Gå til innhold

Nettbutikk kansellerer ordre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel når tilbudsprisene havner på Prisguide og Prisjakt.. Og om de ligger der i vesentlig lang tid uten å rette prisene sine.. Om de gjør det, kan du ha en sak :)

 

Fremfor om de ligger på sine egene nettsider uten at robotene har klart å snappe det opp :)

Hvorfor i all verden skulle det være relevant? Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer fortsatt på hva som står i bestillingsbekreftelsen, og om den kan likestilles med det andre butikker kaller ordrebekreftelse?

 

Jeg også, jeg har sendt klage til Forbrukerrådet så får de ha siste ord i saken :)

 

Kan du legge ut en sensurert versjon her?

 

 

Jeg lurer spesifikt på om den bekrefter kjøpet eller om den sier at de har mottatt bestilling og skal behandle den senere

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer fortsatt på hva som står i bestillingsbekreftelsen, og om den kan likestilles med det andre butikker kaller ordrebekreftelse?

 

Jeg også, jeg har sendt klage til Forbrukerrådet så får de ha siste ord i saken :)

 

Kan du legge ut en sensurert versjon her?

 

 

Jeg lurer spesifikt på om den bekrefter kjøpet eller om den sier at de har mottatt bestilling og skal behandle den senere

 

 

Den sier at bestilling er mottatt og at ordrebekreftelse kommer senere, spørsmålet er om dette er lovlig praksis :)

 

Jeg har sett lignende saker hvor butikk skiller mellom bestillingsbekreftelse og ordrebekreftelse men har ikke funnet eksempler på at dette er ilagt noen vekt, selv ikke i de tilfeller der butikken har vunnet (da har det vært andre argumenter som blir trukket frem av Forbrukerrådet).

Lenke til kommentar

I så fall er jo det hele poenget med to bekreftelser, den første er for å bekrefte at de har registrert at du vil kjøpe, og den andre etter de har sjekket at alt er i orden.

 

Når jeg leser dette synes jeg Proshop virker mer profesjonelle enn andre i bransjen.

 

Spør du meg burde de heller hatt to bekreftelser når varer ble annonsert på nett, istedenfor etter at kunde har bestilt noe.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

I så fall er jo det hele poenget med to bekreftelser, den første er for å bekrefte at de har registrert at du vil kjøpe, og den andre etter de har sjekket at alt er i orden.

 

Når jeg leser dette synes jeg Proshop virker mer profesjonelle enn andre i bransjen.

 

Jeg er helt enig, hvis det de gjør ikke er lovlig så sy

 

 

Kan være veldig interessant å vite, du gjør oss andre forbrukere en tjeneste om du prøver det for retten :)

Lenke til kommentar

Kjøpsbetingelsene som du godtar ved et kjøp er ganske klare på saken da. 

 

Kjøpsbetingelser

 

Kjøp hos Proshop AS

Kjøpsavtalen blir først bindende hos Proshop AS når du har fått en ordrebekreftelse på e-post. Proshop AS inngår kun avtale med myndige

personer over 18 år.

Vi tar forbehold om feil i priser og feil i beskrivelser eller bilder. Feil som er forårsaket av valutakursendringer, krig, terrorisme, naturkatastrofer,

kjernevåpenangrep, force majeure, leveringsproblemer, skatteforandringer, utsolgte varer, systemfeil og trykkfeil. Proshop AS tar også forbehold

om utsolgte varer og forsinkede leveranser fra våre leverandører.

Obs! Brukermanualer leveres med engelsk språk på de fleste varer Proshop AS selger. Årsaken til det, er at våre produkter hovedsaklig

produseres i utlandet. Det er i dag mer og mer vanlig at brukermanualer leveres elektronisk.

Ettersom det ikke er sendt ut noen ordrebekreftelse fra butikk er heller ingen avtale inngått.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Min bestillingsbekreftelse fra proshop inneholder følgende formulering:

NB: Dette er ikke en ordrebekreftelse, men en kopi av hva vi har registrert, i forbindelse med din bestilling.

Sammen med ordlyden i vilkårene om at de først anser seg bundet når de har sendt ordrebekreftelse synes jeg dette virker ganske klart. Du har ingen avtale med dem.

 

Denne løsningen er ikke i strid med loven, og slik jeg ser det har du ingen sak. Men det koster deg jo ingenting å gå til FTU, så kanskje du klarer å lure dem eller proshop ikke klarer å fremstille sin sak klart nok. Det skjer mye rart i den slags tvisteløsningsorganer...

Lenke til kommentar

Min bestillingsbekreftelse fra proshop inneholder følgende formulering:

NB: Dette er ikke en ordrebekreftelse, men en kopi av hva vi har registrert, i forbindelse med din bestilling.

Sammen med ordlyden i vilkårene om at de først anser seg bundet når de har sendt ordrebekreftelse synes jeg dette virker ganske klart. Du har ingen avtale med dem.

 

Denne løsningen er ikke i strid med loven, og slik jeg ser det har du ingen sak. Men det koster deg jo ingenting å gå til FTU, så kanskje du klarer å lure dem eller proshop ikke klarer å fremstille sin sak klart nok. Det skjer mye rart i den slags tvisteløsningsorganer...

 

 

Jeg har sett flere saker med samme butikk, hver gang bedyrer butikken at de ikke anser at de har noen bindende avtale siden de aldri sendte "ordrebekreftelsen", men jeg har ikke sett at det er blitt ilagt noen vekt.

I hvert tilfelle butikken har fått medhold har det vært fordi kunde burde skjønt at prisen var feil, da snakker vi gjerne om grov feilprising.

En butikk ble dømt til å levere vare til 86% redusert pris, rådet mente ikke at kunden burde skjønt at prisen var feil.

 

Det er også grunnen til at jeg klager det inn, jeg lurer på om det er innafor å avtale på den måten.

Blir det ikke litt som om en kunde kommer inn i en butikk med tilbudsavis, tar med seg vare til kassen og betaler, og først der får beskjed om at kjøpet kanselleres?

Eventuelt at du kjøper varen og er på vei til bilen men en butikkansatt kommer løpende og vil gi deg tilbake pengene og hente varen?

Hva om du har kjørt langt for å få tak i denne tingen?

 

 

Jeg kjøpte en gang en vare jeg trodde var utsolgt alle steder, men en butikk hadde 1 på lager. Prisen var noe rundt 15 000kr, ikke noe prisfeil eller tilbud. Jeg fikk ordrebekreftelse og etterpå var lagerstatus "utsolgt" siden jeg kjøpte den siste.

Jeg ringte neste morgen for å bekrefte at de faktisk hadde varen og fikk som svar at jeg var heldig og at de bare ventet på å motta godkjenningspapirene fra før meg de kunne sende varen med posten.

Det gjorde jeg, på vei tilbake fra postkontoret får jeg ny telefon fra leder i butikken, de hadde ikke varen på lager likevel for den var allerede lovet / solgt til noen andre.

Hvem skal da erstatte 200kr i porto? Ikke nok med det men de brukte ukevis på å faktisk hente brevet i posten, for det kunne ikke de ansatte gjør kun lederen og han var bortreist.

 

Slike ting er utrolig irriterende, spør du meg er det bare rett og rimelig at nettbutikker har økonomisk incentiv til å påse at det de annonserer på nettsiden faktisk er korrekt.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Problemet er vel når tilbudsprisene havner på Prisguide og Prisjakt.. Og om de ligger der i vesentlig lang tid uten å rette prisene sine.. Om de gjør det, kan du ha en sak :)

 

Fremfor om de ligger på sine egene nettsider uten at robotene har klart å snappe det opp :)

Hvorfor i all verden skulle det være relevant?

 

Er vel rellevant iforhold til forbrukertvistutvalget.. Som avgjør slike saker, om det er beviselig at produktet har ligget i lengere tid ute for salg til den prisen så er det jo rimelig å tro at prisen ikke er feil fra butikkens side.. Er jo som regel det som har avgjort slike saker tidligere, forbrukertvistutvalget har valgt i favør kjøper da produktet har ligget ute til salgs en ukes tid, med god reklame for butikkens side.. Derfor godtok ikke forbrukertvistutvalget unskyldningen på at produktet var feilpriset... Kunden tapte først i forbrukerrådet...

 

Prøvde å finne kilden her, men det var noen år siden dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...