Gå til innhold

Erfaringer med Altibox og TV løsning (lansert i 2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (23 timer siden):

Bruker appen på Chromecast tv og det funker gull. Kan teste appen på telefonen mot Chromecast, både i tv'n og vanlig Chromecast

Takk. Har prøvd på både nyeste Chromecast og en tidligere generasjon, det vil ikke virke. Begge med siste firmware og nyeste App på mobil. Har ikke TV med innebygd Chromecast. For ordens skyld så virker alt annet flott fra mobilen, NRK TV, YouTube m.m.

Bruker ikke ofte Appen på Chromecast, men det er gull verdt av og til. Forsøkte både i går og i dag.

Det er noen uker siden sist jeg brukte App og CC, da virket alt helt fint. Det var også før den siste oppdateringen på Appen i midten av juni...

På dag tre (nå) virker alt fint. Merkelig, har ikke foretatt noen endringer av noen slag. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå havarer avspilling av opptak gang på gang igjen her. Det har vart i flere dager. (Ja, har resatt hjemmesentral og "dekoder") 

Når jeg ringer kundeservice så blir det totalt taust etter ca 4 minutter, da kommer automatstemme om takk for at du ringer osv. Deretter total stillhet.

Flere som har opplevd vansker med å komme igjennom der? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (46 minutter siden):

Ser på opptak via appen på en Android tv og det er det ingen problemer.

Det er ingen sammenheng på app og TV boks. App er alltid dønn solid ikke TV boks. Vi har brukt app og Chromecast mange ganger, men det er ikke ønskelig å bruke det når man har en "dekoder".

Forøvrig kunne dem ha spandert på seg funksjonen tilbakering. Siden ventetid er mellom 30-40 min. Når det konsekvent blir totalt stille etter noen minutter blir man usikker på om man er kastet ut av systemet. Selv om linjen ikke er "lagt på". 

Edit: Man får svar etter lang tid i taushet. Feilen var kjent og anses nå som løst. 

Dem kunne vært flinkere med å ha en nettside som oppgir kjente feil, så slipper dem unødvendig rush på telefon 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (42 minutter siden):

Det er ingen sammenheng på app og TV boks

Det bruker jo samme kilde for å hente opptak, "live" sendinger og lignende så det har noe til felles. 

 

plankeby skrev (42 minutter siden):

Dem kunne vært flinkere med å ha en nettside som oppgir kjente feil, så slipper dem unødvendig rush på telefon

Hadde Telenor før og de var flinke til å informere. Altibox har tydeligvis noe å lære.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 minutter siden):

Det bruker jo samme kilde for å hente opptak, "live" sendinger og lignende så det har noe til felles. 

Noe er det nok, men ikke nok. Det er ganske ulike systemer bak.

Jeg er ikke ekspert på dette. De på teknisk support har fortalt så mange ganger nå at det er store forskjeller i løsningene. Har undret meg selv om hvordan appen er så stabil kontra Huawei boksen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal prøve å gi litt innsikt i plattformen for å oppklare litt uklarheter ;)

Det er 2 leveranse verdikjeder ute å går. Begge har samme kilde, som nevnt over.

1. Den ene er det vi kaller tradisjonell IPTV: Klassisk Multicast eller RTSP som leverer en SPTS rett fra studio/kanal operatør (samme som Satellite)

2. Den andre er det vi kaller OTT-ABR domenet: Transkodet content for lagring og servering til både STB i opptaksmodus, AppleTV/IOS/Android/Web og Chromecast. Dette er likt med de alle fleste distributører gitt at man ikke har en lokal harddisk i selve STB.

I vår gjorde vi en relativt stor oppgradering av kvaliteten på det lineære OTT-ABR domenet, 1080p25 -> 1080p50 som max kvalitet i tillegg til hva vi kaller for konstant kvalitets encoding (CQR - VBR). Med andre ord, en dramatisk forbedring i kvalitet, høyere bitrate hvis nødvendig etc..

Det samme skal vi i gang med på VOD siden snart.

Parallelt jobbes det med en del annet snacks som dere hifi-nærds vil bli veldig glad for veldig snart ;) 

 

Endret av dragmore88
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dragmore88 skrev (På 19.10.2020 den 19.20):

Skal prøve å gi litt innsikt i plattformen for å oppklare litt uklarheter ;)

[.....] 

Interessant.

Altibox har vel et utviklings-/ produktsamarbeid med andre IPTV operatører med identisk Huawei boks og bakenforliggende løsning(er) ? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
ilpostino skrev (52 minutter siden):

Ikke dumt.

Nå havnet Altibox brått litt i baksetet når både Telia og Canal digital har hatt Andriod TV plattform og Viaplay som fritt valg (mot poeng) en god stund. Så dem måtte nok bli mer åpne på sin lukkede Android dekoder.

Sover man i førersetet havner man til slutt som passasjer (eller skadet).

TV med ren Android TV er såpass nytt at det tar mange år før ganske nye flotte TVer byttes ut.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg skal flytte snart og har valg mellom altibox og telenor fiber

 

jeg har selv Telenor der jeg bor nå og minimal kjennskap til altibox sin tv løsning

 

Det fine med telenor poeng er at vist jeg velger feks HBO og tar bort Paramount+ forsvinner, ikke P+ før etter midnatt, dvs neste virkedag

 

Hvordan er det på altibox? feks har HBO og skal legge inn eurosport. Forsvinner da HBO det øyeblikket Eurosport blir aktivert?

 

I praksis kan jeg få alle kanaler og pakker hos telenor i 24 timer vist jeg velger det inn rett etter midnatt

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kewell79 skrev (22 timer siden):

jeg skal flytte snart og har valg mellom altibox og telenor fiber

 

jeg har selv Telenor der jeg bor nå og minimal kjennskap til altibox sin tv løsning

 

Det fine med telenor poeng er at vist jeg velger feks HBO og tar bort Paramount+ forsvinner, ikke P+ før etter midnatt, dvs neste virkedag

 

Hvordan er det på altibox? feks har HBO og skal legge inn eurosport. Forsvinner da HBO det øyeblikket Eurosport blir aktivert?

 

I praksis kan jeg få alle kanaler og pakker hos telenor i 24 timer vist jeg velger det inn rett etter midnatt

Jeg har forstått det slik at folk generelt er mer fornøyd med Altibox enn Telenor når det kommer til TV.

Selv hadde jeg ikke valgt noen av dem og heller satset på mobilt nett/oppgradert mobilabonnement.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Boretslaget hos meg har oppgradert avtalen med altibox så nå har alle opptak mulighet feks.Altibox er topp på internett men dårlig på vanlig tv,tenker da på bilde kvaliteten som er veldig dårlig i forhold til feks CD parabol.La også merke til at da jeg tok opp en ep med Two And A Half Men på TVN så ble bilde dårligere på opptaket en på direkte sendingen…..skikkelig møkk,spesielt når kvaliteten ikke er all verden før opptak heller.

 

Lenke til kommentar
Spill&Dill skrev (7 timer siden):

Boretslaget hos meg har oppgradert avtalen med altibox så nå har alle opptak mulighet feks.Altibox er topp på internett men dårlig på vanlig tv,tenker da på bilde kvaliteten som er veldig dårlig i forhold til feks CD parabol.La også merke til at da jeg tok opp en ep med Two And A Half Men på TVN så ble bilde dårligere på opptaket en på direkte sendingen…..skikkelig møkk,spesielt når kvaliteten ikke er all verden før opptak heller.

 

Det er lavere kvalitet på bildesignalet og opptak. Har man god og stor TV faller Altibox igjennom her.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er èn ting som virkelig irriterer meg med Altibox-systemet, og det er at ikke teknologien har tatt høyde for at opptak utvides dersom noe uforutsett skjer. Jeg tar opp motorsport for å se senere, og hvis det skjer noe - f.eks. at vær gjør at man må utsette i påvente av bedre forhold, så greier ikke systemet å forstå at sendingen forlenges/utvides i forhold til det. Kun det på forhånd tilmålte tidsspennet tas opp, og dermed mister man alt.

I dag skulle jeg se MotoGP-løpet fra Indonesia, som gikk tidlig i morges norsk tid. Her måtte man utsette løpsstart grunnet regnvær, så løpet fikk jeg ikke sett noen ting av - ettersom at opptaket ender lenge før løpet starter. Så ser jeg at løpet ligger tilgjengelig i programarkivet, og jeg tenker at da får jeg sett det likevel. Men nei, der er jammen det oppsatte programmet helt likt opptaket mitt; det ender lenge før man kommer i gang. Dette må da enkelt kunne gjøres noe med?  

Lenke til kommentar
Frode Hansen skrev (21 minutter siden):

det er at ikke teknologien har tatt høyde for at opptak utvides dersom noe uforutsett skjer.

Er samme problem hos Telia, så vidt jeg husker. Tviler på at de har noe intensiv for å gjøre dette bedre.
Det at Altibox trengte 3 måneder for å få til undertekster (sånn noenlunde) på NRK med modell A, gir meg heller ikke tro på at de har kompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...