslag uken før)

 

Det skal sies at min leilighet var i et lavere prissjikt enn de fleste man sliter med å selge, jeg tror nok leiligheter til under ca 3 millioner skal gå greit unna fortsatt..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...