Gå til innhold

Erfaringer med Altibox og TV løsning (lansert i 2017)


Anbefalte innlegg

Tråden for erfaringer med Altibox sin TV løsning. Fungerer det som forventet, eller er det flere som har samme trøbbel og problem som trådstarter?

Videre i denne tråden får man se trådstarter sin erfaring og gode innlegg/erfaringer fra flere. 

Vi har sagt ja til ny TV løsning fra Viken Fiber (Altibox), via selger på døra. Vi skal da få dette montert til oktober. Altså en totalpakke med nett og TV. Selger lovet da at vi fikk det siste nye.

Ringte Altibox, fordi jeg var litt spent på nyeste dekoder, fikk vite at vi ikke får nyeste dekoder. Det var skuffende.

Desverre blir det jo ord mot ord når man kjøper via utsendt selger som kommer på døra. Når det ble lovet det nyeste og ny TV løsning, forventet jeg at man også får nyeste dekoder, som kom ut tidligere i år. Vi kunne få nyeste dekoder mot et solid pristillegg i måneden.

Så dermed skal dem fortsatt tømme lageret for "gamle" dekodere til nye kunder.

 

Har noen lignende erfaring på lovnader fra selger, som ikke holder ord i virkeligheten. Altså via Altibox.

Slikt blir jo bare ord mot ord. Alt jeg ønsket var å få nyeste dekoder når montør kommer, men nei, det går ikke i avtalen som er ingått. Vi kunne lage ny avtale, får noen tusen ekstra i året, kun for å få nyeste dekoder (Huawei).

Når Altibox reklamerte for sin Huawei dekoder allerede sommeren 2016, så regnet jeg med at vi fikk den som ny kunde lovet de nyeste løsninger, der vi blir kunde i oktober 2017. Over ett år etter Altibox sin artikkel om ny og langt bedre dekoder.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppgraderte nylig til den nye TV-løsningen fra Altibox, med den nye dekoderen. Samme månedspris som før, et engangsbeløp på 490,- (tror jeg) for selve dekoderen, ett års binding og oppgradert hastighet fra 300/300 til 500/500. Viken Fiber er leverandør her også.

 

Tjenesten er forøvrig helt ypperlig og et godt steg opp fra den ordinære tjenesten/dekoderen, som allerede var svært bra.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nylig til den nye TV-løsningen fra Altibox, med den nye dekoderen. Samme månedspris som før, et engangsbeløp på 490,- (tror jeg) for selve dekoderen, ett års binding og oppgradert hastighet fra 300/300 til 500/500. Viken Fiber er leverandør her også.

 

Tjenesten er forøvrig helt ypperlig og et godt steg opp fra den ordinære tjenesten/dekoderen, som allerede var svært bra.

 

Har du da muligheten til opptak i "skyen"?

Håper vi får mulighet til å oppgradere snart, vi har også Viken fiber, så håper det blir i nærmeste framtid. :)

Lenke til kommentar

Det er bare å gi Viken Fiber beskjed om at du ikke er interessert i å være kunde om du ikke får det du ble lovet av selger.

Vi har fiber i huset, men ikke brukt det, da vi også har Get og Canal digital). Når vi flyttet inn for noen år siden, klarte vi ikke å få kontakt med Viken Fiber for å få noe tilbud, interesse ble ikke besvart derfra.

 

Selger har ikke ordrett sagt at vi fikk Huawei dekoderen. Det ble sagt at vi får nyeste TV løsning som trer i kraft i september/oktober. At vi burde ta oppstart 1. oktober for å være sikker på å få nyeste løsning. Vi har bundet oss til å være kunde i ett år.

Når det ble reklamert for Huawei dekoderen våren i fjor (2016), tok jeg det for gitt at vi fikk den.

Viken Fiber var ikke villig til å gi oss nyeste dekoder og viste til at det kan være et problem at selgere på døra kan love for mye.

Vi fikk ikke lov å betale engangssum heller fot å få nyeste dekoder. Kundeservice hadde noen avanserte forklaringer på hvorfor vi ikke kunne få nyeste dekoder. Jeg fant ingen logikk i forklaringen utover at dem var lite interessert i å få ut nyeste dekoder nå.

 

Vi får 500/500 og TV pakke med HBO, det er en pakke som ikke er berettiget nyeste dekoder, selv ved nybestilling uten dekoder fra før. Men da altså ikke nyeste dekoder. Dem vil vel få ut forrige generasjon dekodere fra lager da..

 

Ja, ja... Litt skuffet, forhåpentligvis er forrige dekoder greit på høyde med nyeste (??).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har du da muligheten til opptak i "skyen"?

Håper vi får mulighet til å oppgradere snart, vi har også Viken fiber, så håper det blir i nærmeste framtid. :)

Jeep,500 timers opptak. Funker ypperlig.

 

Ellers høres det både kjipt og pussig ut med alle problemene som beskrives.Jeg bestilte Altibox i fjor høst, da de hadde en kampanje med gratis installasjon, noe som skjedde kjapt og greit. Jeg ble riktignok fakturert for installasjonen, men etter en svært kjapp telefonsamtale var det problemet borte.

 

Så fikk jeg info om den nye TV-løsningen på mail, meldte min interesse og ble oppgradert med en gang den lanserte. Kunne ikke vært særlig mye mer problemfritt.

 

Jeg vet at tilbudet fra Altibox-tilbyderne varierer en del rundt om i landet, men jeg hadde virkelig trodd at en og samme leverandør behandlet alle sine kunder likt.

Lenke til kommentar

Ja, det kan se ut til at det er en forskjellsbehandling ut fra hvem fiberleverandør man har, selv om den er under Altibox "paraplyen".

Vi skal oppgradere vår ruter og har bindt oss til et kundeforhold inngått i juli (dette år 2017), med installasjon og oppstart 1. oktober (for at da var alt på plass med ny TV løsning m.m.). Er det rart man får en forrige generasjon dekoder, særlig når Tv delen og HBO var en viktig del.

For Altibox sin TV løsning har tidligere vært ganske dårlig sammenlignet med Get.

 

Sendte en henvendelse til Viken Fiber om de kunne se på dette med dekoder, finne en løsning. Har ikke hørt noe, det har gått to uker siden mailen ble sendt og automatisk bekreftet mottatt.

 

Så jeg har blitt litt mer skeptisk til kundebehandlingen.

 

Vi har hatt inaktivt Fiber i flere år. Jeg ringte for priser og info, dem måtte ha mitt husnummer, ikke bare by og gate for å gi meg noen som helst info. Jeg vet at Viken Fiber har vært svært pågående med selgere i min by og gjerne ikke tatt nei for et nei, så jeg var litt skeptisk til p gi full adresse, som jeg ga. Jeg takket for info, det kunne forøvrig ikke gis noen tilbud av noen art.

Fem dager senere kom en bil utenfor som sjekket husnummer før han kom inn. Da ble det gitt en liten rabatt mot binding samt samtale om TV løsning mm. Om det er tilfeldig at selger kom etter fem dager fra telefonsamtale, tja, det har ikke vært noen her på mange år.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Høres ut som at selger har lovt/gitt noe han ikke kan og kontrakten vil da være ugyldig, så lenge det ikke står noe om hvilken dekoder i avtalen og dere har avtalt det muntlig

Viser til mitt innlegg i tråden den 30. Juli...

Jeg kan virke litt sutrete og furter jo litt nå... Det er mest at jeg ble overrasket over å ikke få siste nye dekoder. For jeg så sterkt fram til å få den ut fra avtaleinngåelse.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Høres ut som at selger har lovt/gitt noe han ikke kan og kontrakten vil da være ugyldig, så lenge det ikke står noe om hvilken dekoder i avtalen og dere har avtalt det muntlig

Viser til mitt innlegg i tråden den 30. Juli...

Jeg kan virke litt sutrete og furter jo litt nå... Det er mest at jeg ble overrasket over å ikke få siste nye dekoder. For jeg så sterkt fram til å få den ut fra avtaleinngåelse.

 

Ja og det tyder jo på at avtalen er ugyldig

Lenke til kommentar

 

Jeg kan virke litt sutrete og furter jo litt nå... Det er mest at jeg ble overrasket over å ikke få siste nye dekoder. For jeg så sterkt fram til å få den ut fra avtaleinngåelse.

Tja, jeg synes vel du har god grunn til å syte littegranne. Kan jeg spørre hvor du bor?
Det er Fredrikstad.

 

Det var desverre ikke i min tanke å få det ned skriftlig i kontrakten at vi skulle få nyeste dekoder.

 

Nå var tanken med tråden, dersom noen leser den i forkant av å bestille Altibox dette året, at man ikke får nyeste dekoder.

 

Men hvis noen har fått nyeste dekoder som ny kunde hos Viken Fiber andre steder, er det merkelig forskjellsbehandling.

Som sagt så er TV delen viktig for oss.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Antok at det var Fredrikstad, og der bor jammen jeg også. Dermed blir forskjellsbehandlingen enda mer merkelig.

 

Uansett, jeg ville bare ringt dem når dere er live og si at dere vil oppgradere til den nye tjenesten. Får dere ikke da samme månedspris og den nye tuneren for en engangssum på 490,- slik jeg fikk så er det virkelig noe muffens.

 

Ellers er den gamle tuneren også veldig bra rent funksjonelt og har en innebygget SSD på 500GB. Langt fra 500 timer selvsagt, men rimelig god plass og man kan ta opp to programmer samtidig. Den største bakdelen er kanskje at den maks støtter 1080i og selvsagt ikke har HBO integrert, om det er interessant.

Lenke til kommentar

Antok at det var Fredrikstad, og der bor jammen jeg også. Dermed blir forskjellsbehandlingen enda mer merkelig.

 

Uansett, jeg ville bare ringt dem når dere er live og si at dere vil oppgradere til den nye tjenesten. Får dere ikke da samme månedspris og den nye tuneren for en engangssum på 490,- slik jeg fikk så er det virkelig noe muffens.

 

Ellers er den gamle tuneren også veldig bra rent funksjonelt og har en innebygget SSD på 500GB. Langt fra 500 timer selvsagt, men rimelig god plass og man kan ta opp to programmer samtidig. Den største bakdelen er kanskje at den maks støtter 1080i og selvsagt ikke har HBO integrert, om det er interessant.

Har den ikke HBO integrert?

Det var jo en del av samtalen. Nemlig HBO og kanalpakke i samme dekoder (og selvsagt NRK app m.m.).

Får sende en mail på nytt.

 

Som sagt så blir vi kunde først den 1. oktober, nettopp for å få den nye tjenesten. Vi kunne ikke få oppstart særlig før, for da var vi ikke forsikret å få den nye tjenesten. Så vi ventet til 1. oktober for å være på den sikre siden.

 

Merkelig er det også at vi ikke kunne betale det du nevner for å da få nyeste dekoder, når vi blir kunde. Dvs. kunde er vi nå, men med aktivering og igangsatt fra oktober.

Ble forøvrig opplyst at dekoder med HDD vil få HDD deaktivert for opptak, da skytjeneste tar over.

 

Jeg får sende en ny mail til Viken Fiber.

Som selger sa "Altibox har nå insett at dem har vært dårlig på TV løsning, derfor har dem nå lagt om for å være sammenlignbare ned Get".

 

Problemet er som Viken Fiber sa på telefon om dekoder jeg ikke kan få. "Desverre kan ingen dokumentere hva en selger lover".

 

Men, nå begynner jeg å gjenta meg selv i innleggene her...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Den gamle dekoderen min, mottatt for 6-7 måneder siden, hadde verken HBO eller NRK app integrert. Den står her ennå siden ingen har bedt meg returnere den, så kanskje den er faset ut og de nå bruker den nye dekoderen også for kunder som ikke bruker den nye tjenesten. Om den har mulighet for fysisk opptak vet jeg ikke, men min har ikke innebygget HD eller noen åpning der en slik kan monteres.

 

Hele greia høres veldig snodig ut. Jeg har hatt den nye tjenesten ca. måned; jeg tror den startet første uka i juli eller så og oktober høres særdeles konservativt ut. Jeg fikk som sagt også mail på forhånd om tjenesten og ca. tid for oppstart. Den svarte jeg på for å melde interesse og deretter fikk jeg ny mail like før oppstart. Jeg svarte på den, fikk detaljer og pris tilbake og sendte svar igjen for å si ja takk. Og det var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner til Altibox dekodere fra andre, så hvis den forrige ikke er blitt endret med nytt grensesnitt, blir det nedtur. Selv min Canal digital (parabol) dekoder med opptak (500 gb HDD) fra 2011 har NRK TV app og andre nettjenester...

 

Forskjellen er at du var kunde fra før og jeg er nytegnet kunde nå. Begge da med bestilling av det de kaller "den nye TV løsningen" og ny netthastighet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Den gamle dekoderen min, mottatt for 6-7 måneder siden, hadde verken HBO eller NRK app integrert....

Når jeg nå leser på Altibox sin side, blir jeg usikker på enda mer. Jeg ble lovet HBO inkludert slik Get har, altså at man ikke betaler ekstra for HBO. Nettsiden sier nå noe annet slik jeg forstår det.

https://www.altibox.no/privat/tv/hbo-nordic/

Misforstår jeg noe nå?

 

Jeg ble lovet likt/tilsvarende system som Get har, som er slik, om man ikke er kjent med det.. https://www.get.no/v3/tv/velg-ditt-innhold

 

Merker jeg blir forbannet nå, forhåpentligvis uten grunn vedr HBO, men får ringe i morgen og høre.

Nå ser vi lite på film og serier, men ønsker likevel HBO inkludert slik Get har.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

HBO er integrert, men ikke inkludert i prisen. Abonnementet må man legge til og koster 89,-/mnd. Man har foreløpig ikke mulighet til å skreddersy kanalene heller, men dette skal komme om "ikke så lenge".

 

Noen NRK-app har jeg ikke sett, men jeg har den, Netflix og Amazon Prime Video på TVen så det er ikke noe savn.

 

Høres ut som om du har snakket med noen som ikke har særlig peil på hva som faktisk tilbys, så en telefonsamtale til er nok lurt ja. Okke som, tjenesten er svært god så jeg vil tro du blir fornøyd om bare alt kommer på plass. Glimrende billedkvalitet (opp til 4K/60), momentan respons ved kanalskifte og ypperlig fleksibilitet. Så snart skreddersydde kanalpakker er på plass og jeg kan luke ut all søpla kan jeg vanskelig tenke meg hva jeg kan komme til å savne av muligheter.

Lenke til kommentar

Takk for verdifull informasjon. Så den "nye løsningen" er dermed ikke på plass ennå. Selger var flink til å prate om at Altibox hadde insett at dem var utdatert med sin TV løsning og dekoder, de hadde fokusert for ensidig på nett og ikke Tv del.
Når jeg spurte HBO inkludert som hos Get og svaret var ja, så regnet jeg med at det var i prisen og ikke et tillegg.

Satser på at jeg blir fornøyd. Når hver krone teller i hverdagen, så er jeg litt skuffet og vil sende en klage på den navngitte selgeren. De bruker selgere fra eget firma som utrustet med Altibox id kort.

Kan jo legge til at erfaring med apper på TV er at gleden varer 3-4 år, så støttes ikke TVen lenger . Min TV, den gang toppmodell Panasonic mistet de viktige appene etter tre år (NRK, Youtube m.m.).

Selgere og egne ansatte hos Altibox burde få grunnleggende innføring i hva konkurrentene tilbyr, så dem vet hva dem svarer på, når folk sammenligner. Det er tross alt få konkurrenter, Get og Canal digital.
Altibox var dyr på TV før og blir enda dyrere når dem tar HBO betalt i tillegg.

 

HBO er ikke veldig viktig, men syntes det var kjekt å få i prisen, tilsvarende Get.

Hvorfor jeg ikke vil sette alle krefter til å si opp bindingen med Altibox er at jeg er mer usikker på stabiliteten til internett hos Get, da Get selv har vist til at det er et eldre nett hos oss.

 

Takker for innspill og gir ny status om det skjer noe nytt.

Dersom noen leser denne tråden etter lignende erfaring, er det jo fint med et innlegg.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...