Gå til innhold

Ødelagt CF-kort


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et CF-kort som er defekt, og som ikke vil leses av PC, kamera eller nettleser. Jeg tok kortet ut av kameraet på ferie, og la det i lommeboken for å oppbevare det trygt, men lommeboken ble oppbevart i baklommen, og da har kortet blitt skadet. Det ser helt ut, så det er ingen synlige skader, men jeg kjenner at det er innklemt foran og bak, så vidt det er, og det er tydeligvis nok til at det blir uleselig. Problemet er bare at det er 16 GB med bilder fra en ferietur som jeg veldig gjerne vil kopiere ut. Har noen tips til hvordan det kan løses? Kan det leveres inn til noen som kan redde innholdet? Hva kan eventuelt noe sånt koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. du kan jo prøve forskjellige kortlesere for og se om noen andre klarer å lese kortet.

 

Uten og se problemet her og nå kan jeg tenke at man kan prøve å gjøre kortet litt tykkere på andre siden ved og føre inn en strimmel med tykk papir eller noe tilsvarende med kortet så du får litt press på kontaktflaten, la strimmelen være lang nok så du har tak i det hele tiden.

 

Annet alternativ er og skaffe en rimelig kortleser og demontere den så du fysisk kan presse kortet mot kontakflatene.

Lenke til kommentar

Du sier kortet ikke vil leses.

Mener du da at PC og kamera ikke ser kortet, eller at PC og kamera ikke kan åpne kortet og finne det som ligger der?

 

PC finner ikke kortet. Kamera sier at kortet er skadet. "This memory card cannot be used. Card may be damaged. Insert another card." Har prøvd med Nikon D700 og D3.

 

Tja. du kan jo prøve forskjellige kortlesere for og se om noen andre klarer å lese kortet.

 

Uten og se problemet her og nå kan jeg tenke at man kan prøve å gjøre kortet litt tykkere på andre siden ved og føre inn en strimmel med tykk papir eller noe tilsvarende med kortet så du får litt press på kontaktflaten, la strimmelen være lang nok så du har tak i det hele tiden.

 

Annet alternativ er og skaffe en rimelig kortleser og demontere den så du fysisk kan presse kortet mot kontakflatene.

 

Kortet er trykt inn på undersiden, så jeg mistenker at det er fysisk skadet innvendig, men det er naturligvis bare spekulasjon, siden jeg ikke har åpnet kortet og undersøkt det innvendig. Så på baksiden, der hvor pinnene fra kortleseren skal inn så er det uskadet. Var nok feil å si at det var skadet foran og bak, da det er på topp og bunn det kjennes skadet ut, og da først og fremst på bunnen (der man ofte har et felt for å skrive navn og lignende).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...