Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med å leie ut bil hos Nabobil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sikkert helt kurant dersom man har en bil man ikke bryr seg veldig om.

Siden det er ulike leietakere er det nok vanskelig å komme med veldig mye erfaring som er til nytte for andre med mindre det har inntruffet skade eller noe som nabobil har ansvar for.

 

En ektrabil av et slag hadde det nok gått an å leie ut via nabobil, men en bil man bryr seg om tenker jeg det er best å kjøre selv.

Lenke til kommentar

Det er sikkert helt kurant dersom man har en bil man ikke bryr seg veldig om.

Siden det er ulike leietakere er det nok vanskelig å komme med veldig mye erfaring som er til nytte for andre med mindre det har inntruffet skade eller noe som nabobil har ansvar for.

 

En ektrabil av et slag hadde det nok gått an å leie ut via nabobil, men en bil man bryr seg om tenker jeg det er best å kjøre selv.

Har ikke behov for bilen de neste få ukene, og siden jeg betaler på bilen tenkte jeg det var like greit å få dekket litt kostnader. En kar som virket ålreit som ønsket å leie i en uke for en hyttetur til Sverige, sammen med kone og to småbarn, regner ikke med det blir grisekjørt noe særlig da? Sitter og leker litt med tanken, men er skummelt.

Lenke til kommentar

Var bare en tanke.

 

På en pris man kan skrive inn feks 3800kr for 1 uke med 1500km inkludert sitter man igjen med 2850kr etter kostnadene de tar for forsikring og slikt. Så er det jo bare å regne litt hvor mye bilen taper på 1500km. Ellers er det depositum og slikt at bilen leveres ren innvendig, utvendig, og med full tank og uten skader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Var bare en tanke.

 

På en pris man kan skrive inn feks 3800kr for 1 uke med 1500km inkludert sitter man igjen med 2850kr etter kostnadene de tar for forsikring og slikt. Så er det jo bare å regne litt hvor mye bilen taper på 1500km. Ellers er det depositum og slikt at bilen leveres ren innvendig, utvendig, og med full tank og uten skader.

Hadde ikke slappet av et sekund dersom jeg visste at fremmede kjørte bilen min. Men det er nå meg da.

Lenke til kommentar

Var bare en tanke.

 

På en pris man kan skrive inn feks 3800kr for 1 uke med 1500km inkludert sitter man igjen med 2850kr etter kostnadene de tar for forsikring og slikt. Så er adet jo bare å regne litt hvor mye bilen taper på 1500km. Ellers er det depositum og slikt at bilen leveres ren innvendig, utvendig, og med full tank og uten skader.

At det koster deg minst 1kr/km er vel rimelig å anta. Vet ikke om jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Hva du får i leie kan du se på leiebil ved å finne en tilsvarende bil på nettsiden, de som ligger høyt i pris i forhold til andre får ikke leid ut, de som ligger lavt får leid ut ofte...  Prisene varierer litt fra sted til sted og biltype. Se på de som har mange tilbakemeldinger, de har truffet bra på pris og biltype.

 

Når det gjelder skader etc så er det ganske klare regler for dette, du har mulighet til å kreve betalt for skader og ekstra vask/rens. Det er også en egen forsikring med i leieavtalen.

 

Jeg har leid ut min bil et par ganger uten noen som helst problemer. Jeg ville ikke ha leid ut en bil jeg var redd for (ny eller strøken), eller en bil som var i dårlig stand der det er en risiko for at leietagerne får problemer med bilen. Ellers er det ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du får i leie kan du se på leiebil ved å finne en tilsvarende bil på nettsiden, de som ligger høyt i pris i forhold til andre får ikke leid ut, de som ligger lavt får leid ut ofte... Prisene varierer litt fra sted til sted og biltype. Se på de som har mange tilbakemeldinger, de har truffet bra på pris og biltype.

 

Når det gjelder skader etc så er det ganske klare regler for dette, du har mulighet til å kreve betalt for skader og ekstra vask/rens. Det er også en egen forsikring med i leieavtalen.

 

Jeg har leid ut min bil et par ganger uten noen som helst problemer. Jeg ville ikke ha leid ut en bil jeg var redd for (ny eller strøken), eller en bil som var i dårlig stand der det er en risiko for at leietagerne får problemer med bilen. Ellers er det ikke noe problem.

Det som er faren med slike amatørmarked som Nabobil o.l. er at mange ikke gjør mattematikken for om det lønner seg eller ikke, og det kan oppstå kunstig lave utleiepriser. Slike priser får man sjeldent i et profesjonelt marked for da vil butikken etter hvert gå konkurs.
Lenke til kommentar

 

Hva du får i leie kan du se på leiebil ved å finne en tilsvarende bil på nettsiden, de som ligger høyt i pris i forhold til andre får ikke leid ut, de som ligger lavt får leid ut ofte... Prisene varierer litt fra sted til sted og biltype. Se på de som har mange tilbakemeldinger, de har truffet bra på pris og biltype.

 

Når det gjelder skader etc så er det ganske klare regler for dette, du har mulighet til å kreve betalt for skader og ekstra vask/rens. Det er også en egen forsikring med i leieavtalen.

 

Jeg har leid ut min bil et par ganger uten noen som helst problemer. Jeg ville ikke ha leid ut en bil jeg var redd for (ny eller strøken), eller en bil som var i dårlig stand der det er en risiko for at leietagerne får problemer med bilen. Ellers er det ikke noe problem.

Det som er faren med slike amatørmarked som Nabobil o.l. er at mange ikke gjør mattematikken for om det lønner seg eller ikke, og det kan oppstå kunstig lave utleiepriser. Slike priser får man sjeldent i et profesjonelt marked for da vil butikken etter hvert gå konkurs.

 

 

Det er vel ikke så mye en fare (annet enn for en smule omsetning hos leiebilfirmaene). Selv de som ikke gjør noe matte finner vel ut etter et par runder om det lønner seg eller ikke og justerer seg inn. Jeg har bra kontroll både på mattekunnskaper og bilutgifter og for meg lønte det seg definitivt. Her er det hverken snakk om svart arbeide eller sosial dumping så da får folk gjøre hva de vil for meg. 

Lenke til kommentar

Har ikke leid ut bil der selv, men leid et par ganger, og må si jeg digger konseptet. Hadde dog villet vært forsiktig med å leie ut min egen bil, rett og slett fordi jeg er redd for hva eller hvem som leier bilen og hva den faktisk blir brukt til ... mange snedige mennesker der ute. 

Men, går en etter de med god rating og god erfaring, og en god magefølelse, tror jeg ikke det er så halvgærnt.

 

På den andre siden er det et genialt sted å finne seg en grei bil for et par dager. Selv har jeg leid varebil to ganger i forbindelse med flytting, og for disse som sitter på halvgamle varebiler de bare bruker nå og da tror jeg dette er en god måte å få bilen til å betale for seg selv på. 

Lenke til kommentar

Hva slags biler har dere leid ut, i form av alder og verdi, samt inntekter/pris dere krevde?

 

En mellomstor stasjonsvogn, ca 7-8 år gammel men god stand. Tok 380,- pr dag opptil 300km + 2,- km over 300. Leide den ut en håndfull enkeltdager, men hadde stor pågang til ferier. Tok den av nabobil fordi jeg fikk mer bruk for den selv så det ble litt styr å holde kalenderen oppdatert.

Lenke til kommentar

De som tror at ingen andre kan kjøre bilen sin bør ikke legge den ut på Nabobil. For oss som ser på bilen som en bruksgjenstand, kan det være en grei kilde til inntekt på bilen når man ikke trenger den selv. De som låner bilen av deg vet at egenandelen ved skade som dekkes av Nabobils forsikring er 12.000, så jeg gjetter på at de fleste som låner en Nabobil kjører penere enn de gjør med sin egen, eller en vanlig leiebil med egenandelsdekning. Felles gjennomgang av bilen før og etter leieforhold, med bilder, er nødvendig for å unngå problemer i etterkant av utlån. Som utlåner står man også fritt til å avslå forespørsler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min bil er definitivt et bruksobjekt. Svært liten bil fra 2009, og priset deretter. Ber om 300 kr/dagen med 200 kilometer inkludert, noe som passer bilens profil. Det er ikke noe du legger ut på langtur med, men fin til kjøring i byen og nærliggende hytteområder til Oslo for en eller to personer.

 

Får en del forespørsler for helger, og som oftest de jeg godtar. Tar meg ikke bryet med å leie ut for én dag når jeg får 200 kr i lommen av det, men helger gjør det som regel verdt det

 

Bruker ikke bilen nok selv, så dette er for meg også en måte å holde den noenlunde vedlike på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God erfaring med første utleie. Leid ut min ganske nye (kjøpt i januar, 2007 modell) luksusbil til en barnefamilie for 3000kr for en uke etter det Nabobil trekker fra. Ble levert med full tank og vasket innvendig og utvendig. Kommer nok til å leie ut mer, men kun til 30+ damer eller barnefamilie. Spør også om hvorfor de ønsker å leie bilen da det ikke er bilen for å komme fra A til Better akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

God erfaring med første utleie. Leid ut min ganske nye (kjøpt i januar, 2007 modell) luksusbil til en barnefamilie for 3000kr for en uke etter det Nabobil trekker fra. Ble levert med full tank og vasket innvendig og utvendig. Kommer nok til å leie ut mer, men kun til 30+ damer eller barnefamilie. Spør også om hvorfor de ønsker å leie bilen da det ikke er bilen for å komme fra A til Better akkurat.

Er ti år gammel bil "ganske nytt"? Wow.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...