Gå til innhold

Bør jeg selge boligen?


aeom

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg eier nå en leilighet som har hatt relativt god verdistigning, og vurderer å selge den.
Størsteparten av egenkapitalen min ligger i leiligheten, og anslår å sitte igjen med omkring 1M i egenkapital dersom jeg selger leiligheten. Med andre ord, en stor prisnedgang passer veldig dårlig for meg.

 

Problemet er at jeg er student, og kun 50% jobb - jeg vil med andre ord ikke få lånt nok til å kjøpe noe bedre enn det jeg har i dag (fått lånetilbud på kun 1.1M).

 

I første omgang kan det da bli til at jeg må selge for å leie - som jo i utgangspunktet er dumt.

 

Årsaken til at jeg vurderer å selge er at kommunen nå skal kjøpe seg inn i leiligheter i borettslaget, og tilby kommunale leiligheter. Ut av erfaring fra naboblokka, som er kommunal, så bor det mye "ymse" i disse leilighetene.
I tillegg de kommunale leilighetene skal det også bygges en stor studentblokk like ved borettslaget - da vil jo etterspørselen gå ned, da det er bl.a. stor pågang fra studenter o.l. som har gjort at boligene i området har steget såppass mye i pris.

 

Hva tenker folk? Tror dere kommunale leiligheter i blokka, og en stor studentblokk som nabo, vil påvirke prisen på leilighetene? Bør jeg selge nå før prisene går ned i området, og heller "sitte på pengene" til jeg er ferdig som student om 2 år?

Endret av aeom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist å høre at kommunen gjør dette med blokka di. Har hørt om en tilsvarende sak, der raste prisene ned etter at "ymse" flyttet inn. Spesielt i disse tider med migrantbølger kan det være lurt å bosette seg et sted hvor man er minst mulig eksponert for denne politikken, som må kunne karakteriseres som overgrep mot blokkas beboere. 

Lenke til kommentar

Overgrep mot blokkas beboere faktisk. Alle som er "ymse" bør forbys å bo visse steder da? Kan vel like greit begyne å henrette alt og alle som ikke følger en viss standard...

 

Du trenger ikke henrette noen. Det er bare å ikke slippe dem inn i Norge, hvis de ikke har tenkt til å jobbe. Hvor mange av disse "ymse" ville kunnet flytte inn i blokka til TS om de måtte betalt for den selv? Synes du det er greit å la "ymse" flytte rett inn uten å ha jobbet en dag i Norge, mens andre må slite ræva av seg for å få råd til bolig?

Lenke til kommentar

Trist å høre at kommunen gjør dette med blokka di. Har hørt om en tilsvarende sak, der raste prisene ned etter at "ymse" flyttet inn. Spesielt i disse tider med migrantbølger kan det være lurt å bosette seg et sted hvor man er minst mulig eksponert for denne politikken, som må kunne karakteriseres som overgrep mot blokkas beboere. 

Ja, er dette jeg er redd for, at prisen skal falle mye, og at jeg blir stående igjen med mindre egenkapital enn jeg kunne ha hatt.

 

Overgrep mot blokkas beboere faktisk. Alle som er "ymse" bør forbys å bo visse steder da? Kan vel like greit begyne å henrette alt og alle som ikke følger en viss standard...

Vet ikke med han andre, men jeg mener ikke at det er noe "overgrep" mot oss som bor der. Men har inntrykk av at folk stort sett blir negativt innstilt om det er mange kommunale leiligheter i en blokk, og at prisen da går ned.

 

Og prøv å unngå en innvandringsdebatt a, folkens :)

Endret av aeom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overgrep mot blokkas beboere faktisk. Alle som er "ymse" bør forbys å bo visse steder da? Kan vel like greit begyne å henrette alt og alle som ikke følger en viss standard...

 

Du trenger ikke henrette noen. Det er bare å ikke slippe dem inn i Norge, hvis de ikke har tenkt til å jobbe. Hvor mange av disse "ymse" ville kunnet flytte inn i blokka til TS om de måtte betalt for den selv? Synes du det er greit å la "ymse" flytte rett inn uten å ha jobbet en dag i Norge, mens andre må slite ræva av seg for å få råd til bolig?

 

Så med ymse så mener du diverse innvandrere, kunne du ikke bare skrevet det da? Jeg har møtt rimelig mange ymse nordmenn som ikke har jobbet en dag i sitt liv, hvor skal vi sende dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hugs at når du eig bustaden din så blir berre 25% av verdien rekna til formua di. Viss du sel leiligheita blir summen du får for ho rekna 100%. Som student er det fort gjort å komma over formuegrensa til Lånekassen då (ca. 400 000 kr). I så fall får du ikkje gjort om lån til stipend. Det utgjer vel p.t. ca. 44 000 i året om du mistar heile omgjeringsstipendet. I tillegg vil du vel ha ein generell prisstigning på leiligheita over tid, sjølv om du kanskje får ein korreksjon akkurat nå, i tillegg til du må betala leige viss du sel di eiga leiligheit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter spør:   "  Tror dere kommunale leiligheter i blokka, og en stor studentblokk som nabo, vil påvirke prisen på leilighetene? "   Mitt svar er at ja, det vil påvirke prisene negativt.   En litt vrien avgjørelse du står overfor, men jeg hadde solgt og satt pengene på høyrente - ja, vet det ikke er så lønnsomt -  og gått inn i boligmarkedet igjen når du er ferdig studert om 2 år.  Da har du egenkaptial, forhåpentligvis en god jobb.  Lei deg en liten leilighet nå, og planlegg og se frem til når du kan kjøpe din egen bopel igjen.  Risikere  at verdien av leiligheten din kan synke ganske betydelig pga politiske beslutninger hadde jeg aldri tatt sjansen på.  

Lenke til kommentar

Overgrep mot blokkas beboere faktisk. Alle som er "ymse" bør forbys å bo visse steder da? Kan vel like greit begyne å henrette alt og alle som ikke følger en viss standard...

Vi kan jo begynne med å slutte å drive kriger som fører til innvandringen. Vi kan jo begynne med å stenge grensene og slutte å ta inn innvandrere. Vi kan jo begynne med å sende tilbake asylsøkere, særlig når landene deres er trygge.

 

Men trådstarter. Det er helt umulig å svare på spørsmålet ditt. Det er noe du må finne ut av selv.

Lenke til kommentar

 

Du kan vel få mer enn 1 mill i lån når du stiller med 1 mill i egenkapital?

Hvor stort lån du kan få reguleres av lover som baserer din totale maksimale gjeld utfra inntekt.

 

Helt riktig. Får ikke lånt mer enn 1.1 pga kun 50% stilling, egenkapitalen er ikke relevant.

 

Hugs at når du eig bustaden din så blir berre 25% av verdien rekna til formua di. Viss du sel leiligheita blir summen du får for ho rekna 100%. Som student er det fort gjort å komma over formuegrensa til Lånekassen då (ca. 400 000 kr). I så fall får du ikkje gjort om lån til stipend. Det utgjer vel p.t. ca. 44 000 i året om du mistar heile omgjeringsstipendet. I tillegg vil du vel ha ein generell prisstigning på leiligheita over tid, sjølv om du kanskje får ein korreksjon akkurat nå, i tillegg til du må betala leige viss du sel di eiga leiligheit.

Godt poeng, men muligheten for stipend har jeg allerede mistet, da jeg har 50% stilling.

 

Husk å trekk fra rentene fra egenkapital, utgifter til å eie bolig, fellesutgifter ol. når du regner i forhold til leieprisene i området. Om det er verdt å selge nå? Det blir ren spekulering å kommer an på flere faktorer.

Takker for tips.

 

Ellers er det mange bra tips og meninger her, og som flere her sier så er det såklart umulig å vite 100% sikkert om det vil påvirke prisen i stor grad. Uansett, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror ikke studentblokka vil påvirke prisene, men jeg tror kommunale leiligheter i stor grad vil påvirke prisene. Om fire av hundre blir kommunale så tror jeg ikke det blir av vesentlig betydning, men om boligkomplekset er mindre og gjennomsiktig vil det trolig ha stor betydning.

Jeg ville uansett ikke solgt fordi regnestykket uansett går i din disfavør mtp. verdistigning, skattefradrag og prisen på leid bolig.

 

Du vet heller ikke helt hvor du står om to år - kanskje du bare får midlertidig kontrakt, forblir arbeidsledig, forblir student videre osv. Og jo lengre du er ute av markedet jo dårligere rustet står du til å komme inn igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...