Gå til innhold

Arbeidslogg: Radionette Kurer Transi Bluetooth oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei Dette blir min arbeidslogg frem til nå.

 

Mål: Få oppgradert Radioen til å fungere med Bluetooth

Tidsramme: Før jul 2017

Startet: Juni 2017

 

Mai: Startet med å se på gamle radioer som er laget i Norge rundt 50/60-tallet.
Kjøpte Radionette Kurer Transi Blå, laget i 1967 for 300kr.

(Bilde kommer)

 

 

Juni: Rev ut all innmaten i radioen, startet å se på hardware å bruke videre.

 

Ferie

 

Juli: bestemt meg for løsning

Forsterker med innebygd bluetooth. Denne må kunne kjøres fra et oppladbart batteri.

Lurte på om jeg skal kjøre med 5 volt, men endte opp meg å kjøre alt på 12v.

Får mer juice ut til høyttaleren.

 

Så dette er lista over utstyr som er bestilt:

- Terminal block(overkill, I know): 25A 6 Position Dual Row Screw Terminal Barrier Block New

- Batteri(Med lader: DC 12V 6800mAh Rechargeable Portable Li-ion Battery Pack EU Plug For CCTV Backup

- Forsterker med Bluetooth: Breeze BL10B HIFI Digital Audio Amplifier TPA3116 50W+50W Output Bluetooth 4.0

- Temperatur bryter: W1701 20 -90 Precision Temperature Difference Adjustable Control Switch DC12V

Skal bare bruke en av viftene.

- Vifte 1: 40mm x 10mm 0.12A 2Pin 5V DC Brushless Sleeve Bearing Cooling Fan N3

- Vifte 2: 50mmx15mm DC 12V 0.14A 2-Pin Computer PC Sleeve-Bearing Blower Cooling Fan 5015

- Volt regulator(til vifte): 12V~40V 10A PWM DC Motor Speed Control Switch Controller Volt Regulator Dimmer

 

 

Etter å ha bestilt forsterkeren fant jeg funnet ut at den kan generere en del varme. Å når dette er gammel radio som har gammel lim og folie, bør ikke tempen bli for høyt inni boksen. Da la jeg på vifta med regulatorer. Den ene regulatoren vil ha funksjonen av/på etter hvilken temperatur det er. Vet ikke helt hva jeg skal sette denne regulatoren til, så jeg må sjekke hva all hardwaren tåler av tempteratur. Plassering av utstyret inne i boksen blir da også veldig viktig med tanke på sirkulasjon av temp.

 

Jeg orker ikke å høre på viftestøy hele tida, men om denne skal brukes ute i sola, kan det være greit å få inn litt luft. 

 

Det jeg mangler nå er høyttaler og strømbryter. Jeg har ikke fått testet høyttaleren som radioen kommer med, men jeg har mine tvil på at den kan produsere noe god lyd. 

Den er også ganske vanskelig å regne med når det står at den har 120ohm impedans!!! Aldri hørt om. Men tenkte å teste den når jeg mottar forsterkeren.

 

Om høyttaleren ikke kan brukes, må jeg få kjøpt meg en ny høyttaler. Da tenkte jeg å kjøpe en bil høyttaler med flere elementer i.

 

Jeg må også gjøre signalet ut av forsterkeren til MONO signal ut til høyttaleren. 

Dette må jeg ha hjelp til, siden jeg må bruke en motstander som jeg ikke har så mye peiling på.

 

Varene kommer iløpet av august og september, så har fortsatt god tid på meg.

Se vedlegg for foreløpig koblingsskjema. 

 

 

I mellomtiden tenkte jeg å vaske den godt. Her trenger jeg litt hjelp på hva jeg bør bruke.

Har hørt at eddik kan være svaret, men vil gjerne høre om noen har erfaring fra lignende.

 

 

Jeg skal ta noen bilder og mål og laste det opp når jeg kommer meg hjem senere i dag

 

 

Edit: Bilder

http://imgur.com/gallery/VhNKq

Radio.pdf

Endret av Tindeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...