Gå til innhold

[Løst] Rørleggerfirma truer med inkasso på varer og tjenester jeg aldri har fått


Anbefalte innlegg

Trenger råd til hva jeg bør gjøre i en sak. Først en liten forklaring, som blir litt lang dessverre:

 

Hadde rørleggere på besøk i fjor. Det tok mange mange måneder og dusinvis av forsøk på å kontakte dem før de faktisk kom og gjorde den avtalte jobben, og jeg forstod allerede før de begynte arbeidet at her ville det bli problemer. Men dyre ting var bestilt, og jeg kunne ikke komme meg ut av det og rekke å begynne på nytt hos noen andre dersom jeg ville rekke å få varme i leiligheten innen Jul.

 

Ihvertfall ble arbeidet til slutt utført, men da fakturaen kom, inneholdt den deler jeg aldri hadde fått, arbeide i andre rom osv. Jeg ringte og de var enige i at det var feil. Ny korrigert faktura skulle sendes.

 

Denne kom imidlertid ikke, og i løpet av de neste månedene skrev jeg hele tre ganger til dem og minnet dem på fakturaen. Jeg luktet lang vei at de ville prøve seg på noen inkassogreier, så jeg gjorde alt skriftlig for å kunne vise til at jeg har prøvd ganske hardt å få betale. Og jeg ringte noen ganger likevel også frustrasjon. Ingen faktura kom.

 

I januar i år kom den uunngåelige inkassovarselen. Jeg skrev enda en gang og bestred kravet og ble så oppringt med beklagelser og løfter om ny faktura og annulering av den gamle.

 

Så fulgte stillhet i flere måneder etterfulgt av en såkalt betalingsvarsel fra inkassobyrå. Beløpet har nå steget betraktelig. Igjen har jeg bestredet kravet skriftlig til begge parter, med vedlegg av tidligere korrespondanse (som sist) og kopi på epost for å være på den sikre siden.

 

Jeg er ikke i stand til  å få tak i firmaet og få en ny faktura. Selvfølgelig kan jeg bevise at de ikke har utført alt arbeidet som står på fakturaen dersom noen kommer hjem til meg og ser de eldgamle rørene, men Forliksrådet gidder vel neppe å komme hjem til meg.

 

Så derfor til poenget: Bør jeg betaler/overføre dem en sum penger med det opprinnelige KID-nummeret? Jeg er redd for at den opprinnelige fakturaen er annulert på et vis hos dem, slik at jeg kan risikere å måtte betale dobbelt. Det er umulig for meg å forstå hvor mange spesifiserte pakninger osv som eventuelt er for mye, men jeg kan trekke fra det jeg helt klart kan se at jeg ikke har fått.

 

Eller bør jeg vente og insistere på den riktige fakturaen, slik at jeg får en ryddig kvittering over hva siom faktisk er utført av arbeide. Det er ti måneder nå siden jobben ble ferdig. Mitt primære mål er å slippe å bruke enda flere arbeidstimertimer, samt å slippe å ikke få sove når jeg våkner en gang i blant og tenker på dem og blir sint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer som Dubious sier. Alt de kan gjøre er å forsøke å ta kravet til Namsmannen, hvor du igjen kan bestride det, og dokumentere at du har bestridt det hele tiden.

 

Du har rett på å bli fakturert korrekt og har gjort alt i din makt for å få til dette. Ikke gi dem noen penger. Da det allerede har gått til inkasso er det uansett noe som må forhandles med inkassohaver.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan jeg bevise at de ikke har utført alt arbeidet som står på fakturaen dersom noen kommer hjem til meg og ser de eldgamle rørene, men Forliksrådet gidder vel neppe å komme hjem til meg.

 

Nei, men kan du legge frem dokumentasjon så holder det. Få en uavhengig tredjepart til å være vitne så ordner det seg hvis det går til forliksrådet.

 

Jeg ville fått en annen rørlegger til å gå over alt de har gjort da jeg ikke ville vært sikker på at et firma som holder på slik hadde gjort en god jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, tusen takk for flotte svar! Puster langt roligere nå. Venter og lar mine plageånder gjøre det neste trekket. Forhåpentligvis så vil det være å rett og slett gjøre det de har lovet og sende en ny redusert faktura. Virker rart at de ikke heller vil ha sine over 24.000,- fremfor å drøye det ut i en evig lang kamp. Det er ikke mye de har lagt på ekstra heller, det er det rare. Virker mest som rot og ikke et utspekulert forsøk på å tyne litt ekstra ut av en kunde.

 

Leser at om man får en slik ny korrigert faktura, har man krav på å få den kreditterte gamle, slik at man har en kvittering på at denne er annulert. Kjekt å vite.

 

Når det gjelder kvaliteten på selve arbeidet, så er det egentlig utmerket. Rørleggeren som kom var flink og hyggelig og hadde heldigvis ikke noe med ledelsen å gjøre. Han hadde med noen greier for mye, så også han var nok offer for sin sjefs rot. Det han hadde med ekstra som var feil, tok han med tilbake til butikken, og det er vesentlig det som er fakturert for mye.

 

Fakturaen hadde forresten også lagt til moms, som jeg naivt antok var inkludert i pristilbudet da jeg fikk det siden jeg er en privatperson, men det var dumt av meg å ikke få pristilbudet skriftlig den gangen. Har ikke tenkt å forfølge det. Vil bare betale det jeg skylder og aldri ha noe med dem å gjøre igjen.

Lenke til kommentar

Det ubestridte beløpet kan inndrives, med både gebyr og renter. Å bare bestride kravet og la saken ligge er dermed en særdeles dårlig idé. Det arbeidet du er fakturert for og som du erkjenner å skulle betale for bør du derfor betale.

OK, men hva er det ubestridte beløpet? Har jo ikke en helt nøyaktig sum ettersom jeg ikke vet i detalj hvilke deler som er oppført for mye. Jeg er jo ikke rørlegger. Men jeg kan selvfølgelig trekke fra kun det jeg er absolutt sikker på og dermed runde av litt oppover i deres favør.

 

Spørsmålet blir da igjen hva som skjer når jeg da i så fall endrer og betaler en gammel kanskje kreditert faktura og ignorerer deres eksakte krav. Det vil vel fortsatt rulle igang en dyr inkassosak mot meg og jeg vil vel fortsatt få problemer neste gang jeg f.eks. skal kjøpe eller abonere på noe og folk kredittsjekker meg.

 

Jeg er vel egentlig like langt, bortsett fra at jeg er på gli til å gi etter for dem i frykt.

Lenke til kommentar

Det ubestridte beløpet kan inndrives, med både gebyr og renter. Å bare bestride kravet og la saken ligge er dermed en særdeles dårlig idé. Det arbeidet du er fakturert for og som du erkjenner å skulle betale for bør du derfor betale.

Når rørlegger har gått med på å sende ny faktura med korrekt beløp, har han ikke da også sagt fra seg denne retten inntil korrekt faktura foreligger?

 

For å kunne sende en sak til inkasso mv må ikke kunden ha fått en korrekt regning? I hvert fall en som er presis nok til at han kan finne ut hva han skal betale? Eller der det kundens ansvar å finne ut hva han skylder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg vet jo ikke hva det nøyaktige beløpet er, selv om jeg egentlig skjønner at de kun kommer til å trekke fra det jeg konkret kan identifisere. Ekstra pakninger og skruer og nipler og slike ufirståelige betegnelser kommer til å bli stående. So be it.

 

Har jo en muntlig avtale om å få ny faktura, så i en ideell verden burde jeg slippe renter på for sen betaling når det er de som er sene med å sende denne. Burde også få et bevis på at den gale fakturaen er kredittert/annullert som lovet. I en ideell verden...

 

Kanskje dumt å betale med et KID-nummer fra en gammel faktura som kanskje er ute av systemet nå, men jeg har følelsen av at jeg kommer til å overføre en mengde penger til dem likevel. Jeg takler rett og slett ikke presset. Sovet dårlig i natt også, siden jeg er dum nok til å ha et ganske frynsete nervesystem når det gjelder inkassokonflikter og trussler om beløp som stiger og stiger.

Lenke til kommentar

Når rørlegger har gått med på å sende ny faktura med korrekt beløp, har han ikke da også sagt fra seg denne retten inntil korrekt faktura foreligger?

For å kunne sende en sak til inkasso mv må ikke kunden ha fått en korrekt regning? I hvert fall en som er presis nok til at han kan finne ut hva han skal betale? Eller der det kundens ansvar å finne ut hva han skylder?

Det følger av forsinkelsesrenteloven og inkassoloven at renter og gebyrer kan falle bort når skyldner har rimelig grunn til å få innsigelser vurdert/vegre med betaling.

 

Usikkerhet om hva som rent faktisk er skyldig beløp for faktisk utført arbeid er et typisk eksempel på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting har begynt å ordne seg her. Fått min lenge lovede kredittfaktura, som annulerer den gamle. Og en ny, som jeg betalte på dagen.

 

Det er klart... de har jo endret alt innholdet til nye uforståelige varebetegnelser og litt andre priser, så til sammen ble det bare 200 kroner mindre enn det opprinnelig var. Kan ikke lenger se på fakturaen hva som er en termostat og hva som er en pakning osv. Men jeg er fornøyd. Blir spennende å se om det stopper her, eller om det dukker opp nye krav på ulike rare ting i framtiden.

 

Akkurat nå er jeg ihvertfall meget fornøyd. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting har begynt å ordne seg her. Fått min lenge lovede kredittfaktura, som annulerer den gamle. Og en ny, som jeg betalte på dagen.

 

Det er klart... de har jo endret alt innholdet til nye uforståelige varebetegnelser og litt andre priser, så til sammen ble det bare 200 kroner mindre enn det opprinnelig var. Kan ikke lenger se på fakturaen hva som er en termostat og hva som er en pakning osv. Men jeg er fornøyd. Blir spennende å se om det stopper her, eller om det dukker opp nye krav på ulike rare ting i framtiden.

 

Akkurat nå er jeg ihvertfall meget fornøyd. :)

 

Seriøst, meget fornøyd???

Etter flere uker med mas og mange telefonsamtaler? Og flere e-poster, samt purring og inkassovarsel?

Så greide du til slutt å få redusert beløpet med usle 200 kr på en faktura på over 24.000,- ?

Det høres ut som særdeles dårlig timebetaling for strevet ditt og alle bekymringene!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ting har begynt å ordne seg her. Fått min lenge lovede kredittfaktura, som annulerer den gamle. Og en ny, som jeg betalte på dagen.

 

Det er klart... de har jo endret alt innholdet til nye uforståelige varebetegnelser og litt andre priser, så til sammen ble det bare 200 kroner mindre enn det opprinnelig var. Kan ikke lenger se på fakturaen hva som er en termostat og hva som er en pakning osv. Men jeg er fornøyd. Blir spennende å se om det stopper her, eller om det dukker opp nye krav på ulike rare ting i framtiden.

 

Akkurat nå er jeg ihvertfall meget fornøyd. :)

 

Det er utrolig å se hvor MYE og LENGE du har kjempet for.....ingenting  :wallbash:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår at slutten ble et lite antiklimaks for de som har lest hele greia. (Setter forøvrig pris på alle svar og råd)!

 

Det var aldri en stor sum jeg klaget på til å begynne med, men et prinsipp. Etter nesten ni måneder, er jeg fornøyd fordi det nå (forhåpentligvis) er over. Kunne klaget igjen av prinsipp og gått inn i nye måneder med brevskriving, sinne og dårlig nattesøvn. Som bille ført til mer inkasso osv. Men nå fikk jeg altså en vei ut, som er billig sett utifra sjelefreden.

 

Det er ikke så mye å hente på å klage på etablerte firmaer med masse midler. De kan alltid sende noe til inkasso uten at det koster dem noe, selv om inkassobyrået skulle forkaste saken. "Det er lov å prøve seg". Men privatpersoner kan ikke gå til noe tilsvarende byrå for forsvar, bortsett fra å klage til Forbrukerombudet, som skjelden fører til noe.

 

Men jeg er enig i at man burde kjempe for sine rettigheter. Og dermed også for andres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Det ubestridte beløpet kan inndrives, med både gebyr og renter. Å bare bestride kravet og la saken ligge er dermed en særdeles dårlig idé. Det arbeidet du er fakturert for og som du erkjenner å skulle betale for bør du derfor betale.

Når rørlegger har gått med på å sende ny faktura med korrekt beløp, har han ikke da også sagt fra seg denne retten inntil korrekt faktura foreligger?

 

 

 

Det lurer jeg også på. Jeg har opplevd å bli fakturert for mye av to forskjellige håndverkere (hvorav den ene var en rørlegger). Jeg var forberedt på å betale det ubestridte beløpet, men da jeg kontaktet firmaene for å klage fikk jeg begge ganger beskjed om å se bort fra første faktura, og å avvente en ny, rettet faktura på hele kravet. Det burde etter min mening innebære at firmaet sier fra seg retten til å inndrive det ubestridte beløpet inntil de sender den nye fakturaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...