Gå til innhold

Kullsyrevann på tapp


Anbefalte innlegg

Har sittet og grublet litt på om det er mulig å få kullsyrevann på tapp med direkte vanntilførselen. Finnes et kjøkkenbatteri fra Grohe til 20000(!)

Er ikke så glad i kullsyrevann så tenkte ut en egen patent.

Har ingen erfaring på tappekraner, men har lest litt og har kanskje kommet fram til en løsning på tegningen under.

Har forstått at CO2 skal holde ca.2bar? Og derfor vurdert en trykkredusjonsventil på inntaket. Tilbakeslagsventilen er der bare for sikkerhets skyld. Finnes også trykkregulerte magnetventiler, men tror en enkel redus er nok.

Tanken tenker jeg skal være en 5lmini varmtvannsbereder fra oso som er strippet for isolasjon og elektronikk som ligger i en kjøleboks som kan fylles med is.

Ser i ettertid at innløpet til vann og CO2 bør komme på toppen og uttaket på bunn.

 

Har prøvd og google meg fram til svar men blir ikke klok...

Har noen troen på at dette kan gå?

post-100337-0-80236800-1501701796_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke finne opp kruttet på nytt.

 

Hver eneste pub/bar i landet har tappekraner for øl, der ølet er på fat under disken uten kullsyre i.

Kullsyren tilføres til ølet mens det fraktes til tappen. Funker nok på rent vann rett fra nettet også.

 

Men hvorfor styre med dette hvis du ikke er så glad i kullsyrevann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad i vann, men ikke villig til å betale 20k for det var det jeg mente å si.

Problemet med øltappe systemet som jeg ser det er at fatene ikke har automatisk påfylling men må byttes når de går tomt. Kan selvfølgelig ta et fat og fylle det med vann og manuelt fylle/bytte det etterhvert som det går tomt.

Er mer bare for moro skyld enn rent praktisk at jeg vil ha automatisk påfylling.

Har nå vurdert å få sveist en nippel helt i toppen av berederen til co2, utløpet nederst til siden og vanntilførsel øverst til siden. Dette er vel mer likt et tradisjonelt øltappe system?

 

Problemet er sånn jeg ser det å få tanken til å ikke bare slippe inn co2 eller vann. Setter jeg f.eks. vanntrykket fult åpent vil dette gi ca 5 bar og da vil ikke co2 komme til.

Ser det finnes systemer der ute som har direkte tilkobling men disse er latterlig dyre.

Lenke til kommentar

Hver eneste pub/bar i landet har tappekraner for øl, der ølet er på fat under disken uten kullsyre i.

 

Fatene er stort sett ganske enorme og står ikke under disken på noen pub'er og barer som er større en mini.

 

Problemet med øltappe systemet som jeg ser det er at fatene ikke har automatisk påfylling men må byttes når de går tomt.

 

Forskjellen ligger i at vann er koblet inn i huset, noe øl ikke er så sammenlikningen blir feil. Du har en tank med nivåbryter som åpner en ventil når den går under et gitt nivå. Toalettet og varmtvannstank er to enkle eksempler på tanker i huset som fyller seg opp automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hver eneste pub/bar i landet har tappekraner for øl, der ølet er på fat under disken uten kullsyre i.

Fatene er stort sett ganske enorme og står ikke under disken på noen pub'er og barer som er større en mini.

Problemet med øltappe systemet som jeg ser det er at fatene ikke har automatisk påfylling men må byttes når de går tomt.

Forskjellen ligger i at vann er koblet inn i huset, noe øl ikke er så sammenlikningen blir feil. Du har en tank med nivåbryter som åpner en ventil når den går under et gitt nivå. Toalettet og varmtvannstank er to enkle eksempler på tanker i huset som fyller seg opp automatisk.

Er fullt mulig med fat på ~30l er disse som er mest brukt i mindre barer eller på "spesielle"ølsorter.

 

Er klar over at vannet kommer inn i huset og at øl ikke er det. Ser ikke hvordan å liste opp tanker som finnes i huset skal hjelpe meg... Kan forøvrig nevne ekspansjonskar som et eksempel på tank som moderne hus har.

 

Har forøvrig funnet denne:

https://www.amazon.com/McCanns-Soda-Carbonator-Model-E400397/dp/B00S71IXSU

 

Kombinert med en enkel kran, omformer til 110v og co2 med regulering bør denne virke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...